Рішення
від 23.06.2009 по справі 10/471
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

10/471

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, Майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98

          


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"23" червня 2009 р.Справа № 10/471

За позовом:  Міністерства внутрішніх справ України м. Київ   

до Хмельницької міської ради м. Хмельницький

      за участю  третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - управління МВС України в Хмельницькій області , м. Хмельницький.  

за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні  відповідача - Хмельницьке бюро технічної інвентаризації м. Хмельницький

         за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -  Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області м. Хмельницький

про визнання права власності

Представники сторін:

позивач:    не з'явився

відповідач: Кучевська Г.В. - за довіреністю №02-15-17 від 09.01.08р.

третіх осіб:

управління МВС України в Хмельницькій області - Мержук В.П.- за довіреністю №3/2008 від 21.01.08р.

Хмельницького бюро технічної інвентаризації - не з'явився

          Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області - не з'явився

Відповідно до ст. 85 ГПК України в судовому засіданні оголошено вступну та резолютивну частину рішення.

Суть спору: Позивач звернувся до суду із позовом про визнання за державою Україна в особі Міністерства внутрішніх справ України права власності на приміщення загальною площею 3741, 5 кв.м., що розташовані по пров. Військоматському,3 у м. Хмельницькому, посилаючись на положення ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", п. 10 Додатку 1 до п.2.1 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затверджено наказом  Міністерства юстиції України від 18.02.2002р.  №157/6445,   ст. 95 Земельного кодексу України, ст. 134 Господарського кодексу України.

    В обгрунтування вимог вказує на те, Управління МВС України в Хмельницькій області, будучи структурним підрозділом Міністерства внутрішніх справ України, збудувало по провулку Військоматському,3 у м. Хмельницькому адміністративні приміщення. При цьому відповідно до висновку № 791-щ/09 судового експерта Щавінського В.В. адміністративна будівля та господарчий будинок по провулку Військоматському,3 в м. Хмельницькому відповідають будівельно-технічним, пожежним, санітарним нормам і правилам.Стверджує, що позивач правомірно володіє та користується земельною ділянкою та приміщеннями розташованими по пров. Військоматському, 3, оскільки в нього є акт на право постійного користування 0,37 га землі , а землекористувач вправі споруджувати об'єкти на власній земельній ділянці як то передбачено ст. 95 Земельного кодексу України.

     Звертає увагу, що на підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 22.05.2003 року №441 житлово-експлуатаційна контора №2 передала на баланс Управлінню МВС України в Хмельницькій області приміщення по провулку Військоматському,3 у м. Хмельницькому площею 2239 кв.м. Прийнявши на баланс вказане приміщення, УМВСУ в Хмельницькій області здійснило його капітальний ремонт ( за лютий 2005 року - вересень 2007 року управлінням витрачено на підрядні роботи по ремонту зазначеного приміщення 107,059 тис.грн).

       Посилається на положення ст.ст.326,331 ЦК України.

     В судовому засіданні 26.05.2009р. позивач подав заяву про уточнення позовних вимог, яка прийнята судом , в якій просить визнати право державної власності на нерухоме майно (добудови до адміністративного приміщення) - нежитлове приміщення площею 231,8 кв.м балансовою вартістю 54256 грн., нежитлове приміщення площею 233,9 кв.м. балансовою вартістю 62068 грн., нежитлове приміщення площею 1273,8 кв.м. балансовою вартістю 494779 грн. та господарчий будинок загальною площею 184,1 кв.м балансовою вартістю 48620 грн., які розташовані по провулку Військоматському,3 у м.. Хмельницькому , за державою України в особі уповноваженого органу управляти об'єктом державної власності - Міністерства внутрішніх справ України, що знаходиться на балансі Управління МВС України в Хмельницькій області.

    В обґрунтування даної заяви повідомив, що Управління МВС України  в Хмельницькій області добудувало по провул. Військоматському,3 у м. Хмельницькому ще три адміністративних будівлі та господарчий будинок. В 1960р. до основної адміністративної будівлі, яку було передано обласній міліції в користування, Управлінням з двох сторін добудоване приміщення площею 231,8 кв.м та приміщення площею 233,9 кв.м. У 1980р.р. управлінням МВС України в Хмельницькій області за державні кошти збудоване ще одне двоповерхове приміщення з підвалом площею 1273,8 кв.м і господарчий будинок загальною площею 184,1 кв.м. Але документів належним чином оформлено не було, зокрема відсутні рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради про надання дозволу на будівництво та акт державної приймальної комісії про прийняття об'єкту в експлуатацію.

Позивачем надано письмову заяву від 23.06.2009р. про уточнення позовних вимог в якій позивач просить визнати право власності за державою Україна в особі уповноваженого органу управляти об'єктом державної власності - Міністерства внутрішніх справ України на нерухоме майно (добудови до адміністратвиного приміщення ) -нежитлове приміщення площею 229, 8 кв.м.  балансовою вартістю 54256 грн., нежитлове приміщення площею 233,9 кв.м. балансовою вартістю 62068 грн., нежитлове приміщення площею 1273,8 кв.м. балансовою вартістю 494779 грн. та господарчий будинок загальною площею 184,1 кв.м балансовою вартістю 48620 грн., які розташовані по провулку Військоматському,3 у м.. Хмельницькому, посилаючись на ст. 19 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень", п. 10 Додатку 1 до п.2.1 Тимчасового положення про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно, затверджено наказом  Міністерства юстиції України від 18.02.2002р.  №157/6445,   ст. 95 Земельного кодексу України, ст. 134 Господарського кодексу України, ст.ст. 326,331,375,376,392 ЦК України. Дане уточнення приймається судом.

Повноважний представник позивача надіслав заяву про розгляд справи за його відсутності.

Відповідач  у відзиві на позов зазначає, що позивач не надав на підтвердження свого права власності на вказаний об'єкт нерухомого майна жодних документів визначених Тимчасовим положенням про порядок реєстрації прав власності на нерухоме майно (затверджено Наказом Міністерства юстиції України від 7 лютого 2002 року №7/5),Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обмежень" , тому у виконавчого комітету Хмельницької міської ради не було правових підстав для прийняття рішення про оформлення права власності на вказаний об'єкт.

     Звертає увагу, що державний акт про право постійного користування земельною ділянкою площею 0,37 га по пров. Військоматському, 3 не може бути правовстановлюючим документом на приміщення по пров. Військоматському, 3 і виданий він лише на земельну ділянку під прибудовою та складськими приміщеннями по пров. Військоматському, 3, а не під всією будівлею.

      Акцентує увагу, що приміщення по пров. Військоматському, 3 площею 2239 кв.м. відповідно до рішення

виконавчого комітету Хмельницької міської ради в 11.2002р. №1020 було передано в постійне користування, а не у власність тому даний об'єкт є об'єктом комунальної власності. При цьому зазначає, що вищезазначене приміщення не передавалося у власність позивачу, тобто із комунальної власності до державної у відповідності до Закону України "Про передачу об'єктів права державної та комунальної власності", ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

     Стосовно приміщень, які були добудовані до переданого адміністративного корпусу . вважає, що воно є самочинним будівництвом у відповідності до ст. 376 ЦК України, оскільки воно було побудовано без належного дозволу та належно затвердженого проекту, як передбачено ст.24 Закону України "Про планування і забудову територій". При цьому звертає увагу, що відповідно до ст.331 ЦК України якщо законом передбачено прийняття нерухомого майна до експлуатації, право власності виникає з моменту його прийняття в експлуатацію, однак добудовані приміщення в експлуатацію не прийнято.

   Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - управління МВС у  Хмельницькій області подала письмові  пояснення, в яких позовні вимоги підтримує, посилаючись на пояснення , обґрунтування та докази надані позивачем.

   Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні  відповідача - Хмельницьке бюро технічної інвентаризації в судове засідання не з'явився, проте в письмових поясненнях зазначив, що  згідно рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради від 28.11.2002р. №1020 управлінню МВС України в Хмельницькій області передано в постійне користування (а не у власність) приміщення площею 2239,0 кв.м для розміщення адміністрації, що розташоване по пров. Військоматському, 3 в м. Хмельницькому, тобто приміщення площею 2239,0 кв.м належить до комунальної власності міста та передане управлінню лише у користування . За результатами поточної технічної інвентаризації, проведеної в 2007 році Хмельницьким БТІ на замовлення управління МВС України в Хмельницькій області, загальна площа будівель становить 3741,5 кв.м., тому надлишкова площа між переданою у користування в 2002 році та встановленою технічною інвентаризацією становить 1502,5 кв.м. Для оформлення права власності на добудоване приміщення площею 1502,5 кв.м . Позивачу було запропоновано надати документи, передбачені Тимчасовим положенням про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України 07.02.2002р. за №7/5, зареєстрованого в Міністерстві юстиції 02.2002р. за №157/6445 та Законом України "Про державну реєстрацію речових прав  на нерухоме  майно та їх обмежень".

   Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача -  Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у Хмельницькій області повноважного представника в судове засідання не направила, причини неявки не повідомила, проте надіслала лист від 29.05.2009р. №7/22-746 в якому зазначає, що будівництво приміщень по пров. Військоматському,3 здійснювалось до 01.01.2008р., інформація про введення в експлуатацію відсутня.

Розглядом матеріалів справи встановлено наступне:

Рішенням виконкому Хмельницької міської ради народних депутатів №140 від 10.06.1982р. "Про надання дозволу на право проведення проектно-розвідувальних робіт установам, відомствам, організаціям під різні види будівництва, відведення земельних ділянок та проведення будівництва на закріплених за ними землями" дозволено управлінню внутрішніх справ облвиконкому будівництво під 2-х поверхову прибудову до  існуючого адмінприміщення УВД  по пров. Військоматському , 3.

Хмельницькою міською радою народних депутатів , на підставі розпорядження Хмельницької міської адміністрації від 19.11.1993р. №2595 управлінню внутрішніх справ Хмельницької області надано в постійне користування земельну ділянку площею 0,37 га., що знаходиться під прибудовою та складськими приміщеннями по пров. Військоматському 3, м. Хмельницький, про що видано Державний акт на право постійного користування землею (Серія І-ХМ № 001748), який зареєстровано в Книзі записів державних актів на право постійного користування землею за  №321 ХМ.

Рішенням виконавчого комітету Хмельницької міської ради №1020 від 28.11.02р. "Про передачу в постійне користування управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області приміщень міської комунальної власності" дозволено департаменту житлово-комунального господарства передати в постійне користування управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області приміщення міської комунальної власності: по провул. Військоматському,3 площею 2239 кв.м. для розміщення адміністрації та передано по акту приймання-передачі від 06.12.2002р.

На підставі рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради №441 від 22.05.03р. ЖЕК №2 , згідно акту приймання-передачі основних засобів №4 від 02.06.2003р передав на баланс управлінню Міністерства внутрішніх справ України в Хмельницькій області приміщення по провул. Військоматському,3 площею 2239 кв.м.

Хмельницьким бюро технічної інвентаризації на замовлення виготовлено технічний паспорт на приміщення по провул. Військоматському, 3  для адміністрації Управління внутрішніх справ України в Хмельницькій області.

Будівлі обстежені спеціалістом-експертом будівельно-технічних експертиз Щавінським В.В. (кваліфікаційне свідоцтво №93 від 01.10.99р. , продовжено термін дії до 04.11.11р. Міністерством юстиції України), про що складений технічний висновок №791-щ/09 про стан будівлі та "господарчого будинку" на території адміністрації Управління внутрішніх справ України в Хмельницькій області по провул. Військоматському,3 в м. Хмельницькому. Згідно вищевказаного висновку технічний стан об'єктів нерухомого майна відповідає будівельно-технічним, пожежним та санітарним нормам і правилам.

З метою оформлення права власності на приміщення, Управління внутрішніх справ України  звернулось до міського голови та БТІ ( лист від 28.10.2008р. №14/363, лист від 22.01.2009р. №14/28). Листом від 28.11.2008р. №12-6300-02-08(7531/01-15) Хмельницьке БТІ повідомило про необхідність надання правовстановлюючих документів на приміщення. Листом від 02.02.2009 року за №12-0389-02-08(50/01-15) виконавчий комітет Хмельницької міської Ради повідомив, що приміщення площею 2239 кв.м було передано в постійне користування та належить до комунальної власності міста, а для оформлення  права власності на приміщення, що добудоване необхідно надати рішення виконавчого комітету Хмельницької міської ради про надання дозволу на будівництво, акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкту, що затверджений рішенням виконкому та документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою.

Враховуючи викладене, з метою оформлення права власності, позивач звернувся до суду із відповідним позовом  (враховуючи уточнення позовних вимог).

В матеріали справи надано архівний витяг з протоколу засідання Хмельницького міськвиконкому від 24.05.1967р. №9 про дозвіл управлінню охорони громадського порядку здійснити добудову з дворового фасаду до адміністративного будинку по провул. Військоматському, 3. Позивачем надано акти та довідки виконаних робіт по ремонту приміщень адмінбудинку УМВС в Хмельницькій області. м.Хмельницький , провул. Військоматський 3.

На запит суду Хмельницьким бюро технічної інвентаризації надано інвентаризаційну справу на будинок №3 по провул. Військоматському в м.Хмельницькому.

Дослідивши матеріали справи та заслухавши доводи представників сторін, суд дійшов до наступних висновків.  

Статтею 182 ЦК України передбачено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов'язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Відповідно до ст.16 Цивільного кодексу України та ст.ст. 1,2 Господарського процесуального кодексу України, особа звертається до суду за захистом порушеного права або охоронюваного законом інтересу. Одним же зі способів захисту  цивільного права в силу ст. 16 Цивільного кодексу України є  визнання права.

Згідно з ст. 392 ЦК України власник майна може пред'явити позов про визнання його права власності, якщо це право оспорюється або не визнається іншою особою, а також у разі втрати ним документа, який засвідчує його право власності.

     Положеннями ст.375 ЦК України передбачено, що власник земельної ділянки має право зводити на ній будівлі та споруди, створювати закриті водойми, здійснювати перебудову, а також дозволяти будівництво на своїй ділянці іншим особам. Власник земельної ділянки набуває право власності на зведені ним будівлі, споруди та інше нерухоме майно. Право власника  на  забудову  здійснюється  ним  за  умови додержання архітектурних, будівельних, санітарних, екологічних та інших норм і правил, а також за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням. Правові наслідки самочинної забудови, здійсненої власником на  його земельній ділянці, встановлюються статтею 376 цього Кодексу.

Згідно ч.ч. 1,3,5 ст.376 ЦК України встановлено, що житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Право власності на самочинно збудоване нерухоме майно може бути за рішенням суду визнане за особою, яка здійснила самочинне будівництво на земельній ділянці, що не була їй відведена для цієї мети, за умови надання земельної ділянки у встановленому порядку особі під уже збудоване нерухоме майно. На вимогу власника (користувача) земельної ділянки суд може визнати за ним право власності на нерухоме майно, яке самочинно збудоване на ній, якщо це не порушує права інших осіб.

       Стаття 326 ЦК України передбачає, що у державній власності є майно, у тому числі грошові кошти, яке належить державі Україна. Від імені та в інтересах держави Україна право власності здійснюють відповідно органи державної влади. Управління майном, що є у державній власності, здійснюється державними органами, а у випадках, передбачених законом, може здійснюватися іншими суб'єктами.  Згідно ст.4 Закону України "Про управління об'єктами державної власності" суб'єктом управління об'єктами державної власності визначено  міністерства та інші органи виконавчої влади.

Пунктом 1.5 Тимчасового  положення про порядок державної реєстрації прав власності на нерухоме майно, затверджено Наказом Міністерства юстиції України 07.02.2002 р. N 7/5, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2002 р. за N 157/6445 встановлено, що обов'язковій реєстрації прав підлягає право власності на нерухоме майно фізичних та юридичних осіб, у тому числі іноземців та осіб без громадянства, іноземних юридичних осіб, міжнародних організацій, іноземних держав, а також територіальних громад в особі органів місцевого самоврядування та держави в особі органів, уповноважених управляти державним майном.                       

Оскільки, як вбачається з матеріалів справи вищевказані приміщення розміщені на земельній ділянці , що надана в постійне користування згідно державного акту на право постійного користування від 27.03.1996р. № І-ХМ №001748, будівлі  відповідно до технічного висновку №791-Щ/0905-02 відповідають будівельно-технічним, пожежним, санітарним нормам і правилам, відсутні докази порушення прав інших осіб, відсутні докази, які б підтверджували, що вищевказані об'єкти перебувають у комунальній власності, суд приходить до висновку , що позовні вимоги обґрунтовані, підтверджені матеріалами справи і підлягають задоволенню.

 

Керуючись ст.ст. 1,12, 33, 44, 49, 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд -

                                                  

В И Р І Ш И В:

Позов задоволити.

Визнати за державою Україна в особі уповноважено органу управляти об'єктом державної власності - Міністерства внутрішніх справ України м. Київ право державної власності на нерухоме майно (добудови до адміністративного приміщення) - нежитлове приміщення площею 229,8 кв.м балансовою вартістю 54256 грн., нежитлове приміщення площею 233,9 кв.м. балансовою вартістю 62068 грн., нежитлове приміщення площею 1273,8 кв.м. балансовою вартістю 494779 грн. та господарчий будинок загальною площею 184,1 кв.м балансовою вартістю 48620 грн., що знаходяться по провулку Військоматському,3 у м. Хмельницькому.

                              

                              Суддя                                                                      

Повний текст рішення складено та підписано 25.06.2009 року.

Віддрук.: 6 прим.: 1 - до справи, 2 - позивачу, 3 - відповідачу, 4, 5, 6 - третім особам.  

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення23.06.2009
Оприлюднено30.06.2009
Номер документу3934258
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —10/471

Ухвала від 19.04.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Прядко О.В.

Ухвала від 19.04.2010

Господарське

Господарський суд Житомирської області

Прядко О.В.

Ухвала від 08.07.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

Ухвала від 26.06.2014

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

Рішення від 19.12.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

Ухвала від 24.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

Ухвала від 02.11.2011

Господарське

Господарський суд міста Києва

Котков О.В.

Рішення від 23.06.2009

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Виноградова В.В.

Ухвала від 22.10.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Малафеєва І.В.

Ухвала від 07.09.2007

Господарське

Господарський суд Сумської області

Малафеєва І.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні