Рішення
від 11.06.2014 по справі 908/1022/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 14/31/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11.06.2014 Справа № 908/1022/14

Суддя господарського суду Запорізької області Сушко Л.М., розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206)

до відповідача Публічного акціонерного товариства «АВТО» (69005 м. Запоріжжя, селище Креміно, буд. 8-А)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Запорізькій області (69059 м. Запоріжжя, вул. Українська, 50)

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки

за участю уповноважених представників сторін:

від позивача : Бережна Г.Ю., довіреність № 01/02-17/02187 від 15.07.2013 р.

від відповідача : Грунтенко А.Я., паспорт НОМЕР_1 від 27.11.1997 р.

Зайцев В.В., довіреність б/н від 10.04.2014 р.

від третьої особи : Бакум Д.О., довіреність №10 від 25.06.2013р.

СУТЬ СПОРУ:

27 березня 2014 року Запорізька міська рада звернулася до суду з позовом до відповідача Публічного акціонерного товариства «АВТО» (далі за текстом ПАТ «АВТО») про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Системою документообігу господарського суду здійснено автоматичний розподіл справи для розгляду між суддями та справу призначено до розгляду головуючому судді Сушко Л.М.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 28.03.2014р. справу №908/1022/14 прийнято до провадження, справі присвоєний номер провадження 14/31/14, судове засідання призначено на 15.04.2014р., у сторін витребувано документи і матеріали, необхідні для вирішення спору.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 15.04.2014р. до участі у справі у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача залучено Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Запорізькій області (далі за текстом ГУ Держземагенства), розгляд справи відкладено до 20.05.2014 р.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 20.05.2014р., на підставі заяви Відповідача, у відповідності до ст. 69 ГПК України, продовжено строк розгляду спору на 15 днів до 11.06.2014р., розгляд справи відкладено до 05.06.2014р.

05.06.2014р. в судовому засіданні оголошено перерву до 11.06.2014р.

В судовому засіданні 11.06.2014р. справу розглянуто, на підставі ст.ст. 82-85 ГПК України, за згодою представників Сторін, оголошено вступну та резолютивну частини рішення. Судом повідомлено про час складання повного рішення суду.

В обґрунтування позовних вимог Позивач зазначив, що 14.11.2007р. між Запорізькою міською радою та ПАТ «АВТО» був укладений договір оренди землі №040726101148, відповідно до якого, Запорізькою міською радою надано, а Орендарем прийнято в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,0763 га для розташування автотранспротного підприємства, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, селище Кремінь, 8а. Пунктом 5 Договору передбачено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 32 206,23 грн. (в цінах 2007 року). Відповідно до пункту 9 Договору орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі та в розмірі 483,09 грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року. Для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні Відповідача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої документації 2008 року з урахуванням індексу інфляції.

Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012р. № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у місті Запоріжжя» встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати земельної ділянки для земель транспорту, використовується коефіцієнт 3. На сьогоднішній день вказане рішення є чинним.

Ст. 20 Закону України «Про оцінку землі» визначено, що дані про нормативну грошову оцінку землі оформлюються, як витяг. За даними витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, наданого ГУ Держземагентства від 15.03.2013 р. № 09-05-10/1291 нормативна грошова оцінка земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:085:0010, загальною площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, селище Креміно, 8а, складає 115 052,77 грн.

Таким чином, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою кадастровий номер 2310100000:07:085:0010 по Договору оренди землі складає 3 451,58 грн. та розраховується наступним чином:

115 052,77 х 1% х 3 = 3 451,58 грн., де:

З 451,58 - розмір орендної плати;

115 052,77 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно з вимогами Податкового кодексу України (нормативна грошова оцінка х ставку податку);

3 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.

З чого слідує, що Договір оренди землі від 14.11.2007р., укладений між Позивачем та Відповідачем, підлягає приведенню у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення до нього відповідних змін.

З урахуванням зазначених обставин, Позивач просить змінити пункти 5 та 9 Договору оренди землі від 14.11.2007р. за №040726101148, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ «АВТО», щодо земельної ділянки загальною площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, селище Кремінь, 8а, для розташування автотранспортного підприємства виклавши: пункт 5 в редакції: « 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 115 052,77 грн. в цінах 2013 року»; пункт 9 в редакції: « 9. Орендна плата вносить орендарем у грошовій формі та в розмірі 3 451,58 грн., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року».

Відповідач 15.04.2014р. подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні вимог Позивача і визнати, що додатковий договір від 01.07.2013р. з протоколом розбіжностей до договору оренди землі від 14.11.2007р. №040726101148 є укладеним з пропозиціями Відповідача. При цьому зазначає, що Додатковою угодою від 20.03.2008р. до договору оренди землі був змінений пункт 9 Договору - орендна плата була встановлена в сумі 993,20 грн., що складало 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року.

11.09.2012р. за № 01-21/02551 Запорізькою міською радою надіслано пропозицію «Про внесення змін до договору оренди землі», в якій зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 115 052,77грн. в цінах 2012р. В той же час в листі є посилання на рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008р. № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким базова оцінка одного квадратного метра площі становить 190,18грн. В зазначеній пропозиції Запорізька міська рада пропонувала ПАТ «АВТО» у випадку прийняття пропозиції звернутись до міської ради з листом про прийняття цієї пропозиції, а також звернутись до ДП «Державний земельний кадастр» з метою виготовлення та підписання тексту додаткової угоди.

ПАТ «АВТО» листом №1061 від 05.10.2012р. відмовився від підписання зазначеної додаткової угоди.

Наступна пропозиція Позивача про внесення змін до договору оренди від 27.05.2013р. (вих. № 08/02-32/01731) з додатковим договором була розглянута ПАТ «АВТО», підписана з протоколом розбіжностей і надіслана Запорізькій міській раді.

Аналогічні зміни стосовно орендної плати за іншу земельну ділянку - кадастровий номер 2310100000:07:085:0003, яку ПАТ «АВТО» також орендує у територіальної громади міста в особі Запорізької міської ради і яка є суміжною зі спірною ділянкою, були предметом розгляду в господарському суді Запорізької області за позовом, заявленим в інтересах позивача прокурором Шевченківського району м. Запоріжжя (справа № 908/11551/13). Рішенням суду від 18.06.2013р. зміни до договору, що стосується коефіцієнту Км2, виключення коефіцієнту прирейкової зони та застосування коефіцієнту знаходження земельної ділянки у зоні припустимого рівня шуму від аеропорту були прийняті в редакції ПАТ «АВТО».

Це рішення залишено в силі постановою Донецького апеляційного господарського суду від 05.08.2013р., тобто з цієї дати набуло законної сили. Касаційна інстанція не знайшла підстав для перегляду рішень обох судів.

Земельні ділянки, передані в оренду за обома договорами, розташовані поряд (є суміжними), в одному земельному масиві, а тому мають однакові технічні умови, що визначають коефіцієнт Км3 (наявність централізованих водо-, теплопостачання, каналізації, санітарно-захисна зона, зона впливу шуму від аеропорту, відсутність залізниці).

14.08.2013 р. після завершення розгляду справи в господарському суді Відповідач знову звернувся до Запорізької міської ради з проханням розглянути протокол розбіжностей з врахуванням рішення суду (вих. №1123). Але у отриманому листі (вих. № 01/02-32/02588 від 28.08.2013р.) було повідомлено, що «підстави для підписання протоколу розбіжностей у міської ради відсутні» і знову було запропоновано прийняти умови договору, зазначені радою.

Також, Відповідач не погоджується з наведеним позивачем розрахунком та вказує, що коефіцієнти, встановлені рішенням Запорізької міської ради № 16, застосовані невірно, а саме не враховано, що земельна ділянка не є прирейковою зоною - це коефіцієнт = 1.04; підприємство, яке користується земельною ділянкою, не забезпечене централізованим тепло-, газопостачанням та каналізацією; невірно застосований коефіцієнт місцезнаходження ділянки в санітарно-захисній зоні; не застосовано коефіцієнт знаходження ділянки в зоні перевищення припустимого рівня шуму від аеродрому; змінився більш, ніж вдвічі коефіцієнт економіко-планувальної зони - з 0.47 в 2007 році до 0.97 - в 2012 році, земельної ділянки, що розташована за межами міста. За доводами Відповідача, з урахуванням рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. та Витягу з технічної документації, данні для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначення орендної плати за неї становлять: коефіцієнт Км2 - 0.47, сукупний коефіцієнт Км3 (2х3х4х5х6) - 0.52, а коефіцієнт Кф (вид діяльності - транспорт) - 1. Зазначає, що остання Технічна документація із землеустрою щодо складання договору оренди землі ВАТ "АВТО" для розташування автотранспортного підприємства була виготовлена та погоджена в 2007 році - для укладання договору від 14.11.2007р., з Витяг якого вбачається, що коефіцієнт місце розташування Км2 мав значення 0.47, а сукупний коефіцієнт впливу локальних факторів - Км3 - мав значення 0.88.

Третя особа - ГУ Держземагенство проти позову заперечила з підстав, викладених в поясненнях та додаткових поясненнях, що надійшли до суду 20.05.2014р. та 05.06.2014р. відповідно. В обґрунтування пояснень посилається на те, що Витяги з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 2007 року, які надавалися на момент укладення договору оренди земельної ділянки між Запорізькою міською радою та ПАТ «АВТО», які зареєстровані у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр Державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах» про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 26.11.2007р. за № 040726101148 розраховувалися на підставі Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя затвердженою рішенням Запорізької міської ради від 15.06.2001 № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель м. Запоріжжя».

Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 29.03.2013 року, розрахований на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя затвердженої рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 року за № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя», яким затверджено базову вартість їм2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р., та тому саме даний Витяг повинен застосовуватися за основу розрахунку розміру орендної плати. Пунктом 7 - впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р. П.8 визнано рішення ЗМР від 15.06.2001 № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель м. Запоріжжя», таким що втратило чинність з моменту впровадження нової грошової оцінки.

Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 29.03.2013 року станом на даний час є актуальним та саме даний Витяг повинен застосовуватися при розрахунку розміру орендної плати.

За клопотанням представників Сторін розгляд справи здійснювався без застосування технічних засобів фіксування судового процесу.

Судом у відповідності з вимогами статті 81-1 Господарського процесуального кодексу України складено протоколи судових засідань, які долучено до матеріалів справи.

Заслухавши пояснення представників Сторін, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, суд встановив наступне .

14.11.2007р. між Запорізькою міською радою - Орендодавець та Відкритим акціонерним товариством «АВТО» (правонаступником якого є Публічне акціонерне товариство «АВТО») - Орендар укладено Договір оренди землі (далі за текстом Договір).

Згідно п. 1. Договору, Орендодавець, відповідно до рішення чотирнадцятої сесії п'ятого скликання Запорізької міської ради №77/18 від 29.08.2007 р. надав, а Орендар прийняв в строкове платне користування земельну ділянку для розташування автотранспортного підприємства, яка знаходиться м. Запоріжжя, селище Креміно, 8-а.

Відповідно до п.2. Договору в оренду передана земельна ділянка площею 0,0763 га.

Пунктом 5. Договору встановлено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 32 206,23 грн. (в цінах 2007 року).

Відповідно до п. 8. Договору цей Договір укладено на дев'ятнадцять років.

Вказаний договір зареєстрований у Запорізькій регіональній філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 26.11.2007р. №040726101148.

Згідно п. 9. Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 483,09 грн., що складає 1,5% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007 року.

Пунктом 12. Договору сторонами передбачено, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміні коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що буде підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 32. Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

За актом прийому-передачі земельної ділянки 26.11.2007р. Орендодавець передав земельну ділянку кадастровий № 2310100000:07:0 85:0010 загальною площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, селище Кремінь, 8а, а Орендар прийняв вищевказану земельну ділянку в оренду.

03.03.2008р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 79, яким затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Запоріжжя та впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р.

Рішенням Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. затверджено розмір орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт « 3».

11.09.2012р. на адресу ПАТ «АВТО» Запорізькою міською радою надіслано пропозицію за № 01-21/02551 «Про внесення змін до договору оренди землі» (т.1 а.с. 56-57), в якій зазначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 115 052,77грн. в цінах 2012р., з посиланням на рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008р. № 79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», яким базова оцінка одного квадратного метра площі становить 190,18 грн. Запорізька міська рада запропонувала ПАТ «АВТО» у випадку прийняття пропозиції звернутись до міської ради з листом про прийняття цієї пропозиції, а також звернутись до ДП «Державний земельний кадастр» з метою виготовлення та підписання тексту додаткової угоди.

Проте, ПАТ «АВТО» листом №1061 від 05.10.2012р. відмовилося від підписання зазначеної додаткової угоди (т.1 а.с. 58-60).

Наступна пропозиція Позивача «Про внесення змін до договору оренди землі» від 27.05.2013р. (вих. № 08/02-32/01731) з додатковим договором була розглянута ПАТ «АВТО», підписана з протоколом розбіжностей і надіслана Запорізькій міській раді (т.1 а.с. 61-64).

В листі №1123 від 14.08.2013р. Відповідач зазначив, що оскільки рішення господарського суду Запорізької області від 18.06.2013р. по справі №908/1551/13 залишене в силі постановою Донецького апеляційного господарського суду від, відтак Додатковий договір оренди землі про внесення змін до Договору оренди землі від 26.11.2007р. є чинним з умовами, викладеними в протоколі розбіжностей (т.1 а.с. 76).

Листом №01/02-32/02588 від 28.08.2013р. (т. 1 а.с. 81) Позивач зауважив, що підстави для підписання проколу розбіжностей відсутні, оскільки при розрахунку розміру орендної плати повинен застосовуватися Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 15.02.2013р., розрахований на підставі діючої Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, затвердженої рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2013р. №79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя» та яким затверджено базову вартість 1 м.кв. у розмірі 190,18 грн. (із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки).

В листі №1045 від 17.09.2013р., який надіслано ПАТ «АВТО» на адресу Запорізької міської ради, зазначено, що оскільки розбіжності, що виникли при укладанні Додаткового договору не були передані на розгляд суду у встановлений термін, відтак пропозиція ПАТ «АВТО» вважається прийнятою (т.1 а.с. 84).

Надалі Запорізька міська рада Листом №13688/02-32/08 від 01.10.2013р. повідомила ПАТ «АВТО» про те, що спір з врегулювання розбіжностей, що виникли при підписанні Додаткового договору до договору оренди землі буде передано на вирішення суду (т.1 а.с. 85).

Дослідивши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, заслухавши пояснення представників Сторін та Третьої особи, суд вважає позовні вимоги Запорізької міської ради такими, що підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.

Статтею 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

В силу статті 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.

За приписами ст.18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Згідно ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Рішенням Запорізької міської ради №79 від 03.03.2008р. затверджено базову вартість 1 м.кв. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р.

Законами України N 2505-IV від 25.03.2005 р., № 309-У1 від 03.06.2008р. та № 2756-VI від 02.12.2010р. були внесені зміни до статті 21 Закону України «Про оренду землі», а саме: розмір, форма і строки внесення орендної плати на землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до п. п. 288.5, 288.5.1 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою:

- для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом;

- для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.

Таким чином, розмір річної орендної плати не може бути меншим 3-х відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням позачергової сесії 6 скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011р. № 16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя» затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя згідно з додатком, відповідно до якого для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт « 3», визнано такими, що втратили чинність рішення міської ради від 27.12.2006р. №14, від 18.01.2008 р. №9 «Про внесення змін до рішення Запорізької міської ради від 27.12.2006р. №14».

Відповідно до статей 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

Статтею 30 Закону України «Про оренду землі» передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.

Пунктами 12 та 32 договору та Законом України «Про оренду землі» передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів у тому числі в наслідок інфляції, в інших випадках передбачених законом.

Отже, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов Договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених Договором або законом.

Оскільки сторонами в Договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.

Правові засади проведення оцінки земель, в тому числі грошової, визначає Закон України «Про оцінку земель». Законом встановлено, що нормативна грошова оцінка використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Статтею 15 Закону України «Про оцінку земель» визначено, що підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель виготовляється відповідними територіальними органами Державного агентства земельних ресурсів України.

Згідно з Положенням про ГУ Держземагентства, затвердженим наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 10.05.2012 №258, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30 травня 2012 р. за № 852/21164, встановлено, що Головне управління Держземагентства в області є територіальним органом Державного агентства земельних ресурсів України та йому підпорядковане.

Пунктом 4.16 Положення визначено, що Головне управління здійснює підготовку земельно-кадастрової документації щодо земельних ділянок, які знаходяться на території міст та/або районів, відповідні управління/відділи Держкомзему в яких реорганізовані, шляхом утворення відповідного Головного управління.

Як стверджує Позивач, земельна ділянка, яка передана Відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду із позовом складає відповідно даних Держкомзему 115 052,77 грн. Відповідно до наданого Позивачем розрахунку розмір орендної плати становить 3 451,58 грн.

В якості доказів по справі Позивачем до матеріалів справи надано Витяг з технічної документації 2013 року (а.с. 23) з яким Відповідач не погоджувався і цей Витяг містить зовсім інші дані та коефіцієнти, ніж ті, які були визначені в Технічній документації та Витязі 2007 року.

Згідно наданого до матеріалів справи Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, для визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки використовувалися такі коефіцієнти: Км2 = 0.97, локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони - прирейкова зона = 1.04, санітарно-захисна зона = 1.00, сукупний коефіцієнт Км3 = 1.04, коефіцієнт Кф = 1.00.

Проте, як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, в даному випадку остання Технічна документація із землеустрою щодо складання Договору оренди землі ВАТ «АВТО» для розташування автотранспортного підприємства була виготовлена в 2007 році - для укладання договору від 14.11.2007р. Витяг з технічної документації був виданий 24.09.2007р., з якого вбачається, що коефіцієнт місце розташування Км2 = 0.47, сукупний коефіцієнт впливу локальних факторів - Км3 = 0.88.

Належних доказів виготовлення іншої Технічної документації ані Запорізькою міської радою ані ГУ Держземагенством в процесі розгляду справи суду не надано.

Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27.01.2006 N 18/15/21/11 (Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 5 квітня 2006 р. за N 388/12262 ) затверджено «Порядок нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів».

В п. 1.3 Порядку визначено, що нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Цим документом визначені локальні коефіцієнти, які повинні застосовуватись при визначенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів.

Таким чином, з Технічного завдання на розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:085:0010 та Витягу з технічної документації вбачається, що коефіцієнти, встановлені рішенням Запорізької міської ради №16, застосовані невірно, а саме не враховано, що:

- земельна ділянка не є прирейковою зоною, тому необхідно застосовувати коефіцієнт = 1.04;

- підприємство, яке користується земельною ділянкою, не забезпечене централізованим тепло-, газопостачанням та каналізацією;

- невірно застосований коефіцієнт місцезнаходження ділянки в санітарно-захисній зоні;

- не застосовано коефіцієнт знаходження ділянки в зоні перевищення припустимого рівня шуму від аеродрому;

- змінився більш, ніж вдвічі, коефіцієнт економіко-планувальної зони - з 0.47 в 2007 році до 0.97 - в 2012 році, земельної ділянки, що розташована за межами міста.

Наведені обставини підтверджуються належними та допустимими доказами, наданими до матеріалів справи.

Так, листом Відокремленого структурного підрозділу «Запорізька дирекція залізничних перевезень» від 05.06.2013р. №ДНКМ-3 269, повідомлено, що ПАТ «АВТО» не є суміжним землекористувачем земель ДП «Придніпровська залізниця». Під'їзні колії ПАТ «АВТО», що примикають до залізничної колії лінії станція Ростуча - ЗАТ УВТК «Мокрянський кам'яний кар'єр» відсутні (т.1 а.с. 100);

Листом від 04.06.2013 р. № 314 Комунального підприємства «Міжнародний аеропорт Запоріжжя» повідомлено, що селище Креміно знаходиться у приаеродромній зоні аеропорту Запоріжжя і над сел. Креміно літають літаки, які виконують зліт та посадку на висоті 200м (т.1 а.с. 101);

В листі Комунального підприємства «Водоканал» від 29.08.2013р. №10424 зазначено, що в районі селища Креміно мережі централізованої каналізації, які знаходяться на балансі «КП «Водоканал», відсутні (т.1 а.с. 102);

Згідно листа Публічного акціонерного товариства «Запоріжнерудпром» від 06.06.2013р. № 582, земельна ділянка, на якій розташоване ПАТ «АВТО» (м. Запоріжжя, селище Кремінь, 8а), при проведенні масових вибухів знаходиться в небезпечній ділянці по розльоту окремих кусків породи і складає 500 м, відповідно до Типового проекту на виробництво буровибухових робіт розробленого та затвердженому 11.01.2010 р. (т.1 а.с. 103).

Зважаючи на наведені норми права та встановлені судом обставини, данні для розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки та визначення орендної плати за земельну ділянку складають:

- коефіцієнт Км2 становить 0,47;

- сукупний коефіцієнт Км3 (2х3х4х5х6) становить 0,52;

- коефіцієнт Кф ( вид діяльності - транспорт) становить 1.

Підставою для обрахування земельного податку та орендної плати відповідно розділу ХІІІ Податкового кодексу України, розділу ІІІ Закону України «Про оцінку земель» є витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, виданий відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Витяг з технічної документації, на який посилається Позивач в обґрунтування заявленого позову, не може бути прийнятий судом в якості доказу підтвердження розрахунку розміру орендної плати щодо зміни якого заявлено, оскільки він не містить всіх чинників, визначених рішенням Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р. «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя», які повинні бути застосовані до конкретної земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:07:085:0010, яка є предметом спірного Договору.

Єдина Технічна документація із землеустрою щодо складання Договору ВАТ «АВТО», яку було виготовлено для розташування автотранспортного підприємства в 2007 році для укладання договору від 14.11.2007 р. Витяг з технічної документації був виданий 24.09.2007 р., з якого вбачається, що коефіцієнт місце розташування Км2 = 0.47, сукупний коефіцієнт впливу локальних факторів - Км3 = 0.88.

Відповідно до ч. 1 ст. 33 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень.

Статтею 34 ГПК України встановлено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Згідно ч.1 ст.43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили, (ч.2 ст.43 ГПК України).

В даному випадку, за наведених у позовній заяві та доповненнях до неї підстав, позовні вимоги є обґрунтованими частково.

Враховуючи наведені вище норми чинного законодавства України та фактичні обставини справи суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню, а саме: змінити п. 5 Договору оренди земельної ділянки № 040726101148, укладеного 14.11.2007р. між Запорізькою міською радою та ПАТ «АВТО» щодо земельної ділянки площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, с. Креміно, 8-А, виклавши його в такій редакції: «п. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 43 529 (сорок три тисячі п'ятсот двадцять дев'ять) грн. 15 коп. (в цінах 2012 року)»; змінити п. 9 Договору оренди земельної ділянки № 040726101148, укладеного 14.11.2007р. між Запорізькою міською радою та ПАТ «АВТО» щодо земельної ділянки площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, с. Креміно, 8-А, виклавши його в такій редакції: «п. 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 1 305 (одна тисяча триста п'ять) грн. 87 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року».

Згідно ст. 49 ГПК України, судові витрати покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 32-34, 49, 75, 82-84 Господарського процесуального кодексу України суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Запорізької міської ради до Публічного акціонерного товариства «АВТО», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Головне управління Державного агентства земельних ресурсів України у Запорізькій області про внесення змін до договору оренди земельної ділянки задовольнити частково.

Змінити п. 5 Договору оренди земельної ділянки № 040726101148, укладеного 14.11.2007р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «АВТО» щодо земельної ділянки площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, с. Креміно, 8-А, виклавши його в такій редакції: «П. 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 43 529 (сорок три тисячі п'ятсот двадцять дев'ять) грн. 15 коп. (в цінах 2012 року)».

Змінити п. 9 Договору оренди земельної ділянки № 040726101148, укладеного 14.11.2007р. між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «АВТО» щодо земельної ділянки площею 0,0763 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, с. Креміно, 8-А, виклавши його в такій редакції: «п. 9. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 1 305 (одна тисяча триста п'ять) грн. 87 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2012 року».

Стягнути Публічного акціонерного товариства «АВТО» (69038, м. Запоріжжя, сел. Креміно, 8-А, код ЄДРПОУ 03116861) на користь Державного бюджету України (одержувач: УДКСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район); банк одержувача: УДКСУ у м. Запоріжжі (Орджонікідзевський район); МФО 813015; ЄДРПОУ 38025409; р/р №31215206783007; код бюджетної класифікації 22030001, символ звітності банку - 206, з використанням параметру RR-83) 1 218 (одну тисячу двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В іншій частині позову відмовити.

Суддя Л.М. Сушко

Рішення оформлено та підписано відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України 16.06.2014р.

Дата ухвалення рішення11.06.2014
Оприлюднено19.06.2014
Номер документу39245120
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/1022/14

Ухвала від 02.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 15.04.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 20.05.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Судовий наказ від 04.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 10.12.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 28.11.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Рішення від 11.06.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

Ухвала від 28.03.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Сушко Л.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні