Ухвала
від 04.06.2014 по справі 812/1456/14
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251 Головуючий у 1 інстанції - Чернявська Т.І.

Суддя-доповідач - Жаботинська С.В.

ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2014 року справа №812/1456/14 приміщення суду за адресою:83017, м. Донецьк, бул. Шевченка, 26

Колегія суддів Донецького апеляційного адміністративного суду у складі:

судді - доповідача: Жаботинської С.В., суддів: Лях О.П., Нікуліна О.А., розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Інженерно-виробниче підприємство "Сєвєродонецький МЦ ОРГМІН" на постанову Луганського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2014 р. у справі № 812/1456/14 за позовом Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Інженерно-виробниче підприємство "Сєвєродонецький МЦ ОРГМІН" про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році та пені за порушення терміну сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 13596,86 грн.,-

ВСТАНОВИЛА:

Позивач звернувся до суду з позивом до Товариства з обмеженою відповідальністю Інженерно-виробниче підприємство "Сєвєродонецький МЦ ОРГМІН" про стягнення адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році у розмірі 12780,22 грн. та пені у розмірі 816,64 грн. за порушення терміну сплати адміністративно-господарських санкцій.

В обґрунтування позову зазначив, що відповідач в порушення ст. 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" не працевлаштував необхідну кількість інвалідів на підприємстві у 2012 році замість 4 інвалідів працювало 3 інваліда, тому за 1 робоче місця, яке не зайнято інвалідом, підприємство до 16.04.2013 р. самостійно повинно було сплатити адміністративно - господарські санкції у розмірі 12780,22 грн. Розмір нарахованої пені за порушення строків сплати суми адміністративно-господарських санкцій становить 816,64 грн.

Просить стягнути з відповідача на користь Державного бюджету в особі Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно - господарські санкції в розмірі 12780,22 грн. та пеню у розмірі 816,64 грн.

Постановою Луганського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2014 р. у справі № 812/1456/14 позовні вимоги задоволено.

Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Інженерно-виробничого підприємства "Сєвєродонецький МЦ ОРГМІН" адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році в сумі 12780,22 грн. та пеню за порушення терміну сплати адміністративно-господарських санкцій в сумі 816,64 грн.

З постановою суду першої інстанції відповідач не погодився, подав апеляційну скаргу, вважаючи, що судом першої інстанції неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права. Апелянт вважає, що ним виконані заходи щодо забезпечення та працевлаштування інвалідів у звітному періоді-2012 році. Просить рішення суду скасувати і прийняти нове, яким відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог.

Відповідно до п. 2 ч. 1 ст. 197 КАС України, справу розглянуто у порядку письмового провадження.

Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, заперечення на неї, встановила наступне.

Фонд соціального захисту інвалідів, відповідно до п. 1 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 р. № 129, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.2011 р. за № 528/19266, є бюджетною установою, діяльність якої спрямовується, координується та контролюється Державною службою з питань інвалідів та ветеранів.

Пунктом 5 Положення про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 № 129, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 28.04.2011 за № 528/19266, визначено повноваження Фонду.

Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів відповідно до п. 1 Положення про Луганське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Фонду соціального захисту інвалідів від 26.05.2011 № 81 є територіальним органом бюджетної установи Фонду соціального захисту інвалідів.

Відділення Фонду відповідно до покладених на нього завдань здійснює, зокрема, збір сум адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, які використовують найману працю, нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів; облік заборгованості по сплаті сум адміністративно-господарських санкцій і пені, які нараховані підприємствам, установам, організаціям, у тому числі підприємствам, організаціям громадських організацій інвалідів, фізичним особам, які використовують найману працю; претензійно-позовну роботу у судах різних інстанцій.

Відповідно до ст. 7 Закону України від 21.03.1991 № 875-ХІІ «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» законодавство про соціальну захищеність інвалідів в Україні складається з цього Закону та інших актів законодавства, що видаються відповідно до нього.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов'язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування інвалідів, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені чинним законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування інвалідів, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування інвалідів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України (ч.3 ст.18 Закону України № 875-ХІІ).

За змістом статті 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» від 21 березня 1991 року № 875-12 (надалі Закон України № 875), саме Фонду соціального страхування захисту інвалідів надано право на стягнення санкцій за недодержання законодавчо встановленого нормативу робочих місць для забезпечення працевлаштування інвалідів.

Статтею 19 зазначеного Закону встановлено для підприємств, установ і організацій нормативи робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів у розмірі 4 відсотків від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 чоловік - у кількості одного робочого місця.

Частиною першою статті 18 Закону України № 875 передбачено, що працевлаштування інвалідів здійснюється органами Міністерства праці України, Міністерства соціального захисту населення України, місцевими радами, громадськими організаціями інвалідів.

Згідно з частиною 1 статті 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" підприємства (об'єднання), установи і організації незалежно від форми власності і господарювання, де кількість працюючих інвалідів менше, ніж установлено нормативом, передбаченим ч. 1 статті 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції, сума яких визначається у розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві (в об'єднанні), в установі, організації за кожне робоче місце, не зайняте інвалідом.

Частиною 5 ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в України» встановлено, що виконанням нормативу робочих місць у кількості, визначеній згідно з частиною першою цієї статті, вважається працевлаштування підприємством, установою, організацією, у тому числі підприємством, організацією громадських організацій інвалідів, фізичною особою, яка використовує найману працю, інвалідів, для яких це місце роботи є основним.

Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" зобов'язує відповідача відповідно до 4-відсоткового нормативу створити робочі місця для праці інвалідів і інформувати центри зайнятості про вільні робочі місця для інвалідів, звітувати перед відділеннями Фонду соціального захисту інвалідів про їх працевлаштування, а органи працевлаштування - підібрати робоче місце і працевлаштувати інваліда.

Таким чином, на підприємство хоча і не покладається обов'язок підібрати рабочі місця і працевлаштовувати інвалідів, але покладається обов'язок інформувати про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування інвалідів. Наказом Державного комітету статистики № 244 від 06.07.1998 року затверджена форма статистичної звітності № 3-ПН "Звіт про наявність вільних робочих місць (вакантних посад)", яка подається підприємствами, установами та організаціями щомісячно на адресу державної служби зайнятості.

Про наявність вакансій для працевлаштування інвалідів роботодавці повідомляють територіальні відділення Фонду соціального захисту інвалідів згідно з наказом Міністерства праці та соціальної політики України "Про затвердження форми звітності N 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів" та Інструкцію щодо заповнення форми звітності N 10-ПІ (річна) "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів" від 10.02.2007 N 42 щороку до 1 березня, наступного після звітного періоду, подається або надсилається рекомендованим листом за місцем їх державної реєстрації відділенню Фонду.

Водночас, про наявність вакантних місць роботодавці повинні повідомляти центри зайнятості, направляючи звітність у формі N 3-ПН згідно з наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 19.12.2005 року N 420.

Відповідно до листа Сєвєродонецького міського центру зайнятості від 24 грудня 2013 року № 13/04-3642 інформація про наявність вільних робочих місць для осіб з обмеженими фізичними можливостями за формою № 3-ПН "Звіт про наявність вакансій" від Інженерно-виробничого підприємства "Сєвєродонецький МЦ ОРГМІН" товариства з обмеженою відповідальністю протягом 2012 року до центру зайнятості не надходила. Звіт до Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів форми № 10-ПІ "Про зайнятість та працевлаштування інвалідів" підприємством не надавався.

Виходячи з вищенаведеного, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідач не виконав всі вимоги вищезазначених норм законодавства, а саме: не створив робочі місця для працевлаштування інвалідів, протягом 2012 року та не інформував центр зайнятості про наявність вакантних місць для працевлаштування інвалідів, що підтверджується матеріалами справи.

Відповідно до ч. 1 ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною 2 наведеної статті передбачено, що учасник господарських відносин відповідає, зокрема за порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Таким чином, оскільки підприємством у відповідності до викладених приписів законодавства не було виконано нормативу по створенню 1-го робочого місця по працевлаштуванню інвалідів. Відповідач згідно вимог ст. 20 вказаного Закону мав сплатити позивачеві адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на підприємстві за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування інваліда і не зайняте інвалідом.

Відповідно до п. 2 Порядку сплати підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, суми адміністративно-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (далі - Порядок), затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31 січня 2007 р. № 70, обчислення суми адміністративно-господарських санкцій проводиться роботодавцями самостійно згідно з порядком заповнення звіту про зайнятість і працевлаштування інвалідів, затвердженим Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Так, відповідно до вимог ст.ст. 19, 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" позивачем нарахована відповідачу сума адміністративно-господарських санкцій до сплати у розмірі 12780,22 грн.

Відповідачем у встановлений ст. 20 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" строк (до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу) не сплачені адміністративно-господарські санкції у розмірі 12780,22 грн., що дає підстави для нарахування пені відповідно до ст. 20 вищезазначеного Закону і п. 4 Порядку, у розмірі 816,64 грн.

Щодо доводів апелянта про порушення позивачем приписів ч. 1 ст. 250 Господарського кодексу України, яка передбачає, що адміністративно - господарські санкції можуть бути застосовані до суб'єкта господарювання протягом шести місяців з дня виявлення порушення, але не пізніше як через один рік з дня порушення цим суб'єктом встановлених законодавчими актами права здійснення господарської діяльності, то колегія суддів зазначає, що згідно акту, порушення виявлені 28.08.2013 року /а.с. 12-13/, із позовом про стягнення адміністративно - господарських санкцій позивач звернувся 28.02.2014 року, тобто протягом шести місяців, з дня виявлення порушення і не пізніше року з дня порушення відповідачем (до 16.04.2014 року самостійно повинен був сплатити адміністративно - господарські санкції) законодавства.

З урахуванням того, що відповідач самостійно та у встановлені строки не сплатив суму адміністративно-господарських санкцій, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, про задоволення позовних вимог Луганського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення з відповідача адміністративно-господарських санкцій та пені за порушення нормативу зі створення робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2012 році.

З огляду на зазначене, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Підстав для задоволення апеляційної скарги не вбачається.

Керуючись статтями 24, 160, 167, 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -

У Х В А Л И Л А:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Інженерно-виробниче підприємство "Сєвєродонецький МЦ ОРГМІН" - залишити без задоволення.

Постанову Луганського окружного адміністративного суду від 22 квітня 2014 р. у справі № 812/1456/14 - залишити без змін.

Ухвала апеляційної інстанції за наслідками розгляду у письмовому провадженні набирає законної сили через п'ять днів після направлення їх копій особам, які беруть участь у справі, і може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили

Колегія суддів С.В. Жаботинська

О.П. Лях

О.А. Нікулін

СудДонецький апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2014
Оприлюднено06.06.2014
Номер документу39065139
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1456/14

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська С.В.

Ухвала від 17.12.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 24.11.2015

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

І.В. Тихонов

Ухвала від 04.06.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська С.В.

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Жаботинська С.В.

Постанова від 22.04.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 07.03.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

Ухвала від 03.03.2014

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

Т.І. Чернявська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні