Постанова
від 04.06.2014 по справі 908/3783/13
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

донецький апеляційний господарський суд

Постанова

Іменем України

03.06.2014р. справа №908/3783/13

Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого:Радіонова О.О. суддів секретаря Зубченко І.В. Марченко О.А. Задорожної А.Г. за участю представників сторін: від позивача: не з»явився від відповідача:Кобзар О.В., представник за дов. б/н від 13.03.14р. Проценко О.Ю., представник за дов. б/н від 13.03.14р. розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Інтертехсервіс" м. Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014 року у справі№908/3783/13 (суддя Горохов І.С.) за позовомКомунального підприємства "Водоканал" м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Інтертехсервіс" м. Запоріжжя про стягнення коштів у розмірі 15 338,41грн.

В С Т А Н О В И В:

19.11.2013р. Комунальне підприємство «Водоканал» м.Запоріжжя звернувся до господарського суду Запорізької області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Інтертехсервіс" м. Запоріжжя про стягнення коштів у розмірі 15 338,41грн., як плату за скид понаднормативних забруднень в комунальну каналізацію за період з 01.11.2012р. по 31.01.2013р. (а.с.3-6).

Рішенням господарського суду Запорізької області від 03.02.2014 року позов задоволено та стягнуто з відповідача на користь позивача плату за скид понаднормативних забруднень в комунальну каналізацію за період з 01.11.2012р. по 31.01.2013р. в розмірі 15338,41грн. та витрати по сплаті судового збору у розмірі 1720,50грн. (а.с. 121-124).

Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості позовних вимог та дійшов висновку про те, що позивач мав правові підстави для стягнення з відповідача плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням в сумі 15338,41грн. та довів це документально, а заперечення відповідача стосовно неправомірності нарахування суми заборгованості не підтверджені матеріалами справи.

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Інтертехсервіс" м. Запоріжжя, звернувся із апеляційною скаргою, в якій зазначив, що з прийнятим рішенням не згоден з огляду на недоведеність обставин, що мають значення для справи, які місцевий господарський суд визнав встановленими, просив скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014р. по справі №908/3783/13 та прийняти нове рішення, яким відмовити Комунальному підприємству „Водоканал" у задоволенні позовних вимог про стягнення 15338,41грн. у повному обсязі (а.с.137-138).

Зокрема, скаржник зауважує на те, що витрати каналізації відповідача за три місяці складає 7,76 мі, а не 979,28 мі, тобто надана позивачем довідка узагальнює інформацію по обсягам відповідача та Товариства з обмеженою відповідальністю «Техенергохім» за договором №8064, а також за період з 25.10.2012р., що не збігається з позовною вимогою про стягнення з 01.11.2012р. Апелянт зазначає, що до розрахунку включено зайві 856,21грн. за шість днів жовтня 2012р. та 14 000грн. за стічні води інших підприємств.

Скаржник також зазначає, що висновок суду про те, що відповідачем на 2013 рік було погоджено з позивачем водний баланс ТОВ НВП "Інтертехсервіс", в якому зазначені субабоненти. Тобто, відповідно до даного розрахунку водного балансу відповідач приймає в свої мережі стічні води інших підприємств не відповідає дійсності, оскільки договір домінує над балансом та позивач не довів належності зазначеного об»єкта відповідачу. Також апелянт зазначає, що постановою Донецького апеляційного господарського суду по справі №908/2740/13 встановлено, що між Комунальним підприємством «Водоканал» м.Запоріжжя та Товариством з обмеженою відповідальністю «Техенергохім» укладений договір №8064 про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації.

Апелянт також зауважує, що нарахована позивачем сума за своєю природою є штрафом. В своїй апеляційній скарзі скаржник зазначає, що виробнича собівартість очищення 1 мі стічних вод визначається згідно з Порядком формування тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення від 27.06.2001р. №139 та не передбачає нарахування податку на додану вартість.

14.04.14р. через канцелярію Донецького апеляційного господарського суду надійшов відзив на апеляційну скаргу від 11.04.13р. № 3793, який розглянутий, прийнятий до уваги та залучений до матеріалів справи ( а.сю143-145).

02.06.2014р. від позивача надійшли пояснення б/н від 27.05.14р., які розглянуті, прийняті до уваги та залучені до матеріалів справи ( а.с.159-176).

Судовий розгляд справи відкладався з метою дослідження та з»ясування фактичних обставин справи.

Представники апелянта у судовому засіданні підтримали апеляційну скаргу та просили суд її задовольнити.

Позивач у судове засідання не з»явився, неалежним чином був повідомлений про дату та час судового засідання, про причину неявки суд не повідомив, наданим йому процесуальним законом правом участі в апеляційної інстанції не скористався.

Відповідно до частини другої статті 101 Господарського процесуального кодексу України апеляційний господарський суд не зв»язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Відповідно до пункту 1 постанови Пленуму Верховного Суду України від 29.12.1976 року № 5 «Про судове рішення», рішення є законним тоді, коли суд, виконавши вимоги процесуального законодавства і всебічно перевіривши обставини справи, вирішив справу у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, а за їх відсутності - на підставі закону, що регулює подібні відносини, або виходячи із загальних засад і змісту законодавства України.

Обґрунтованим визначається рішення, в якому повно відображено обставини, що мають значення для даної справи, висновки суду про встановлені обставини справи і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності і підтверджуються двосторонніми доказами, дослідженими в судовому засіданні.

Відповідно до ст.81-1 ГПК України здійснено запис судового засідання за допомогою засобів технічної фіксації та складено протокол.

Заслухавши представників відповідача, перевіривши матеріали справи та правильність застосування господарським судом норм матеріального та процесуального права, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення господарського суду відповідає вимогам чинного законодавства України та повинно бути залишено без змін, з огляду на таке.

Судами першої та апеляційної інстанції встановлено наступне.

Позивач, Комунальне підприємство „Водоканал" м. Запоріжжя, є юридичною особою (ідентифікаційний код 03327121), що підтверджується витягом з ЄДР та Статутом (а.с.30-31).

Відповідач, Товариство з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Інтертехсервіс" м. Запоріжжя є юридичною особою (ідентифікаційний код 31189892), що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи, витягом із Статуту та довідкою з ЄДРПОУ (а.с.64-68).

01.12.2006р. між Комунальним підприємством „Водоканал" (за договором -Водоканал, далі - позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю науково - виробниче підприємство "Інтертехсервіс" (за договором -Абонент, далі відповідач) був укладений договір №7055 про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації (далі-договір) з додатковими угодами (а.с.10-16).

Відповідно до п. 1.1. Договору, Водоканал забезпечує абоненту подачу питної води на господарсько-питні, побутові та технічні потреби, а також приймання стічних вод по майданчикам - м. Запоріжжя, вул. Цимлянське, 29А.

При цьому, сторони керуються Законом України „Про питну воду та питне водопостачання" від 10 січня 2002р. №2918-111, діючими „Правилами користування системами комунального водопостачання і водовідведення в містах і селищах України", затверджених наказом Держжиткомгоспа України від 1 липня 1994р. №65, „Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19 лютого 2002р. №37, „Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованого Міністерством Юстиції України 26 квітня 2002р. №402/6690, „Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м.Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.03р., „Правилами експлуатації та технічними вимогами до приладів обліку питної, технічної води, промислових та госпфекальних стоків" від 20.12.1993р., ГОСТом на воду питну 2874-82, ДБН 360-92, СНіП 2.04.02-84,"Правилами технічної експлуатації систем комунального водопостачання і каналізації населених пунктів України "КДП 204-12 Укр. 242-95.

Відповідно до розділу 2 договору, він укладається з 01.12.2006р. по 31.12.2010р. Договір вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну його дії, про його припинення не було письмово заявлено однією зі сторін. Відносини сторін до укладання нового договору регулюються даним договором.

Оскільки жодна зі сторін договору за місяць до закінчення терміну його дії, письмово не заявила про його припинення, то договір був пролонгований на 2013 рік.

В п. 1.2 договору сторонами було погоджено тарифи на послуги, а саме: для здійснення розрахунків між позивачем та відповідачем встановлені тарифи по групам споживачів у розмірі: водопостачання - 2-46грн/мі (з ПДВ) та 2-05 грн/мі (без ПДВ); водовідведення - 1-728 грн/мі (з ПДВ) та 1-44грн/мі (без ПДВ). Тарифи на водопостачання і водовідведення встановлюються відповідними компетентними органами. У разі зміни тарифів, діючих на момент укладання цього договору, відповідач зобов'язаний здійснювати оплату, наданих позивачем послуг за новими тарифами з моменту набрання сили нормативного документу, яким затверджено тарифи.

Додатковою угодою №1 від 01.12.2006р. були погоджені обсяги(мі) подачі питної води та приймання стічних вод, а також погоджено, що акти за воду та послуги стічних вод виписуються 30-31 числа кожного місяця (а.с.13).

Згідно з п. 3.1.1 договору на позивача покладено обов'язок забезпечити відповідачу подачу питної води з напором в точці підключення вводу відповідача до мережі позивача до 10 м.в. ст. постійно і якістю у відповідності з ДОСТом на воду питну 2874-82 в точці підключення вводу відповідача до мереж позивача згідно розподілу зон обслуговування та балансової належності, а також приймання стоків в кількості, вказаній в цьому договору, з забрудненнями, не перевищуючими допустимі концентрації.

Згідно п.п. 3.2.1 договору, відповідач зобов'язаний своєчасно оплачувати надані йому послуги з водопостачання та водовідведення, експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, прилади і пристрої на них у встановленому порядку та у відповідності з цим договором та нормативними документами, вказаними в п. 1.1 цього договору.

Відповідно до п. 2.2 Правил приймання стічних вод, Водоканали зобов'язані: забезпечити приймання, відведення і очистку стічних вод у разі відповідності якості та режиму скиду стічних вод Підприємства умовам укладеного договору та Правилам, а також за умови відсутності заборгованості за послуги водовідведення; встановлювати кількісні та якісні показники приймання стічних вод підприємствам до міської каналізації, а також вимоги щодо дотримання певного режиму скиду стічних вод з урахуванням діючих вимог водокористування при укладанні договорів з Підприємствами на послуги водовідведення; пред'являти підприємству рахунок на оплату за порушення Правил та договірних зобов'язань; здійснювати нагляд за технічним станом міської системи каналізації, умовами скиду стічних вод Підприємств та за виконанням Підприємствами Правил приймання і вимог договору.

За умовами п.3.2.9 договору, в редакції Додаткової угоди №2 від 01.12.2006р. відповідальними особами (особами їх заміщаючими) за водопостачання «Абонента», зберігання пломб на водолічильних вузлах, вводах та водопровідних мережах «Абонента», забезпечення безпечних умов праці при проведенні робіт по зняттю показників облікових приладів, огляду лічильних вузлів, вводів водопроводу, водопровідних та каналізаційних мереж і споруд «Абонента», підписання усіх видів актів, виконання приписів представників «Водоканалу», «Абонент» призначає: генерального директора Джамбова С.В., головного енергетика Кобзар О.В., інж. енергетик Коріновського А.А.

Додатковою угодою №3 від 01.12.2006р. сторони дійшли угоди змінити п.5.1. абзац 2 договору, висловивши в наступній редакції: Акти (рахунки) виписуються 20-25 числа кожного місяця. «Абонент» зобов»язаний протягом трьох банківських днів з дня виписки акту перерахувати грошові кошти на розрахунковий рахунок «Водоканалу» в сумі, вказаній в акті.

За умовами п. 3.2.8 договору, в редакції Додаткової угоди від 01.09.2011р., відповідач зобов'язаний виконувати скид стоків, якість та температура яких в контрольних точках, погоджених сторонами у цьому ж пункті, повинна відповідати вимогам „Правил приймання стічних вод…", „Правил приймання… м. Запоріжжя" і допустимим концентраціям.

У додатку до п. 3.2.8 договору, сторонами було визначені показники допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування.

Також, вказаним п. 3.2.8 договору, в редакції Додаткової угоди від 01.09.2011р., встановлено, що допустимі концентрації забруднюючих речовин, що скидаються в міську каналізацію, щодо температурного показника - не повинні перевищувати 40 C (відповідно до п. 4.3.7 "Правил приймання…м. Запоріжжя"). У випадку зміни допустимих концентрацій, позивач повідомляє відповідача письмово. Дозвіл на скид промстоків відповідача складає 34 % від водовідведення.

При перевищенні складу забруднюючих речовин в стічних водах Абонента, які скидаються в систему каналізації, в порівнянні з ДК, Абонент вносить плату за скид наднормативних забруднень Водоканалу, у відповідності з "Правилами приймання …", "Правилами приймання … м. Запоріжжя", "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів"(п.3.2.8 договору).

Відбір проб стічних вод позивачем здійснюється у будь-який час доби без попередження відповідача. При перевищенні складу забруднюючих речовин та температурного показника в стічних водах відповідача, які скидаються в систему каналізації, в порівнянні з допустимими концентраціями, відповідач вносить плату за скид понаднормативних забруднень позивачу, у відповідності з "Правилами приймання стічних вод...", "Правилами приймання... м. Запоріжжя", "Інструкцією...".

У Додатку № 1 до п. 3.2.8 договору, сторонами визначені допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування. Зокрема, показники якості стічних вод щодо Фосфатів складають: для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-1 - 9,0 мг/дм куб.; для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-2 - 22 мг/дм куб; щодо хлориду: для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-1 - 81,0 мг/дм куб.; для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-2 - 93,0 мг/дм куб; щодо рН: для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-1 - 6,5-9,0 мг/дм куб.; для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-2 - 6,5-9,0 мг/дм куб.

Відповідно до п. 7.8 „Правил приймання стічних вод…" з метою контролю якості стічних вод Підприємств, Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента. У разі неявки уповноваженого представника Підприємства або при його відмові підписати акт останній підписується представниками Водоканалу із зазначенням прізвища представника абонента, який відмовився підписати акт.

Підпунктом 2.1.15.1 Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя, затверджених рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003р. № 167 визначено, що Водоканал має право обстежувати об'єкт та відбирати на аналіз проби стічної води.

Договір підписаний сторонами та скріплений печатками підприємств у встановленому порядку.

На виконання умов договору, 08.01.2013р. лабораторією відділу охорони навколишнього середовища КП "Водоканал" був здійснений контрольний відбір проб стічних вод Відповідача, що надходять в міську каналізацію через контрольну точку КК, за результатами якого було складено акт відбору проб стічних вод від від 08.01.2013р. Відбір проб стічних вод було зроблено в присутності представника відповідача - Кобзарь О.В. (відповідальна особа Відповідача по договору), якому вручений один екземпляр акту, підписаного представниками позивача та відповідача (а.с. 17).

Даний акт був підписаний представниками обох сторін, кожний примірник акту був отриманий представником відповідача - Кобзарь О.В., про що вказано в п. 2 кожного примірника акту.

Відповідно до п. 7.10 „Правил приймання стічних вод…" при виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів.

Згідно з приписами підпункту 7.9.15 „Правил приймання… м. Запоріжжя", у випадку виявлення перевищення ДК результати основного аналізу, що проводиться Водоканалом, доводиться підприємству телефонограмою в 15 - денний термін. Першим вважається день після закінчення основного аналізу.

Про результати дослідження та виявлення перевищення допустимих концентрацій по рН, фосфатам та хлоридам позивач повідомив відповідача телефонограмою від 09.01.2013 року (а.с. 26).

На підставі проб стічних вод, відібраних на точці відбору проб відповідача та оформлених актом від 01.08.2013 року, позивачем був складений протокол аналізу стічних вод від 08.01.2013р. (а.с. 19).

Вказаним протоколом 08.01.2013р. зафіксовано, що у пробах стічних вод підприємства відповідача, відібраних 08.01.2013р., було виявлено хлориди з похибкою ± 1,8 у кількості 379,3 мг/дм 3 , при ДК - 81 мг/дм 3 ; рН з похибкою ±0,1 у кількості 5,5 (при ДК 6,5-9,0) (відповідно до п. 4.3.8 "Правил приймання... м. Запоріжжя", стічні води, які підлягають прийманню до міської каналізаційної мережі, не повинні мати рН нижче 6,5 або вище 9,0) та фосфати з похибкою ±0,4 у кількості 14,81 мг/дм 3 , при ДК - 9 мг/дм 3 .

За результатами проведеного аналізу позивачем відповідачу було здійснено розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м.Запоріжжя за період з 01.11.2012р. по 31.01.2013р. в розмірі 15338,41грн. (а.с.18).

Відповідно до п. 7.7 „Правил приймання... м. Запоріжжя", при виявленні перевищення ДК забруднень, встановлених Договором або правилами, Водоканал після завершення аналізу надсилає Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) впродовж 15 діб після закінчення аналізу. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал надсилає підприємству претензію.

Підпунктом 5.2.2 договору визначено порядок розрахунків за порушення умов цього договору по водовідведенню, зокрема, за скид стоків перевищуючих об»єми, вказані в п.1.3 цьго договору, а також за скид промислових стоків без дозволу Водоканалу, Абонент зобов»язаний сплатити Водоканалу за надані послуги у п»ятикратному розмірі від діючого тарифа на підставі актів про порушення, складених у відповідності з «Правилами приймання…», «Правилами приймання…м. Запоріжжя», «Правилами користування…», «Правилами експлуатації…» та «Інструкцією…».

Також, вказаним пунктом договору сторони погодили перелік документів для оформлення позивачем плати за скид понад договірних об'ємів: претензія, акт відбору проб стічних вод, протокол якості скиду стічних вод.

19.02.2013р. позивачем на адресу відповідача цінним листом з описом вкладення направлено претензію вих. № 1509 від 12.02.2013р. про перерахування суми додаткової плати за скидання понаднормативних забруднень в розмірі 15 338,41 грн. на розрахунковий рахунок КП "Водоканал" (до претензії були додані: протокол хімічного дослідження стічних вод, розрахунок розміру додаткової плати та акт-рахунок № 7055 від 12.02.2013р.) (а.с.20-22).

Зазначена кореспонденція була отримана відповідачем 28.02.2013 року, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с.21).

Листом вих. №39/13-55 від 26.03.2013р. відповідач звернувся до КП "Водоканал" з проханням провести арбітражний аналіз, надати копії контрольних пломб, якими здійснювалося опломбування основних та арбітражних проб, надати розрахунок об'єму тощо та в своєму листі зазначив проте, що відповідно до ст. 7 Господарського процесуального кодексу України до отримання необхідних до розгляду претензій документів та перевірки аналізів, розгляд претензії вих. №1509 від 12.02.13р. відповідачем призупинено (а.с. 23).

У відповідь на даний лист КП "Водоканал" було направлено лист вих. №3701 від 11.04.2013р., в якому було зазначено проте, що КП "Водоканал" було надано ТОВ НВП "Інтертехсервіс" всі необхідні документи для розгляду претензії (а.с. 24).

За таких обставин позивач звернувся до суду із зазначеним позовом.

Суть спірних правовідносин полягає у вирішенні питання щодо стягнення плати за скид стічних вод з понаднормативним забрудненням за укладеним договором.

Спірні правовідносини регулюються Цивільним кодексом України, Господарським кодексом України, Господарським процесуальним кодексом України, Законом України «Про питну воду та питне водопостачання» від 10.01.2002р. № 2918-Ш (далі - Закон № 2198), Постановою Кабінету міністрів України „Про затвердження Правил охорони поверхневих вод від забруднення зворотними водами" від 25.03.1999 року № 465 (далі - Постанова КМУ №465), „Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19 лютого 2002р. №37(далі - „Правила приймання ..№37), „Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованого Міністерством юстиції України 26 квітня 2002р. №402/6690 (далі -„Інструкція ..."), „Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.03р., (далі - „Правила приймання... м. Запоріжжя"), „Правилами експлуатації та технічними вимогами до приладів обліку питної, технічної води, промислових та госпфекальних стоків" від 20.12.1993р., (далі - „Правила експлуатації ..."), Переліком методик вимірювань (визначень) складу та властивостей проб об'єктів довкілля, викидів, відходів і скидів, тимчасово допущених до використання Мінприроди, затвердженим 12.12.2007 року заступником Міністра охорони навколишнього природного середовища, головним державним інспектором України з охорони навколишнього природного середовища (далі - перелік МВВ).

Зобов»язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 цього Кодексу (ч. 2 ст. 509 ЦК України).

Відповідно до вимог ст. 526 ЦК України зобов»язання має виконувати належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу інших актів цивільного законодавства, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

За приписами ч. 1 ст. 193 ГК України суб»єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов»язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов»язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Пунктом 1.2. Правил приймання ..№37 передбачено, що ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали) та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - Підприємства).

У пункті 2.1. цих Правил зазначено, що водоканали мають право, зокрема: розробляти, погоджувати та представляти на затвердження виконавчим органам рад місцеві Правила приймання стічних вод підприємств, а також зміни і доповнення до них; контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред'являти підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; пред'являти підприємствам претензії та позови (в установленому порядку) щодо відшкодування збитків, заподіяних системам комунальної каналізації, а також виставляти рахунки за скид понаднормативних забруднень.

У відповідності до п. 1.5. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію.

Місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх підприємств, яким водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради (п. 1.6. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України).

Як передбачено п. 1.7. зазначених Правил, водоканали встановлюють кожному конкретному підприємству режими і нормативи скиду забруднюючих речовин у систему каналізації населеного пункту, які не підлягають погодженню з місцевими органами Мінекоресурсів та МОЗ України.

У відповідності до п. 2.1.2. Правил … Запоріжжя, Водоканал має право проводити обстеження водопровідних та каналізаційних систем будь-якого абонента, приладів та пристроїв на них, контролювати раціональне водоспоживання і т. д., та складати акти за результатами цих обстежень.

Як зазначено у п. 2.1.3. Правил… Запоріжжя, Водоканал також має право контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод у будь-який час доби без представника підприємства з участю представника відповідної компетентної організації або самостійно. Порядок та періодичність відбору проб визначає Водоканал без погодження Підприємства.

У відповідності до п. 7.8. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, з метою контролю якості стічних вод Підприємств, Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента. У разі неявки уповноваженого представника Підприємства або при його відмові підписати акт, останній підписується представниками Водоканалу із зазначенням прізвища представника абонента, який відмовився підписати акт.

На виконання Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України та з метою контролю якості стічних вод Підприємств лабораторією стічних вод відділу навколишнього середовища КП „Водоканал" в особі: лаборантів ОСОБА_9, ОСОБА_10 у присутності провідного інженера-технолога ОООС Лучко Л.А. та представника ТОВ НВП "Інтертехсервіс" Кобзаря А.В. був проведений контрольний відбір проб стічних вод підприємства відповідача, що підтверджується актом відбору проб стічних вод від 08.01.2013р.( а.с. 17)

Результати аналізу відібраної проби показали, що стічні води відповідача не відповідають встановленим нормам по залізу загальному, оскільки у стічних водах відповідача рН виявлено 5,5 мг/дм 3 , фосфати виявлено 14,81 мг/дм 3 та хлориди виявлено 379,30 мг/дм 3 , що підтверджується протоколом аналізу стічних вод ( а.с.19).

Відповідно до п. 7.10. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, при виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал згідно з Господарським процесуальним кодексом України направляє Підприємству претензію, до якої додаються: копія акта про відбір проби, копія результатів аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод (передаються лише ті документи, що відсутні на Підприємстві).

Як зазначив позивач, про результати аналізу стічних вод відповідача було повідомлено телефонограмою від 09.01.2013р., що не заперечується відповідачем ( а.с. 26).

На підставі акту відбору проб стічних вод від 08.01.2013р. та протоколу аналізу стічних вод, позивачем проведено розрахунок величини додаткової плати за скид наднормативних забруднень у систему каналізації м. Запоріжжя, відповідно до якого, розмір додаткової плати за скид понаднормативних забруднень складає 15338,41грн.

12.02.2013р. позивачем виставлений відповідачу рахунок №7055 на суму 15338,41грн. на додаткову оплату за скид понаднормативних забруднень (а.с.22)

Претензія з вимогою оплати 15338,41грн. додаткової плати за скид понаднормативних забруднень, протокол аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової вартості та рахунок №7055/4 були направлені на адресу відповідача 19.02.2013р., про що свідчить опис вкладення та фіскальний чек №5199 від 19.02.2013р. (а.с. 21).

Відповідно до ст. 525 ЦК України одностороння відмова від зобов»язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір є обов»язковим для виконання сторонами відповідно до ст. 629 ЦК України.

За приписами ст. 530 ЦК України якщо у зобов»язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Якщо строк (термін) виконання боржником обов»язку не встановлений або визначений моментом пред»явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов»язок у семиденний строк від дня пред»явлення вимоги, якщо обов»язок негайного виконання не випливає із договороу або актів цивільного законодавства ( ч. 2 ст. 530 ЦК України).

З огляду на наведене, колегія суддів вважає правомірним висновок місцевого господарського суду про доведеність вимог позивача щодо порушення відповідачем допустимих концентрацій азоту амонійного та нафтопродуктів в стічних водах підприємства при здійсненні відбору проб 01.08.2013р.

Слід зазначити, що між КП «Водоканал» та ТОВ НВП «Інтертехсервіс» було погоджено розрахунок водогосподарського балансу ТОВ НВП «Інтертехсервіс» на 2013р. В даному розрахунку зазначено субабоненти ТОВ НВП «Інтертехсрвіс», стічні води яких відповідач приймає в свої мережі. Вказаний розрахунок водогосподарського балансу було підписано відповідачем, що підтверджено підписом директора та печаткою підприємства та погоджено КП «Водоканал». Таким чином, відповідно до п.6.4.4.2 Правил приймання… м.Запоріжжя, відповідачем в розрахунку водогосподарського балансу було зазначено про наявність субабонентів, тому доводи апелянта з цього приводу спростовуються матеріалами справи.

Колегія суддів погоджується з висновком суду про те, що нарахована позивачем плата за скид понаднормативних забруднень в комунальну каналізацію за своєю правовою природою не є штрафом. Зазначена плата є платою з надання послуг водоканалом щодо доочищення понаднормативних забруднень води. Відповідно до вимог Податкового кодексу України до бази оподаткування ПДВ, яка визначена з їх договірної (контрактної) вартості, включаються будь-які суми коштів вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв»язку з компенсацією вартості товарів (послуг). Тобто плата за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень, яка сплачується водоканалу, повинна в повному обсязі оподатковуватися ПДВ.

Зазначене також підтверджується Додатком № 5 до Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м.Запоріжжя, який передбачає розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізування м.Запоріжжя.

Отже, доводи апелянта з цього приводу колегія суддів відхиляє.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення відповідає вимогам матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновок місцевого господарського суду, а відтак підстав для задоволення апеляційної скарги немає.

Судові витрати підлягають розподілу відповідно до вимог до статті 49 Господарського процесуального кодексу України

Керуючись статями 33, 34, 43, 49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, Донецький апеляційний господарський суд -

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство «Інтертехсервіс» м.Запоріжжя на рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014р. у справі № 908/3783/13 - залишити без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014р. у справі № 908/3783/13 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Вищого господарського суду України у касаційному порядку через Донецький апеляційний господарський суд протягом двадцяти днів з дня набрання постановою апеляційного господарського суду законної сили.

Головуючий О.О. Радіонова

Судді І.В. Зубченко

О.А. Марченко

Надруковано: 5 прим 1 -позивачу;1 -відповідачу;1 -до справи;1 -гос. суду Запор. обл..;1 -ДАГС.

СудДонецький апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.06.2014
Оприлюднено10.06.2014
Номер документу39060146
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3783/13

Постанова від 29.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 15.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 17.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 04.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Ухвала від 16.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Ухвала від 28.02.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Рішення від 03.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 19.11.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні