ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
----------------------
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
17 червня 2014 р.м.ОдесаСправа № 821/545/14
Категорія: 9.3 Головуючий в 1 інстанції: Пекний А.С.
Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого - Бітова А.І.
суддів - Милосердного М.М.
- Ступакової І.Г.
при секретарі - Посторонка І.Г.
з участю: представників управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі Херсонської області - Полякової А.Л., Софіній Т.В, представника агрофірми радгосп "Білозерський" - Кошелєва А.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі Херсонської області на постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 26 березня 2014 року у справі за позовом агрофірми радгосп "Білозерський" до управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі Херсонської області, третя особа управління агропромислового розвитку Білозерської районної державної адміністрації Херсонської області, про визнання бездіяльності неправомірною та зобов'язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И Л А :
У лютому 2014 року агрофірма радгосп (далі АР) "Білозерський" звернулася до суду з позовом до управління Державної казначейської служби (далі УДКС) України у Білозерському районі Херсонської області, третя особа управління агропромислового розвитку Білозерської районної державної адміністрації (далі УАР БР ДА) Херсонської області про:
- визнання неправомірною бездіяльність відповідача щодо не реєстрації та не взяттю на облік бюджетних фінансових зобов'язань УАР БРДА Херсонської області з компенсації позивачу витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік в сумі 8 448 300 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними";
- зобов'язання відповідача зареєструвати та взяти на облік зазначені бюджетні фінансові зобов'язання.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги, позивач вказував, що радгосп є платником збору на розвиток виноградарства і хмелярства, а також має право на отримання бюджетних коштів для компенсації здійснених витрат у виноградарстві та садівництві. У 2013 році Міністерством аграрної політики та продовольства України шляхом прийняття відповідних рішень були передбачені бюджетні кошти для виплати АФ радгосп "Білозерський" в сумі 7 974 100 грн. для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року та в сумі 8 448 300 грн. за 2013 рік. Для перерахування цих коштів позивачу їх розпорядником УАПР Білозерської РДА 30 грудня 2013 року було подано до УДК України у Білозерському районі Реєстри бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 30 грудня 2013 року №82 і копії документів, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання. Проте ці бюджетні фінансові зобов'язання не були зареєстровані на суму 8 448 300 грн. за 2013 рік.
У судовому засіданні представники позивача підтримали позовні вимоги та наполягали на їх задоволенні.
Відповідач позовні вимоги не визнав, надав письмові заперечення на позов, у яких просить відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог, посилаючись на те, що діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб, які визначені Конституцією та законами України.
Представник третьої особи проти задоволення позову не заперечував, вказав, що дійсно позивачу мають бути компенсовані витрати у садівництві та виноградарстві за 2013 рік УАПР Білозерської РДА 30 грудня 2013 року було подано до відповідача всі належні і необхідні документи для цього, але з підстав, незалежних від третьої особи, вказані документи щодо бюджетних фінансових зобов'язань відповідачем не зареєстровані.
Постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 26 березня 2014 року адміністративний позов задоволений.
Визнано неправомірною бездіяльність УДКС у Білозерському районі Херсонської області щодо не реєстрації та не взяттю на облік бюджетних фінансових зобов'язань УАР БРДА Херсонської області з компенсації АР "Білозерський" витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік у сумі 8 448 300 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
Зобов'язано УДКС у Білозерському районі Херсонської області (код ЄДРПОУ 37949011) зареєструвати та взяти на облік бюджетні фінансові зобов'язання УАР БРДА Херсонської області (код ЄДРПОУ 00734587) з компенсації АР "Білозерський" (код ЄДРПОУ 00413506) витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік у сумі 8 448 300 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
В апеляційній скарзі УДКС України у Білозерському районі Херсонської області ставиться питання про скасування судового рішення в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідача, доводи апеляційної скарги УДКС України у Білозерському районі Херсонської області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, судова колегія приходить до наступного.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
АР "Білозерський" є суб'єктом господарювання, який займається виноградарством і садівництвом та відповідно до п.16 Підрозділу 10 "Інші перехідні положення" ПК України, Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587 є також суб'єктом господарювання, якому може бути здійснено за рахунок бюджетних коштів компенсацію витрат на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, зокрема, таких як проведення робіт із закладення насаджень, догляду за ними до вступу у плодоношення, придбання матеріалів, необхідних для проведення таких робіт, придбання саджанців, використаних для ремонту молодих насаджень.
Згідно із цими нормативними актами головним розпорядником бюджетних коштів за державною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" є Міністерство аграрної політики і продовольства України, а розпорядником коштів - Управління АПР Білозерської РДА.
На підставі зібраних відповідно до Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587 документів Комісією з розгляду заяв про компенсацію та документів поданих суб'єктами господарювання, вирішення інших питань щодо виплати компенсації за рахунок бюджетних коштів на розвиток в Білозерському районі виноградарства, садівництва і хмелярства (далі - комісія) вирішено підтвердити понесені позивачем у 2013 року витрати на розвиток виноградарства і садівництва та направлено ці документи до головного розпорядника - Міністерства аграрної політики і продовольства України.
Наказами Міністерства аграрної політики і продовольства України від 03 червня 2013 року №350, від 27 грудня 2013 року №772, спільними наказами Міністерства аграрної політики і продовольства України і Міністерства фінансів України від 22 березня 2013 року №208/417, від 30 грудня 2013 року №778/1195 затверджені Паспорт бюджетної програми 2801350 на 2013 рік та зміни до нього, а також Розподіл коштів за бюджетною програмою 2801350 (із змінами) на 2013 рік.
На підставі вказаних актів уповноважених на розпорядження бюджетними коштами органів та розглянутих комісією документів компенсації позивачу підлягають витрати в сумі 7 974 100 грн. для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року та в сумі 8 448 300 грн. за 2013 рік за державною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
На виконання п.14 Порядку справляння збору та використання коштів на розвиток виноградарства, садівництва і хмелярства, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 липня 2005 року №587, управлінням АПР Білозерської РДА 30 грудня 2013 року подано УДКУ у Білозерському районі Реєстри бюджетних зобов'язань розпорядників (одержувачів) бюджетних коштів від 30 грудня 2013 року №82 і копії документів, засвідчені в установленому порядку, що підтверджують факт узяття бюджетного зобов'язання, в тому числі з компенсації АФ радгосп "Білозерський" за рахунок бюджетних коштів - витрат в сумі 7 974 100 грн. для погашення кредиторської заборгованості, яка утворилась на 01 січня 2013 року та в сумі 8 448 300 грн. за 2013 рік.
Вказані бюджетні фінансові зобов'язання відповідачем не зареєстровані, а усі подані документи повернуті третій особі без виконання.
Вирішуючи справу суд першої інстанції виходив з того, що, у відповідача не було законних підстав для не реєстрації бюджетних зобов'язань, оскільки третій особі виділені відповідні бюджетні асигнування згідно із паспортом бюджетної програми та нею подано до УДКС України у Білозерському районі усі необхідні та належні документи. Крім того, бездіяльність відповідача безпосередньо порушує права позивача.
Судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Відповідно до ст. 43 БК України в Україні застосовується казначейська форма обслуговування Державного бюджету України.
Казначейська форма передбачає здійснення Державним казначейством України розрахунково-касового обслуговування розпорядників і одержувачів бюджетних коштів, а також інших клієнтів відповідно до законодавства; контролю за здійсненням бюджетних повноважень при зарахуванні надходжень бюджету, взятті бюджетних зобов'язань розпорядниками бюджетних коштів та здійсненні платежів за цими зобов'язаннями; ведення бухгалтерського обліку і складання звітності про виконання бюджетів з дотриманням національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку; здійснення інших операцій з бюджетними коштами.
Згідно п.2. ст. 48 БК України розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні зобов'язання за спеціальним фондом бюджету виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (з дотриманням вимог частини другої статті 57 цього Кодексу).
Пунктом 1 "Положення про управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі", затвердженого Наказом ДКС України від 21 листопада 2011 року №115 встановлено, що УДКС України у Білозерському районі є територіальним органом ДКС України, підпорядковане ДКС України та ГУ ДКС України у Херсонській області.
Відповідно до покладених на нього завдань, УДКС України у Білозерському районі, зокрема здійснює через систему електронних платежів Національного банку України розрахунково-касове обслуговування розпорядників, одержувачів бюджетних коштів та інших клієнтів, операцій з коштами бюджетів, здійснює реєстрацію та облік бюджетних зобов'язань розпорядників та одержувачів бюджетних коштів і відображає їх у звітності про виконання бюджету(п. 1, 10 Положення).
Постановою Кабінету Міністрів України і Національного банку України від 15 вересня 1999 року №1721 "Про створення внутрішньої платіжної системи Державного казначейства" органам Казначейства надано статус учасників системи електронних платежів Національного банку (далі СЕП) на загальних засадах та право здійснювати через цю систему тільки платежі та міжбанківські розрахунки.
Згідно з повідомленням Національного банку України від 19 грудня 2013 року №25-205/28803 "Про регламент роботи в період завершення звітного року" 30 грудня 2013 року СЕП працював в режимі продовженого банківського дня (на дві години).
Відповідно до п. 6 Регламенту роботи органів ДКС України по завершенню бюджетного 2013 року та початку 2014 року, затвердженого Наказом ДКС України від 12 грудня 2013 року №204, ГУ Казначейства України 30 грудня 2013 року після завершення робіт в СЕП НБУ виконати технологічні операції із створення резервних копій відповідних баз даних, запустити програмне забезпечення по завершенню бюджетного 2013 року в АС "Казна-Видатки" і АС "Є-Казна" та провести процедуру списання залишків коштів.
Пункт 9 цього наказу визначає роботу органів Казначейства 31 грудня 2013 без клієнтів.
30 грудня 2013 року УАПР Білозерської РДА до відповідача надано реєстри бюджетних зобов'язань та бюджетних фінансових зобов'язань по КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" по спеціальному фонду на суму 17 384 300 грн.
На час надання реєстрів у розпорядника бюджетних коштів були відсутні фактичні надходження спеціального фонду бюджету (відкритих асигнувань).
Відкриті асигнування по зазначеній бюджетній програмі надійшли на рахунок УАПР Білозерської РДА 30 грудня 2013 року після 22 години, тобто після завершення СЕП, що підтверджується випискою з рахунка розпорядника бюджетних коштів.
Відповідно до абз. 2 п.2.1. Наказу Міністерства Фінансів України від 02 березня 2012 року №309 "Про затвердження Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України" за спеціальним фондом бюджету розпорядники бюджетних коштів беруть бюджетні фінансові зобов'язання виключно в межах відповідних фактичних надходжень спеціального фонду бюджету (відкритих асигнувань (виділених коштів), залишків коштів на спеціальних реєстраційних рахунках розпорядників бюджетних коштів (в частині власних надходжень) та бюджетних асигнувань, встановлених кошторисами (планами використання бюджетних коштів).
Отже, на період роботи операційного часу роботи СЕП, встановленого регламентом Національного банка України з клієнтами 30 грудня 2013 року відповідні надходження спеціального фонду державного бюджету по КПК 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" були відсутні.
Відповідно до п.2.9 Наказу Міністерства Фінансів України від 02 березня 2012 року №309 "Про затвердження Порядку реєстрації та обліку бюджетних зобов'язань розпорядників бюджетних коштів та одержувачів бюджетних коштів в органах Державної казначейської служби України" органи Казначейства не реєструють: а) зобов'язання у разі: відсутності у розпорядника бюджетних коштів бюджетних асигнувань, встановлених кошторисом.
Таким чином, у зв'язку з відсутністю фактичних надходжень спеціального фонду, згідно із п. 2.9 апелянт не мав право реєструвати реєстри бюджетних фінансових зобов'язань третьої особи, що помилково не було встановлено судом першої інстанції.
Крім того, реєструвати та брати на облік бюджетні фінансові зобов'язання УАПР Білозерської РДА Херсонської області з компенсації витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік у сумі 8 448 300 грн. за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладання молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними" фактично неможливо, оскільки ДКС України, відповідно до ст. 57 БК України закриває всі рахунки, відкрити у поточному бюджетному періоді не пізніше 31 грудня поточного бюджетного періоду.
За таких обставин, судова колегія доходить висновку про необґрунтованість позовних вимог АР "Білозерський" до УДКС України у Білозерському районі Херсонської області і, відповідно, необхідність відмови в їх задоволенні.
Враховуючи, що судом першої інстанції, при вирішенні справи, порушені норми матеріального права, що призвело до неправильного вирішення справи, а також, що висновки суду не відповідають обставинам справи, судова колегія, керуючись пп.3,4 ч.1 ст. 202 КАС України вважає необхідним, скасовуючи постанову суду першої інстанції, прийняти по справі нову постанову, якою відмовити в задоволенні позову АР "Білозерський".
Керуючись ст.ст. 195, 196, п.3 ч.1 ст. 198, пп. 3,4 ч.1 ст. 202, ч.2 ст. 205, ст. 207, ч.5 ст. 254 КАС України, судова колегія, -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі Херсонської області задовольнити.
Постанову Херсонського окружного адміністративного суду від 26 березня 2014 року скасувати.
Прийняти нову постанову, якою відмовити агрофірмі радгосп "Білозерський" в задоволенні позову про:
- визнання неправомірною бездіяльності управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі Херсонської області щодо не реєстрації та не взяттю на облік бюджетних фінансових зобов'язань управління агропромислового розвитку Білозерської районної державної адміністрації Херсонської області з компенсації агрофірмі радгосп "Білозерський" витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік в сумі 8 448 300 грн. коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними";
- зобов'язання управління Державної казначейської служби України у Білозерському районі Херсонської області зареєструвати та взяти на облік зазначені бюджетні фінансові зобов'язання управління агропромислового розвитку Білозерської районної державної адміністрації Херсонської області з компенсації агрофірмі радгосп "Білозерський" витрат у садівництві та виноградарстві за 2013 рік в сумі 8 448 300 грн. коштів за бюджетною програмою 2801350 "Державна підтримка розвитку хмелярства, закладення молодих садів, виноградників та ягідників і нагляд за ними".
Постанова апеляційного суду набирає законної сили негайно після її проголошення, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня складання судового рішення в повному обсязі.
Повний текст судового рішення виготовлений 24 червня 2014 року.
Головуючий:
Суддя:
Суддя:
Суд | Одеський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2014 |
Оприлюднено | 10.07.2014 |
Номер документу | 39633542 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський апеляційний адміністративний суд
Бітов А.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні