ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 17 червня 2014 року м. Чернівці Справа № 2а/2470/190/12 Чернівецький окружний адміністративний суд в складі головуючого – судді Маренича І.В., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Прокурора Новоселицького району Чернівецької області в інтересах держави в особі управління Пенсійного фонду України в Новоселицькому районі Чернівецької області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Ванчиківці», – В С Т А Н О В И В : Прокурор Новоселицького району Чернівецької області в інтересах держави в особі управління Пенсійного фонду України в Новоселицькому районі Чернівецької області (далі-Позивач) звернувся з адміністративним позовом до Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Ванчиківці» про стягнення фінансової санкції в розмірі 45523,38 грн. В обґрунтування своїх позовних вимог зазначив наступне, що за відповідачем обліковується заборгованість по сплаті фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн., з них штраф 12289,11 грн. та пеня в сумі 33234,74 грн. Оскільки заборгованість в добровільному порядку відповідачем не сплачена, позивач звернувся до суду з вимогою про стягнення вказаної заборгованості. Від представника прокуратури та представника управління Пенсійного фонду України в Новоселицькому районі поступило клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження, при цьому останні зазначили, що позов підтримують в повному обсязі. Відповідач про день, час та місце розгляду справи по суті був повідомлений належним чином, зокрема на його адресу направлено ухвалу про прийняття адміністративної справи до свого провадження та призначення справи до судового розгляду, що підтверджується наявним у матеріалах справи рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення, однак до суду не з'явився, будь-яких заяв чи клопотань суду не надав. Враховуючи вищевикладене та на підставі ч.4,6 ст.128 КАС України, суд визнав за можливе розглянути справу у порядку письмового провадження. Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав. Судом встановлено, що Сільськогосподарський виробничий кооператив «Ванчиківці» (60351, с.Ванчиківці, Новоселицький район, Чернівецька область, ідентифікаційний код 03801930) зареєстрований як юридична особа Новоселицькою районною державною адміністрацією з 22.04.2004 року та відповідно до ст. 1 Закону України “Про збір на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування”, ст. ст. 14, 15 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” позивач перебуває на обліку в управлінні Пенсійного фонду України в Новоселицькому районі в Чернівецькій області та є платником страхових внесків (збору) на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. У зв'язку з несвоєчасною сплатою страхових внесків, відповідачем винесено рішення №81 від 12.10.2011 року про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, яким визначено позивачу суму фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн., з них штраф 12289,11 грн. та пеня в сумі 33234,74 грн. Вказане рішення вручене позивачу 19.10.2012 року, що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення. Як вбачається з матеріалів справи, відповідач рішення № 81 від 12.10.2011 року про застосування фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн. не оскаржував до Пенсійного фонду або в судовому порядку. До вказаних правовідносин суд застосовує такі положення закону та робить висновки по суті спору. Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування регулюються Законом України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” від 09.07.2003 р. №1058-ІV, який розроблений відповідно до Конституції України та Основ законодавства України про обов'язкове державне пенсійне страхування (далі – Закон №1058-ІV). Відповідно до ст. 1 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” страхові внески - кошти відрахувань на соціальне страхування, збір на обов'язкове державне пенсійне страхування та страхові внески на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування, сплачені (які підлягають сплаті) згідно із законодавством, що діяло раніше; надходження від сплати єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що спрямовуються на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування. Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 14 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” страхувальниками відповідно до цього Закону є роботодавці: підприємства, установи і організації, створені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, об'єднання громадян, профспілки, політичні партії (у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ, організацій, об'єднань громадян, профспілок, політичних партій, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами), фізичні особи - суб'єкти підприємницької діяльності та інші особи (включаючи юридичних та фізичних осіб - суб'єктів підприємницької діяльності, які обрали особливий спосіб оподаткування (фіксований податок, єдиний податок, фіксований сільськогосподарський податок), які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, або за договорами цивільно-правового характеру, - для осіб, зазначених у пунктах 1, 10, 15 статті 11 цього Закону. У відповідності до ч. 1 ст. 15 Закону України “Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування” платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону. Згідно із ч.1 ст. 19 цього Закону страхові внески до солідарної системи нараховуються: для роботодавця - на суми фактичних витрат на оплату праці (грошового забезпечення) працівників, що включають витрати на виплату основної і додаткової заробітної плати та інших заохочувальних та компенсаційних виплат, у тому числі в натуральній формі, які визначаються згідно з нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до Закону України «Про оплату праці», виплату винагород фізичним особам за виконання робіт (послуг) за угодами цивільно-правового характеру, що підлягають обкладенню податком на доходи фізичних осіб, а також на суми оплати перших п'яти днів тимчасової непрацездатності, яка здійснюється за рахунок коштів роботодавця, та допомоги по тимчасовій непрацездатності. У відповідності до п. 6 ч. 2 ст. 17 Закону № 1058-ІV страхувальники зобов'язані нараховувати, обчислювати і сплачувати в установлені строки та в повному обсязі страхові внески. Законодавством не можуть встановлюватися пільги з нарахування та сплати страхових внесків або звільнення від їх сплати (ч.6 ст.18 Закону № 1058-ІV). Частиною 6 ст. 20 Закону № 1058-ІV встановлено, що страхувальники зобов'язані сплачувати страхові внески, нараховані за відповідний базовий звітний період, не пізніше ніж через 20 календарних днів із дня закінчення цього періоду. Базовим звітним періодом, зокрема для відповідача, є календарний місяць. Згідно із ч. 2 ст. 106 Закону № 1058-ІV суми страхових внесків, своєчасно не нараховані та/або не сплачені страхувальниками у строки, визначені статтею 20 цього Закону, в тому числі обчислені територіальними органами Пенсійного фонду у випадках, передбачених ст. 20 цього Закону, вважаються простроченою заборгованістю із сплати страхових внесків і стягуються з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій. За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. Одночасно на суми своєчасно не сплачених (не перерахованих) страхових внесків і фінансових санкцій нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка зазначених сум коштів, розрахована за кожний день прострочення платежу (п.2. ч.9 ст. 106 Закону № 1058-ІV). Як встановлено судом, у зв'язку з несвоєчасною сплатою страхових внесків, відповідачем винесено рішення № 81 від 12.10.2011 р. про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, яким визначено позивачу суму фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн., з них штраф 12289,11 грн. та пеня в сумі 33234,74 грн. Вказане рішення вручене позивачу 19.10.2012 року, що підтверджується відміткою про вручення рекомендованого поштового відправлення. Про нарахування пені та накладення штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, посадові особи виконавчих органів Пенсійного фонду в порядку, встановленому правлінням Пенсійного фонду, виносять рішення, які протягом трьох робочих днів із дня їх винесення надсилаються страхувальнику, банку чи організації, яка здійснює виплату і доставку пенсій. Суми пені та штрафів, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, підлягають сплаті страхувальником, банком чи організацією, яка здійснює виплату і доставку пенсій, протягом десяти робочих днів з дня одержання відповідного рішення. При цьому в цей же строк страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, має право оскаржити зазначене рішення до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку з одночасним обов'язковим письмовим повідомленням про це відповідного виконавчого органу Пенсійного фонду, яким прийнято це рішення. Оскарження рішення виконавчого органу Пенсійного фонду про нарахування пені та накладання штрафів зупиняє строки їх сплати до винесення вищим органом Пенсійного фонду або судом рішення у справі. Строки сплати фінансових санкцій також призупиняються до винесення судом рішення в разі оскарження страхувальником вимоги про сплату недоїмки, якщо накладення фінансових санкцій пов'язано з її виникненням або несвоєчасною сплатою (ч. 13 ст. 106 Закону № 1058-ІV). Як слідує із матеріалів справи, відповідач рішення № 81 від 12.10.2011 р. про застосування фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн. не оскаржував до вищого органу Пенсійного фонду або в судовому порядку. Згідно до ч. 14 ст. 106 Закону № 1058-ІV рішення органу Пенсійного фонду про нарахування пені або накладення штрафу, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, є виконавчим документом. У разі якщо страхувальник, банк чи організація, яка здійснює виплату і доставку пенсій, отримали рішення про нарахування пені та накладення штрафу, передбачених частинами дев'ятою і десятою цієї статті, і не сплатили зазначені в них суми фінансових санкцій протягом десяти робочих днів, а також не оскаржили це рішення чи не повідомили у цей строк відповідний виконавчий орган Пенсійного фонду про його оскарження, воно передається для виконання державній виконавчій службі та страхувальнику. Суми пені та фінансових санкцій, застосованих за порушення порядку та строків обчислення, нарахування та сплати страхових внесків стягуються в тому ж порядку, що й недоїмка із сплати страхових внесків. Судовим розглядом встановлено, що самостійно нараховані страхові внески в період з 22.11.2010 року по 20.01.2011 року в строки передбачені ст. 20 Закону № 1058-ІV відповідач не сплатив, у зв'язку з чим утворилась прострочена заборгованість із сплати страхових внесків, що стягується з нарахуванням пені та застосуванням фінансових санкцій. Вказана заборгованість позивачем сплачена тільки 13.09.2011 року., тобто з порушенням строків сплати, що підтверджується розрахунком по нарахуванню фінансової санкції та пені. У зв'язку з чим, відповідачем було прийнято рішення № 81 від 12.10.2011 р. про застосування фінансових санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або органом Пенсійного фонду, яким визначено позивачу суму фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн., з них штраф 12289,11 грн. та пеня в сумі 33234,74 грн. В строки визначені Законом № 1058-ІV відповідач рішення № 81 від 12.10.2011 р. не оскаржив, фінансові санкції визначені цим рішенням не сплатив, у зв'язку з чим, суд дійшов висновку, що позовна вимога про стягнення фінансових санкцій в розмірі 45523,38 грн., з них штраф 12289,11 грн. та пеня в сумі 33234,74 грн. є обґрунтованою та підлягає задоволенню. Крім того судом встановлено, що позивачем на адресу відповідача направлялась вимога про сплату боргу із страхових внесків № Ю-01 від 04.01.2012 року у сумі 129542,81 грн., яку відповідач отримав 16.01.2012 року. До складу вказаної вимоги, включено застосовані фінансові санкції в сумі 45523,38 грн. Разом з тим суд роз'яснює, що 01.01.2011 р. вступив у дію Закон України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 року № 2464-VІ (далі - Закон № 2464-VІ), в преамбулі якого зазначено, що цей Закон визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку. Пунктом 7 розділу ХVIII «Прикінцевих та Перехідних положень» цього Закону визначено, що на період до повного стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі нарахованих внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, та відповідних штрафних санкцій за фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування зберігаються повноваження щодо контролю за правильністю нарахування, своєчасністю сплати страхових внесків, застосування фінансових санкцій, якими вони були наділені до набрання чинності цим Законом. Стягнення заборгованості із сплати страхових внесків за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та сум штрафних санкцій, нарахованих та/або не сплачених у період до 1 січня 2011 року, в тому числі страхових внесків, строк сплати яких на 1 січня 2011 року не настав, здійснюється фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування відповідно до законодавства, що діяло на момент виникнення такої заборгованості або застосування штрафних санкцій. Погашення заборгованості з використанням коштів, що надходять у рахунок сплати єдиного внеску, забороняється. Відповідно до вимог п. 9.1 Інструкції про порядок обчислення і сплати страхувальниками та застрахованими особами внесків на загальнообов'язкове державне пенсійне страхування до Пенсійного фонду України, затвердженої Постановою правління Пенсійного фонду України від 19.12.2003 року № 21-1, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 16.01.2004 року за № 64/8663 (далі - Інструкція) до страхувальників за порушення норм законодавства про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування застосовуються фінансові санкції відповідно до повноважень, якими органи Пенсійного фонду були наділені до 1 січня 2011 року. Фінансові санкції за порушення норм законодавства про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування накладаються на страхувальника відповідно до частини дев'ятої статті 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» у редакції, що діяла до 1 січня 2011 року, у таких розмірах, в т.ч. за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) страхувальниками страхових внесків, у тому числі донарахованих страхувальниками або територіальними органами Пенсійного фонду, накладається штраф у розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум. (п. 9.3 Інструкції). Згідно до п. 10.1 Інструкції на суми простроченої заборгованості зі сплати страхових внесків (недоїмки) та своєчасно не сплачені (не перераховані) фінансові санкції нараховується пеня в розмірі 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Як вбачається із матеріалів справи, заборгованість із сплати страхових внесків у відповідача виникла до 1 січня 2011 року, тому позивач мав всі підстави для застосування фінансових санкцій передбачених ч. 9 ст. 106 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування». Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Одним з принципів адміністративного судочинства, передбачених ст.7 Кодексу адміністративного судочинства України, є принцип законності, який відповідно до ст.9 Кодексу адміністративного судочинства України, полягає в наступному, суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Відповідно до ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу, а суд згідно ст.86 цього Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні. За таких обставин суд дійшов висновку, що адміністративний позов Прокурора Новоселицького району Чернівецької області в інтересах держави в особі управління Пенсійного фонду України в Новоселицькому районі Чернівецької області до Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Ванчиківці» про стягнення фінансової санкції в розмірі 45523,38 грн. підлягає задоволенню. На підставі викладеного, керуючись ст.ст.11, 71, 79, 86, 94, 128, 158-163, 167 КАС України, суд - ПОСТАНОВИВ: 1. Адміністративний позов задовольнити повністю. 2. Стягнути з Сільськогосподарського виробничого кооперативу «Ванчиківці» (60351, с. Ванчиківці, Новоселицький район, Чернівецька область, ідентифікаційний код 03801930) на користь управління Пенсійного фонду України в Новоселицькому районі Чернівецької області заборгованість в сумі 45523,738 грн. Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд за правилами, встановленими статтями 185-187 Кодексу адміністративного судочинства України. Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України. Суддя І.В. Маренич
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2014 |
Оприлюднено | 27.06.2014 |
Номер документу | 39408986 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Левицький Василь Костянтинович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Маренич Ігор Володимирович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні