Постанова
від 19.05.2014 по справі 804/4848/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 травня 2014 р. справа № 804/4848/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Прудника С.В.

при секретарі судового засідання Трайдук С.В.

за участю сторін:

представника позивача Єрмакової С.В.

представника відповідача Хоміча Ю.Г.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Трейдінг ЛТД" до Державної податкової інспекції у Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій щодо коригування показників податкової звітності, та зобов'язання відновити показники податкової звітності, відкориговані на підставі акту перевірки № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р., -

ВСТАНОВИВ :

04 квітня 2014 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Транс-Трейдінг ЛТД" (далі - ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області (далі - ДПІ у Амур-Нижньодніпровському районі, відповідач), в якому, з урахуванням його уточнень (том 1, а.с. 5-10; том 8, а.с. 178), просить суд:

- визнати протиправними дії ДПІ в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області щодо коригування показників податкової звітності з ПДВ ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780) в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012 , січень-лютий 2013 р."

- зобов'язати ДПІ в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області відновити показники податкової звітності з ПДВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780) в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", що були відкориговані на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012 , січень-лютий 2013 р.".

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що ДПІ в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області складено акт про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", проте, із запитами про надання необхідних документів податковий орган до позивача не звертався, а також, взагалі не міг бути ініціатором зустрічної звірки. Також, позивач вказує, що фактично відповідач ніякої звірки не проводив, звірки документів не проводив, відтак і не мав права викладати в акті про неможливість проведення зустрічної звірки інформацію, яка може бути отримана тільки під час податкової перевірки. Крім того, за результатами зустрічної звірки податковим органом будь-яких рішень щодо нарахування позивачу грошових зобов'язань не приймалося, протее, на підставі вказаного акту були змінені показники податкової звітності позивача в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України". Отже, зустрічну звірку проведено без наявних на те підстав та повноважень, з порушенням встановленого порядку її проведення, а висновки відповідача не відповідають фактичним обставинам, дії податкового органу щодо проведення зустрічної звірки незаконні, формування в акті висновків та коригування показників податкової звітності є протиправним, а показники податкової звітності підлягають відновленню. Отже, враховуючи, що відповідачем порушені права та інтереси ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", позивач звернувся до суду за захистом свого порушеного права.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07.04.2014 р. відкрито провадження у адміністративній справі, та призначено справу до розгляду у відкритому судовому засіданні (том 1, а.с. 1-2).

В порядку забезпечення доказів, разом із відкриттям провадження у справі, для повного з'ясування всіх фактичних обставин у справі по суті заявлених позовних вимог, судом витребувано у відповідача додаткові докази до адміністративної справи, а саме:

- акт № 72/04-61-22-2/33420780 від 25.11.2013 р. "Про результати перевірки ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства", засвідчений належним чином;

- відомості щодо коригування показників податкової звітності з ПДВ ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780) в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 25.11.2013 р. "Про результати перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства".

В судове засідання 19 травня 2014 р. з'явились представник позивача та представник відповідача.

У судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримала у повному обсязі, надала пояснення аналогічні викладеним у позовній заяві, просила суд позов задовольнити.

Представник відповідача проти позову заперечував, надав пояснення аналогічні письмовим запереченням проти позову (том 1, а.с. 38-39), в яких зазначив, що фахівцями ДПІ у АНД районі м.Дніпропетровська здійснено вихід за податковою адресою підприємства ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" та встановлено, що за вказаною адресою посадові особи позивача не знаходяться, про що складено відповідний акт. Також, відповідач вказує, що від ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська отримав довідку № 52/224/38113458 від 04.04.2013 року "Про результати зустрічної звірки ТОВ "Транс Бізнес Лайн" щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин з контрагентами за грудень 2012 року та повноти їх відображення в податковому обліку", акт від 10.04.2013 року № 437/22.5-10/35295110 ДПІ у м. Полтаві "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "Полтава-Проект-Монтаж" з питань правомірності проведених господарських відносин із платниками податків за період лютий 2010 року- лютий 2013 року", акт від 10.04.2013 року № 438/22.5-10/36195413 ДПІ у м. Полтаві "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія" щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за жовтень, листопад, грудень 2011 року, січень, березень, червень, вересень, листопад, грудень 2012 року та січень, лютий 2013 року". За рахунок проведених заходів не підтверджено реальність господарських відносин ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з контрагентами, у зв'язку з чим податковим органом проведено коригування показників податкової звітності позивача. Отже, ДПІ у АНД районі вважає, що своїми діями податковий орган не порушив будь-які права позивача, тому просить у задоволенні позовних вимог ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" відмовити повністю.

Заслухавши пояснення представника позивача, заперечення представника відповідача, дослідивши всі матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. ст. 69 - 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Так, судом встановлено, що ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" зареєстровано 01.03.2005 року у Виконавчому комітеті Дніпропетровської міської ради (том 1, а.с. 22-23, 26-30), та перебуває на обліку у Державній податковій інспекції у Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області.

При вирішенні питання щодо позовної вимоги позивача про визнання протиправними дій Державної податкової інспекції у Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо коригування показників податкової звітності з податку на додану вартість ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780) в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код за ЄДРПОУ 33420780) з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р.", суд виходить з наступного.

З матеріалів справи вбачається, що 23.10.2013 року старшим державним ревізором-інспектором відділу перевірок з окремих питань управління податкового аудиту Безроднею Д.А., здійснено вихід за податковою адресою ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", а саме: 49000, м.Дніпропетрвоськ, пр-т Воронцова, буд. 75, кв. 297, з метою вручення листа про надання інформації та її документального підтвердження від 14.08.2013 року № 3191/10/04-61-22-2 відповідно до вимог пп.16.1.5 п.16.1 ст.16, пп.20.1.6 пп.20.1.4 п.20.1 ст.20, пп.78.1.1 п.78.1 ст. 78 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (том 1, а.с. 52). Лист ДПІ в АНД районі м. Дніпропетровська від 14.08.2013 року № 3191/10/04-61-22-2 вручено не було, враховуючи, що за даною адресою посадових осіб ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" не встановлено, про що було складено акт "Про неможливість вручення підприємству ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" листа щодо надання інформації та її документального підтвердження, у зв'язку з не відповідністю податкової адреси підприємства фактичному місцезнаходженню.

На підставі довідки № 14 виданої 04.09.2013 року ДПІ в Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська, старшим державним ревізором-інспектором відділу перевірок з окремих питань управління податкового аудиту Безроднею Д.А., згідно п.73.5 ст. 73 Податкового кодексу України від 02.12.2010 р.№ 2755-VI (із змінами та доповненнями) здійснено відповідні заходи з метою проведення зустрічної звірки ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період: грудень 2012 р., січень, лютий 2013 року, за результатами яких складено акт "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012 року та січень 2013 року" за № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 року (том 1, а.с. 40-50).

В акті "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД " №72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 року зазначено, що посадові особи ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" за юридичною адресою не знаходяться, ознаки, які вказували б на здійснення господарської діяльності відсутні.

Судом встановлено, та матеріалами справи підтверджено, що ДПІ в Амур- Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська здійснено коригування показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД " в інформаційній системі "Податковий блок" зокрема в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" (том 1, а.с. 89-91).

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Податковий кодекс України (далі - ПК України) регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов'язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов'язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також, відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до п. 73.5 ст. 73 Податкового кодексу України, з метою отримання податкової інформації органи державної податкової служби мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється органами державної податкової служби з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками і проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. За результатами зустрічних звірок складається довідка, яка надається суб'єкту господарювання у десятиденний термін.

Механізм проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок визначається Порядком проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженогопостановою Кабінету Міністрів України від 27.12.2010 року № 1232 (далі - Порядок).

Згідно п. 3 Порядку з метою проведення зустрічної звірки орган державної податкової служби (ініціатор) надсилає органу державної податкової служби (виконавцю), на обліку в якому перебуває суб'єкт господарювання, запит про проведення зустрічної звірки для підтвердження отриманих від платника податків та зборів даних. Зустрічна звірка може бути проведена органом державної податкової служби (ініціатором) самостійно у разі, коли суб'єкт господарювання перебуває на обліку в тому ж органі державної податкової служби, в якому перебуває платник податків, або в межах одного населеного пункту.

Відповідно до п. п. 4, 6, 9 Порядку орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.

У разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.

За результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Матеріали зустрічної звірки надсилаються до органу державної податкової служби (ініціатора).

Водночас, п. 4.4. Методичних рекомендацій щодо організації та проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затверджених Наказом ДПА України від 22.04.2011 р. № 236 визначено, що у разі встановлення фактів, що не дають змогу провести зустрічну звірку суб'єкта господарювання, зокрема у зв'язку із зняттям з обліку, встановленням відсутності суб'єкта господарювання та/або його посадових осіб за місцезнаходженням (податковою адресою), відповідальний підрозділ не пізніше двох робочих днів від дати надходження запиту складає Акт про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання (додаток 3).

З аналізу викладених норм вбачається, що обов'язковою умовою проведення зустрічної звірки є направлення податковим органом платнику податків запиту про подання інформації та її документального підтвердження.

В матеріалах справи наявний запит ДПІ в Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська від 14.08.2013 року № 3191/10/04-61-22-2 про надання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" інформації та її документального підтвердження (том 1, а.с. 92), який в свою чергу отриманий позивачем та наявна відповідь на запит ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" від 29.08.2013 року № 1/290813 (том 1, а.с. 93-97).

Матеріали справи також свідчать про отримання ДПІ в Амур- Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська від ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська довідки від 04.04.2013 року №52/224/38113458 "Про результати зустрічної звірки ТОВ "Транс Бізнес Лайн" щодо підтвердження реальності здійснення господарських відносин з контрагентами за грудень 2012 року та повноти їх відображення в податковому обліку". Цією Довідкою не підтверджено реальність здійснення господарських відносин, з урахуванням відсутності діяльності підприємства та неможливості формування податкового кредиту та податкових зобов'язань контрагентами, а також, встановлено відсутність об'єктів оподаткування та неможливість реального здійснення платником податків ТОВ Транс Бізнес Лайн" - по ланцюгу постачання з контрагентами-покупцями.

Судом також встановлено, що ДПІ в Амур - Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська отримано акт від 10.04.2013 року № 437/22.5-10/35295110 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ПП "Полтава-Проект-Монтаж" з питань правомірності проведених господарських відносин із платниками податків за період лютий 2010 року - лютий 2013 року", складений ДПІ у м. Полтаві. Вказаним актом не підтверджено реальність проведених господарських відносин із платниками податків за лютий 2010 р. - лютий 2013 року та документально не підтверджено господарські відносини із покупцями та постачальниками за лютий 2010 року - лютий 2013 року.

Також, ДПІ в Амур - Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська отримано акт від 10.04.2013 року № 438/22.5-10/36195413 "Про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ "Агро-Легія" щодо підтвердження господарських відносин із платниками податків за жовтень, листопад, грудень 2011 року, січень, березень, червень, вересень, листопад, грудень 2012 року та січень, лютий 2013 року", складений ДПІ у м. Полтаві. Вказаним актом не підтверджено реальність проведених господарських відносин із платниками податків за жовтень, листопад, грудень 2011 року, січень, березень, червень, вересень, листопад, грудень 2012 року та січень, лютий 2013 року та документально не підтверджено господарські відносини із покупцями та постачальниками за жовтень, листопад, грудень 2011 року, січень, березень,червень, вересень, листопад, грудень 2012 року та січень, лютий 2013 року.

Приймаючи до уваги, що окремого запиту ДПІ у м. Полтаві, ДПІ у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська як ініціатори звірки Державній податковій інспекції в АНД районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області не направляли, а на запит останньої про надання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" пояснень та їх документального підтвердження від 14.08.2013 року надано позивачем відповідь в строки визначені податковим законодавством, суд вважає, що Державна податкова інспекція в АНД районі м.Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області провела зустрічну звірку без наявності на то підстав та з порушенням процедури її проведення, тобто, відповідач, вчиняючи дії по проведенню зустрічної звірки позивача, діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що передбачений законодавством України. Крім того, заходи, вжиті відповідачем, що були спрямовані на проведення зустрічної звірки, фактично спрямовані на вчинення дій щодо співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, які без фактичного здійснення таких дій, не можуть вважатись діями по проведенню зустрічної звірки.

Під час розгляду справи судом було встановлено, що відповідач, встановивши в акті неможливість проведення зустрічної звірки позивача, зробив висновок про відсутність здійснення господарської діяльності ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД".

З метою встановлення зазначених фактів, у судовому засіданні судом досліджено надані представником позивача письмові докази на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з підприємствами - контрагентами ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", а саме:

- копії податкових декларацій з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) з розшифровками податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагенів (том 1, а.с. 98-130);

- копії податкових накладних (том 1, а.с. 131-250; том 2, а.с. 1-173);

- копії товаро-транспортних накладних (том 2, а.с. 174-250; том 3, а.с. 1-53; том 4, а.с. 44-240);

- копії здачі-прийняття робіт (надання послуг), рахунки-фактури (том 3, а.с. 54-250; том 4, а.с. 1-43);

- копії договорів на транспортно-єкспедиційне обслуговування (том 4, а.с. 241-243);

- копії актів звірки взаємних розрахунків (том 4, а.с. 244-250);

- копії інших первинних документів щодо здійснення господарських відносин ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з контрагентами щодо копівлі/продажу товарів (послуг) за період звірки (том 5, а.с. 1-250; том 6, а.с. 1-250; том 7, а.с. 1-250; том 8, а.с. 1-171).

Отже, з наданих первинних бухгалтерських документів, наявних в матеріалах справи, підтверджується реальність здійснення господарських операцій між позивачем та його контрагентами, що спростовує позицію відповідача про відсутність факту реального здійснення господарської діяльності з підприємствами-постачальниками та підпиємствами-покупцями ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" за перевіряє мий період.

Слід також зазначити, що установчі документи позивача не визнано недійсними, податкова звітність подавалась до органів державної податкової служби відповідно до діючого законодавства, державна реєстрація ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" не скасована, станом під час звірки від оподаткування прибутки та доходи не приховувались, договори не суперечать цілям юридичної особи, зазначеним у законі, що регулює її діяльність, тому, не має жодних підстав вважати договори недійсними (нікчемними). Факт встановлення, що договори є нікчемними або нереальними повинен бути доведеним в судовому порядку, відносно якого суд повинен винести відповідне рішення.

Суд критично ставиться до обраного способу реалізації висновків акту, враховуючи, що висновки в акті відповідача зроблені без дослідження первинних бухгалтерських документів ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", які підтверджують саме реальність господарської діяльності позивача, та спростовують неправомірні висновки відповідача, зроблені на власний розсуд.

Щодо коригування показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема, в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р.", як встановлено судом та не заперечується сторонами, Державною податковою інспекцєю в АНД районі м. Дніпропетровська ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області здійснено коригування показників податкової звітності ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД", за висновками викладеними у вказаному акті, у той час як суми грошових зобов'язань підприємству не визначались, податкові повідомлення - рішення не приймались.

Відповідно до Інструкції "Про порядок ведення органами державної податкової служби оперативного обліку платежів до бюджету, контроль за справлянням яких здійснюється органами державної податкової служби", затвердженої Наказом Державної податкової адміністрації від 18.07.2005 року № 276, облік, контроль і складання звітності щодо платежів, що надходять до бюджету, здійснюється органами державної податкової служби з використанням автоматизованої інформаційної системи, що забезпечує єдиний технологічний процес введення.

З метою обліку нарахованих і сплачених сум платежів до бюджету органами державної податкової служби на кожний поточний рік відкриваються особові рахунки за кожним платником та кожним видом платежу, які повинні сплачуватися такими платниками.

У картках особових рахунків платників податків на дату проведення останньої облікової операції підбиваються підсумки за всіма графами карток особових рахунків з початку місяця та з початку року (крім граф, що відображають сальдо розрахунків з бюджетом). На кінець місяця після проведення останньої операції здійснюється запис вказаних підсумкових рядків до особового рахунку.

Податковий борг платника податків, зборів (обов'язкових платежів) обліковується в картках особових рахунків, що ведуться підрозділом адміністрування облікових показників та звітності органу державної податкової служби у порядку, визначеному цією Інструкцією.

Для контролю за погашенням податкового боргу та застосуванням передбачених нормативно-правовими актами заходів з його ліквідації за запитами підрозділів органу державної податкової служби підрозділом адміністрування облікових показників та звітності формуються відомості про платників, що мають податковий борг. Зазначені відомості формуються на дату запиту для подальшої передачі вказаним підрозділам в електронному вигляді.

Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України є програмним продуктом, який було розроблено для реалізації Порядку взаємодії органів державної податкової служби при опрацюванні розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 18.04.2008 № 266 (який втратив чинність на підставі наказу № 165 від 14.06.2013 року).

Відповідно до пп. 1.3.1 п.1.3 Методичних рекомендацій щодо організації та проведення камеральних перевірок податкової звітності платників податків, крім перевірок податкової декларації про майновий стан і доходи та податкової декларації платника податку - фізичної особи-підприємця. затвердженої наказом Міністерства доходів і зборів України від 14.06.2013 року №165 визначено, що під час реалізації Методичних рекомендацій використовуються такі програмні продукти, як підсистеми інформаційної системи "Податковий блок" - "Реєстрація ПП", "Обробка податкової звітності та платежів", "Податковий аудит", "Аналітична система", "Облік платежів".

У відповідності до п.п. 4.9, 5.1, 5.4 Методичних рекомендацій щодо приймання та комп'ютерної обробки податкової звітності платників податків в органах ДПС України, затверджених наказом ДПС України від 14.06.2012 року № 516, встановлено, що за відсутності зауважень до оформлення податкової звітності, зазначених у пункті 4.7 Методичних рекомендацій, інспектори, що здійснюють приймання такої звітності, реєструють датою її фактичного отримання ОДПС. Така податкова звітність вважається прийнятою. Цей факт засвідчують відповідні відмітки: штамп, дата реєстрації документа та реєстраційний номер. Обробка та занесення інформації до електронних баз виконується підрозділом приймання та обробки податкової звітності, у разі відсутності зазначеного підрозділу - підрозділами, на які покладено цю функцію. За відповідність інформації у базах податкової звітності даним податкових документів, наданих платником податків на паперових (електронних) носіях, несуть відповідальність підрозділи, що приймають податкову звітність.

Із зазначених норм вбачається, що обов'язок платника податків щодо подання податкової декларації за звітний період кореспондується з обов'язком податкового органу щодо прийняття такої декларації та, у випадку відсутності зауважень до її оформлення, відображення показників декларації у відповідних базах податкової звітності. При цьому, до електронної бази податкової звітності органу ДПС посадовими особами податкового органу вносяться задекларовані показники податкового кредиту та податкових зобов'язань конкретного платника податків.

Таким чином, показники, які були відображені у АІС "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" перенесено до інформаційної системи "Податковий блок".

Процес зіставлення даних податкової звітності з ПДВ у розрізі контрагентів є формальним рівнем податкового контролю, на стадії якого податковий орган фактично порівнює задекларовані контрагентами кореспондуючі суми податкових зобов'язань та податкового кредиту з метою оперативного виявлення платників, що підлягають документальній перевірці.

Зазначений етап контрольно-перевірочної роботи не передбачає здійснення податковим органом оцінки дотримання платником вимог податкового законодавства та аналізу змісту та характеру правовідносин, що стали підставою для формування даних податкового обліку платника. Адже питання правильності відображення платником в обліку проведених господарських операцій досліджуються податковим органом при проведенні податкової перевірки платника з дослідженням фінансово-господарських документів, пов'язаних з нарахуванням і сплатою податку.

Сама по собі здійснена податковим органом податкова кваліфікація операцій за відсутності відмінності між задекларованими показниками податкової звітності контрагентів не може слугувати підставою для внесення змін до Системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України. Висновок щодо правильності (або недостовірності) задекларованих платником даних податкового обліку як підстави для внесення змін до вказаної бази даних може бути зроблений податковим органом після визначення платникові податкових зобов'язань та їх узгодження у встановленому законом порядку.

Слід також наголосити, що у податковому праві визнається критерій добросовісності платника, який передбачає законність дій платника у сфері податкових правовідносин (у тому числі і щодо формування даних податкового обліку), доки це не спростовано у порядку, встановленому Податковим кодексом України. Наведене також виключає можливість застосування до платника негативних правових наслідків (зокрема, у вигляді вилучення з електронної бази даних задекларованих ним показників) до моменту донарахування платникові податкового зобов'язання в порядку статті 54 Податкового кодексу України та його узгодження.

Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що самостійна зміна відповідачем в електронних базах даних показників податкового кредиту та податкових зобов'язань позивача на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р.", без прийняття податкового повідомлення-рішення або без зміни цих показників самим позивачем шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) порушує права та інтереси позивача, оскільки позивач, як платник податків, має право розраховувати на те, що задекларовані ним в податкових деклараціях показники податкового кредиту та податкових зобов'язань відповідають показникам з централізованої бази даних податкової звітності.

Невідповідність показників податкового кредиту та податкових зобов'язань, що задекларовані підприємством у декларації з податку на додану вартість, показникам з централізованої бази даних податкової звітності, має безпосередній вплив на права та інтереси підприємства, оскільки така невідповідність може мати негативні наслідки, як то: погіршення ділової репутації, як належного платника податків, відмова контрагентів від подальших господарських відносин з метою уникнення негативних податкових наслідків для себе від таких операцій, тощо.

Також, суд звертає увагу, що для перевірки даних, зазначених в податкових деклараціях, які включено до інформаційної системи "Податковий блок", зокрема, в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" податковий орган має право провести відповідну перевірку.

Разом з тим, згідно абз. 1, 2 п. 58.1 ст. 58 Податкового кодексу України, у разі, коли сума грошового зобов'язання платника податків, передбаченого податковим або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, розраховується контролюючим органом відповідно до статті 54 цього Кодексу (крім декларування товарів, передбаченого для громадян), або у разі, коли за результатами перевірки контролюючий орган встановлює факт невідповідності суми бюджетного відшкодування сумі, заявленій у податковій декларації, або зменшує розмір задекларованого від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, розрахованого платником податків відповідно до розділу V цього Кодексу, такий контролюючий орган надсилає (вручає) платнику податків податкове повідомлення-рішення.

Податкове повідомлення-рішення містить підставу для такого нарахування (зменшення) податкового зобов'язання та/або зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість; посилання на норму цього Кодексу та/або іншого закону, контроль за виконанням якого покладено на контролюючі органи, відповідно до якої був зроблений розрахунок або перерахунок грошових зобов'язань платника податків; суму грошового зобов'язання, що повинен сплатити платник податку; суму зменшеного (збільшеного) бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення результатів господарської діяльності або від'ємного значення суми податку на додану вартість; граничні строки сплати грошового зобов'язання та/або строки виправлення платником податків показників податкової звітності; попередження про наслідки несплати грошового зобов'язання або внесення виправлень до показників податкової звітності в установлений строк; граничні строки, передбачені цим Кодексом для оскарження податкового повідомлення-рішення.

Враховуючи наведені положення Податкового кодексу України, суд приходить до висновку, що у випадку виявлення факту заниження платником податків податкового зобов'язання, рівно як і у випадку виявлення факту завищення платником податків податкового зобов'язання, в тому числі і внаслідок декларування неіснуючого об'єкта оподаткування, податковий орган обтяжений законодавцем обов'язком прийняти відповідне податкове повідомлення-рішення. Іншого порядку дій податкового органу як суб'єкта владних повноважень у спірних правовідносинах законодавство не передбачає.

Як встановлено судом, що не заперечувалось сторонами, у спірних правовідносинах податковий орган податкового повідомлення-рішення не виносив, що підтверджує порушення норм ст. 58 Податкового кодексу України.

Частиною 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що дії податкового органу стосовно коригування показників податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема, в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р." є протиправними, оскільки відображення таких відомостей з урахуванням того, що такі відомості повинні співпадати з показниками у податковій декларації платника податку, фактично формує податкові зобов'язання на майбутнє, а отже, спричиняє реальні зміни майнового стану такого платника, а належним способом захисту прав та інтересів платника податків в даному випадку повинно бути відновлення в цій базі таких показників податкового кредиту та податкових зобов'язань, які задекларував платник податків.

Враховуючи вищевикладене, суд вважає за необхідне зобов'язати відповідача відновити показники податкових зобов'язань та податкового кредиту з ПДВ ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема, в автоматизованій інформаційній системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", що були відкориговані на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р.".

Частиною 1 ст. 11 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно ч. ч. 1, 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

На підставі вищезазначених норм законодавства, встановлених судом обставин справи та наданих сторонами доказів на підтвердження своєї позиції, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірність своїх дій щодо внесення змін до електронних баз даних, вимоги позивача знайшли підтвердження та не спростовані матеріалами справи, тому, є всі підстави для задоволення адміністративного позову ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД".

Аналогічна правова позиція викладена в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 13.02.2013 р. по справі № 2а-2567/12/1070 за касаційною скаргою № К/9991/74156/12, в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 14.01.2014 р. по справі № 826/3148/13-а за касаційною скаргою № К/800/34146/13, в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 03.02.2014 р. по справі № 826/9001/13-а за касаційною скаргою № К/800/62884/13, та в ухвалі Вищого адміністративного суду України від 21.01.2014 р. по справі № 826/3235/13-а за касаційною скаргою № К/800/36142/13.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем - ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 73,08 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 2730 від 01.04.2014р. (том 1, а.с. 3).

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 73,08 грн. підлягає поверненню.

На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України, в судовому засіданні 19 травня 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови, виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 23 травня 2014 року, про що, відповідно до ч. 2 ст. 167 цього Кодексу, повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частини постанови у судовому засіданні.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 11, 14, 69 - 71, 86, 94, 122, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Трейдінг ЛТД" до Державної податкової інспекції у Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області про визнання протиправними дій щодо коригування показників податкової звітності, та зобов'язання відновити показники податкової звітності, відкориговані на підставі акту перевірки № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. - задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Амур-Нижньодніпровському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області щодо коригування показників податкової звітності з податку на додану вартість ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780) в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України" на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код за ЄДРПОУ 33420780) з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р.".

Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Амур-Нижньодніпровському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області відновити показники податкової звітності з податку на додану вартість ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780) в інформаційній системі "Податковий блок", зокрема в автоматизованій системі "Система автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України", які були відкориговані на підставі акту № 72/04-61-22-2/33420780 від 24.10.2013 р. "Про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ "Транс-Трейдінг ЛТД" (код за ЄДРПОУ 33420780) з питань документального підтвердження господарських відносин за період грудень 2012, січень-лютий 2013 р.".

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Транс-Трейдінг ЛТД" (код ЄДРПОУ 33420780, індекс 49023, Дніпропетровська область, місто Дніпропетровськ, проспект Воронцова, будинок 75, квартира 297) судові витрати пов'язані зі сплатою судового збору у розмірі 73,08 грн. (сімдесят три гривні 08 копійок).

Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд, в порядку та у строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, та набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складений 23 травня 2014 року.

Суддя С. В. Прудник

Дата ухвалення рішення19.05.2014
Оприлюднено10.07.2014
Номер документу39628871
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/4848/14

Постанова від 09.06.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 19.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Постанова від 19.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 07.04.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні