Постанова
від 19.06.2014 по справі 908/4250/13
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2014 року Справа № 908/4250/13 Вищий господарський суд України у складі колегії суддів :

головуючого суддіХодаківської І.П. (доповідач), суддівКостенко Т.Ф., Яценко О.В., розглянувши касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Укрнафта" на постанову від 31.03.2014 Донецького апеляційного господарського суду у справі№908/4250/13 господарського суду Запорізької області за позовомЗапорізької міської ради до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" провнесення змін до договору оренди землі За участю представників сторін:

Від позивача - не з'явились

Від відповідача - Красюк Н.І. (дов. від 19.02.14)

ВСТАНОВИЛА:

Запорізька міська рада звернулась до господарського суду Запорізької області з позовом до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" про внесення змін до п.4 договору оренди землі, зареєстрованого 17.01.2006 за №040626100024, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укрнафта", площею 0,2500га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Макаренка, 2-а, для розташування автозаправної станції, шляхом викладення його в наступній редакції: "4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1 841 650,00грн. в цінах 2013 року", а також до п.8 вказаного договору шляхом викладення його наступним чином: "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 110499,00грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Рішенням господарського суду Запорізької області від 12.02.2014 (суддя Колодій Н.А.) позов задоволено, внесено зміни в п. 4 договору оренди землі від 17.01.2006 за № 040626100024, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укрнафта" площею 0,2500 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Макаренко, 2-А для розташування автозаправної станції, виклавши його наступній редакції: "4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 1841650 грн. в цінах 2013 року"; внесено зміни в п. 8 договору оренди землі від 17.01.2006 за № 040626100024, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ "Укрнафта" площею 0,2500 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Макаренко, 2-А для розташування автозаправної станції, виклавши його в наступній редакції: "8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 110499 грн. 00 коп., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".

Постановою колегії суддів Донецького апеляційного господарського суду від 31.03.2014 у складі: Будко Н.В., Москальової І.В., Сгара Е.В. рішення господарського суду першої інстанції залишено без змін.

ПАТ "Укрнафта" у касаційній скарзі просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій скасувати, прийняти нове рішення, яким в позові відмовити. Скарга мотивована неправильним застосуванням судами норм чинного законодавства, а також тим, що тим, що судами безпідставно не було прийнято до уваги твердження відповідача про застосування приписів рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012 не з 01.01.2013, а з 2014 року згідно положень Податкового кодексу України, а також посилання на невірний розрахунок позивачем розміру належної до сплати орендної плати з огляду на нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Запорізька міська рада просить рішення та постанову попередніх судових інстанцій залишити без змін.

Розглянувши матеріали справи та касаційної скарги, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.

Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 24.11.2005 між Запорізькою міською радою (орендодавець) та ВАТ "Укрнафта" (орендар) (на даний час - ПАТ "Укрнафта") було укладено договір оренди землі, зареєстрований у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 17.01.2006 за №040626100024, за умовами якого орендодавець відповідно до рішення Запорізької міської ради №37/59 від 01.08.2005 надає, а орендар приймає в строкове (10 років) платне користування земельну ділянку площею 0,2500га для розташування автозаправної станції, яка знаходиться у м.Запоріжжя, вул. Макаренка, 2а.

Відповідно до пункту 4 договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 690 850,00грн. в цінах 2005 року.

Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 6 908,50грн. за календарний рік в цінах 2005 року (п.8 договору).

Згідно п.9 договору, обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Відповідно до п. 11 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: - зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; - погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; - прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; - в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п.32 договору, зміна його умов здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.

Додатковою угодою від 13.11.2007 сторони внесли зміни, зокрема, до пунктів 8, 9, 11 вищевказаного договору шляхом їх доповнення та викладення в наступній редакції: " 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 28602,00грн., що складає 4% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2007р.; 9. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими КМУ формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору чи продовження його дії; абз.2 п. 11 - зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством".

Додаткова угода також зареєстрована у встановленому законом порядку 15.05.2008 за №040826100845.

В подальшому, з набранням чинності Податковим кодексом України, відповідно до рішень Запорізької міської ради №16 від 27.07.2011 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" та №37 від 26.06.2012 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011р. №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", позивач, керуючись ст. 188 ГК України, звернувся до відповідача з пропозицією №01/02-21/00955 від 02.04.2013 про внесення змін до договору оренди землі від 17.01.2006 №040626100024 шляхом викладення п.8 договору наступним чином: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 110499,00грн., що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року". До листа позивачем було додано розрахунок орендної плати та додатковий договір.

Оскільки спірний договір оренди не було приведено у відповідність до вимог чинного законодавства та приписів нормативних актів органу місцевого самоврядування, Запорізька міська рада звернулась до господарського суду з даним позовом. Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства. За п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності. Згідно з п. п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Підпунктом 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції, що діяла на момент виникнення спору, подання позовної заяви, прийняття рішення по справі) визначено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; та не може перевищувати: а) для земельних ділянок, наданих для розміщення, будівництва, обслуговування та експлуатації об'єктів енергетики, які виробляють електричну енергію з відновлюваних джерел енергії, включаючи технологічну інфраструктуру таких об'єктів (виробничі приміщення, бази, розподільчі пункти (пристрої), електричні підстанції, електричні мережі), - 3 відсотки нормативної грошової оцінки; б) для земельних ділянок, які перебувають у державній або комунальній власності та надані для будівництва та/або експлуатації аеродромів - чотирикратний розмір земельного податку, що встановлюється цим розділом; в) для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 274.1 ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

З матеріалів справи вбачається, що 27.07.2011 Запорізькою міською радою було прийнято рішення №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжі". Разом з цим, рішенням Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012 до вказаного рішення №16 було внесено зміни, зокрема, в частині визначення розміру орендної плати за земельні ділянки, надані для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій, з урахуванням коефіцієнту 6.

Судами встановлено, що нормативна грошова оцінка наданої відповідачу в оренду земельної ділянки складає 1841650,00грн. (витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 06.02.2013), з огляду на що розмір орендної плати за вищевказаним договором у відповідності з приписами чинного законодавства повинен складати 110499,00грн.

Апеляційним господарським судом зазначено, що відповідачем здійснений невірний перерахунок розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки, оскільки по-перше, відповідно до приписів Податкового кодексу України, розмір орендної плати за землю визначається виходячи з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, витяг з технічної документації про яку видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст.23 ЗУ "Про оцінку земель"). Оскільки в матеріалах справи наявний витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки наданої відповідачу в користування земельної ділянки, виданий ГУ Державного агентства земельних ресурсів України у Запорізькій області, посилання відповідача на власні розрахунки є необґрунтованими.

Таким чином, пункти 4 та 8 договору оренди, укладеного між позивачем та відповідачем 24.11.2005 (зі змінами), не відповідають вимогам Податкового кодексу України та вказаних актів Запорізької міської ради в частині визначення розміру орендної плати.

Частиною 1 ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування" передбачено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.

Отже, реалізовуючи виключні повноваження в земельних правовідносинах, Запорізька міськрада прийняла рішення №37 від 26.06.2012, яким змінила розмір коефіцієнту, на підставі якого розраховується орендна плата для земельної ділянки відповідача з "4" на "6".

За ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 651 Цивільного кодексу України встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Таким чином, оскільки нормами законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, яка, до того ж відповідно до п. 11 договору оренди підлягає перегляду у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати, колегія суддів погоджується з висновками господарських судів попередніх інстанцій, що зміна граничного розміру орендної плати внаслідок зміни коефіцієнту є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору, враховуючи, що рішення Запорізької міської ради від 26.06.2012 №37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 №16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" є чинним та загальнообов'язковим на відповідній території.

При цьому, колегія суддів приймає до уваги п. 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", відповідно до якого у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Відтак, колегія суддів відхиляє доводи скаржника щодо незаконності рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012, оскільки, докази його скасування та/або визнання недійсним у встановленому законом порядку відсутні.

Крім того, господарськими судами попередніх інстанцій надано ґрунтовну оцінку запереченням відповідача щодо строків внесення змін і початку дії рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012.

Стосовно доводів касаційної скарги щодо нездійснення судами перевірки розрахованої позивачем нормативної грошової оцінки земельної ділянки і, відповідно, розміру орендної плати, адже, за власними розрахунками відповідача ці суми є меншими, колегія суддів зазначає, що: по-перше, нормативна грошова оцінка земельної ділянки здійснена не позивачем, а Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, яким на підставі ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" видано відповідний офіційний документ - витяг, а також роз'яснено механізм проведення розрахунку розміру нормативної грошової оцінки земельних ділянок, в напівавтоматичному режимі, мінімізувавши вплив людського фактору на результати розрахунків; по-друге, судами попередніх інстанцій здійснений позивачем розрахунок орендної плати перевірено.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суди обгрунтовано дійшли висновку про задоволення позову.

З огляду на вищенаведене, постанова апеляційної інстанції, якою залишено без змін рішення господарського суду першої інстанції про задоволення позову, відповідає нормам чинного законодавства і має бути залишена без змін.

Керуючись, ст.ст. 111-5, 111-7, 111-9, 111-11 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів Вищого господарського суду України

ПОСТАНОВИЛА:

Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" залишити без задоволення.

Постанову від 31.03.2014 Донецького апеляційного господарського суду у справі №908/4250/13 господарського суду Запорізької області залишити без змін.

Головуючий суддя І. Ходаківська

Судді Т. Костенко

О. Яценко

СудВищий господарський суд України
Дата ухвалення рішення19.06.2014
Оприлюднено25.06.2014
Номер документу39403517
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/4250/13

Постанова від 19.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Ухвала від 10.06.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Ходаківська І.П.

Постанова від 31.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Ухвала від 12.03.2014

Господарське

Донецький апеляційний господарський суд

Будко Н.В.

Рішення від 12.02.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

Ухвала від 27.12.2013

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Колодій Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні