донецький апеляційний господарський суд
Постанова
Іменем України
17.06.2014 року справа №905/2424/14
Донецький апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого:Шевкової Т.А. суддівБойченка К.І., Стойка О.В. за участю представників сторін: від позивача: Не з'явився від відповідача:Поторочин С.О. дов. від 21.05.2014 року розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислово-торгівельна група «Технопромальянс", м. Торез, Донецька область на рішення господарського суду Донецької області від 15.05.2014 року у справі№ 905/2424/14 (суддя Макарова Ю.В.) за позовомДержавного підприємства «Придніпровська залізниця», м.Дніпропетровськ до Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислово-торгівельна група «Технопромальянс", м. Торез, Донецька область простягнення 15 645 грн. 00 коп.
В С Т А Н О В И В :
Державне підприємство «Придніпровська залізниця», м.Дніпропетровськ звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислово-торгівельна група «Технопромальянс ", м. Торез , Донецька область 15645грн.00коп. суми штрафу за неправильне зазначення у залізничній накладній № 53859344 маси вантажу, відправленого у вагоні №67860163.
В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на ст.ст. 2, 5, 6, 23, 24, 37, 52, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, та надав копії залізничної накладної № 53859344, комерційного акту РА № 001578/84/1 від 26.01.2014 року, акту загальної форми № 16 від 26.01.2014 року, технічного паспорту засобу вимірювальної техніки № 87, телеграми від 20.02.2014 року, витягу з Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагонах.
Господарський суд Донецької області рішенням від 15.05.2014 року у справі № 905/2424/14 позовні вимоги задовольнив у повному обсязі, визнавши їх доведеними та обґрунтованими матеріалами справи. Клопотання відповідача про зменшення розміру штрафу судом залишено без задоволення з причин недоведеності наданим документами винятковості випадку, з яким ч.3 ст.83 ГПК України, пов'язує можливість зменшення розміру штрафу.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Промислово-торгівельна група «Технопромальянс ", м. Торез , Донецька область, не погоджуючись із рішенням господарського суду, звернулось з апеляційною скаргою, в якій просить рішення господарського суду від 15.05.2014 року у справі № 905/2424/14 скасувати.
Уточнень апеляційних вимог від заявника скарги не надходило.
Заявник скарги вважає, що рішення господарського суду не відповідає вимогам чинного законодавства та підлягає скасуванню згідно із ст. 104 ГПК України, так як мало місце недоведеність обставин, що мають значення для справи, які господарський суд визнав встановленими, вважає, що надані позивачем документи не є належними доказами, підтверджуючими вину відповідача у неправильному зазначенні маси вантажу.
Заявник скарги на виконання вимог Донецького апеляційного господарського суду, які викладені в ухвалі від 03.06.2014 року, надав оригінал платіжного доручення № 112 від 23.05.2014 року про сплату судового збору у сумі 913грн.00коп., оригінал платіжного доручення № 132 від 12.06.2014 року про сплату судового збору у сумі 00грн.50коп., оригінал квитанції та опису вкладення, які підтверджують направлення копії апеляційної скарги з додатками позивачу у справі.
Дані документи залучені до матеріалів справи.
Представник у відповідача у судовому засіданні підтримав апеляційні вимоги у повному обсязі.
Представник позивача у судове засідання не з'явився, явка представників сторін у судове засідання обов'язковою не визнавалась. Колегія суддів вважає за можливе розглянути апеляційну скаргу без участі представників позивача за наявними в справі матеріалами, оскільки їх достатньо для правильної юридичної кваліфікації спірних правовідносин.
Колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду, у відповідності до ст.101 Господарського процесуального кодексу України, у процесі перегляду справи за наявними у справі і додатково поданими доказами повторно розглядає справу. Апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі.
Заслухавши пояснення представника відповідача, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів встановила наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Промислово-торгівельна група «Технопромальянс " 21.01.2014 року за залізничною накладною № 53859344 зі станції відправлення Торез Донецької залізниці на адресу ТОВ «Ідустрія , ЛТД» на станцію призначення Кушугум Придніпровської залізниці відвантажило вагон № 67860163 з вантажем - антрацит, визначивши масу вантажу: нетто - 71000кг.
Із даних залізничної накладної вбачається, що навантаження вагону здійснювалось засобами відправника (відповідача у справі), маса вантажу визначена відправником на 150-тонних вагонних вагах, правильність внесених до накладної відомостей підтвердив своїм підписом представник вантажовідправника, у відповідності до п.2.3 Правил оформлення перевізних документів (затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21 листопада 2000р. N644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084).
Згідно з приписами ст. 24 Статуту залізниць України залізниця має право перевіряти правильність відомостей внесених до накладній, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.
На попутній станції Запоріжжя Ліве Придніпровської залізниці вагон №67860163 з вантажем у зв'язку із виявленням невідповідності фактичної маси вантажу з масою, яка зазначена вантажовідправником у накладній №53859344 затримано, про що складено акт загальної форми № 16 від 26.01.2014 року.
За результатами контрольного переважування станцією Запоріжжя-Ліве складений комерційний акт РА № 001578/84 від 26.01.2014р., відповідно до якого за результатами контрольного переважування вагону №67860163 на справних тензометричних вагонних вагах №087 станції Запоріжжя Ліве (держповірка 01.02.2013р., огляд-повірка 21.01.2014р.) виявилось, що при переваженні вага брутто складає 94250кг, тара за документом 22160кг, нетто 72090кг, що більш ваги зазначеної в документі на 1090кг; в комерційному відношенні навантаження шапкоподібне, на рівні бортів, марковано вапном, обрис навантаження та маркування не порушені; в технічному відношенні вагон справний, люки щільно зачинені, посипання вантажу нема; при повторному переваженні вагону комісією у тому ж складі результат не змінився.
На станції призначення Кушугум Придніпровської залізниці заповнений розділ "Є" комерційного акту АА № 001578/84/1 від 26.01.2014р., відповідно до якого під час перевірки вантажу різниці проти цього акту не виявлено, 27.01.2014р. вантаж видано відповідно до комерційного акту, перевантаження 1090 кг. без претензій. Розділ "Є" комерційного акту посвідчений підписами начальника станції призначення, прийомоздавальника та вантажоодержувача.
Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України, п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.
Відповідно п. 2.1. розділу 2 Правил оформлення перевізних документів (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) графи комплекту перевізних документів "Маса вантажу в кг, визначена відправником" - вказується маса вантажу у кілограмах, заповнюються вантажовідправником.
Як вже зазначалося вище в накладній № 53859344 правильність внесених відомостей підтверджено підписом представника відправника, маса вантажу визначена при зважуванні вантажу на 150-тонних вагонних вагах станції.
Із комерційного акта РА № 001578/84 від 26.01.2014р. слід, що переважування на станції Запоріжжя Ліве іг Придніпровської залізниці про на тензометричних вагонних вагах.
Таким чином, слід визнати, що перевірка маси вантажу здійснена у порядку, встановленому п.22 Правил видачі вантажів, відповідно якого перевірка маси вантажу на станції призначення провадиться, як правило, таким самим способом, яким цю масу було визначено на станції відправлення. Зважування вантажів на вагонних вагах провадиться в порядку, передбаченому Правилами приймання вантажів до перевезення.
Статтею 34 Господарського процесуального кодексу України встановлено, обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Відповідно до ст. 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць.
Згідно з 5.5. розділу 5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.
Відповідно до п.9 Правил складання актів (затверджених наказом Міністерства транспорту України 28.05.2002р. № 334) у комерційному акті детально описуються стан вантажу або багажу і обставини, за яких виявлена незбереженість , а також обставини, які могли бути причиною виникнення незбереженості вантажу, багажу чи вантажобагажу. Ніякі припущення та висновки про причини незбереженості або про вину відправника і залізниці до акта не вносяться. Усі графи бланка акта мають бути заповнені. Не дозволяється проставлення рисок та лапок замість повторення необхідних даних. У комерційному акті зазначається, чи правильно навантажений, розміщений і закріплений вантаж, а також про наявність та стан захисного маркування для вантажів, що перевозяться у відкритих вагонах. У разі неправильного завантаження, розміщення, закріплення вантажу в акті зазначається, яке порушення було допущено. Особи, які склали або підписали комерційний акт або акт загальної форми, що містить дані, які не відповідають дійсності, несуть установлену законодавством відповідальність.
Комерційний акт РА № 001578/84 від 26.01.2014р., який засвідчив невідповідність маси вантажу даним, зазначеним у транспортній накладній є складеним у відповідності до вимог пред'явлених до його складання Правилами складання актів.
Пунктом 27 Правил видачі вантажів встановлено, що надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2%, отже в даному випадку норма надлишку становить 142кг, що набагато перевищує виявлений при зважуванні надлишок вантажу - 1090кг.
Статтею 24 Статуту залізниць України встановлено, що вантажовідправники несуть відповідальність за всі неправильності, неточності відомостей зазначених ними в накладній.
Згідно із ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Відповідно до ст.118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п'ятикратному розмірі провізної плати за всю відстань перевезення.
Дослідивши матеріали та обставини справи колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла до висновку, що факт невірного зазначення відправником у залізничній накладній маси вантажу підтверджений матеріалами справи, розрахунок штрафу здійснено правильно, у відповідності до вимог Статуту залізниць України.
Доводи заявника скарги щодо відсутності його вини у невідповідності відомостей, зазначених у перевізному документі фактичній масі вантажу у вагоні не прийняті в якості підстав для скасування рішення суду оскільки не спростовують факту неправильного визначення в накладній маси вантажу.
Так, відповідно до п.8 Правил складання актів, (затв . Наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002р. N 334), про складений комерційний акт проставляється відмітка у перевізних документах у порядку, визначеному правилами оформлення перевізних документів.
Відповідно до п.4.2. Розділу IV «Заповнення перевізних документів під час перевезення» Правил оформлення перевізних документів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 N 644, під час перевезення передбачені цими Правилами відмітки зазначаються у графі 49 "Відмітки залізниці". Так, відповідно до п. 4.3 вказаних Правил, у разі складання акта в графі 49 "Відмітки залізниці" зазначаються його номер і коротко причина, з якої його складено (наприклад, "про нестачу _____ місць", "про нестачу маси _____ кг", "про відсутність пломб" тощо).
У розділі 49 залізничної накладної №53859344 зазначені відомості про складання комерційного акту, актів загальної форми.
Відповідач не спростував фактів, встановлених у розділі «Д», «Є» комерційного акта АА № 001578/84/1 від 26.01.2014р.
Вантажоодержувачем прийнятий спірний вантаж з комерційним актом без заперечень, своїм підписом представник вантажоодержувача підтвердив факт перевантаження спірного вагону на 1090кг, в комерційному акті наявна відмітка станції призначення, відповідно до якої під час перевірки на станції призначення не було виявлено різниці між даними акта, складеного на попутній станції, і фактичною наявністю та станом вантажу.
Наданий відповідачем протокол порівняння ТГНЛ з даними зважування поїзда на ТДВВ від 22.01.2014р. не спростовує факту невірного зазначення відправником у залізничній накладній маси вантажу, оскільки в ньому містяться відомості відносно результатів зважування маси вагонів, а не маси завантаженого у них вантажу.
Враховуючи наведені вище обставини, приймаючи до уваги той факт, що відповідач допустивши завантаження вагону №67860163 з перевищенням його вантажопідйомності поставив під загрозу безпеку руху на залізничному транспорті, не спростував фактів, встановлених у розділі «Д» комерційного акта, колегія суддів Донецького апеляційного господарського суду дійшла висновку про те, що позов про стягнення штрафу за неправильно зазначену масу вантажу обґрунтований матеріалами справи та підлягає задоволенню у заявленій до стягнення сумі, рішення господарського суду Донецької області від 15.05.2014 року у справі № 905/2424/14 ґрунтується на всебічному, повному та об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом, що відповідає приписам ст.43 Господарського процесуального кодексу України, підстав для його скасування та задоволення вимог апеляційної скарги за наведеними в ній мотивами не вбачається.
Відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на заявника скарги.
Керуючись ст.ст.49, 99, 101, 102, 103, 105 Господарського процесуального кодексу України, суд -
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Промислово-торгівельна група «Технопромальянс ", м. Торез , Донецька область залишити без задоволення.
Рішення господарського суду Донецької області від 15.05.2014 року у справі № 905/2424/14 залишити без змін.
Головуючий Т.А. Шевкова
Судді К.І. Бойченко
О.В. Стойка
Надруковано 5 прим.:
1 - позивачу; 2 - відповідачу;
3 - до справи;
4 - гос. суду;
5 - ДАГС.
Суд | Донецький апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2014 |
Оприлюднено | 19.06.2014 |
Номер документу | 39237083 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Донецький апеляційний господарський суд
Шевкова Т.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні