cpg1251
ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 липня 2014 року Справа № 905/644/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Дроботової Т.Б. - головуючого Волковицької Н.О. Рогач Л.І. за участю представників сторін: позивачане з'явився, про час і місце слухання справи повідомлений належним чином відповідачаЛисенко О.В., дов. від 02.01.2014 року розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргуПублічного акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" на постановувід 09.04.2014 року Донецького апеляційного господарського суду у справі№ 905/644/14 господарського суду Донецької області за позовомДержавного підприємства "Донецька залізниця" до Публічного акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" простягнення 6600,00 грн.
ВСТАНОВИВ:
Державне підприємство "Донецька залізниця" звернулось до господарського суду Донецької області з позовом про стягнення з Публічного акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" штрафу у розмірі 6600,00 грн. за неправильно зазначену масу вантажу у залізничній накладній № 50172063.
Рішенням господарського суду Донецької області від 17.07.2014 року (суддя Матюхін В.І.) залишеним без змін постановою Донецького апеляційного господарського суду від 09.04.2014 року (головуючий суддя Татенко В.М., судді Зубченко О.О., Радіонова О.О.) позов задоволено.
Стягнуто з Публічного акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" на користь Державного підприємства "Донецька залізниця" 6600,00 грн. штрафу, 1827,00 грн. на відшкодування витрат по оплаті судового збору.
Публічне акціонерне товариство "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" звернулось до Вищого господарського суду України із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішенням господарського суду Донецької області від 17.07.2013 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 09.04.2014 року, посилаючись на порушення судами приписів статей 118, 122 Статуту залізниць України, пункту 31 Правил видачі вантажу, пункту 8 Правил складання актів, затверджених наказом Мінтрансу України від 28.05.2002 № 334 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 08.07.2002 року за № 567/6855, пункту 4.3 Правил оформлення перевізних документів (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.06.2011 за № 765/19503).
Скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій не досліджено надані позивачем докази на предмет правильності оформлення перевізних документів залізницею.
Обговоривши доводи касаційної скарги, заслухавши суддю - доповідача та присутнього в судовому засіданні представника відповідача, перевіривши в межах вимог статей 108, 111 7 Господарського процесуального кодексу України наявні матеріали справи на предмет правильності юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення в рішенні та постанові у даній справі, колегія суддів вважає, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судами попередніх інстанцій та вбачається з матеріалів справи, 01.08.2013 року зі станції Трудова Донецької залізниці на станцію Авдіївка Донецької залізниці Публічним акціонерним товариством "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" (вантажовідправник) на адресу вантажоотримувача - Публічного акціонерного товариства "Авдіївський коксохімічний завод" у напіввагоні № 63282198 за залізничною накладною № 50172063 відвантажено вантаж - концентрат вугільний.
За накладною вага у зазначеному вагоні: нетто - 70000 кг, брутто - не зазначено, тари (переважена) - 21000 кг.
При прибутті вантажу на станцію призначення - Авдіївка Донецької залізниці, за заявкою вантажоодержувача, було здійснене контрольне переважування вагону з вантажем на справних 100 т електронних вагах вантажоодержувача, приписаних до залізниці і повірених 04.04.2013 року та виявилось: вага брутто 89400кг, вага тари з документу (залізничної накладної) 21000 кг, вага нетто 68400 кг, що менше проти даних залізничної накладної на 1600 кг.
За результатами переважування був складений комерційний акт БН 696619/26 від 02.08.2013 року, який підписаний належними особами, зокрема: з боку залізниці - начальником станції, інженером з розшуку, комерційним агентом, з боку одержувача - прийомо - здавальником Авдіївського КХЗ.
Згідно частини 5 статті 307 Господарського кодексу України, умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно - правовими актами.
Як зазначено в статті 6 глави 1 Статуту залізниць України, накладна - це основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил перевезення вантажів і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої особи - одержувача і супроводжує вантаж до місця призначення.
Статут визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (стаття 2 Статуту). На підставі цього Статуту Мінтрансом затверджені Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (стаття 5 Статуту).
Правилами перевезень вантажів, а саме п.1.1. розділу 4 "Правила оформлення перевізних документів", затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 863/5084, а також статтею 23 Статуту передбачено, що відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). У відповідності до цих Правил, а саме п. 2.1 та п. 2.2, графи "Маса вантажу, визначена відправником, кг" та "Спосіб визначення маси" заповнюються вантажовідправником. Маса вантажу згідно статті 37 Статуту та пункту 5 "Правила приймання вантажів до перевезення", затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 за № 861/5082, визначається відправником.
Правильність внесених у накладну відомостей, як це передбачено п. 2.3 "Правила оформлення перевізних документів", своїм підписом підтверджує представник відправника. Так, правильність внесених відомостей до вищевказаної накладної підтвердив своїм підписом представник відправника.
Відповідно до статті 24 Статуту залізниць України, залізниця має право перевірити правильність відомостей про вантаж, зазначений відправником у накладній на станції відправлення, під час перевезення та на станції призначення.
Підставою для покладання на відправника відповідальності, згідно статті 122 Статуту, за неправильне зазначення ним відомостей про масу вантажу, є комерційний акт, складений у випадках передбачених статтею 129 Статуту.
Статтею 24 Статуту передбачено, що вантажовідправник несе відповідальність за всі наслідки невірності, неточності або неповноту відомостей, зазначених ним у накладній.
Згідно з пункту 5.5 розділу 5 "Правил оформлення перевізних документів", затверджених Наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 за № 644, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі статтею 122 Статуту залізниць України.
Відповідно до пункту 27 Правил видачі вантажів, затверджених Наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 року № 644, вантаж вважається доставленим без утрати, якщо різниця між масою, вказаною в пункті відправлення в залізничній накладній, та масою, визначеною на станції призначення, не перевищує норми природної втрати і граничного розходження у визначенні маси нетто. Норма недостачі (сума норми природної втрати та граничного розходження визначення маси нетто) для даного виду вантажу становить 1% маси, що складає 700 кг.
Згідно статті 122 Статуту залізниць України за неправильно зазначену у накладній масу вантажу з відправника стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту.
Відповідно до статті 118 Статуту залізниць України штраф підлягає стягненню у п'ятикратному розмірі провізної плати за всю відстань перевезення.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд виходив з того, що розмір штрафу за неправильно зазначену у накладній масу вантажу відповідно до статті 122 Статуту залізниць України, складає 6600,00 грн.
Таким чином, матеріали справи свідчать, що господарські суди попередніх інстанцій в порядку статті 43, 101 Господарського процесуального кодексу України всебічно, повно і об'єктивно розглянули в судовому процесі всі обставини справи в їх сукупності; дослідили, встановили та надали юридичну оцінку наданим сторонами доказам та дійшли обґрунтованого висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Твердження заявника, про неправильне оформлення перевізних документів залізницею, а саме комерційного акта від 13.08.2013 року № БН 696620/27 та залізничної накладної № 50740190, на які посилається відповідач у своїй касаційній скарзі, суд касаційної інстанції не бере до уваги, оскільки дані документи не мають жодного відношення до даного спору.
Решта заперечень заявника про порушення судом норм матеріального та процесуального права не знайшли свого підтвердження, суперечать матеріалам справи та зводяться до переоцінки доказів, що відповідно статті 111 7 Господарського процесуального кодексу України не входить до компетенції касаційної інстанції, в зв'язку з чим підстав для зміни чи скасування рішення та постанови у даній справі колегія суддів не вбачає.
На підставі викладеного, керуючись статтями 111 5 , 111 7 , пунктом 1 статті 111 9 , статтею 111 11 , Господарського процесуального кодексу України, Вищий господарський суд України
П О С Т А Н О В И В:
Рішення господарського суду Донецької області від 17.02.2014 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 09.04.2014 року у справі № 905/644/14 господарського суду Донецької області залишити без змін.
Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Центральна збагачувальна фабрика "Узлівська" залишити без задоволення.
Головуючий суддя Т. Дроботова
С у д д і Н. Волковицька
Л. Рогач
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2014 |
Оприлюднено | 07.07.2014 |
Номер документу | 39601785 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Волковицька H.O.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні