Ухвала
від 25.06.2014 по справі 314/3579/13-ц
АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Дата документу Справа №

АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 22-ц/778/2856/14 Головуючий у 1-й інстанції: Галянчук Н.М.

Суддя-доповідач: Трофимова Д.А.

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

25 червня 2014 року м. Запоріжжя

Колегія суддів судової палати з цивільних справ апеляційного суду Запорізької області у складі:

Головуючого: Крилової О.В.

Суддів: Трофимової Д.А.

Дзярука М.П.

При секретарі: Семенчук О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за апеляційною скаргою Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області на рішення Вільнянського районного суду Запорізької області від 07 травня 2014 року у справі за позовом Запорізького міжрайонного прокурора з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері в інтересах держави до Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області, ОСОБА_3, треті особи - відділ Держземагенства у Вільнянському районі Запорізької області, Державне підприємство «Запорізьке лісомисливське господарство», про визнання недійсним та скасування рішення, визнання недійсним державного акту,

ВСТАНОВИЛА:

У липні 2013 року Запорізький міжрайонний прокурор з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері звернувся до суду з вищевказаним позовом, який в ході розгляду справи було уточнено.

В обґрунтування позову зазначав, що проведеною перевіркою за участю спеціалістів Державної інспекції сільського господарства в Запорізькій області встановлено, що рішенням Петро-Михайлівської сільської ради № 5 від 15.12.2006 року було затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку гр. ОСОБА_3 площею 0,1020 га (кадастровий № 2321586800:07:001:0006) для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.

У подальшому на підставі зазначеного рішення Петро-Михайлівської сільської ради ОСОБА_3 було видано Державний акт на право власності на землю серії ЯГ № 708625, який було зареєстровано в Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі за № 010726000012.

Вказане рішення Петро-Михайлівської сільської ради прийнято, а Державний акт на право власності на земельну ділянку видано із порушенням земельного законодавства.

По-перше, відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 07.11.2012р., складеного Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області, земельна ділянка, що відведена ОСОБА_3, частково розташована за межами вказаного населеного пункту на землях лісогосподарського призначення, які перебувають у користуванні ДП «Запорізьке лісомисливське господарство», а тому не могла виділятися для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та передаватись у приватну власність.

По-друге, земельну ділянку відведено на підставі технічної документації із землеустрою без розроблення проекту землеустрою та без проведення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації.

У зв'язку з тим, що рішення сільської ради видане незаконно, вищевказаний державний акт також виданий без достатніх на те правових підстав.

Посилаючись на зазначені обставини, прокурор просив суд: поновити строк звернення до суду; визнати незаконним та скасувати рішення Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області № 5 від 15.12.2006 року; визнати недійсним державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 708625, площею 0,1020 га, для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, виданий на ім'я ОСОБА_3; зобов'язати ОСОБА_3 повернути земельну ділянку кадастровий № 2321586800:07:001:0006 до земель державної власності; зобов'язати ОСОБА_3 повернути до відділу Держземагенства у Вільнянському районі Запорізької області оригінал державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 708625, виданий на його ім'я.

Рішенням Вільнянського районного суду Запорізької області від 07 травня 2014 року позов задоволено частково.

Поновлено прокурору строк звернення до суду.

Визнано недійсним рішення Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області № 5 від 15.12.2006 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку».

Визнано недійсним Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 708625, виданий на ім'я ОСОБА_3 на підставі рішення Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області № 5 від 15.12.2006 року.

Зобов'язано ОСОБА_3 повернути до відділу Держземагенства у Вільнянському районі Запорізької області оригінал Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 708625, виданий на його ім'я.

Зобов'язано ОСОБА_3 повернути земельну ділянку, розташовану на території Петро-Михайлівської сільської ради площею 0,1020 га, кадастровий номер 2321586800:07:001:0006, до земель державної власності.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Не погоджуючись із рішенням суду, Петро-Михайлівська сільська рада Вільнянського району Запорізької області подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на неповне з'ясування судом обставин, що мають значення для справи, невідповідність висновків суду обставинам справи, порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову.

Заслухавши у судовому засіданні суддю-доповідача, пояснення учасників апеляційного розгляду, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції та обставини справи в межах доводів апеляційної скарги і вимог, заявлених в суді першої інстанції, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає відхиленню з наступних підстав.

Згідно п. 1 ч. 1 ст. 307 ЦПК України за наслідками розгляду апеляційної скарги на рішення суду першої інстанції апеляційний суд має право постановити ухвалу про відхилення апеляційної скарги і залишення рішення без змін.

Відповідно ст. 308 ЦПК України апеляційний суд відхиляє апеляційну скаргу і залишає рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті і справедливе рішення суду з одних лише формальних міркувань.

Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції виходив із того, що у порушення вимог земельного законодавства України, земельна ділянка була отримана ОСОБА_3 у власність без розроблення проекту землеустрою та без проведення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації. Крім того, Петро-Михайлівська сільська рада передала у приватну власність ОСОБА_3 земельну ділянку, розташовану за межами населеного пункту на землях лісогосподарського призначення, які перебувають у користуванні ДП «Запорізьке лісомисливське господарство», а тому не можуть виділятися для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд та передаватись у приватну власність. Тому, оскаржуване рішення сільської ради та виданий на його підставі Державний акт про право власності на землю підлягають визнанню недійсними з поверненням земельної ділянки до земель державної власності та з поверненням до відділу Держземагенства у Вільнянському районі Запорізької області оригіналу Державного акту на право власності на земельну ділянку.

Висновки суду відповідають вимогам закону, фактичним обставинам справи і зібраним у справі доказам.

Так, у відповідності з вимогами ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить розпорядження землями територіальних громад і передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Частинами першою та другою статті 116 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування та державних органів приватизації щодо земельних ділянок, на яких розташовані об'єкти, які підлягають приватизації, в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Порядок безоплатної передачі земельних ділянок громадянам визначений ст. 118 ЗК України.

Так, за положеннями ч.ч. 1, 2 ст. 118 ЗК України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Рішення органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо приватизації земельних ділянок приймається у місячний строк на підставі технічних матеріалів та документів, що підтверджують розмір земельної ділянки.

Відповідно до ч.ч. 6, 7 ст. 118 ЗК України, громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у межах норм безоплатної приватизації, подають заяву до відповідної районної, Київської чи Севастопольської міської державної адміністрації або сільської, селищної, міської ради за місцезнаходженням земельної ділянки. Відповідна місцева державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада розглядає заяву і в разі згоди на передачу земельної ділянки у власність надає дозвіл на розробку проекту її відведення.

За нормами ч.ч. 8-10 ст. 118 ЗК України проект відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян організаціями, які мають відповідні дозволи (ліцензії) на виконання цих видів робіт, у строки, що обумовлюються угодою сторін. Проект відведення земельної ділянки погоджується з органом по земельних ресурсах, природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами, органами архітектури і охорони культурної спадщини та подається на розгляд відповідних місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування. Районна, Київська чи Севастопольська міська державна адміністрація або сільська, селищна, міська рада у місячний строк розглядає проект відведення та приймає рішення про передачу земельної ділянки у власність.

Право власності на земельну ділянку посвідчується державним актом (ч. 1 ст. 126 ЗК України в редакції, яка була чинною на момент виникнення правовідносин).

Згідно з ч. 3 ст. 152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів.

Таким чином, державні акти на право власності на земельні ділянки є документами, що посвідчують право власності й видаються на підставі відповідних рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень. У спорах, пов'язаних із правом власності на земельні ділянки, недійсними можуть визнаватися як зазначені рішення, на підставі яких видано відповідні державні акти, так і самі акти на право власності на земельні ділянки.

За змістом ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, рішенням Петро-Михайлівської сільської ради № 5 від 15.12.2006 року «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку» затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку, розташовану на території Петро-Михайлівської сільської ради у с. Круглик, вул. Дачна, площею 0,1020 га - для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. Вказану земельну ділянку передано безоплатно у власність гр. ОСОБА_3 (а.с. 11).

22.05.2007 ОСОБА_3 на підставі вказаного рішення сільської ради № 5 від 15.12.2006 був виданий Державний акт на право власності на земельну ділянку серії ЯГ № 708625 (а.с. 10).

Спірна земельна ділянка до прийняття рішення про безоплатну передачу у власність ОСОБА_3 не перебувала у його користуванні.

Зазначену земельну ділянку було відведено ОСОБА_3 без розроблення проекту землеустрою, лише на підставі технічної документації із землеустрою, яка не містить передбачених ч. 9 ст. 118 ЗК України погоджень з природоохоронним і санітарно-епідеміологічним органами і органом охорони культурної спадщини (а.с. 124-144).

Висновок органу по земельних ресурсах про погодження технічної документації із землеустрою № 272 було надано 20 грудня 2006 року, тобто вже після прийняття Петро-Михайлівською сільською радою рішення № 5 від 15.12.2006р. «Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку» (а.с. 12, 130).

Зважаючи на порушення порядку погодження, 03.01.2013 Запорізьким міжрайонним прокурором з нагляду за додержанням законів у природоохоронній сфері до відділу Держкомзему у Вільнянському районі Запорізької області внесено подання з вимогою усунути виявлені порушення (а.с. 13-19).

За результатами розгляду подання з наведених вище підстав висновок начальника відділу Держкомзему у Вільнянському районі Запорізької області № 272 від 20.12.2006 року про погодження технічної документації із землеустрою щодо складання Державного акту на право власності на земельну ділянку площею 0,1020 га гр. ОСОБА_3 для обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд відкликано (а.с. 20-21).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 9 Закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок підлягають обов'язковій державній експертизі.

Вимоги щодо державної експертизи погодженого проекту відведення земельної ділянки також були встановлені Порядком розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України № 677 від 26.05.2004 року (яка була чинною на момент виникнення спірних правовідносин), п.п. 10, 11 якого визначали, що погоджений проект відведення земельної ділянки підлягає державній експертизі, яка проводиться органом земельних ресурсів відповідно до законодавства. Після одержання позитивного висновку державної експертизи проект відведення земельної ділянки розглядається сільською, селищною, міською радою, районною, Київською та Севастопольською міською держадміністрацією, затверджується ними або в установленому порядку подається до інших органів, до повноважень яких належить надання у користування або передача у власність земельних ділянок.

Проте, відведення земельної ділянки ОСОБА_3 відбулося без проведення державної експертизи землевпорядної документації.

Наявність вищевказаних порушень підтверджуються і актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 07.11.2012 року, складеним Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області (а.с. 25-30).

Також, як вбачається з відповіді відділу Держкомзему у Вільнянському районі Запорізької області № 6246 від 14.11.2012 року, відповідно до Плану утворення території та встановлення меж Петро-Михайлівської сільської ради народних депутатів Вільнянського району 331.92.02-УГ, Проекту встановлення меж сільських населених пунктів Петро-Михайлівської сільської ради народних депутатів Вільнянського району 331.92.02-УГ, земельна ділянка ОСОБА_3 розташована за межами населеного пункту Круглик та відноситься до земель державного лісового фонду Михайлівського лісництва ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» (а.с. 22).

Відповідно до акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства від 07.11.2012 року, який складений Державною інспекцією сільського господарства в Запорізькій області, проекту встановлення меж с. Круглик, матеріалів лісовпорядкування (а.с. 25-32, 145-148, 151-158), земельна ділянка, відведена ОСОБА_3, розташована за межами населеного пункту на землях лісогосподарського призначення, які перебувають у користуванні ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» (Михайлівське лісництво, ур. Круглик, квартал 21). У додатку до акту перевірки від 07.11.2012 (а.с. 31-32) міститься графічне зображення меж АДРЕСА_1 земельну ділянку, передану ОСОБА_3, частина якої знаходиться за межами населеного пункту.

Наведене підтверджується і технічним звітом, що складений ДП «Харківська державна лісовпорядна експедиція» за результатами інвентаризації земель лісового фонду ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» (Михайлівське лісництво, ур. Круглик, кв. 20-21), проведеної на замовлення ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» (а.с. 149-161).

Факт розташування земельної ділянки, що відведена ОСОБА_3, за межами с. Круглик підтверджується і наданим відділом Держземагенства у Вільнянському районі Запорізької області графічним зображенням земельної ділянки, сформованим за допомогою програмного забезпечення «Земельный учет» (а.с. 122-123).

Зважаючи на викладене, висновки суду першої інстанції про порушення сільською радою земельного законодавства при передачі спірної ділянки у власність ОСОБА_3 відповідають фактичним обставинам справи і зібраним у справі доказам.

Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України, планово-картографічні матеріали лісовпорядкування є належними доказами по справі, з яких вбачається, що спірна земельна ділянка перебуває у користуванні ДП «Запорізьке лісомисливське господарство».

Тому, посилання в апеляційній скарзі на те, що планово-картографічні матеріали лісовпорядкування не є неналежними доказами віднесення до земель ДП «Запорізьке лісомисливське господарство» є безпідставними.

Інші доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, оскільки є повторенням обставин, якими представник Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області обґрунтовував свої заперечення проти позову, всебічна оцінка яким була дана судом першої інстанції, і зводяться лише до особистої незгоди з висновками суду щодо їх оцінки.

Докази та обставини, на які посилається Петро-Михайлівська сільська рада в апеляційній скарзі, були предметом дослідження суду першої інстанції та додаткового правового аналізу не потребують, оскільки при їх дослідженні та встановленні судом були дотримані норми матеріального і процесуального права.

За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду першої інстанції відповідає обставинам справи, ухвалене з додержанням норм матеріального і процесуального права і не може бути скасоване з підстав, викладених в апеляційній скарзі.

Керуючись ст.ст. 303, 307, 308, 313 - 315, 317, 319 ЦПК України, колегія суддів,

УХВАЛИЛА:

Апеляційну скаргу Петро-Михайлівської сільської ради Вільнянського району Запорізької області відхилити.

Рішення Вільнянського районного суду Запорізької області від 07 травня 2014 року по цій справі залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення, проте може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних і кримінальних справ протягом двадцяти днів з дня проголошення.

Головуючий:

Судді:

СудАпеляційний суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення25.06.2014
Оприлюднено09.07.2014
Номер документу39602636
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —314/3579/13-ц

Рішення від 07.05.2014

Цивільне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Галянчук Н. М.

Ухвала від 10.04.2014

Цивільне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Галянчук Н. М.

Ухвала від 14.03.2017

Цивільне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Галянчук Н. М.

Ухвала від 13.09.2016

Цивільне

Вищий спеціалізований суд України з розгляду цивільних і кримінальних справ

Савченко Валентина Олександрівна

Ухвала від 14.07.2016

Цивільне

Апеляційний суд Запорізької області

Каракуша К. В.

Ухвала від 14.07.2016

Цивільне

Апеляційний суд Запорізької області

Каракуша К. В.

Ухвала від 25.06.2014

Цивільне

Апеляційний суд Запорізької області

Трофимова Д. А.

Ухвала від 02.06.2014

Цивільне

Апеляційний суд Запорізької області

Трофимова Д. А.

Рішення від 13.05.2014

Цивільне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Галянчук Н. М.

Ухвала від 11.07.2013

Цивільне

Вільнянський районний суд Запорізької області

Галянчук Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні