Постанова
від 29.10.2015 по справі 908/3783/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 жовтня 2015 року Справа № 908/3783/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

Головуючий суддяХодаківська І.П., суддіБакуліна С.В., Яценко О.В. розглянувши матеріали касаційної скаргиТовариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Інтертехсервіс" на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 03.06.2014 року у справі№ 908/3783/13 господарського судуЗапорізької області за позовомКомунального підприємства "Водоканал" доТовариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Інтертехсервіс" простягнення коштів у розмірі 15 338, 41 грн.

В засіданні взяли участь представники:

- позивача:Лавринець І.П. дов № 57 від 05.06.2015 року, - відповідача:не з'явився

ВСТАНОВИВ:

Комунальне підприємство "Водоканал" (далі за текстом - КП "Водоканал") звернулось до господарського суду Запорізької області з позовом до товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Інтертехсервіс" (далі за текстом - ТОВ НВП "Інтертехсервіс") про стягнення коштів у розмірі 15 338, 41 грн., як плату за скид понаднормативних забруднень в комунальну каналізацію за період з 01.11.2012 року по 31.01.2013 року.

Рішенням господарського суду Запорізької області від 03.02.2014 року у справі № 908/3783/13 позовні вимоги КП "Водоканал" задоволено: стягнуто з відповідача на користь позивача плату за скид понаднормативних забруднень в комунальну каналізацію за період з 01.11.2012 року по 31.01.2013 року в розмірі 15 338, 41 грн..

Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, ТОВ НВП "Інтертехсервіс" звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014 року та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.

Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 03.06.2014 року у справі № 908/3783 апеляційну скаргу ТОВ НВП "Інтертехсервіс" залишено без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014 року - без змін.

Не погоджуючись з вказаними судовими актами, ТОВ НВП "Інтертехсервіс" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 03.02.2014 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 03.06.2014 року у справі № 908/3783/13 та прийняти у справі нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, аргументуючи порушення норм права, зокрема, п. 8.3. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України.

Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.

Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 01.12.2006 року КП "Водоканал" та ТОВ НВП "Інтертехсервіс" укладено договір № 7055 про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації з додатковими угодами, згідно п. 1.1. якого Водоканал забезпечує абоненту подачу питної води на господарсько-питні, побутові та технічні потреби, а також приймання стічних вод по майданчикам - м. Запоріжжя, вул. Цимлянське, 29А.

Сторони вказаного Договору узгодили, що вони керуються Законом України "Про питну воду та питне водопостачання" від 10.01.2002 року № 2918-111, діючими "Правилами користування системами комунального водопостачання і водовідведення в містах і селищах України", затверджених наказом Держжитлокомунгоспа України від 01.07.1994 року № 65, "Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованою Міністерством юстиції України 26.04.2002 року № 402/6690, "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, "Правилами експлуатації та технічними вимогами до приладів обліку питної, технічної води, промислових та госпфекальних стоків" від 20.12.1993 року, ГОСТом на воду питну 2874-82, ДБН 360-92, СНіП 2.04.02-84,"Правилами технічної експлуатації систем комунального водопостачання і каналізації населених пунктів України "КДП 204-12 Укр. 242-95.

Згідно розділу 2 Договору, останній укладається з 01.12.2006 року по 31.12.2010 року. Договір вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну його дії, про його припинення не було письмово заявлено однією зі сторін. Відносини сторін до укладання нового договору регулюються даним договором.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що жодна зі сторін договору за місяць до закінчення терміну його дії, письмово не заявила про його припинення, а тому договір був пролонгований на 2013 рік.

Відповідно до п. 1.2. Договору для здійснення розрахунків між позивачем та відповідачем встановлені тарифи по групам споживачів у розмірі: водопостачання - 2-46 грн./мі (з ПДВ) та 2-05 грн./мі (без ПДВ); водовідведення - 1-728 грн./мі (з ПДВ) та 1-44 грн./мі (без ПДВ). Тарифи на водопостачання і водовідведення встановлюються відповідними компетентними органами. У разі зміни тарифів, діючих на момент укладання цього договору, відповідач зобов'язаний здійснювати оплату, наданих позивачем послуг за новими тарифами з моменту набрання сили нормативного документу, яким затверджено тарифи.

Додатковою угодою № 1 від 01.12.2006 року були погоджені обсяги(мі) подачі питної води та приймання стічних вод, а також погоджено, що акти за воду та послуги стічних вод виписуються 30-31 числа кожного місяця.

Положеннями пп. 3.1.1. Договору сторони погодили, що на позивача покладено обов'язок забезпечити відповідачу подачу питної води з напором в точці підключення вводу відповідача до мережі позивача до 10 м.в. ст. постійно і якістю у відповідності з ДОСТом на воду питну 2874-82 в точці підключення вводу відповідача до мереж позивача згідно розподілу зон обслуговування та балансової належності, а також приймання стоків в кількості, вказаній в цьому договору, з забрудненнями, не перевищуючими допустимі концентрації.

Відповідно до пп. 3.2.1. Договору відповідач зобов'язаний своєчасно оплачувати надані йому послуги з водопостачання та водовідведення, експлуатувати водопровідні та каналізаційні мережі, прилади і пристрої на них у встановленому порядку та у відповідності з цим договором та нормативними документами, вказаними в п. 1.1. цього договору.

Згідно п. 2.2. Правил приймання стічних вод, Водоканали зобов'язані: забезпечити приймання, відведення і очистку стічних вод у разі відповідності якості та режиму скиду стічних вод Підприємства умовам укладеного договору та Правилам, а також за умови відсутності заборгованості за послуги водовідведення; встановлювати кількісні та якісні показники приймання стічних вод підприємствам до міської каналізації, а також вимоги щодо дотримання певного режиму скиду стічних вод з урахуванням діючих вимог водокористування при укладанні договорів з Підприємствами на послуги водовідведення; пред'являти підприємству рахунок на оплату за порушення Правил та договірних зобов'язань; здійснювати нагляд за технічним станом міської системи каналізації, умовами скиду стічних вод Підприємств та за виконанням Підприємствами Правил приймання і вимог договору.

Пунктом 3.2.9. Договору (в редакції Додаткової угоди № 2 від 01.12.2006 року), сторони погодили, що відповідальними особами (особами їх заміщаючими) за водопостачання "Абонента", зберігання пломб на водолічильних вузлах, вводах та водопровідних мережах "Абонента", забезпечення безпечних умов праці при проведенні робіт по зняттю показників облікових приладів, огляду лічильних вузлів, вводів водопроводу, водопровідних та каналізаційних мереж і споруд "Абонента", підписання усіх видів актів, виконання приписів представників "Водоканалу", "Абонент" призначає: генерального директора Джамбова С.В., головного енергетика Кобзар О.В., інж. енергетик Коріновського А.А.

Місцевим та апеляційним господарськими судами досліджено, що додатковою угодою № 3 від 01.12.2006 року сторони дійшли угоди змінити п. 5.1. абзац 2 договору, висловивши в наступній редакції: Акти (рахунки) виписуються 20-25 числа кожного місяця. "Абонент" зобов'язаний протягом трьох банківських днів з дня виписки акту перерахувати грошові кошти на розрахунковий рахунок "Водоканалу" в сумі, вказаній в акті.

Відповідно до п. 3.2.8. Договору (в редакції Додаткової угоди від 01.09.2011 року) відповідач зобов'язаний виконувати скид стоків, якість та температура яких в контрольних точках, погоджених сторонами у цьому ж пункті, повинна відповідати вимогам "Правил приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року і допустимим концентраціям.

У додатку до п. 3.2.8. Договору, сторонами були визначені показники допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування.

Крім того, п. 3.2.8. Договору (в редакції Додаткової угоди від 01.09.2011 року) закріплено, що допустимі концентрації забруднюючих речовин, що скидаються в міську каналізацію, щодо температурного показника - не повинні перевищувати 40 C (відповідно до п. 4.3.7. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року). У випадку зміни допустимих концентрацій, позивач повідомляє відповідача письмово. Дозвіл на скид промстоків відповідача складає 34 % від водовідведення.

При перевищенні складу забруднюючих речовин в стічних водах Абонента, які скидаються в систему каналізації, в порівнянні з ДК, Абонент вносить плату за скид наднормативних забруднень Водоканалу, у відповідності з "Правил приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скид промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів" (п. 3.2.8 договору).

Відбір проб стічних вод позивачем здійснюється у будь-який час доби без попередження відповідача. При перевищенні складу забруднюючих речовин та температурного показника в стічних водах відповідача, які скидаються в систему каналізації, в порівнянні з допустимими концентраціями, відповідач вносить плату за скид понаднормативних забруднень позивачу, у відповідності з "Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованою Міністерством юстиції України 26.04.2002 року № 402/6690

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що у Додатку № 1 до п. 3.2.8. Договору, сторонами визначені допустимі концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, що скидаються підприємствами у міську систему каналізування, зокрема, показники якості стічних вод щодо Фосфатів складають: для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-1 - 9, 0 мг/дм куб.; для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-2 - 22 мг/дм куб; щодо хлориду: для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-1 - 81, 0 мг/дм куб.; для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-2 - 93, 0 мг/дм куб; щодо рН: для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-1 - 6, 5 - 9, 0 мг/дм куб.; для підприємств, стічні води яких надходять до ЦОС-2 - 6, 5 - 9, 0 мг/дм куб.

Згідно п. 7.8. "Правил приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, з метою контролю якості стічних вод Підприємств, Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення допустимих концентрацій забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента. У разі неявки уповноваженого представника Підприємства або при його відмові підписати акт останній підписується представниками Водоканалу із зазначенням прізвища представника абонента, який відмовився підписати акт.

Положеннями пп. 2.1.15.1. Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя, затверджених рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.2003 року № 167 передбачено, що Водоканал має право обстежувати об'єкт та відбирати на аналіз проби стічної води.

Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що Договір підписаний сторонами та скріплений печатками підприємств у встановленому порядку.

Так, суди встановили, що на виконання умов договору, 08.01.2013 року лабораторією відділу охорони навколишнього середовища КП "Водоканал" був здійснений контрольний відбір проб стічних вод Відповідача, що надходять в міську каналізацію через контрольну точку КК, за результатами якого було складено акт відбору проб стічних вод від 08.01.2013 року. Відбір проб стічних вод було зроблено в присутності представника відповідача - Кобзарь О.В. (відповідальна особа Відповідача по договору), якому вручений один екземпляр акту, підписаного представниками позивача та відповідача.

Господарськими судами встановлено, що вказаний акт був підписаний представниками обох сторін, кожний примірник акту був отриманий представником відповідача - Кобзарь О.В., про що вказано в п. 2 кожного примірника акту.

Згідно п. 7.10. "Правил приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, при виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів.

Положеннями пп. 7.9.15. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року передбачено, що у випадку виявлення перевищення ДК результати основного аналізу, що проводиться Водоканалом, доводиться підприємству телефонограмою в 15-денний термін. Першим вважається день після закінчення основного аналізу.

Судами встановлено, що про результати дослідження та виявлення перевищення допустимих концентрацій по рН, фосфатам та хлоридам позивач повідомив відповідача телефонограмою від 09.01.2013 року.

На підставі проб стічних вод, відібраних на точці відбору проб відповідача та оформлених актом від 01.08.2013 року, позивачем був складений протокол аналізу стічних вод від 08.01.2013 року.

Місцевим та апеляційним господарськими судами досліджено, що вказаним протоколом 08.01.2013 року зафіксовано, що у пробах стічних вод підприємства відповідача, відібраних 08.01.2013 року, було виявлено хлориди з похибкою ± 1,8 у кількості 379,3 мг/дм3, при ДК - 81 мг/дм3; рН з похибкою ±0,1 у кількості 5,5 (при ДК 6,5-9,0) (відповідно до п. 4.3.8. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, стічні води, які підлягають прийманню до міської каналізаційної мережі, не повинні мати рН нижче 6, 5 або вище 9, 0) та фосфати з похибкою ±0,4 у кількості 14,81 мг/дм3, при ДК - 9 мг/дм3.

Так, судами встановлено, що за результатами проведеного аналізу позивачем відповідачу було здійснено розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації м. Запоріжжя за період з 01.11.2012 року по 31.01.2013 року в розмірі 15 338, 41грн.

Згідно п. 7.7. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, при виявленні перевищення ДК забруднень, встановлених Договором або правилами, Водоканал після завершення аналізу надсилає Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) впродовж 15 діб після закінчення аналізу. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал надсилає підприємству претензію.

Відповідно до п. 5.2.2. Договору за скид стоків перевищуючих об'єми, вказані в п. 1.3. цього договору, а також за скид промислових стоків без дозволу Водоканалу, Абонент зобов'язаний сплатити Водоканалу за надані послуги у п'ятикратному розмірі від діючого тарифу на підставі актів про порушення, складених у відповідності з "Правилами приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затвердженими наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затвердженими рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, "Правилами користування системами комунального водопостачання і водовідведення в містах і селищах України", затвердженими наказом Держжитлокомунгоспа України від 01.07.1994 року № 65, "Правилами експлуатації та технічними вимогами до приладів обліку питної, технічної води, промислових та госпфекальних стоків" від 20.12.1993 року та "Інструкцією про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованою Міністерством юстиції України 26.04.2002 року № 402/6690.

Вказаним пунктом Договору сторони, також, погодили перелік документів для оформлення позивачем плати за скид понад договірних об'ємів: претензія, акт відбору проб стічних вод, протокол якості скиду стічних вод.

Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що 19.02.2013 року позивачем на адресу відповідача цінним листом з описом вкладення направлено претензію вих. № 1509 від 12.02.2013 року про перерахування суми додаткової плати за скидання понаднормативних забруднень в розмірі 15 338, 41 грн. на розрахунковий рахунок КП "Водоканал" (до претензії були додані: протокол хімічного дослідження стічних вод, розрахунок розміру додаткової плати та акт-рахунок № 7055 від 12.02.2013 року), який отримав відповідач 28.02.2013 року, про що свідчить повідомлення про вручення поштового відправлення.

Відповідач листом вих. № 39/13-55 від 26.03.2013 року звернувся до КП "Водоканал" з проханням провести арбітражний аналіз, надати копії контрольних пломб, якими здійснювалося опломбування основних та арбітражних проб, надати розрахунок об'єму тощо та в своєму листі зазначив проте, що відповідно до ст. 7 Господарського процесуального кодексу України до отримання необхідних до розгляду претензій документів та перевірки аналізів, розгляд претензії вих. № 1509 від 12.02.13 року відповідачем призупинено.

У відповідь на даний лист КП "Водоканал" було направлено лист вих. № 3701 від 11.04.2013 року, в якому було зазначено проте, що КП "Водоканал" було надано ТОВ НВП "Інтертехсервіс" всі необхідні документи для розгляду претензії.

За приписами ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконувати належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу інших актів цивільного законодавства, а за відсутністю таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ч. 1 ст. 193 Господарського кодексу України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.

Положеннями п. 1.2. "Правил приймання стічних вод підприємств в комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України", затверджених наказом Держбуду України від 19.02.2002 року № 37, передбачено, що ці Правила поширюються на комунальні підприємства водопровідно-каналізаційного господарства міст і селищ України та інші підприємства, що мають на балансі системи місцевого водопроводу та каналізації (далі - Водоканали) та на всі підприємства, установи, організації незалежно від форм власності й відомчої належності, які скидають свої стічні води в системи каналізації населених пунктів (далі - Підприємства).

Згідно п. 2.1. вказаних Правил водоканали мають право, зокрема: розробляти, погоджувати та представляти на затвердження виконавчим органам рад місцеві Правила приймання стічних вод підприємств, а також зміни і доповнення до них; контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод підприємств; пред'являти підприємствам у встановленому порядку рахунки за скид понаднормативних забруднень із застосуванням коефіцієнта кратності, який враховує рівень небезпеки скинутих забруднень, при порушенні як цих Правил, так і місцевих Правил приймання; пред'являти підприємствам претензії та позови (в установленому порядку) щодо відшкодування збитків, заподіяних системам комунальної каналізації, а також виставляти рахунки за скид понаднормативних забруднень.

Відповідно до п. 1.5. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України на підставі цих Правил та Інструкції про встановлення та стягнення плати за скид промислових стічних вод у системи каналізації населених пунктів (далі - Інструкція) водоканали розробляють місцеві Правила приймання стічних вод підприємств у систему каналізації населеного пункту (далі - місцеві Правила приймання), у яких установлюються допустимі концентрації (далі - ДК) для кожної забруднюючої речовини, що може скидатися підприємствами в систему каналізації, а також відображаються місцеві особливості приймання стічних вод підприємств у міську каналізацію.

Пунктом 1.6. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України закріплено, що місцеві Правила приймання є обов'язковими для всіх підприємств, яким водоканали надають послуги з водовідведення та які розташовані на території даної місцевої ради.

Згідно п. 1.7. зазначених Правил водоканали встановлюють кожному конкретному підприємству режими і нормативи скиду забруднюючих речовин у систему каналізації населеного пункту, які не підлягають погодженню з місцевими органами Мінекоресурсів та МОЗ України.

Положеннями п. п. 2.1.2., 2.1.3. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, передбачено, що Водоканал має право проводити обстеження водопровідних та каналізаційних систем будь-якого абонента, приладів та пристроїв на них, контролювати раціональне водоспоживання і т. д., та складати акти за результатами цих обстежень. Водоканал також має право контролювати якість, кількість та режим скиду стічних вод у будь-який час доби без представника підприємства з участю представника відповідної компетентної організації або самостійно. Порядок та періодичність відбору проб визначає Водоканал без погодження Підприємства.

Відповідно до п. 7.8. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, з метою контролю якості стічних вод Підприємств, Водоканал здійснює відбір разових проб. Виявлені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин у стічних водах є підставою для нарахування плати за скид понаднормативних забруднень. Відбір контрольних проб стічних вод Підприємств виконується уповноваженими представниками Водоканалу, що фіксується у спеціальному журналі або акті, який підписують як представники Водоканалу, так і представник Підприємства-абонента. У разі неявки уповноваженого представника Підприємства або при його відмові підписати акт, останній підписується представниками Водоканалу із зазначенням прізвища представника абонента, який відмовився підписати акт.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що на виконання Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України та з метою контролю якості стічних вод Підприємств лабораторією стічних вод відділу навколишнього середовища КП "Водоканал" в особі: лаборантів Чуча В.О., Васильченко В.Н. у присутності провідного інженера-технолога ОООС Лучко Л.А. та представника ТОВ НВП "Інтертехсервіс" Кобзаря А.В. був проведений контрольний відбір проб стічних вод підприємства відповідача, що підтверджується актом відбору проб стічних вод від 08.01.2013 року.

Судами встановлено, що результати аналізу відібраної проби показали, що стічні води відповідача не відповідають встановленим нормам по залізу загальному, оскільки у стічних водах відповідача рН виявлено 5, 5 мг/дм3, фосфати виявлено 14, 81 мг/дм3 та хлориди виявлено 379, 30 мг/дм3, що підтверджується протоколом аналізу стічних вод.

Згідно п. 7.10. Правил приймання стічних вод підприємств у комунальні та відомчі системи каналізації населених пунктів України, при виявленні перевищення ДК забруднень, установлених договором або місцевими Правилами приймання, Водоканал після закінчення аналізу направляє Підприємству повідомлення про виявлене перевищення ДК забруднень (листом або телефонограмою) у термін, визначений місцевими Правилами приймання, але не більше 15 днів. Протягом шестимісячного терміну після виявлення перевищення ДК Водоканал згідно з Господарським процесуальним кодексом України направляє Підприємству претензію, до якої додаються: копія акта про відбір проби, копія результатів аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової плати за скид стічних вод (передаються лише ті документи, що відсутні на Підприємстві).

Судами встановлено, що позивач, про результати аналізу стічних вод повідомив відповідача телефонограмою від 09.01.2013 року, що не заперечується відповідачем.

Як встановлено судами попередніх інстанцій, на підставі акту відбору проб стічних вод від 08.01.2013 року та протоколу аналізу стічних вод, позивачем проведено розрахунок величини додаткової плати за скид наднормативних забруднень у систему каналізації м. Запоріжжя, відповідно до якого, розмір додаткової плати за скид понаднормативних забруднень складає 15 338, 41 грн.

12.02.2013 року позивачем виставлений відповідачу рахунок № 7055 на суму 15 338, 41грн. на додаткову оплату за скид понаднормативних забруднень.

Судами досліджено, що претензія з вимогою оплати 15 338, 41 грн. додаткової плати за скид понаднормативних забруднень, протокол аналізу стічних вод, розрахунок величини додаткової вартості та рахунок № 7055/4 були направлені на адресу відповідача 19.02.2013 року, про що свідчить опис вкладення та фіскальний чек № 5199 від 19.02.2013 року.

За приписами ст. 525 Цивільного кодексу України одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір є обов'язковим для виконання сторонами відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України.

Згідно ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Положеннями ч. 2 ст. 530 Цивільного кодексу України закріплено, що в разі коли строк (термін) виконання боржником обов'язку не встановлений або визначений моментом пред'явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов'язок у семиденний строк від дня пред'явлення вимоги, якщо обов'язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства

За таких обставин, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про доведеність вимог позивача щодо порушення відповідачем допустимих концентрацій азоту амонійного та нафтопродуктів в стічних водах підприємства при здійсненні відбору проб 01.08.2013 року.

Так, вказаний розрахунок водогосподарського балансу було підписано відповідачем, який скріплено підписом директора та печаткою підприємства та погоджено КП "Водоканал".

Відповідно до п. 6.4.4.2. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, якщо підприємство приймає до своїх мереж стічні води іншого Підприємства, розрахунок водогосподарського балансу, схема каналізації та заявки повинні відображати скид стічних вод підприємства - субабонента.

Судами встановлено, що відповідачем на 2013 рік було погоджено з позивачем водний баланс ТОВ НВП "Інтертехсервіс", в якому зазначені субабоненти, тобто, відповідно до даного розрахунку водного балансу Відповідач приймає в свої мережі стічні води інших підприємств.

Положеннями п. 3.2.2. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року передбачено, що підприємство, яке приймає в свої мережі стічні води іншого Підприємства, несе відповідальність перед КП "Водоканал" за їх якість та дотримання режиму скиду.

Згідно 3.2.3. "Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, відповідальність за кількісні та якісні показники стічних вод Підприємств - орендарів нежитлових приміщень, виробничих споруд та комплексів несе Підприємство - орендодавець, якщо інше не передбачено договором.

За таких обставин, обґрунтованим є висновок судів попередніх інстанцій про те, що саме відповідач несе відповідальність за якість стічних вод, які скидаються в його контрольний колодязь іншими підприємствами.

Також, колегія суддів касаційної інстанції вважає обґрунтованим висновок судів про те, що нарахована позивачем плата за скид понаднормативних забруднень в комунальну каналізацію за своєю правовою природою не є штрафом, оскільки зазначена плата є платою з надання послуг водоканалом щодо доочищення понаднормативних забруднень води. Відповідно до вимог Податкового кодексу України до бази оподаткування ПДВ, яка визначена з їх договірної (контрактної) вартості, включаються будь-які суми коштів вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податку безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу в зв'язку з компенсацією вартості товарів (послуг). Тобто плата за скид стічних вод з перевищенням допустимих концентрацій забруднень, яка сплачується водоканалу, повинна в повному обсязі оподатковуватися ПДВ.

Зазначене, також, підтверджується Додатком № 5 до "Правилами приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя", затверджених рішенням виконавчого комітету міської ради № 167 від 29.05.2003 року, який передбачає розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізування м. Запоріжжя.

Плата стягується на підставі акта відбору проб, протоколу якості скиду стічних вод, розрахунку додаткової плати, рахунку за понаднормативний скид забруднень, претензії (п. 5.2.2. договору).

Згідно п. 2.3. Інструкції про встановлення та стягнення плати за скидання промислових та інших стічних вод в системи каналізації населених пунктів", зареєстрованої Міністерством юстиції України 26.04.2002 року № 402/6690 нормативи плати за скид понаднормативних забруднень у системи каналізації населених пунктів (Нп) установлюються в місцевих Правилах приймання на рівні виробничої собівартості очищення 1 куб. м стічних вод з умістом забруднень у межах установлених в місцевих Правилах приймання допустимих концентрацій забруднюючих речовин.

Виробнича собівартість очищення 1 куб. м стічних вод визначається згідно з Порядком формування тарифів на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, затвердженим наказом Держбуду України від 27.06.2001 № 139, зареєстрованим Мін'юстом України 23.08.2001 за N 748/5939.

За таких обставин, колегія суддів касаційної інстанції зазначає про необґрунтованість посилань відповідача на те, що в рішеннях виконавчого комітету Запорізької міської ради від 22.02.2012 року № 49 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради 27.12.2011 року № 568 "Про встановлення тарифів на послуги комунального підприємства "Водоканал" м. Запоріжжя" та від 27.12.2011 року № 568 "Про встановлення тарифів на послуги комунального підприємства "Водоканал" м. Запоріжжя" не встановлено норматив плати за скид понаднормативних забруднень у систему каналізації з огляду на те, собівартість очищення 1 куб. м. стічних вод включена до структури тарифу.

Отже, колегія суддів касаційної інстанції приходить до висновку, що під час розгляду справи місцевим та апеляційним господарськими судами фактичні обставини справи встановлено на основі повного, всебічного і об'єктивного дослідження поданих доказів, господарськими судами вірно застосовані норми права, а доводи скаржників не спростовують законності прийнятих у справі судових актів.

Відповідно до п. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.

Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, з'ясуванням всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.

Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками місцевого та апеляційного господарських судів, які відповідають матеріалам справи та чинному законодавству, у зв'язку з чим підстав для скасування чи зміни оскаржуваних судових актів не вбачається.

Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Касаційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю науково-виробниче підприємство "Інтертехсервіс" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 03.06.2015 року у справі № 908/3783/13 залишити без задоволення.

2. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 03.06.2015 року у справі № 908/3783/13 залишити без змін.

Головуючий суддяІ.П. Ходаківська СуддіС.В. Бакуліна О.В. Яценко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення29.10.2015
Оприлюднено04.11.2015
Номер документу53103457
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/3783/13

Постанова від 29.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 15.10.2015

Господарське

Вищий господарський суд України

Яценко О.В.

Ухвала від 17.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Постанова від 04.06.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Ухвала від 16.04.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Ухвала від 28.02.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Радіонова О.О.

Рішення від 03.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

Ухвала від 19.11.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Горохов І.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні