Постанова
від 28.05.2014 по справі 926/1190/13
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"28" травня 2014 р. Справа № 926/1190/13

м. Львів

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Скрипчук О.С.

суддів Дубник О.П. Матущака О.І.

При секретарі судового засідання: Лагутіні В.Б.

розглянувши апеляційну скаргу Дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» за № 31/10-678 від 07.02.2014 року

на рішення Господарського суду Чернівецької області від 28.01.2014 року

у справі № 926/1190/13

за позовом: Дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», м. Київ

до відповідача: сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю «Тарасовецька птахофабрика», с. Тарасівці Новоселицького району Чернівецької області

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз», м. Чернівці

про стягнення заборгованості в сумі 124 865,37 грн.

за участю представників:

від позивача: Мицько Р.М. - довіреність № 49/10 від 30.12.2013 року;

від відповідача: Жмінка І.В. - довіреність б/н від 22.11.2013 року

від третьої особи: не з'явився;

ВСТАНОВИВ:

ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» звернулось до Господарського суду Чернівецької області з позовом до сільськогосподарського ТзОВ «Тарасовецька птахофабрика» про стягнення суми в розмірі 124 865,37 грн., як заборгованості яка виникла у відповідача за споживання газу без достатньої правової підстави.

28.01.2014 року позивачем було подано до суду заяву про уточнення позовних вимог № 31/10-442 від 25.01.2014 року, в якій просив стягнути з відповідача 101 846,23 грн. Дана заява була прийнята судом до розгляду.

Рішенням Господарського суду Чернівецької області від 28.01.2014 року у справі № 926/1190/13 (суддя Байталюк В.Д.) в позові ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» відмовлено.

Не погоджуючись з даним рішенням ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» подало апеляційну скаргу за № 31/10-678 від 07.02.2014 року, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Чернівецької області від 28.01.2014 року, прийняти нове рішення, яким позов задоволити.

Апеляційна скарга мотивована тим, що судом першої інстанції при прийнятті рішення порушено норми матеріального і процесуального права. А саме скаржник стверджує, що висновки суду щодо відсутності у позивача правових підстав для поставки природного газу у спірний період, не відповідають фактичним обставинам справи.

Відповідачем не подано відзиву на апеляційну скаргу.

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 17.04.2014 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ПАТ по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз».

Розпорядженням в.о. голови Львівського апеляційного господарського суду від 17.04.2014 року та голови Львівського апеляційного господарського суду від 27.05.2014 року було змінено склад колегії суддів.

Відповідно до ч. 2 ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність та обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.

Розглянувши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються доводи та заперечення сторін, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи, суд встановив наступне.

З матеріалів справи вбачається, що позивач листом № 01/2673 від 22.09.2011 року направив на адресу відповідача проект договору поставки природного газу на серпень, вересень 2011 року, додаткову угоду та акти прийому - передачі природного газу, спожитого за період з 01 до 05.08.2011 року та з 06 до 31 серпня 2011 року. В даному листі позивач просив відповідача підписати та повернути другий примірник кожного документу. Факт направлення даного листа відповідачеві підтверджується фіксальним чеком (а.с. 12).

Позивач при зверненні до суду першої інстанції стверджує, що відповідачем не був підписаний договір на постачання природного газу та акти приймання-передачі природного газу.

Згідно реєстрів фактично протранспортованих обсягів природного газу газовими мережами ПАТ «Чернівцігаз» підприємствам у серпня та вересні 2011 року, вбачається що ПАТ «Чернівцігаз» було про транспортовано відповідачу 26,546 тис. м. куб. газу. (10,00 тис. м. куб; 16,546 тис. м. куб.). Зазначені реєстри підписані головою правління ПАТ «Чернівцігаз» та директором Чернівецької філії ДК «Газ України» та скріплені печатками підприємств.

31.08.2011 року та 30.09.2011 року між ПАТ «Чернівцігаз» та СТОВ «Тарасовецька птахофабрика» були підписані акти визначення обсягів фактично спожитого природного газу. Згідно даних актів вбачається, що відповідачем в період серпень - вересень 2011 року було спожито газ в кількості 29,728 тис. м. куб.

Позивачем на адресу відповідача була направлена вимога про сплату боргу б/н від 01.02.2013 року на суму 124 865,375 грн. за безпідставно спожитий газ у період з 01.08.2011 року по 30.09.2011 року.

Однак, дана вимога була залишена без відповіді та належного реагування.

При винесенні постанови колегія суддів виходила з наступного.

Загальні підстави для виникнення зобов'язання у зв'язку з набуттям, збереженням майна без достатньої правової підстави визначені нормами гл.83 ЦК України.

Так, відповідно до ст.1212 ЦК України, особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов'язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов'язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. При цьому, в силу ч.2 вказаної норми, зазначені положення застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Отже, із змісту вищевказаної норми вбачається, що до предмету доказування у даній справі входить встановлення наступних обставин: чи набув відповідне майно відповідач за рахунок позивача; чи є для цього підстави.

Згідно постанови Національної комісії регулювання електроенергетики, від 15.05.2007, № 590 «Про видачу ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» ліцензії на постачання природного газу за нерегульованим тарифом», відповідно до Закону України «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», Указу Президента України від 14.03.95 N 213 «Про заходи щодо забезпечення діяльності Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України» та постанови Кабінету Міністрів України від 27.12.2001 N 1729 «Про забезпечення споживачів природним газом» Національна комісія регулювання електроенергетики України видала Дочірній компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» ліцензію на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу за нерегульованим тарифом на території України , крім території Чернівецької області в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у користуванні ДК «Газ України», терміном дії з 18.05.2007 до 17.05.2012 у зв'язку з закінченням дії ліцензії АБ N 107590.

Даною постановою було зобов'язано ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України» з 1 липня 2007 року забезпечити ведення окремого бухгалтерського обліку та складання щомісячного балансу надходження і розподілу природного газу, ввезеного на митну територію України за зовнішньоекономічними контрактами, та щоквартально надавати до НКРЕ баланс підприємства; активізувати роботу із зменшення дебіторської заборгованості за спожитий природний газ та щоквартально надавати до НКРЕ інформацію щодо її стягнення.

Судом встановлено, що станом на момент виникнення спірних відносин у позивача була ліцензія серія АВ № 331913 від 17.05.2007 року на право провадження господарської діяльності з постачання природного газу за нерегульованим тарифом на території України. Тому твердження відповідача про те, що позивач не мав права в зазначений період постачати природний газ відповідачу та укладати договори щодо постачання газу, є необґрунтованими.

Відповідно до п. 2 п.п. 5 постанови КМ України від 27.12.2001 р., № 1729 "Про забезпечення споживачів природним газом" (в редакції станом на час виникнення спірних відносин) реалізація природного газу для всіх категорій споживачів, крім визначених у підпунктах 1 і 2 пункту 2 цієї постанови, здійснюється Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України", дочірньою компанією "Газ України", суб'єктами господарювання, що здійснюють постачання природного газу за регульованим тарифом та суб'єктами господарювання, що здійснюють постачання природного газу за нерегульованим тарифом.

Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики від 30.06.2011р., № 1193 встановлено ПАТ по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» територію провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ та з постачання природного газу за регульованим тарифом, як територію Чернівецької області в зоні розташування розподільних газопроводів, що перебувають у користуванні ПАТ «Чернівцігаз».

Згідно постанови Національної комісії регулювання електроенергетики від 24.03.2010 р., № 280 "Про видачу ВАТ «ЧЕРНІВЦІГАЗ» ліцензії на розподіл природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ" ВАТ по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» було видано ліцензію на право провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу та газу (метану) вугільних родовищ строком дії з 24.03.2010 по 23.03.2015.

Постановою Національної комісії регулювання електроенергетики від 13.01.2010 р., № 12 "Про затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з розподілу природного, нафтового газу і газу (метану) вугільних родовищ") визначено, що ліцензіат - суб'єкт господарювання, який одержав ліцензію на провадження господарської діяльності з розподілу газу.

Відповідно до п. 2.2.2. зазначеної вище постанови ліцензіат не має права провадити господарську діяльність з постачання газу за нерегульованим тарифом на території провадження ним господарської діяльності з розподілу газу та постачання газу за регульованим тарифом.

Таким чином ВАТ по газопостачанню та газифікації «Чернівцігаз» здійснює господарську діяльність лише з розподілу природного газу.

Згідно п. 12 постанови КМ України від 27.12.2001 р., № 1729 "Про забезпечення споживачів природним газом" газотранспортні та газодобувні підприємства НАК "Нафтогаз України", а також суб'єкти господарської діяльності, що мають ліцензію на розподіл природного і нафтового газу: забезпечують рівні умови доступу до газотранспортної системи для всіх суб'єктів господарської діяльності незалежно від форми власності; забезпечують транспортування природного газу в обсягах, визначених постачальниками за регульованим тарифом, відповідно до договорів, укладених із зазначеними постачальниками; забезпечують транспортування природного газу в обсягах, визначених постачальниками за нерегульованим тарифом Національною акціонерною компанією "Нафтогаз України", відповідно до договорів, укладених із зазначеними постачальниками; забезпечують транспортування природного газу в обсягах, визначених постачальниками за нерегульованим тарифом (крім Національної акціонерної компанії "Нафтогаз України"), відповідно до договорів, укладених із споживачами природного газу; виконують диспетчерські функції з контролю та регулювання надходження і реалізації природного газу; ведуть приладовий облік і здійснюють контроль за якістю газу, протранспортованого та реалізованого споживачам; обмежують або припиняють подачу газу споживачам в установленому порядку у разі неповного проведення розрахунків за спожитий природний газ та надані послуги з його транспортування та розподілу, або для яких постачальником не виділено планових обсягів (лімітів) поставки природного газу. При цьому відповідальність за наслідки дій з припинення подачі газу несе сторона, яка не виконала умов відповідних договорів; відповідно до порядку оформлення актів приймання-передачі газу підписують до 5 числа місяця, що настає за звітним, акти приймання-передачі газу, що пройшов через газорозподільні станції; складають разом із споживачами та постачальником газу акти про обсяги газу, використаного за місяць, і на підставі цих актів складають до 10 числа місяця, що настає за звітним, реєстри обсягів реалізації газу.

Облік природного газу при застосуванні, транспортуванні та зберіганні визначається Правилами обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами постачання та споживання , затвердженими наказом Міністерства палива та енергетики України № 618 від 27.12.2005 року (надалі правила № 618).

Відповідно до п. 5.2 Правил №618 для визначення об'єму протранспортованого, поставленого та реалізованого споживачу газу приймаються дані комерційного вузла обліку газу облікової організації.

Судом встановлено, що між сторонами у справі не був укладений договір щодо постачання природного газу.

31.08.2011 року та 30.09.2011 року між ПАТ «Чернівцігаз» та відповідачем були підписані акти визначення обсягів фактично спожитого у серпні, вересні 2011 року природного газу поставленого ДК «Газ України» в кількості 29,728 ти. м. куб. Зазначені акти підписані та містять печатки сторін.

Підписавши дані акти відповідач підтвердив факт споживання газу в період серпень - вересень 2011 року без правової підстави, оскільки між сторонами не було укладено договору.

Посилання відповідача на те, що ним дані акти не підписувались, суд оцінює критично. Адже, зазначені акти скріплені печаткою відповідача. Доказів того, що у відповідача була викрадена печатка матеріали справи не містять. Наявність печатки на актах є свідчення скріплення не підпису особи, а самого документу.

Судом встановлено, що повернути позивачу майно в натурі - природний газ неможливо, оскільки він спожитий споживачем.

Так, відповідно до ст.1213 ЦК України, набувач зобов'язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. При цьому, у разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість .

Згідно п.8 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 року № 1548 "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)» Національна комісія регулювання електроенергетики, зокрема, встановлює: граничні рівні цін на природний газ для установ та організацій, що фінансуються з державного і місцевих бюджетів, а також граничні рівні цін на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання за погодженням з Мінекономрозвитку; роздрібні ціни на природний газ для потреб населення; тарифи на транспортування магістральними трубопроводами газу природного, нафти, нафтопродуктів, аміаку та етиленових речовин, що поставляються споживачам України; тарифи на закачування, зберігання та відбір природного газу; тарифи на розподіл природного газу та його постачання.

Постановою НКРЕ від 28.07.2011 року № 1389 "Про затвердження граничного рівня ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання") (яка була чинна на момент спірних відносин затверджено граничний рівень ціни на природний газ для промислових споживачів та інших суб'єктів господарювання без урахування податку на додану вартість, збору до затвердженого тарифу на природний газ у вигляді цільової надбавки, тарифів на транспортування, розподіл і постачання природного газу за регульованим тарифом на рівні 3023,50 грн. за 1000 м 3 .

Постановою НКРЕ від 30.06.2011 року № 1113 "Про затвердження тарифів на транспортування та постачання природного газу") затверджено загальний тариф на транспортування природного газу в розмірі 285,00 грн. за 1000 м 3 без урахування податку на додану вартість 57,00 грн. разом 342,00 грн.

Збір у вигляді цільової надбавки до діючого тарифу на природний газ для споживачів усіх форм власності встановлюється в ст. 316 Податкового кодексу України, згідно якої збір справляється у розмірі 2 % на обсяги природного газу, що постачається для таких критерій споживачів як промислові та інші суб'єкти господарювання та їх відокремлені підрозділи, що використовують природний газ.

Враховуючи ціну газу, збір у вигляді цільової надбавки до затвердженого тарифу становить 60,47 грн.

Враховуючи ціну газу, встановлену компетентним органом, вартість спожитого відповідачем газу в серпні, вересні 2011 року становить 101 847,23 грн.

Судом встановлено, що відповідачем у серпні, вересні 2011 року був спожитий газ на суму 101 847,23 грн., який був поставлений ДК «Газ України» НАК «Нафтогаз України». Між сторонами, договору поставки щодо природного газу укладено не було. Отже, відповідачем у спірний період був спожитий газ без достатньої правової підстави, а тому позовні вимоги у даній справі є обґрунтованими та підлягають до задоволення.

Таким чином, рішення Господарського суду Чернівецької області від 28.01.2014 року слід скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задоволити.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 99, 101, 103 - 105 Господарського процесуального кодексу України, -

Львівський апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В :

1.Апеляційну скаргу задоволити.

2.Рішення Господарського суду Чернівецької області від 28.01.2014 року у даній справі скасувати, прийняти нове рішення, яким позов задоволити. Стягнути з Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю «Тарасовецька птахофабрика» (код ЄДРПОУ 32171745, 60350, Чернівецька область, Новоселицький район, с. Тарасівці, код ЄДРПОУ 32171745) на користь Дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» (код ЄДРПОУ 31301827, 04116, м. Київ, вул. Шолоденка, 1) 101 847,23 грн. вартості безпідставно набутого майна.

3.Стягнути з Сільськогосподарського Товариства з обмеженою відповідальністю «Тарасовецька птахофабрика» (код ЄДРПОУ 32171745, 60350, Чернівецька область, Новоселицький район, с. Тарасівці, код ЄДРПОУ 32171745) на користь Дочірньої компанії «Газ України» Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України» (код ЄДРПОУ 31301827, 04116, м. Київ, вул. Шолоденка, 1) 2036,95 грн. судового збору за розгляд справи у суді першої інстанції та 1048,48 грн. судового збору за перегляд рішення в апеляційному порядку.

4. Доручити Господарському суду Чернівецької області видати наказ.

5. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку.

6 . Справу направити в Господарський суд Чернівецької області.

Головуючий - суддя Скрипчук О.С.

суддя Дубник О.П.

суддя Матущак О.І.

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення28.05.2014
Оприлюднено10.06.2014
Номер документу39093611
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —926/1190/13

Ухвала від 24.12.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 17.07.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Корнілова Ж.O.

Постанова від 28.05.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 07.05.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 17.04.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Ухвала від 20.02.2014

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Скрипчук О.С.

Рішення від 28.01.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 14.01.2014

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

Ухвала від 17.12.2013

Господарське

Господарський суд Чернівецької області

Байталюк Володимир Дмитрович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні