Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2014 р. № 820/6553/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Мороко А.С.,
при секретарі судового засідання - Пшеничному В.О.,
за участю представників позивача - ОСОБА_1, ОСОБА_2,
представника відповідачів - ОСОБА_3 за довіреностями,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Харкові адміністративну справу за позовом селянського (фермерського) господарства "Золотий колос" до державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Кучеренко Ольги Василівни, державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш Марини Леонідівни, третя особа - товариство з обмеженою відповідальністю "Астеліт-Агро", про скасування рішень,
В С Т А Н О В И В :
Селянське фермерське господарство "Золотий колос" звернулося до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому, з урахуванням уточнених позовних вимог, просить суд скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Кучеренко Ольги Василівни про державну реєстрації прав та їх обтяжень від 24.01.2014 року № 10258990 та № 10261106; скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш Марини Леонідівни про державну реєстрації прав та їх обтяжень від 13.03.2014 року № 11587467 та № 11592869.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що в порушення приписів статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державні реєстратори, не перевіривши факт існування договірних відносин між позивачем та власниками земельних ділянок, неправомірно прийняли рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень з новим орендарем ТОВ "Астеліт Агро".
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали та просили позов задовольнити в повному обсязі.
Представник відповідачів проти позову заперечував, зазначивши, що відповідачами виконані всі необхідні дії, передбачені чинним законодавством у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та встановлено відсутність підстав відмови у проведенні державної реєстрації прав - оренди земельних ділянок, у зв'язку з чим представник відповідачів просив у задоволенні позову відмовити.
Представник третьої особи в судове засідання не з'явився, надав до суду письмові заперечення, у яких зазначив, що у позові не зазначено жодного пункту статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", які б підтверджували протиправність дій державного реєстратора, а тому підстав для відмови в державній реєстрації права оренди земельних ділянок у відповідача не було. Просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Вислухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, судом встановлено наступне.
23 січня 2008 року між СФГ "Золотий колос" та ОСОБА_6 укладено договір оренди земельної ділянки площею 3,6390 га, строком на 20 років, кадастровий номер 6325784000:03:000:0169, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.09.2008 року за № 040870400094, та земельної ділянки площею 7,2067 га, строком на 25 років, кадастровий номер 6325784000:03:000:0170, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.02.2008 року за № 040970400029.
Також, 23 січня 2008 року між СФГ "Золотий колос" та ОСОБА_7 укладено договір оренди земельної ділянки, площею 3,6034 га, строком на 25 років, кадастровий номер 6325784000:03:000:0168, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 25.02.2009 року за № 040970400025 та договір оренди земельної ділянки площею 7,3027 га, строком на 20 років, кадастровий номер 6325784000:03:000:0171, який зареєстрований Шевченківським районним відділом земельних ресурсів Харківської області, про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 19.09.2008 року за № 040870400110.
24 січня 2014 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції в Харківській області Кучеренко Ольгою Василівною рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 10261106 проведено реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0168, між ОСОБА_8 та ТОВ "Астеліт Агро", про що свідчить витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно.
Також, 24 січня 2014 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції в Харківській області Кучеренко Ольгою Василівною рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 10258990 проведено реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0171, між ОСОБА_8 та ТОВ "Астеліт Агро", про що свідчить витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно.
Судом встановлено, що ОСОБА_8 є спадкоємицею земельних ділянок, які належали її батьку ОСОБА_7, а саме: земельної ділянки, площею 3,6034 га, кадастровий номер 6325784000:03:000:0168 та земельної ділянки площею 7,3027 га, кадастровий номер 6325784000:03:000:0171.
13 березня 2014 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції в Харківській області Клінкуш Мариною Леонідівною рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 114592869 проведено реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0169, між ОСОБА_6 та ТОВ "Астеліт-Агро", про що свідчить витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно.
Крім того, 13 березня 2014 року державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шевченківського районного управління юстиції в Харківській області Клінкуш Мариною Леонідівною рішенням про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер № 11587467 проведено реєстрацію іншого речового права, а саме: права оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0170, між ОСОБА_6 та ТОВ "Астеліт-Агро", про що свідчить витяг з Державного реєстру прав на нерухоме майно.
Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог та враховуючи зазначені обставини, суд приходить до висновку про задоволення позову з наступних підстав.
Щодо тверджень представника відповідача про те, що даний спір не може бути предметом розгляду в порядку адміністративного судочинстві, суд зазначає, що згідно з частиною статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно пункту 7 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України суб'єкт владних повноважень - орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.
Частиною першою статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на правовідносини, що виникають у зв'язку з здійсненням суб'єктом владних повноважень владних управлінських функцій, а також у зв'язку з публічним формуванням суб'єкта владних повноважень шляхом виборів або референдуму.
Як вбачається з матеріалів справи, в даній справі йдеться про неналежне виконання відповідачем владних управлінських функцій.
Пунктом 1 частини другої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема, спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Таким чином, спір між позивачем та Реєстраційною службою є публічно-правовим спором щодо оскарження рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Крім того, абзацом 3 та 4 пункту 8 Постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України "Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів" від 20 травня 2013 року № 8 передбачено, що відповідно до частини другої статті 30 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" дії або бездіяльність державного реєстратора, державного кадастрового реєстратора, нотаріуса, державного виконавця можуть бути оскаржені до суду. Суди повинні мати на увазі, що під діями також слід розуміти рішення, прийняті зазначеними суб'єктами владних повноважень з питань реєстрації. Спори, які виникають у цих відносинах, підлягають розгляду в порядку адміністративного судочинства.
Щодо спірних рішень про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки суд зазначає наступне.
Відповідно до частини четвертої статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у власності громадян і юридичних осіб, здійснюється за договором оренди між власником земельної ділянки і орендарем.
Статтею 125 Земельного кодексу України передбачено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно статті 20 Закону України "Про оренду землі", укладений договір оренди землі підлягає державній реєстрації.
Державна реєстрація договорів оренди землі проводиться у порядку, встановленому законом.
Відповідно до Порядку державної реєстрації договорів оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 1998 р. N 2073, (далі - Порядок N 2073), який був чинний на час укладення вищевказаних договорів оренди землі - січень 2008 року, державна реєстрація договорів оренди є офіційним визнанням і підтвердженням державою факту виникнення або припинення права оренди земельних ділянок.
Державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки.
Державний орган земельних ресурсів у 20-денний термін перевіряє подані документи на відповідність чинному законодавству та за результатами перевірки готує висновок про державну реєстрацію або обґрунтований висновок про відмову у такій реєстрації і передає реєстраційну справу відповідно виконавчому комітету сільської, селищної та міської ради, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям за місцем розташування земельної ділянки для засвідчення факту державної реєстрації або відмови у такій реєстрації.
Факт державної реєстрації засвідчується у 10-денний термін гербовою печаткою та підписом голови відповідної ради, Київської, Севастопольської міської державної адміністрації або уповноваженої ними посадової особи.
Печатка та підпис ставляться на всіх примірниках договору оренди (суборенди).
Після засвідчення факту державної реєстрації договір оренди реєструється у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі, яка ведеться державним органом земельних ресурсів за формою згідно з додатком.
Книга записів державної реєстрації договорів оренди землі ведеться окремо в розрізі кожної сільської, селищної, міської ради, а також у розрізі Київської, Севастопольської міської державної адміністрації. Книга прошнуровується, засвідчується підписами сільського, селищного, міського голови та начальника районного відділу, міського управління (відділу) земельних ресурсів і скріплюється печатками.
На виконання ухвали суду про витребування доказів від 06.05.2014 року відділом Держземагентства у Шевченківському районі Харківської області надано витяг з Книги записів державної реєстрації договорів оренди землі, зі змісту якого вбачається, що 19.09.2008 року Волоськобалаклійською селищною радою засвідчено факт державної реєстрації договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0169, укладеного між СФК "Золотий колос" та ОСОБА_6 та договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0171, укладеного між СФК "Золотий колос" та ОСОБА_7.
25 лютого 2009 року Волоськобалаклійською селищною радою засвідчено факт державної реєстрації договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0170, укладеного між СФК "Золотий колос" та ОСОБА_6 та договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6325784000:03:000:0168, укладеного між СФК "Золотий колос" та ОСОБА_7.
Відповідно до розділу 11 договорів оренди землі від 23 січня 2008 року, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом; ліквідації юридичної особи - орендаря.
Договір припиняється також в інших випадках передбачених законом.
Дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї з сторін у наслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Розірвання договору в односторонньому порядку не допускається без поважних причин
Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також реорганізація юридичної особи орендаря не є підставою для зміни або розірвання договору.
Право на орендовану земельну ділянку у разі смерті фізичної особи-орендаря, засудження або обмеження її дієздатності за рішенням суду, переходить до спадкоємців або інших осіб, які використовують цю земельну ділянку разом з орендарем.
Таким чином суд зазначає, що договори оренди земельних ділянок від 23.01.2008 року, укладені між СФК "Золотий колос" та ОСОБА_6, ОСОБА_7 зареєстровані в порядку, визначеному законодавством, чинним на момент їх укладення, фактів розірвання або припинення зазначених договорів судом не встановлено, а отже право оренди земельних ділянок було чинним на момент прийняття спірних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Пунктом 2 частини першої статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" визначено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном.
Згідно з частиною другою статті 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4-1 цього Закону.
Повноваження органу державної реєстрації прав, визначено статтею 8 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", згідно якої орган державної реєстрації прав: проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації; забезпечує ведення Державного реєстру прав; надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах (пункт 1); приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав (пункт 2); у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень (пункт 8).
Відповідно до пункту 8-1 частини 2 статті 9 зазначеного Закону під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;
Положення статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" також кореспондуються з пунктами 15-20 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. N 868.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
На виконання ухвали суду про витребування доказів від 06.05.2014 року, Реєстраційною службою Шевченківського районного управління юстиції Харківської області надано до суду реєстраційні справи щодо земельних ділянок за кадастровими номерами 6325784000:03:000:0168, 6325784000:03:000:0169, 6325784000:03:000:0170, 6325784000:03:000:0171.
Дослідивши зазначені реєстраційні справи судом встановлено, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийняті державними реєстраторами на підставі заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна.
У судовому засіданні представник відповідача пояснив, що оскільки перевірені матеріали не містили відомостей про реєстрацію інших прав на відповідну земельну ділянку, державними реєстраторами здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Суд вважає хибними твердження представника відповідачів щодо відсутності обов'язку встановлювати факти можливої попередньої реєстрації договорів оренди земельних ділянок шляхом запитування відповідної інформації.
Так, згідно з пунктами 1, 6 частини першої статті 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, зокрема, у разі, якщо заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
В зв'язку з викладеним, суд приходить до висновку, що обов'язок у витребуванні інформації згідно пункту 8-1 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" зумовлений тим, що згідно пункту 6 частини першої статті 24 цього Закону державний реєстратор повинен відмовити у державній реєстрації прав та їх обтяжень у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Крім того, у листі Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06 серпня 2013 року «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами», з посиланням на пункт 8-1 частини 2 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", зазначено, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Таким чином, саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.
Разом з тим матеріалами справи підтверджено та не спростовувалось представником відповідачів, що відповідні запити до відділу Держземагенства у Шевченківському районі Харківської області державними реєстраторами не надсилалися.
Частинами першою, другою статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З урахуванням вищевикладеного, суд прийшов до висновку, що державні реєстратори, не перевіривши факт існування договірних відносин між позивачем та власниками земельних ділянок, необґрунтовано та в порушення приписів статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" прийняли рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень за новим орендарем.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Розподіл судових витрат здійснюється відповідно до статті 94 Кодексу адміністративного судочинства.
Керуючись статтями 17, 50, 160-163, 167, 185, 186 Кодексу адміністративного судочинства України,
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов задовольнити в повному обсязі.
Скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Кучеренко Ольги Василівни про державну реєстрації прав та їх обтяжень від 24.01.2014 року № 10258990 та № 10261106.
Скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно Шевченківського районного управління юстиції Харківської області Клінкуш Марини Леонідівни про державну реєстрації прав та їх обтяжень від 13.03.2014 року № 11587467 та № 11592869.
Стягнути з Державного бюджету України на користь селянського (фермерського) господарства "Золотий колос" (63601, Харківська область, Шевченківський район, смт. Шевченкове, вул. Піонерська, буд. 39, ідентифікаційний код юридичної особи 25609618) судовий збір у розмірі 73 (сімдесят три) грн. 08 коп.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови виготовлено 02 червня 2014 року.
Суддя А.С. Мороко
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2014 |
Оприлюднено | 06.06.2014 |
Номер документу | 39081580 |
Судочинство | Адміністративне |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні