17/137пн
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
83048, м.Донецьк, вул.Артема, 157, тел.381-88-46
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
22.06.09 р. Справа № 17/137пн
Господарський суд Донецької області у складі судді Татенко В.М. розглянув у відкритому судовому засіданні справу, порушену:
за позовом: Фермерського господарства „Контур”, м. Макіївка
до відповідача: Макіївської міської ради, м. Макіївка
про зобов'язання визнати право оренди земельної ділянки
за участю представників сторін
від позивача: Петровська С.І. – керівник
від відповідача: Аксьончікова Н.О. – довіреність
СУТЬ СПРАВИ:
Фермерське господарство „Контур”, м. Макіївка звернулось з позовом до Макіївської міської ради, м. Макіївка про зобов'язання визнати право оренди земельної ділянки, розташованої у Гірняцькому районі м. Макіївки.
В обґрунтування вимог позивач посилається на рішення Макіївської міської ради від 25.12.2002р. за № 9/99, на рішення Макіївської міської ради від 11.11.2005р. за №37/181 “Про впорядкування існуючого землеволодіння та затвердження проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) КСП “Вугільник” та №37/183 “Про припинення права колективної власності КСП “Вугільник” та передачу земельних ділянок громадянам – власникам сертифікатів у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва”, договір про оренду земельної ділянки від 05.03.2003р., лист №99 від 16.10.2007р., лист-відповідь відділу з регулювання земельних відносин №01-340 від 16.03.2009р., матеріали проекту відведення земельної ділянки.
В якості правової підстави позову позивач посилається на ст.124 Земельного кодексу України та ст..16 Закону України “Про оренду землі” в редакції діючій від 19 грудня 2006 року N 489-V.
Відповідач проти позову заперечував, надав відзив, наполягає на тому, що набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Розгляд справи був закінчений 16.06.09р. У судовому засіданні оголошувалась перерва до 1330 22.06.2009р. для підготовки повного тексту рішення.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, господарський суд,-
ВСТАНОВИВ:
05.03.2003р. між Макіївською міською радою (орендодавець) та фермерським господарством “Контур” (орендар) був укладений договір оренди земельної ділянки (далі – договір).
Предметом договору є надання орендодавцем в оренду земельну ділянку орендарю, загальною площею 114,5152га ріллі, розташовану на території Макіївської міської ради, Гірницький район, що в місті Макіївці, за рахунок земель резервного фонду Макіївської міської ради, згідно рішення Макіївської міської ради від 25.12.2002р. за №9/99 та згідно плану (схеми) меж земельної ділянки, що є невід'ємною частиною цього договору оренди.
Відповідно до п.1.2 п.1 договору, вказана земельна ділянка здається в оренду строком з п'ятого березня 2003р. до 25 грудня 2007р. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до п.5.3 п.5 договору, орендар, який належним чином виконував власні обов'язки за договором оренди земельної ділянки, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору оренди. У такому разі орендар звертається до орендодавця з відповідною заявою не менш ніж за два місяця до закінчення строку оренди.
Рішеннями Макіївської міської ради від 11.11.2005р. за №37/181 “Про впорядкування існуючого землеволодіння та затвердження проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) КСП “Вугільник” та №37/183 “Про припинення права колективної власності КСП “Вугільник” та передачу земельних ділянок громадянам – власникам сертифікатів у власність для ведення товарного сільськогосподарського виробництва” площа земельної ділянки, орендованого фермерським господарством “Контур” була зменшена на 23,43га при передачі земель із колективної власності у приватну, що призвело до зміни меж – границь земельної ділянки.
Листом від 16.10.2007р. позивач звернувся до Макіївської міської ради з проханням продовжити договір оренди земельної ділянки №581 від 28.03.2003р. строком на 25 років.
На протязі всього часу очікування відповіді (впродовж 2008р.) позивач продовжував справно сплачувати орендну плату.
Листом – відповіддю №01-340 від 16.03.2009р. відділ з регулювання земельних відносин Макіївської міської ради повідомив позивача, що на підставі змін у законодавстві, спірна земельна ділянка може бути передана в оренду тільки за результатами проведення земельних торгів, у разі перемоги на цих торгах, та у зв'язку з тим, що при перевірці площі та меж спірної земельної ділянки, Макіївською міською радою було встановлено, що площа та межі її змінилися, що передбачає розроблення нового проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Відповідно до ст. 1 Господарського процесуального кодексу України, підприємства, установи, організації, інші юридичні особи (у тому числі іноземні), громадяни, які здійснюють підприємницьку діяльність без створення юридичної особи і в установленому порядку набули статусу суб'єкта підприємницької діяльності (далі - підприємства та організації), мають право звертатися до господарського суду згідно з встановленою підвідомчістю господарських справ за захистом своїх порушених або оспорюваних прав і охоронюваних законом інтересів, а також для вжиття передбачених цим Кодексом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Статтею 16 Цивільного кодексу України передбачено право особи звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до діючого законодавства, земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтями 13, 41 Конституції України передбачено, що від імені українського народу права власника, зокрема, на землю здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Виходячи з вимог Конституції України до матеріальної основи органів місцевого самоврядування, крім інших об'єктів, належить земля, управління якою здійснюють територіальної громади через органи самоврядування в межах їх повноважень шляхом прийняття рішень.
Згідно ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин, належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього кодексу.
Відповідно до п. 34 ст. 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні” питання регулювання земельних відносин, у тому числі надання земельної ділянки в оренду, вирішується відповідно до закону.
Статтею 26 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”, статтями 12, 122 Земельного кодексу України, передбачено, що міська рада, як суб'єкт прав комунальної власності на землю, має право володіння, користування і розпорядження землями комунальної власності.
Відповідно до ст.116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим кодексом.
Порядок надання у постійне користування земельних ділянок юридичним особам та порядок передачі земельних ділянок в оренду визначені ст.ст. 123, 124 Земельного кодексу України та ст.16 Закону України "Про оренду землі".
Стаття 124 Земельного кодексу України передбачає, що передача в оренду земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у постійне користування із земель державної або комунальної власності, звертається з відповідним клопотанням до районної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій або сільської, селищної, міської ради, як це передбачено ст. 123 Земельного кодексу України.
Відповідно до вимог ст. 16 Закону України "Про оренду землі" в редакції, що діяла на момент звернення позивача до Донецької міського голови також зазначено, що особа, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування за місцем розташування земельної ділянки заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, встановленому Земельним кодексом України. У разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього закону.
Отже, волевиявлення майбутнього орендаря щодо укладення договору оренди реалізується шляхом подання відповідної заяви.
Приписи ст..33 Закону України “Про оренду землі”, встановлюють, що після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору. У разі поновлення договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору він підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. Письмове заперечення здійснюється листом-повідомленням.
Як зазначалось раніше, позивач звернувся до відповідача з листом від 16.10.2007р. №99 щодо продовження договору оренди земельної ділянки.
Це звернення було здійснено своєчасно, відповідно до п.5.3 п.5 договору.
При цьому відповідач тільки 16.03.2009р. листом-відповіддю повідомив позивача про відмову щодо передачі земельної ділянки в оренду, тобто зі сплином більш одного місяця після звернення позивача з листом від 16.10.2007р., що відповідно до ст..33 Закону України “Про оренду землі” свідчить про беззаперечний намір відповідача продовжити строк дії договору оренди земельної ділянки.
Законом України від 28.12.2007р. N107-VI до ст.16 Закону України "Про оренду землі" внесено зміни в Земельний кодекс України, внаслідок яких набуття права оренди земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, має здійснюватись виключно на аукціонах, крім земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти нерухомого майна, які перебувають у власності громадян і юридичних осіб і в яких відсутні акції (частки, паї), що належать державі.
Внесення змін до деяких законодавчих актів України, яким внесено зміни до ст. 124 Земельного кодексу України та визначено виключно конкурсні засади передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, не є підставою, що позбавляє позивача пріоритетного права на продовження договору оренди визначеної та погодженої з органом місцевого самоврядування земельної ділянки, оскільки згідно встановленого ст. 5 ЦК України загальноправового принципу ретроактивності закону, гарантованого ст. 58 Конституції України, акти цивільного законодавства не мають зворотної дії у часі, крім випадків, коли вони пом'якшують або скасовують цивільну відповідальність особи.
Згідно із зазначеним вище правилом дія закону чи іншого нормативно-правового акта поширюється тільки на ті відносини, які виникли після набуття ним чинності.
Відповідно до рішення Конституційного суду України від 09.02.1999р. №1-рп/99 норми ст.58 Конституції України можуть розповсюджуватись на юридичні особи.
За п. 34 ст. 26, п.2 ст. 77 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" питання надання земельної ділянки в оренду вирішується на пленарному засіданні ради - сесії, а спори про поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають в результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, вирішуються в судовому порядку.
Згідно ст. 152 Земельного кодексу України, захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом визнання прав.
Судові витрати у справі покладаються на відповідача.
З огляду на зазначене керуючись ст. 33, 34 43, 49, 82-85 ГПК України, господарський суд,-
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати за Фермерським господарством „Контур” (86156, м. Макіївка Донецької області, вул. Табашевського, 79, ОКПО 30923086) право на набуття земельної ділянки в оренду, розташованої у Гірняцькому районі м. Макіївки, для вирощування сільськогосподарських культур, шляхом складання договору з Макіївською міською радою строком на 25 років, у порядку передбаченому Земельним кодексом та Законом “Про оренду землі” у редакції діючій на момент звернення позивача з клопотанням у міську раду.
Суддя Татенко В.М.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 22.06.2009 |
Оприлюднено | 30.06.2009 |
Номер документу | 3937626 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Татенко В.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні