Україна КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
08 квітня 2014 року Справа № П/811/712/14
Кіровоградський окружний адміністративний суду складі:
головуючого судді - Мирошниченка В.С.
за участю: секретаря с/з - Озерної М.О.
представника позивача - Бакаєвої М.О.
представника відповідача - не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Кіровограді адміністративну справу за позовом Територіального управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки у Кіровоградській області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ритм" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Територіальне управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки у Кіровоградській області (далі за текстом - теруправління Держгірпромнагляду в області, позивач) звернулось до суду з позовом до сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю «Ритм» (надалі за текстом - СТОВ «Ритм»), в якому просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації електронавантажувача б/н, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 20.02.2014 р. посадовою особою теруправління Держгірпромнагляду в області проведено планову перевірку СТОВ «Ритм» на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки. За результатами перевірки був складений акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкту) від 20.02.2014 р. №09-ВІ, яким виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'я працюючих. У зв'язку з виникненням такої загрози, з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей позивач вважає, що наявні підстави для повного зупинення експлуатації електронавантажувача б/н.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві. Стосовно поданого відповідачем заперечення проти позову, відповідно до якого СТОВ «Ритм» припинив експлуатацію електронавантажувача без реєстрації та взяв в оренду інший електронавантажувач, зауважила, що теруправління Держгірпромнагляду в області не в змозі контролювати процес експлуатації чи не експлуатації елетронавантажувача відповідачем. Будь-яких актів про розукомплектування, здачі на металобрухт зазначеного механізму теруправлінню Держгірпромнагляду в області не надано. При цьому, відповідач з заявою про реєстрацію електронавантажувача б/н до позивача не звертався, тому вимога про зупинення експлуатації електронавантажувача б/н залишається незмінною.
Відповідачем подано до суду письмові заперечення проти позову, в яких позовні вимоги не визнав. Вказав про вжиті ним заходи щодо усунення порушень законодавства, виявлених у ході перевірки. Надав до суду документи, якими підтверджується виведення електронавантажувача з експлуатації (акт від 21.02.2014 р.) та договір про надання послуг навантажувачем з ТОВ НВФ «Агросвіт». Згідно акта огляду технічного стану електронавантажувача від 21.2.2014 р. виявлено, що на електронавантажувач болгарського виробництва вантажопід'ємністю 1 т відсутні документи і провести його державну реєстрацію неможливо (а.с.45-48).
Вивчивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, суд встановив такі обставини.
Посадовою особою теруправління Держгірпромнагляду в області 20.02.2014 р. відповідно до наказу від 16.1.2014 р. №07-од (а.с.9), направлення на проведення перевірки №110 від 20.01.2014 р.(а.с. 11) проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в діяльності СТОВ "Ритм", яке здійснює свою діяльність за адресою: Кіровоградська обл., Олександрійський р-н, смт. Приютівка, вул. Користівське шосе, 2. За результатами перевірки складено акт перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта) №09-ВІ від 20.02.2014 р., який підписаний директором підприємства без будь-яких пояснень, заперечень та зауважень (а.с.12-14).
Відповідно до зазначеного акту під час перевірки СТОВ "Ритм", встановлено порушення, а саме: експлуатується електронавантажувач б/н без державної реєстрації, що є порушенням вимог п.8 "Порядку відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів", затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 06.01.2010 р. № 8.
Разом з тим, актом попереджено директора СТОВ "Ритм" про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва), які несуть безпосередню загрозу життю працівників.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до абз.2 ч.1 ст.1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 р. №877-V (далі - Закон №877-V ) державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятного рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Згідно до п. 1 Положення про Державну службу гірничого нагляду та промислової безпеки України, затвердженого Указом Президента України від 6 квітня 2011 року N 408/2011 (надалі - Положення), Державна служба гірничого нагляду та промислової безпеки України (Держгірпромнагляд України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра надзвичайних ситуацій України. Держгірпромнагляд України входить до системи органів виконавчої влади та забезпечує реалізацію державної політики з промислової безпеки, охорони праці, державного гірничого нагляду, охорони надр та державного регулювання у сфері безпечного поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.
Держгірпромнагляд України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, у місті обласного значення Кривий Ріг. (пункт 6 Положення).
Відповідно до п. 6 п. 4 цього Положення Держгірпромнагляд України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює у визначеному порядку державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення юридичними та фізичними особами, які відповідно до законодавства використовують найману працю, у тому числі з питань: будівництва, реконструкції та експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, потенційно небезпечних об'єктів і виробництв; видобування вуглеводнів, їх транспортування, переробки та використання на підприємствах, в установах та організаціях; застосування технологій, технологічних процесів, машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва; забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; виготовлення, монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження, випробування і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва; облаштування системами автоматичного контролю і управління технологічними процесами та станом виробничого середовища; проведення робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, а також утилізації зброї, звичайних видів боєприпасів, виробів ракетної техніки та палива, вибухових матеріалів військового призначення, окрім вибухових матеріалів, призначених для військового та спеціального використання.
Наказом Держгірпромнагляду України від 02 грудня 2011 року № 186-к (далі - Положення № 186-к) затверджено Положення про Територіальне управління Держгірпромнагляду України у Кіровоградській області.
Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров'я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Положенням про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом МНС України від 11.08.2011 № 826, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2011 року за № 1531/20269 (далі - Положення № 826), визначено, що загроза життю та здоров'ю працівників - виникнення умов, за яких подальше продовження виконання робіт або експлуатація об'єкта, машин і механізмів несе ризик спричинення внаслідок цих умов фізичної шкоди працівникові, в тому числі такої, яка може призвести до смертельних наслідків.
Пунктом 2.26 Положення № 826 передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.
Окрім того, як встановлено п. 2.30 Положення № 826 у разі, якщо виявлені порушення несуть безпосередню загрозу життю працівників, що потребує негайного зупинення робіт або виробництва чи їх обмеження, керівник (заступник керівника) або уповноважена особа суб'єкта господарювання на вимогу і в присутності посадової особи Держгірпромнагляду України повинен негайно припинити або обмежити ці роботи (виробництво). При цьому в акті перевірки зазначається відповідний запис та проставляється фактичний час зупинення або обмеження робіт (виробництва). У разі відмови суб'єкта господарювання від вжиття негайних заходів щодо зупинення робіт (виробництва) або їх обмеження на вимогу посадової особи Держгірпромнагляду України в акті перевірки зазначається відповідний запис.
Як вбачається з акта перевірки СТОВ "Ритм", посадових осіб відповідача було попереджено про необхідність негайного зупинення робіт, але директор даного підприємства відмовився від виконання даних вказівок.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Частиною 5 статті 4 Закону №877-V визначено, що повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
В п.8 «Порядку відомчої реєстрації та ведення обліку великотоннажних та інших технологічних транспортних засобів», затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №8 від 6.1.2010 р. (далі - Постанова №8) зазначено, що експлуатація незареєстрованих технологічних транспортних засобів забороняється.
Водночас п.12 Постанови № 8 передбачено, що для реєстрації технологічного транспортного засобу, що тривалий час (більше п'яти років) експлуатується суб'єктом господарювання та на який відсутні документи, що встановлюють право власності або користування, та про попередню його реєстрацію, надається копія інвентарної картки обліку основних засобів або витяг з балансової відомості, у яких зазначається дата введення в експлуатацію технологічного транспортного засобу, скріплені підписом посадової особи суб'єкта господарювання та печаткою.
Відповідно до п.33 Постанови № 8 зняття технологічного транспортного засобу з обліку у зв'язку з непридатністю до подальшого використання та його вибракуванням (списанням) здійснюється без технічного огляду транспортного засобу. Вибракування (списання) технологічного транспортного засобу, що належить юридичній особі, підтверджується актом на списання (ліквідацію) основних засобів, а фізичній особі - її заявою. При цьому свідоцтво про реєстрацію таких технологічних транспортних засобів здається територіальним управлінням Держгірпромнагляду.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку, що встановлені позивачем у ході перевірки та зафіксовані в Акті №09-ВІ від 20.02.2014 р. порушення в діяльності СТОВ "Ритм" є достатніми підставами для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного контролю (нагляду) шляхом зупинення експлуатації електронавантажувача б/н у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч.1 ст.71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Всупереч вимогам зазначеної статті, відповідач не спростував порушення законодавства про охорону праці, викладені в акті перевірки, та не надав обґрунтованих доказів зупинення експлуатації виробничого об'єкта. Доводи директора СТОВ «Ритм» про те, що вони не будуть використовувати електронавантажувач судом до уваги не беруться, оскільки проконтролювати цей процес з боку теруправління Держгірпромнагляду є неможливим.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги теруправління Держгірпромнагляду в області є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до п.10 ст.256 КАС України негайно виконуються постанови суду про повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об'єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо це загрожує життю та/або здоров'ю людей.
Також, суд вважає за необхідне роз'яснити відповідачу, що згідно ч.12 ст.183 2 КАС України особа має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом за результатом розгляду справи, передбаченої пунктом 5 частини першої цієї статті, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Відповідно до ч.4 ст.94 КАС України, у справах, в яких позивачем є суб'єкт владних повноважень, а відповідачем - фізична чи юридична особа, судові витрати, здійснені позивачем, з відповідача не стягуються.
Керуючись ст.ст. 86, 94, 159-163, 167, 256 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов Територіального управління Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки у Кіровоградській області до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ритм" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Сільськогосподарського товариства з обмеженою відповідальністю "Ритм"(код ЄДРПОУ 02779772, 28020, Кіровоградська область, Олександрійський район, смт. Приютівка, Користівське шосе, будинок 2,) шляхом зупинення експлуатації електронавантажувача б/н, у зв'язку з загрозою життю та здоров'ю людей.
Постанова суду підлягає негайному виконанню.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова суду, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Кіровоградській окружний адміністративний суд шляхом подання в 10- денний строк з дня її проголошення апеляційної скарги. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови в порядку письмового провадження апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції
Повний текст постанови складено 11.04.2014 р.
Суддя Кіровоградського окружного
адміністративного суду В.С. Мирошниченко
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.04.2014 |
Оприлюднено | 04.07.2014 |
Номер документу | 39509556 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
В.С. Мирошниченко
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
В.С. Мирошниченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні