Постанова
від 17.06.2014 по справі 5017/2396/2012
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 червня 2014 року Справа № 5017/2396/2012

Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:

головуючого суддівУдовиченка О.С., Міщенка П.К. Поліщука В.Ю. розглянувши касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УкрСиббанк"

на ухвалу та на постанову у справі господарського судугосподарського суду Одеської області від 05.02.2014 року Одеського апеляційного господарського суду від 11.03.2014 року №5017/2396/2012 Одеської області

за заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Укртрансавто ЛТД" про визнання банкрутом За участю представників сторін: ПАТ "УкрСиббанк" - Ігнатенка В.Л.

В С Т А Н О В И В:

Ухвалою господарського суду Одеської області від 05.02.2014 року (суддя Антощук С.І.) затверджено оплату послуг ліквідатора ТОВ "Укртрансавто ЛТД" арбітражного керуючого Бєлова О.Д. у розмірі двох мінімальних заробітних плат за кожен місяць виконання ним повноважень ліквідатора банкрута (з 13.09.2012 року по 25.01.2014 року) у загальній сумі 37 664,96 грн. за рахунок коштів усіх кредиторів, пропорційно розміру їх вимог, затверджених господарським судом Одеської області, та витрати арбітражного керуючого Бєлова Олександра Дмитровича понесені у зв'язку з виконанням повноважень ліквідатора ТОВ "Укртрансавто ЛТД" у справі №5017/2396/2012 у загальній сумі 8 920,00 грн.

Затверджено звіт ліквідатора ТОВ "Укртрансавто ЛТД" та ліквідаційний баланс ТОВ "Укртрансавто ЛТД".

Ухвалено вважати погашеними вимоги кредитора, незадоволені за відсутністю майна банкрута.

Зобов'язано ліквідатора забезпечити збереженість архівних документів банкрута, і за погодженням із спеціальним уповноваженим центральним органом виконавчої влади у сфері архівної справи і діловодства або уповноваженою ним архівною установою, визначити місце подальшого їх зберігання.

Припинено юридичну особу - ТОВ "Укртрансавто ЛТД" та припинено повноваження ліквідатора ТОВ "Укртрансавто ЛТД" арбітражного керуючого Бєлова Олександра Дмитровича.

Провадження у справі №5017/2396/2012 про банкрутство ТОВ "Укртрансавто ЛТД" припинено, на підставі ст. 40 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 11.03.2014 року (Головуючий суддя - Воронюк О.Л., судді: Аленін О.Ю., Лашин В.В.) ухвалу господарського суду Одеської області від 05.02.2014 року у справі №5017/2396/2012 залишено без змін, а апеляційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УкрСиббанк" без задоволення.

Не погодившись із процесуальними актами попередніх судових інстанцій, Публічне акціонерне товариство "УкрСиббанк" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Одеського апеляційного господарського суду від 11.03.2014 року та ухвалу господарського суду Одеської області від 05.02.2014 року, посилаючись на порушення та невірне застосування судами норм матеріального та процесуального права, зокрема, ст. ст. 3 1 , 25, 30, 32 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" (в редакції до набрання чинності з 19.01.2013 року внесених змін) (Далі по тексту- Закон про банкрутство), ст. 4 1 , 43 Господарського процесуального кодексу України.

На думку заявника касаційної скарги, суди попередніх інстанцій не надали відповідної юридичної оцінки тому, що ліквідатором не в повному обсязі здійснено заходи спрямовані на встановлення, виявлення, розшук та реалізацію всього майна банкрута, а саме, ліквідатором не встановлено місцезнаходження 5 одиниць транспортних засобів, які на час відкриття ліквідаційної процедури обліковувались за боржником, що призвело до передчасного затвердження ліквідаційного балансу банкрута та припинення провадження у даній справі.

Обговоривши доводи касаційної скарги, перевіривши наявні матеріали справи, проаналізувавши застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає, виходячи з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 4 1 Господарського процесуального кодексу України, провадження у справах про банкрутство здійснюється у порядку, передбаченому цим кодексом з врахуванням вимог Закону про банкрутство, норми якого, як спеціальні норми права, превалюють у застосуванні над загальними нормами ГПК України.

Ч. 1 ст. 5 Закону про банкрутство передбачено, що провадження у справах про банкрутство регулюється цим Законом, ГПК України, іншими законодавчими актами України.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено попередніми судовими інстанціями, ухвалою господарського суду Одеської області від 16.08.2012 року за заявою голови ліквідаційної комісії ТОВ "Укртрансавто ЛТД", було порушено провадження у справі про банкрутство ТОВ "Укртрансавто ЛТД", з підстав передбачених у ст. 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", у зв'язку з неспроможністю товариства сплатити заборгованість перед кредиторами та недостатністю майна для повного задоволення вимог кредиторів. Введено мораторій на задоволення вимог кредиторів.

Постановою господарського суду Одеської області від 13.09.2012 року ТОВ "Укртрансавто ЛТД" визнано банкрутом, відкрито ліквідаційну процедуру та призначено ліквідатором банкрута Бєлова Олександра Дмитровича, якого зобов'язано провести ліквідаційні дії відповідно до ст.ст. 25-31, 51 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом" та інше.

Скасовано арешт, накладений на майно боржника, визнаного банкрутом, чи інші обмеження щодо розпорядження майном такого боржника. Визначено, що накладання нових арештів або інших обмежень щодо розпорядження майном банкрута не допускається.

Оголошення про банкрутство ТОВ "Укртрансавто ЛТД" та відкриття ліквідаційної процедури було опубліковано 26.09.2012 року у газеті "Урядовий кур'єр" за № 174.

28.11.2012 року ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Бєловим О.Д. надано уточнений реєстр вимог кредиторів на загальну суму 8 995 646,11 грн.

Ухвалою господарського суду Одеської області від 06.02.2013 року затверджено реєстр вимог кредиторів ТОВ "Укртрансавто ЛТД" у наступних розмірах вимог до боржника з вказівкою черговості їх задоволення, а саме: Вимоги першої черги: - Товариство з обмеженою відповідальністю "Райз-Південь" у сумі 1073грн. (судовий збір за подання заяви кредитора); - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма Краснопільська" у сумі 1073грн. (судовий збір за подання заяви кредитора); - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма імені Потриваєва" у сумі 1073грн. (судовий збір за подання заяви кредитора); - Публічне акціонерне товариство "УкрСиббанк" у сумі 1073грн. (судовий збір за подання заяви кредитора); - Публічне акціонерне товариство "УкрСиббанк" у сумі 8 528 552,84грн. (827 396,30 Євро). Вимоги четвертої черги: - Товариство з обмеженою відповідальністю "Райз-Південь" у сумі 118 221,42грн.; - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма Краснопільська" у сумі 147 790,35грн.; - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма імені Потриваєва" у сумі 29 987,49грн. Вимоги шостої черги: - Товариство з обмеженою відповідальністю "Райз-Південь" у сумі 8 554,65грн.; - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма Краснопільська" у сумі 11 359,58грн.; - Приватне сільськогосподарське підприємство "Агрофірма імені Потриваєва" у сумі 2 118,30грн.; - Публічне акціонерне товариство "УкрСиббанк" у сумі 144 769,48грн. (14 038,83 Євро).

29.01.2014 року ліквідатором ТОВ "Укртрансавто ЛТД" арбітражним керуючим Бєловим О.Д., подано ліквідаційний звіт та ліквідаційний баланс банкрута станом на 28.01.2014 року, з додатками щодо виконаної роботи, в порядку ст. 32 Закону про банкрутство.

Затверджуючи звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Укртрансавто ЛТД", суд першої інстанції, із висновком якого погодився апеляційний господарський суд, виходив з того, що строк ліквідаційної процедури, з урахуванням його продовження, сплив, ліквідатор провів ліквідаційну процедуру у повному обсязі, грошові вимоги кредиторів задоволено частково за рахунок виявленого у ході ліквідаційної процедури та проданого майна банкрута, підстави для здійснення додаткових дій у ліквідаційній процедурі, відсутні.

Переглядаючи справу в повному обсязі, апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції про відсутність правових підстав для оскарження банком дій ліквідатора Бєлова О.Д., з огляду на те, що дії останнього були оскаржені ПАТ "УкрСиббанк" до суду першої інстанції, в результаті розгляду скаргу залишено без задоволення, таке рішення набуло законної сили, доводи апеляційної скарги щодо оскарження ухвали місцевого господарського суду про затвердження ліквідаційного звіту та балансу співпадають із вже розглянутою скаргою на дії ліквідатора, із наданням відповідної правової оцінки.

Колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується із попередніми судовими інстанціями щодо підставності затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу ТОВ "Укртрансавто ЛТД" та припинення провадження у даній справі, з огляду на наступне.

Відповідно до частин 1, 2, 5 ст. 32 Закону про банкрутство, після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс, до якого додаються: показники виявленої ліквідаційної маси (дані її інвентаризації); відомості про реалізацію об'єктів ліквідаційної маси з посиланням на укладені договори купівлі-продажу; копії договорів купівлі-продажу та акти приймання - передачі майна; реєстр вимог кредиторів з даними про розміри погашених вимог кредиторів; документи, які підтверджують погашення вимог кредиторів. Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу. Ліквідатор повідомляє державний орган з питань банкрутства про завершення ліквідаційної процедури. Якщо за результатами ліквідаційного балансу після задоволення вимог кредиторів не залишилося майна, господарський суд виносить ухвалу про ліквідацію юридичної особи - банкрута. Копія цієї ухвали направляється органу, який здійснив державну реєстрацію юридичної особи - банкрута, та органам державної статистики для виключення юридичної особи з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, а також власнику (органу, уповноваженому управляти майном), органам державної податкової служби за місцезнаходженням банкрута. Якщо ліквідатор не виявив майнових активів, що підлягають включенню до ліквідаційної маси, він зобов'язаний подати господарському суду ліквідаційний баланс, який засвідчує відсутність у банкрута майна.

Згідно ч. ч. 1, 3, 6 ст. 26 Закону про банкрутство, усі види майнових активів (майно та майнові права) банкрута, які належать йому на праві власності або повного господарського відання на дату відкриття ліквідаційної процедури та виявлені в ході ліквідаційної процедури, включаються до складу ліквідаційної маси, за винятком об'єктів житлового фонду, в тому числі гуртожитків, дитячих дошкільних закладів та об'єктів комунальної інфраструктури, які в разі банкрутства підприємства передаються в порядку, встановленому законодавством, до комунальної власності відповідних територіальних громад без додаткових умов і фінансуються в установленому порядку. Індивідуально визначені речі, що належать банкруту на підставі речових прав, крім права власності і повного господарського відання, не можуть бути включені до складу ліквідаційної маси. Активи, включені до складу іпотечного покриття іпотечних облігацій, не включаються до ліквідаційної маси емітента іпотечних облігацій та управителя іпотечним покриттям. Відчуження цих активів, у тому числі примусове, здійснюється в порядку, передбаченому Законом України "Про іпотечні облігації".

Відповідно до ст. 29 Закону про банкрутство, майно, на яке звертається стягнення у ліквідаційній процедурі, оцінюється арбітражним керуючим у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. У разі продажу майна на аукціоні вартість майна, що визначається шляхом його оцінки, є початковою вартістю. Для здійснення оцінки майна арбітражний керуючий має право залучати на підставі договору суб'єктів оціночної діяльності - суб'єктів господарювання з оплатою їх послуг за рахунок коштів, одержаних від виробничої діяльності боржника, визнаного банкрутом, або реалізації його майна, якщо інше не встановлено комітетом кредиторів.

Згідно ч. ч. 1, 2, 7-10 ст. 30 Закону про банкрутство, після проведення інвентаризації та оцінки майна банкрута ліквідатор розпочинає продаж майна банкрута на відкритих торгах, якщо комітетом кредиторів не встановлено інший порядок продажу майна банкрута. Ліквідатор забезпечує через засоби масової інформації оповіщення про порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна. Порядок продажу майна банкрута, склад, умови та строки придбання майна погоджуються з комітетом кредиторів. При цьому продаж майна підприємств-банкрутів, заснованих на державній власності, здійснюється з урахуванням вимог Закону України "Про приватизацію державного майна" та інших нормативно-правових актів з питань приватизації. Ліквідатор зобов'язаний використовувати при проведенні ліквідаційної процедури тільки один рахунок боржника в банківській установі. Інші рахунки, виявлені при проведенні ліквідаційної процедури, підлягають закриттю ліквідатором. Залишки коштів на цих рахунках перераховуються на основний рахунок боржника. Кошти, які надходять при проведенні ліквідаційної процедури, зараховуються на основний рахунок боржника. З основного рахунку здійснюються виплати кредиторам у порядку, передбаченому статтею 31 цього Закону. З основного рахунку проводяться такі виплати: поточні комунальні та експлуатаційні платежі; інші витрати, пов'язані із здійсненням ліквідаційної процедури. Продаж майна банкрута оформляється договорами купівлі-продажу, які укладаються між ліквідатором і покупцем відповідно до законів України.

Попередніми судовими інстанціями під час розгляду справи встановлено, що в межах ліквідаційної процедури ліквідатором банкрута було замовлено та отримано у ДП "Південний регіональний інформаційно-навчальний центр з питань банкрутства" аналіз фінансового становища Товариства з обмеженою відповідальністю банкрута від 25.01.2013р. (т.5 а.с.146), з якої вбачається, що результат співвідношення обсягу між конкурсною кредиторською заборгованістю та активами складає „1,7", що характеризує значне перевищення пасивів над активами, що обґрунтовує знаходження боржника у процедурі банкрутства та показує можливість часткового погашення конкурсної кредиторської заборгованості внаслідок реалізації активів у рамках ліквідаційної процедури; наведене також виключає наявність ознак фіктивного банкрутства; за комплексною оцінкою стану основних засобів, оборотних засобів, показниками ліквідності, платоспроможності, фінансової стійкості, з урахуванням динаміки основних показників фінансово-господарської діяльності боржника за останні три роки наявний стан надкритичної неплатоспроможності, що має об'єктивний та доведений характер (значення коефіцієнтів загальної та абсолютної ліквідності є нижчими за нормативні); повністю відсутня перспектива подолання у майбутньому стану неплатоспроможності за рахунок внутрішніх джерел, заяв від можливих інвесторів не надходило, як наслідок, спостерігається неспроможність боржника задовольнити вимоги кредиторів не інакше, як через застосування ліквідаційної процедури відповідно Закону про банкрутство із подальшою реалізацію майна відповідно до приписів Закону у новій редакції; зволікання із формуванням та реалізацією ліквідаційної маси призведе до подальшого знецінення активів в результаті збільшення обсягів простроченої дебіторської заборгованості, що може призвести до додаткових збитків кредиторам; необоротні активи зберігаються у повному обсязі, ознак їх навмисного виведення до порушення провадження у справі про банкрутство з боку посадових осіб боржника не спостерігається, погашення кредиторської заборгованості забезпечено договорами поруки, що виключає можливість визначення фактично заподіяної шкоди кредиторам, та відповідно, відсутні підстави стверджувати про наявність ознак навмисного доведення до банкрутства; обсяги кредиторської заборгованості, а також обсяги наявних активів завжди відображались у звітності до державних органів статистики, відповідно, ознаки приховування банкрутства (стійкої фінансової неспроможності) відсутні; збереження обсягу активів боржника, ведення бухгалтерського обліку відповідно до законодавства, своєчасне складення та надання фінансової та податкової звітності в повному обсязі унеможливлює наявність ознак незаконних дій у разі банкрутства.

На виконання вимог статті 25 Закону про банкрутство, в ході ліквідаційної процедури, ліквідатором проведені заходи, направлені на виявлення майна банкрута, а саме, з метою виявлення активу банкрута за час ліквідаційної процедури ліквідатором у справі направлено запити до реєструючих організацій та отримано відповіді (довідки): Південної митниці Міндоходів вих.№3.1/1.1-9/4798 від 10.09.2013 року, де вказано, що за даними бухгалтерського обліку правовідносин (зареєстрованих майнових прав) із боржником не зареєстровано, кошти на особовому рахунку, відкритому платником податків відсутні (т.5 а.с.176); КП "ОМБТІ та РОН" вих.№12095-06/2419 від 05.11.2012 року, у якій повідомлено, що за банкрутом об'єкти нерухомості не зареєстровані та раніше не реєструвались (т.5 а.с.177); Філії "Український центр інноватики та патентно-інформаційних послуг" вих.№955 від 13.09.2013 року, у якій зазначено, що за результатами пошуку об'єктів промислової власності, що належать боржнику, не виявлено (т.5 а.с.180); Департаменту адміністративних послуг та інформатизації вих.№441-06/1/2-13 від 22.09.2013 року, у якій вказано, що записи щодо суден, власником або судновласником яких є боржник, відсутні (т.5 а.с.181); Департаменту льотної придатності вих.№20.19-11633 від 04.10.2013р., де зазначено, що в Державному реєстрі цивільних повітряних суден України за боржником повітряних суден не зареєстровано (т.5 а.с.182).

У листі вих.№17457/9/10117 від 23.04.2013 року ДПІ у Приморському районі м. Одеси Одеської області ДПС надана інформація щодо рахунків платника податків ТОВ "Укртрансавто ЛТД", а саме: 07.12.2009 року закрито рахунок боржника №26105188124100 (українська гривня) та наявні відкриті рахунки №26008188124100 (долар США), №26008188124100 (Євро), №26008188124100 (українська гривня) (т.5 а.с.187).

Згідно довідки ПАТ "Укрсиббанк" вих.№52-2/11/637 від 26.04.2013 року 26.04.2013 року закрито поточні рахунки боржника №26008188124100 (EUR), №26008188124100 (UAN), №26008188124100 (USD) та розподільчі рахунки №26031188124100 (EUR), №26031188124100 (USD) (т.5 а.с.188).

Відповідно до наданої на запит суду довідки вих.№42/1-1990 від 03.11.2012 року (вх. № 33849/2012 від 08.11.2012 року) Відділення реєстраційно-екзаменаційної роботи ДАІ з обслуговування м. Одеси №1 підпорядкованого УДАІ ГУ МВС України в Одеській області, згідно бази даних АІС "Автомобіль" УДАІ ГУМВС України в Одеській області станом на 26.10.2012 року за боржником зареєстровано транспортні засоби у кількості двадцяти п'яти одиниць, які перебували на обліку ТОВ "Укртрансавто" ЛТД" (т.5 а.с.183).

Ліквідатором банкрута проведено роботу щодо розшуку та прийняття в управління майна банкрута. Так, у зв'язку з фактичним виявленням ліквідатором двадцяти зареєстрованих за банкрутом автотранспортних засобів та відмовою колишнього керівництва банкрута добровільно передати його ліквідатору, останній звернувся до суду із клопотанням про зобов'язання здійснити передачу у примусовому порядку (т.3 а.с.85, 86). Після отримання відповідної ухвали суду та наказу на примусове виконання рішення від 30.01.2013 року ліквідатором фактично вказане майно 25.01.2013 року отримано (т.5 а.с.166), згідно акту приймання-передачі.

Згідно відомостей зазначених у звіті ліквідатора транспортні засоби зареєстровані за банкрутом у кількості двадцяти одиниць, а саме: вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967350; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967369; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967312; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967487; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967433; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF 9440321В967329; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967330; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF 9440321В967451; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF 9440321В967466; вантажний тягач Mercedes-Benz 1840 LS, 2008р. випуску, червоного кольору, об'єм двигуна - 11,967 літра, пальне-дизельне, шасі № WDF9440321В967166; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000835; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000949; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000959; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000973; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000916; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000940; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000925; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000955; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000965; напівпричіп МАЗ 991900, 2008р. YЗМ99190080000975 знаходились у заставі ПАТ "УкрСиббанк", що також підтверджується Витягом з Державного реєстру обтяжень нерухомого майна №42564705 від 18.11.2013 року (т.5 а.с.185).

Крім іншого, ліквідатором банкрута здійснено заходи щодо проведення оцінки автотранспорту (т.5 а.с.192), отримано у заставного кредитора згоду на реалізацію майна, згідно вимог нової редакції Закону про банкрутство, що набула чинності з 19.01.2013 року, проведення конкурсу для визначення організатора аукціону щодо продажу вищезазначених транспортних засобів та укладення відповідного договору (т.5 а.с.228-232). Ліквідаційна маса банкрута склала 1 242 068,40грн.

Відповідно до протоколу №451 від 30.10.2013 року, в результаті проведення аукціону Філією Товарної Біржі "Електронні торги України" у м. Одеса було визначено переможця торгів, укладено договір купівлі-продажу та передано дане майно переможцю згідно актів прийому-передачі (т. 5 а.с.245-250, т. 6 а.с. 2-15). Грошові кошти отримані від реалізації двадцяти одиниць автотранспорту у розмірі 111 786,16 грн. направлені на виплату винагороди за надані послуги щодо проведення торгів на підставі договорів. Залишок грошових коштів у розмірі 1 130 282, 24 грн. направлений на часткове погашення заборгованості боржника перед заставним кредитором ПАТ "Укрсиббанк". У зв'язку із відсутністю інших майнових активів банкрута розрахунки з кредиторами інших черг не проводились. Згідно ліквідаційного балансу ТОВ "Укртрансавто" ЛТД" станом на 28.01.2014 року у товариства відсутній актив (рядок 260) та рахуються інші непогашені поточні зобов'язання у розмірі 7 865 300грн. (т.5 а.с.100).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що під час розгляду справи, 24.12.2013 року до господарського суду Одеської області надійшло клопотання ліквідатора банкрута про витребування у органів ДАІ відомостей щодо зареєстрованих на даний час за банкрутом автотранспортних засобів, з посиланням на отриману від колишнього працівника банкрута довідку про відсутність даних про реєстрацію (т.5 а.с.1-2). Вказана довідка була видана на ім'я представника ТОВ "Укртрансавто" ЛТД" Кіранова О.О. (за дорученням), із зазначенням відомостей, що за базою даних АІС "Автомобіль" УДАІ ГУМВС України в Одеській області та НАІС ДДАІ МВС України станом на 18.12.2013 року за ТОВ "Укртрансавто" ЛТД" транспортні засоби не зареєстровані.

На виконання ухвали господарського суду від 25.12.2013 року про витребування доказів, Центром №1 надання послуг, пов'язаних з використанням автотранспортних засобів, з обслуговування м. Одеси підпорядкованого УДАІ ГУМВС України в Одеській області згідно бази даних АІС "Автомобіль" УДАІ ГУМВС України в Одеській області та національної автоматизованої інформаційної системи ДАІ було надано довідку вих.№42/1-65вх. від 15.01.2014 року про те, що станом на 11.01.2014 року за ТОВ "Укртрансавто" ЛТД" транспортні засоби не зареєстровані (т.5 а.с.193).

Крім того, з метою захисту інтересів банкрута ліквідатором банкрута арбітражним керуючим Бєловим О.Д. було вжито заходів щодо припинення дії усіх довіреностей, виданих попереднім керівництвом (публікація оголошення від 08.06.2013р. - т.4 а.с.62-63).

15.01.2014 року у судовому засіданні суду першої інстанції ліквідатор банкрута зазначив, що ним або його уповноваженим представником спірний автотранспорт з реєстрації не знімався та не реалізовувався, однак, на даний час за відсутності даних про офіційну їх реєстрацію за банкрутом а також відсутності даних про їх облік у фінансовій звітності, у ліквідатора відсутні законні підстави для їх витребування у колишнього керівництва або розшуку.

Посилання ПАТ "УкрСиббанк" на те, що ліквідатор не виявив та не розшукав всі можливі майнові активи боржника, попередні судові інстанції вважають необґрунтованими та недоведеними, оскільки, крім іншого, інформація щодо наявності таких майнових активів (5 одиниць ТЗ, а саме: МАЗ 991900-012 реєстраційний номер ВН 7866 ХР; МАЗ 975830-3012 реєстраційний номер ВН 7838 ХР; МАЗ 97830-3012 реєстраційний номер ВН 7837 ХР; КАМАЗ 5410 реєстраційний номер ВН 6447 СО; WACKENHUT WSC - 24, реєстраційний номер ВН 3798 ХО) в документах ліквідаційної комісії, які були підставою порушення даної справи, відсутня, а саме: згідно заяви банкрута про порушення справи та доданих до неї документів - фінансовий звіт баланс на 11.07.2012р. (т.1 а.с.29), акт інвентаризації підприємства на 11.07.2012р. (т.1 а.с.33), інвентаризаційний опис (т.1 а.с.35-36), проміжний ліквідаційний баланс на 13.08.2012р. (т.1 а.с.79), а також отриманої на запит суду статистичної звітності банкрута за 2011-2012 р.р. зазначені у скарзі автотранспортні засоби у фінансовій звітності банкрута не зазначались.

29.01.2014 року від кредитора ПАТ "УкрСиббанк" до господарського суду Одеської області надійшла скарга на дії ліквідатора вих. №б/н від 29.01.2014 року (вх.№3-120/14) у справі №5017/2396/2012 про банкрутство "Укртрансавто" ЛТД".

Ухвалою суду від 03.02.2014 року, яка у встановленому порядку не оскаржувалась та є чинною, у задоволенні наведеної скарги відмовлено у зв'язку з відсутністю її належного обґрунтування.

У наведеній ухвалі господарським судом Одеської області, з метою встановлення осіб, що здійснили зняття з обліку зареєстрованого за банкрутом автотранспорту під час процедури ліквідації, підстав та повноважень для вчинення таких дій, було направлено повідомлення, в порядку ст. 90 Господарського процесуального кодексу України, до органів прокуратури з проханням проведення перевірки наявності або відсутності порушень законності, що містять ознаки дій, переслідуваних у кримінальному порядку за ст.ст.190, 191 Кримінального кодексу України, а також ст. 166 16 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Отже, вбачається, що доводи щодо оскарження банком дій ліквідатора Бєлова О.Д., вже розглянуто, з наданням відповідної правової оцінки, під час розгляду скарги на дії ліквідатора, про що господарським судом Одеської області 03.02.2014 року винесено відповідну ухвалу, яка набрала чинності.

Посилання заявника касаційної скарги на те, що нормами спеціального Закону та ГПК України не передбачено оскарження ухвал суду першої інстанції постановлених в результаті розгляду скарг на дії/бездіяльність ліквідатора, спростовується наступним.

Так, Статтею 129 Конституції України встановлено основні засади судочинства, якими, зокрема, є забезпечення апеляційного та касаційного оскарження рішення суду, крім випадків, встановлених законом.

Колегія суддів касаційної інстанції зазначає, що порядок здійснення господарського судочинства в Україні регламентується відповідним спеціальним законом - Господарським процесуальним кодексом України, нормами якого, зокрема, визначено конкретні випадки можливості оскарження тих чи інших процесуальних документів суду.

Відповідно до вимог ст. 106 ГПК України, ухвали місцевого господарського суду можуть бути оскаржені в апеляційному порядку у випадках, передбачених цим Кодексом та Законом України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом".

Враховуючи, що правові наслідки дій ліквідатора можуть зачіпати майнові права кредиторів, ухвала за результатами розгляду скарги на такі дії ліквідатора підлягає оскарженню.

Відповідно до ст. 40 Закону про банкрутство підставою для припинення провадження у справі є затвердження звіту ліквідатора в порядку, передбаченому ст. 32 цього Закону.

Згідно приписів ст. 32 Закону про банкрутство після завершення усіх розрахунків з кредиторами ліквідатор подає до господарського суду звіт та ліквідаційний баланс. Господарський суд після заслуховування звіту ліквідатора та думки членів комітету кредиторів або окремих кредиторів виносить ухвалу про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу.

Ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора, ліквідаційного балансу є за своєю правовою природою судовим рішенням, яке підсумовує хід ліквідаційної процедури, в якому необхідно повно відобразити обставини, що мають значення для даної справи (вчинення належних дій по виявленню активів та пасивів боржника, зокрема, виявлення ліквідатором кредиторів та дотримання їх процесуальних прав під час розгляду їх грошових вимог, доведення неможливості відновлення платоспроможності боржника внаслідок вжитих ліквідатором заходів, доведення неможливості задоволення визначених ліквідатором вимог кредиторів з наслідками його ліквідації), висновки суду про встановлені обставини і їх правові наслідки повинні бути вичерпними, відповідати дійсності та підтверджуватися достовірними доказам, дослідженими в судовому засіданні.

Разом з тим, ухвала суду про затвердження звіту ліквідатора та ліквідаційного балансу є судовим актом, який не тільки встановлює обставини відсутності майна боржника для задоволення вимог кредиторів, дає оцінку повноті дій ліквідатора в ході ліквідаційної процедури, але також підсумовує хід процедури банкрутства та припиняє провадження у справі про банкрутство.

Таким чином, затверджуючи звіт ліквідатора та ліквідаційний баланс ТОВ "Укртрансавто" ЛТД" і припиняючи провадження у справі, судом першої інстанцій було належним чином досліджено звіт ліквідатора боржника та з'ясовано, що ліквідатором боржника вчинено всі передбачені законом заходи по пошуку майна боржника, що входить до ліквідаційної маси.

Доказів зворотного або документів, які б свідчили про наявність у банкрута майна для задоволення вимог кредиторів, скаржником надано не було.

Інші доводи касаційної скарги ПАТ "УкрСиббанк" не спростовують правильних висновків місцевого та апеляційного господарських судів.

Поряд з цим, зважаючи на межі перегляду справи в касаційній інстанції, передбачені ст. ст. 111 5 , 111 7 ГПК України, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає за необхідне відзначити, що заявник у касаційній скарзі порушує питання, які стосуються оцінки доказів. Проте, оцінка доказів, на підставі яких судова інстанція дійшла до висновку про встановлення тих чи інших обставин справи, в силу приписів ст. 43 ГПК України, здійснюється за внутрішнім переконанням суду, і їх переоцінка не віднесена до компетенції касаційної інстанції.

Касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення, як це передбачено у ст. 111 9 ГПК України.

Отже, перевіряючи на підставі встановлених фактичних обставин справи повноту з'ясування обставин та застосування судами норм матеріального та процесуального права, колегія суддів касаційної інстанції дійшла висновку про відповідність оскаржуваної ухвали суду першої інстанції та постанови апеляційної інстанції вимогам чинного законодавства та про відсутність підстав для їх зміни або скасування.

На підставі викладеного та керуючись статтями 111 5 , 111 7 , 111 9 - 111 11 Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України,

П О С Т А Н О В И В :

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "УкрСиббанк" залишити без задоволення.

Постанову Одеського апеляційного господарського суду від 11.03.2014 року та ухвалу господарського суду Одеської області від 05.02.2014 року у справі №5017/2396/2012 залишити без змін.

Головуючий О.С. Удовиченко

Судді П.К. Міщенко

В.Ю. Поліщук

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення17.06.2014
Оприлюднено23.06.2014
Номер документу39344149
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —5017/2396/2012

Ухвала від 25.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Міщенко П.K.

Постанова від 30.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Пироговський В.Т.

Ухвала від 15.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Пироговський В.Т.

Ухвала від 04.09.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лепеха Г.А.

Ухвала від 07.08.2014

Господарське

Господарський суд Одеської області

Лепеха Г.А.

Постанова від 17.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Міщенко П.K.

Ухвала від 26.05.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Міщенко П.K.

Постанова від 11.03.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 24.02.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Воронюк О.Л.

Ухвала від 17.02.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Філінюк І.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні