ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"16" червня 2014 р. м. Київ К/800/61168/13
Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів :
Головуючого Кошіля В.В.
Суддів Борисенко І.В.
Моторного О.А.
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві
на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.11.2013
у справі № 826/5514/13-а
за позовом Приватного підприємства «Оліяторг»
до Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби
про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
Приватне підприємство «Оліяторг» звернулось до суду з позовом, з урахуванням заяви про збільшення позовних вимог, про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Солом'янському районі м. Києва Державної податкової служби, правонаступником якої є Державна податкова інспекція у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві, з проведення зустрічної звірки ПП «Оліяторг», за наслідками якої був складений акт № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ПП «Оліяторг» з питань правильності визначення розміру податкових зобов'язань та правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість за грудень 2010 року, січень-квітень 2011 року»; визнання протиправними дій ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС по включенню до акта № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012 висновків про нікчемність правочинів; зобов'язання ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС скасувати облікові операції з коригування даних з податку на додану вартість у картці особового рахунку ПП «Оліяторг», а також в усіх електронних інформаційних системах, у тому числі в автоматизованій інформаційній системі «автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні Державної податкової служби України», проведені на підставі акта № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2013 в задоволенні позовних вимог відмовлено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 05.11.2013 постанову суду першої інстанції скасовано; прийнято нову постанову про задоволення позовних вимог; визнано протиправними дії ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС з проведення зустрічної звірки, за наслідками якої був складений акт № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012; визнано протиправними дії відповідача по включенню в акт перевірки 713/22-317/32523468 від 14.08.2012 висновків про нікчемність правочинів; зобов'язано відповідача скасувати облікові операції з коригування даних з податку на додану вартість в картці особового рахунку ПП «Оліяторг», а також в усіх електронних інформаційних системах, у тому числі в автоматизованій інформаційній системі «автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні Державної податкової служби України», проведені на підставі акта перевірки № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012.
В касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції, як таке, що прийняте з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права.
Перевіривши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, юридичної оцінки обставин справи, колегія суддів Вищого адміністративного суду України приходить до висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню, з огляду на наступне.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, у серпні 2012 року ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС на підставі п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки ПП «Оліяторг» з питань правильності визначення розміру податкових зобов'язань та правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість за грудень 2010 року, січень-квітень 2011 року.
У зв'язку з неотриманням від позивача письмових пояснень та їх документального підтвердження на запит ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС складено акт № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ПП «Оліяторг» з питань правильності визначення розміру податкових зобов'язань та правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість за грудень 2010 року, січень-квітень 2011 року».
Зі змісту вказаного акту вбачається, що у ході ініціювання проведення зустрічної звірки позивача ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС здійснено аналіз матеріалів податкової звітності, реєстраційних, звітних та інших документів позивача, а також відомостей, що наведені в інформаційних базах Державної податкової служби, та встановлено відсутність об'єктів оподаткування податком на додану вартість при придбанні та продажу позивачем товарів (робіт, послуг) за грудень 2010 року та січень-квітень 2011 року, у зв'язку з тим, що правочини позивача з постачальниками товарів (робіт, послуг) ФОП ОСОБА_2, ПП «Електро-Пром-Буд-Сервіс» та ПП «ЛВС-ОІЛ-Транс» не були спрямовані на реальне настання правових наслідків, а отже є нікчемними.
Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що дії відповідача щодо виконання функціонального обов'язку, пов'язаного з вжиттям заходів, направлених на проведення звірки, та висвітлення в акті перевірки висновків стосовно порушення позивачем вимог законодавства України, не породжують, не змінюють та не припиняють права та обов'язки підприємства у сфері публічно-правових відносин, у зв'язку з чим вимоги про визнання таких дій протиправними задоволенню не підлягають; висновок податкового органу в акті не робить правочин автоматично недійсним (нікчемним) та не покладає на суб'єкта господарювання жодних безумовних обов'язків, у тому числі, зі сплати податкових зобов'язань до бюджету; відображена в картці особового рахунку податкова інформація використовується податковим органом виключно для власних функціональних потреб та має на меті проведення аналізу господарської діяльності платника, правомірності формування ним податкового зобов'язання та податкового кредиту за операціями з іншими суб'єктами господарювання.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та задовольняючи позовні вимоги, апеляційний адміністративний суд виходив з того, що проведення зустрічної звірки з метою перевірки питань правильності визначення розміру податкових зобов'язань та правомірності формування податкового кредиту з податку на додану вартість п. 73.5 ст. 73 ПК України не передбачено; зустрічні звірки не є перевірками платника податків, письмовий документ який складається після проведення такої звірки (довідка) не може містити у собі висновки посадових осіб податкового органу про порушення суб'єктом господарювання вимог чинного законодавства, у тому числі і про реальність, повноту, достовірність господарських операцій такої особи; внесення змін до облікових карток платника податків, що не пов'язані із зміною податкового навантаження (тобто податкової звітності, розшифровки результатів автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України) з податку на додану вартість, можливе лише на підставі або самостійно поданої декларації платника податку на додану вартість або прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення після закінчення строків його узгодження.
Згідно з пп. 20.1.6 п. 20.1 ст. 20 Податкового кодексу України органи державної податкової служби мають право для здійснення функцій, визначених податковим законодавством, отримувати безоплатно від платників податків, у тому числі благодійних та інших неприбуткових організацій, у порядку, визначеному цим Кодексом, інформацію, довідки, копії документів (засвідчені підписом платника податків або його посадовою особою та скріплені печаткою (за наявності) про фінансово-господарську діяльність, отримувані доходи, видатки платників податків та іншу інформацію, пов'язану з обчисленням та сплатою податків, дотриманням вимог іншого законодавства, здійснення контролю за яким покладено на органи державної податкової служби, а також фінансову та статистичну звітність, в порядку та на підставах, визначених цим Кодексом.
Відповідно до п. 73.5 ст. 73 цього Кодексу з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.
Згідно з п. 73.3 ст. 73 зазначеного Кодексу органи державної податкової служби мають право звернутися до платників податків та інших суб'єктів інформаційних відносин із письмовим запитом про подання інформації (вичерпний перелік та підстави надання якої встановлено законом), необхідної для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій, завдань, та її документального підтвердження. Такий запит підписується керівником (заступником керівника) органу державної податкової служби і повинен містити перелік інформації, яка запитується, та документів, що її підтверджують, а також підстави для надіслання запиту. Платники податків та інші суб'єкти інформаційних відносин зобов'язані подавати інформацію, визначену у запиті органу державної податкової служби, та її документальне підтвердження протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження запиту (якщо інше не передбачено цим Кодексом). У разі коли запит складено з порушенням вимог, викладених в абзацах першому та другому цього пункту, платник податків звільняється від обов'язку надавати відповідь на такий запит.
Порядок отримання органами державної податкової служби податкової інформації за запитами визначений п. п. 9-15 «Про затвердження Порядку періодичного подання інформації органам державної податкової служби та отримання інформації зазначеними органами за письмовим запитом» затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1245.
Згідно з п. п. 1-4, 6, 7 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232, зустрічна звірка полягає у зіставленні даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби, з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій і розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань. З метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту. Орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку. У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку. За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення.
Аналізуючи наведені норми, можна зробити висновок про відсутність у податкового органу повноважень по здійсненню в рамках проведення зустрічних звірок контролю за додержанням податкового законодавства. Зустрічна звірка є заходом інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органів державної податкової служби, в той час як функція податкового органу щодо контролю за дотриманням податкового та іншого законодавства реалізується шляхом проведення перевірок платників податків в порядку, визначеному Податковим кодексом України.
Таким чином, суд апеляційної інстанції дійшов вірного висновку, що дії контролюючого органу щодо проведення зустрічної звірки, в результаті якої було складено акт 713/22-317/32523468 від 14.08.2012 «Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ПП «Оліяторг» з питань правильності визначення формування податкового кредиту з податку на додану вартість за грудень 2010 року, січень-квітень 2011 року» є протиправними.
Відповідно до ст. 74 Податкового кодексу України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом державної податкової служби. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
Згідно з Наказом ДПА України від 18.04.2008 № 266 «Про організацію взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України», затверджено методичні рекомендації взаємодії органів ДПС при опрацюванні таких розшифровок, відповідно до п. 2.21 яких, по мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з ПДВ за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.
Оскільки, в даному випадку, як встановлено судами попередніх інстанцій, податкових повідомлень-рішень прийнято не було та не було узгоджено сум податкових зобов'язань з податку на додану вартість, визначених актом № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012, тому у відповідача не було підстав для внесення змін в систему автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту даних позивача згідно вказаного акту.
Щодо позовних вимог про визнання протиправними дій ДПІ у Солом'янському районі м. Києва ДПС по включенню до акта № 713/22-317/32523468 від 14.08.2012 висновків про нікчемність правочинів, слід зазначити наступне.
В розумінні Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 № 1232 та Податкового кодексу України, акт (довідка) про неможливість проведення зустрічної звірки не є актом застосування суб'єктом владних повноважень норм права.
Актом застосування норм права або правозастосовним актом, може бути рішення, викладене у формі податкового повідомлення-рішення, яке приймається на підставі нормативно-правових актів та висновків перевірки і наділено такими характерними ознаками як категоричне, офіційно-владне, обов'язкове для виконання веління, яке охороняється примусовою силою держави та є персоніфікованим.
Акт про неможливість проведення зустрічної звірки таких ознак не має, тому у правовому регулюванні участі не приймає, а є лише носієм певної інформації та може бути доказом у адміністративній справі відповідно до норм статті 69 Кодексу адміністративного судочинства України.
В даному випадку суд апеляційної інстанції, надаючи оцінку висновкам, викладеним в акті про неможливість проведення зустрічної звірки, залишив поза увагою, те, що будь-які формулювання, викладені у висновках такого акту, не можуть самі по собі спричиняти жодних негативних наслідків для платника податків, у тому числі, бути достатньою підставою для визнання правочинів, укладених між позивачем та його контрагентами, нікчемними.
Викладене дозволяє погодитись з висновком суду першої інстанції про відмову в задоволенні позовних вимог в цій частині.
Відповідно до ст. 226 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судове рішення суду апеляційної інстанції та залишає в силі рішення суду першої інстанції, яке ухвалено відповідно до закону і скасоване або змінене помилково.
За таких обставин, касаційна скарга Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві підлягає частковому задоволенню, постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 05.11.2013 в частині визнання протиправними дій ДПІ у Солом'янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві по включенню до акту перевірки висновків про нікчемність правочинів скасуванню, а постанова Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2013 - залишенню в цій частині в силі; в решті постанова Київського апеляційного адміністративного суду від 05.11.2013 - підлягає залишенню без змін.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 222, 223, 224, 226, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
УХВАЛИВ:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Солом'янському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві задовольнити частково.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.11.2013 в частині визнання протиправними дій ДПІ у Солом'янському районі ГУ Міндоходів у м. Києві по включенню до акту перевірки висновків про нікчемність правочинів скасувати та залишити в силі в цій частині постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2013.
В решті постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 05.11.2013 - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути переглянута Верховним Судом України у випадках, встановлених Кодексом адміністративного судочинства України.
Головуючий В.В. Кошіль Судді І.В. Борисенко О.А. Моторний
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2014 |
Оприлюднено | 25.06.2014 |
Номер документу | 39404902 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Кошіль В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні