ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
03 липня 2014 р. Справа № 903/415/14
Господарський суд Волинської області у складі:
головуючого судді - Гарбара Ігоря Олексійовича
секретар судового засідання - Шевчук Світлана Анатоліївна
за участю представників сторін:
від позивача: - Тимофєєва І.В., Дехтярук Я.І. Кропива О.А., Цвірук О.Є.,
від відповідача: - Величко С.О., Приймаченко А.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Луцьку у приміщенні господарського суду Волинської області справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче, технічне бюро "ГЕОС" до державного підприємства "Маневицьке лісове господарство" про стягнення 1 213 064,96 грн.
В судовому засіданні 03.07.2014 р. у відповідності до ст. 85 Господарського процесуального кодексу України, оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче, технічне бюро "ГЕОС" звернулося в суд з позовом до державного підприємства "Маневицьке лісове господарство" про стягнення 1 134 320,50 грн.
Позов мотивувало тим, що між сторонами укладено дев'ять договорів, а саме: № 199/М-2010 від 03.09.2010 р., №225/М-11 від 20.07.2011 р., № 226/М-11 від 20.07.2011 р., № 280/М-11 від 20.09.2011 р., № 335/М-11 від 14.12.2011 р., № 366/М-11 від 27.12.2011 р., №10/М12 від 25.01.2012 р., № 74/М-12 від 26.04.2012 р., № 103/М-12 від 12.06.2012 р., щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки (державні акти на право постійного користування земельними ділянками).
Відповідно до укладених договорів, позивач виконав роботи з розроблення технічної документації зі складанням державних актів на право постійного користування землею, та передав їх в районне відділення земельних ресурсів Держкомзему України. Загальна вартість виконаних позивачем робіт склало 1 037 091,12 грн.
На момент звернення до суду відповідач своїх зобов'язань перед позивачем не виконав.
Беручи до уваги викладене, просив суд стягнути з державного підприємства "Маневицьке лісове господарство" на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче, технічне бюро "ГЕОС" 1 134 320,50 грн., у тому числі: 1 037 091,12 грн. основної заборгованості, 33 365,76 грн. інфляційних втрат, 63 863,62 грн. трьох процентів річних.
Ухвалою господарського суду Волинської області 07.05.2014 р. порушено провадження у справі.
На виконання ухвали господарського суду 20.05.2014 р. позивачем через канцелярію суду подано письмові пояснення щодо розрахунку заборгованості.
16.06.2014 р. позивач подав заяву про збільшення позовних вимог. Суд прийняв подану заяву, а тому має місце нова ціна позову 1 213 064,96 грн., у тому числі 1 037 091,12 грн. основної заборгованості, 108 359,64 грн. інфляційних втрат, 67 614,20 грн. трьох процентів річних (т. 1, а.с. 172-174).
18.06.2014 р. з ініціативи суду виносилось питання про призначення судової експертизи відповідно до ст. 41 ГПК України для встановлення ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання держаних актів на право постійного користування землею.
20.06.2014 р. позивач подав письмові заперечення щодо проведення судової експертизи.
20.06.2014 р. відповідач подав відзив на позовну заяву про стягнення заборгованості, трьох відсотків річних та інфляційних втрат.
20.06.2014 р. до початку судового засідання журналістом інтернет - видання "Під прицілом" подано заяву про використання відеозйомки для висвітлення в мережі Інтернет, та повторно 02.07.2014 р. до початку судового засідання журналістом інтернет - видання "Під прицілом" подано заяву про використання відеозйомки для висвітлення в мережі Інтернет.
Однак представники позивача заперечили щодо задоволення заяви журналіста ІВ "Під прицілом" щодо здійснення відеозйомки судового засідання. Представникам ЗМІ дозволено лише бути присутніми при розгляді справи, але без здійснення відеозйомки судового засідання з огляду на нижченаведене.
Згідно із ст. 5 ЗУ "Про інформацію" кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів. Реалізація права на інформацію не повинна порушувати громадські, політичні, економічні, соціальні, духовні, екологічні та інші права, свободи і законні інтереси інших громадян, права та інтереси юридичних осіб.
Відповідно до ст. 307 ЦК України фізична особа може бути знята на фото-, кіно-, теле- чи відеоплівку лише за її згодою. Згода особи на знімання її на фото-, кіно- теле- чи відеоплівку припускається, якщо зйомки проводяться відкрито на вулиці, на зборах, конференціях, мітингах та інших заходах публічного характеру.
Захист інтересів фізичної особи при проведенні фото-, кіно-, теле-, та відеозйомки, який передбачений ст. 307 ЦК України, є істотною гарантією реалізації особистих немайнових прав: права та індивідуальність (ст. 300 ЦК України), права на особисте життя (ст. 301 ЦК України), права на повагу до гідності та честі (ст. 297 ЦК України), права на недоторканість ділової репутації (ст. 299 ЦК України) тощо.
Під поняттям "фото-, кіно-, теле-, чи відео зйомка" слід розуміти процес фіксації фактів на відповідні фото-, кіно-, теле-, чи відеоносії.
Оскільки представниками позивача не надано дозволу на здійснення відеозйомки судового розгляду справи, суд залишив заяви без задоволення в частині відеозйомки судового процесу.
Водночас, п. 7 ч. 3 ст. 129 Конституції України закріплено принцип гласності судового процесу.
За змістом ст. 11 ЗУ "Про судоустрій і статус суддів" розгляд справ у судах відбувається відкрито, крім випадків, установлених процесуальним законом.
Відповідно до ст. 44 ГПК України розгляд справ у господарських судах відкритий, за винятком випадків, коли це суперечить вимогам щодо охорони державної, комерційної або банківської таємниці, або коли сторони чи одна з сторін обґрунтовано вимагають конфіденційного розгляду справи і подають відповідне клопотання до початку розгляду справи по суті.
Беручи до уваги те, що спір у даній справі не пов'язаний із охороною державної, комерційної або банківської таємниці, а також його розгляд не є конфіденційним, додаткове вирішення судом питання щодо забезпечення доступу в зал судового засідання на час слухання справи представників ЗМІ чинне законодавство не вимагає, то відповідні особи можуть бути присутніми при розгляді справи без здійснення фото-, кіно-, теле-, чи відеозйомки.
Представник позивача надав письмові заперечення на відзив державного підприємства "Маневицьке лісове господарство".
Від відповідача надійшло клопотання про залучення відділу Держземагенства в Маневицькому районі в якості третьої особи на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору. Дане клопотання суд вважає таким, що не підлягає задоволенню, оскільки відповідачем не наведено доводів, згідно вимог ст. 27 ГПК України, за яких рішення господарського спору може вплинути на їх права або обов'язки.
Також, відповідач у клопотанні просив витребувати технічну документацію з відділу Держземагенства в Маневицькому районі, розроблену позивачем на виконання договорів щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки. Відповідно до ст. 38 ГПК України, відповідачем не надано належних доказів неможливості самостійно витребувати докази, обставин, які перешкоджають їх отримання та обставин, які може підтвердити цей доказ.
Відповідач у поясненнях зазначив, що з 18.10.2011 р. на підставі технічних документацій, розроблених позивачем, відділом Держземагенства у Маневицькому районі Волинської області на ім'я ДП "Маневицьке лісове господарство" видано 99 шт. державних актів про право постійного користування земельними ділянками.
Представники відповідача заперечують проти позову та вважають позовні вимоги безпідставними та неправомірними.
В судовому засідання були присутні Костюк В.Є., начальник відділу державної землевпорядної експертизи управління державної землевпорядної експертизи, ринку та оцінки земель та Новосад В.І., головний спеціаліст юридичного відділу головного управління Держземагенства у Волинській області, які надали суду пояснення.
Представник відділу державної землевпорядної експертизи управління державної землевпорядної експертизи, ринку та оцінки земель та головний спеціаліст юридичного відділу зазначили, що до їхньої компетенції не входить визначення вартості виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання держаних актів на право постійного користування землею. Адже загальна вартість робіт визначається згідно з протоколом погодження договірної ціни на виконання робіт. Відповідно до п. 2 Постанови КМУ України від 01.11.2000 р. № 1619 "Про затвердження порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі держаними органами земельних ресурсів" виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг здійснюється на платній основі відповідно до поданих заяв та укладених договорів.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази в справі, суд приходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче, технічне бюро "ГЕОС" отримав ліцензію Державного агентства земельних ресурсів України серія АВ №390610 за видом господарської діяльності - проведення землевпорядних робіт (т. 1, а.с. 159).
Між товариством з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче, технічне бюро "ГЕОС" та державним підприємством "Маневицьке лісове господарство" укладено дев'ять договорів: № 199/М-2010 від 03.09.2010 р., №225/М-11 від 20.07.2011 р., № 226/М-11 від 20.07.2011 р., № 280/М-11 від 20.09.2011 р., № 335/М-11 від 14.12.2011 р., № 366/М-11 від 27.12.2011 р., №10/М12 від 25.01.2012 р., № 74/М-12 від 26.04.2012 р., № 103/М-12 від 12.06.2012 р. (т. 1, а.с. 11, 21, 29, 38, 43, 49, 59, 68, 76), які підписані уповноваженими представниками та скріплені печатками.
Згідно з п.1 ч.2 ст.11 ЦК України підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Згідно ст. 22 ЗУ "Про землеустрій", землеустрій здійснюється на підставі, зокрема, укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою.
Відповідно до п. 1.1. договорів, позивач зобов'язався виконати з дотриманням вимог чинного законодавства України роботи з розроблення технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, та передати їх в районне відділення земельних ресурсів Держкомзему України для виготовлення та реєстрації Державних актів на право постійного користування землею, а відповідач зобов'язався отримати в районному відділенні земельних ресурсів Держкомзему України Державні акти та оплатити позивачу виконані роботи.
Загальна вартість робіт за укладеними договорами визначається згідно з протоколами погодження договірної ціни на виконання робіт (п. 2.1. Договорів).
Згідно договору № 199/М-2010 від 03.09.2010 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Соф'янівського лісництва загальною площею 5 898 га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 109 113,00 грн. (т. 1, а.с. 14), строк виконання, відповідно до календарного плану до 03.12.2010 р. (т. 1, а.с. 13). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актом про прийняття-передачу виконаних робіт від 07.05.2012 р., згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 898 га, вартість робіт становить 109 113,00 грн. (т. 1, а.с. 15).
Відповідно до договору № 225/М-11 від 20.07.2011 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Маневицького лісництва загальною площею 5 644 га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 112 880,00 грн. (т. 1, а.с. 24), строк виконання, відповідно до календарного плану до 20.12.2011 р. (т. 1, а.с. 23). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актами про прийняття-передачу виконаних робіт від 04.06.2012 р. згідно яких розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 623,8192га, вартість робіт становить 112 476,38 грн. (т. 1, а.с. 25, 26).
Згідно договору № 226/М-11 від 20.07.2011 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Вовчецького лісництва загальною площею 7 737га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 154 740,00 грн. (т. 1, а.с. 32), строк виконання, відповідно до календарного плану до 20.01.2012 р. (т. 1, а.с. 31). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актами про прийняття-передачу виконаних робіт від 04.06.2012 р., 02.08.2012 р., згідно яких розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 7 713,2935га, вартість робіт становить 154 263,81 грн. (т. 1, а.с. 33, 34).
Відповідно до договору № 280/М-11 від 20.09.2011 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Новочервищанського лісництва загальною площею 5 945га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 118 900,00 грн. (т. 1, а.с. 41), строк виконання, відповідно до календарного плану до 30.12.2011 р. (т. 1, а.с. 40). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актом про прийняття-передачу виконаних робіт від 14.05.2012 р. згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 945 га, вартість робіт становить 118 900,00 грн. (т. 1, а.с. 42).
Згідно договору № 335/М-11 від 14.12.2011 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Карасинського лісництва загальною площею 6 171га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 123 420,00 грн. (т. 1, а.с. 46), строк виконання, відповідно до календарного плану до 14.05.2012 р. (т. 1, а.с. 45). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актом про прийняття-передачу виконаних робіт від 03.07.2012 р. згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 6 152,9082 га, вартість робіт становить 123 058,16 грн. (т. 1, а.с. 47).
Відповідно до договору № 103/М-12 від 12.06.2012 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Оконського лісництва загальною площею 5 235га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 104 700,00 грн. (т. 1, а.с. 52), строк виконання, відповідно до календарного плану до 10.10.2012 р. (т. 1, а.с. 51). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актами про прийняття-передачу виконаних робіт від 19.09.2012 р. згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 086,8945 га, вартість робіт становить 101 737,89 грн. (т. 1, а.с. 54, 55).
Згідно договору № 366/М-11 від 27.12.2011 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Галузійського лісництва загальною площею 5 267га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 105 340,00 грн. (т. 1, а.с. 62), строк виконання, відповідно до календарного плану до 27.05.2012 р. (т. 1, а.с. 61). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актом про прийняття-передачу виконаних робіт від 19.09.2012 р. згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 249,6527га, вартість робіт становить 104 993,05 грн. (т. 1, а.с. 65).
Відповідно до договору № 74/М-12 від 26.04.2012 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Чорторийського лісництва загальною площею 5 429 га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 108 580,00 грн. (т. 1, а.с. 70), строк виконання, відповідно до календарного плану до 20.08.2012 р. (т. 1, а.с. 69). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актом про прийняття-передачу виконаних робіт від 19.09.2012 р. згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 427,9084 га, вартість робіт становить 108 558,17 грн. (т. 1, а.с. 72).
Згідно договору № 10/М-12 від 25.01.2012 р. щодо складання документів, що посвідчують право на земельні ділянки, технічна документація розроблялась зі складанням державних актів на право постійного користування землею Черевахівського лісництва загальною площею 5 214га. Згідно протоколу погодження договірної ціни на виконання робіт по розробленню технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, загальна вартість робіт становить 104 280,00 грн. (т. 1, а.с. 79), строк виконання, відповідно до календарного плану до 25.05.2012 р. (т. 1, а.с. 78). Виконання даного договору позивачем підтверджується Актом про прийняття-передачу виконаних робіт від 19.09.2012 р. згідно якого розроблено технічну документацію та зареєстровано державні акти на право постійного користування землею на загальну площу 5 199,5332га, вартість робіт становить 109 990,66 грн. (т. 1, а.с. 81).
Загальна вартість виконаних робіт згідно актів про прийняття-передачу виконаних робіт складає 1 037 091,12 грн.
Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами. Відповідно до ст. 11 ЦК України та ст. 174 ГК України господарські зобов'язання можуть виникати, зокрема, з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать. Між сторонами зобов'язання виникли на підставі укладених вище перелічених договорів.
Згідно ст. 27 ЗУ "Про землеустрій" замовники документації із землеустрою за рахунок власних коштів мають право на вибір розробника та укладення з ним договору. Замовники за погодженням із розробником документації із землеустрою визначають вартість робіт із землеустрою і порядок їх оплати у строк, передбачений договором.
Відповідно до п. 1.1. вищезазначених договорів позивач зобов'язувався виконати з дотриманням вимог чинного законодавства України роботи з розроблення технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею (далі - роботи) та передати їх в районне відділення земельних ресурсів Держкомзему України для виготовлення та реєстрації Державних актів на право постійного користування землею на ім'я Відповідача, а Відповідач - отримати в районному відділенні земельних ресурсів Держкомзему України Державні акти та оплатити Позивачу виконані роботи.
Згідно п. 2.2. даних договорів відповідач протягом 3-х банківських днів з дня отримання ним Державних актів зобов'язувався підписати акт приймання-передачі робіт та здійснити повну оплату Позивачу робіт згідно з п. 2.1. цих Договорів.
Пунктом 3.2. укладених договорів передбачено, що замовник зобов'язаний підписати акт приймання-передачі робіт протягом трьох банківських днів з дня отримання ним державних актів на право постійного користування землею. У випадку не підписання акту протягом трьох банківських днів або немотивованого протоколу розбіжностей акт вважається підписаним.
19.09.2012 р. позивачем та відповідачем підписані додаткові угоди до договорів № 366/М-11 від 27.12.2011 р., № 10/М-12 від 25.01.2012 р., № 103/М-12 від 12.06.2012 р., № 74/М-12 від 26.04.2012 р., згідно яких викладено в новій редакції наступні пункти:
1.1. зобов'язується виконати з дотриманням вимог чинного законодавства України роботи з розроблення технічної документації зі складання державних актів на право постійного користування землею, та передати їх Замовнику, а Замовник зобов'язується направити вищезазначену технічну документацію на затвердження в відповідний орган місцевого самоврядування (районну державну адміністрацію чи сільську раду), і після виходу розпорядження про затвердження технічної документації, оплатити Виконавцю виконані роботи.
2.2. Замовник протягом 5-ти банківських днів з дня виходу розпорядження про затвердження технічної документації зобов'язується підписати акт приймання-передачі робіт та здійснити повну оплату Виконавцю робіт згідно з пунктом 2.1. цього договору
3.2. Замовник зобов'язаний підписати акт приймання-передачі робіт протягом трьох банківських днів з дня затвердження технічної документації відповідним органом місцевого самоврядування. У випадку не підписання акту протягом трьох банківських днів або немотивованого протоколу розбіжностей акт вважається підписаним.
Відповідно до листів від 22.05.2012 р. № 21613, від 07.06.2012 р. № 2/619, 16.08.2012 р. № 2/1157 державним підприємством "Маневицьке лісове господарство" було передано голові Маневицької районної державної адміністрації технічну документацію землеустрою у двох примірниках, щодо складання документів, що посвідчують право постійного користування на земельні ділянки, та погодити видачу державних актів на право постійного користування земельними ділянками. Факт передачі підтверджується підписом голови Маневицької районної державної адміністрації (т. 2, а.с. 19-21).
28.02.2014 р. за вих. № 01-2/1 на адресу відповідача надіслано претензію про стягнення заборгованості та штрафних санкцій за розроблення технічної документації зі складанням державних актів на право постійного користування землею (т. 1, а.с. 88-89).
24.03.2014 р. за вих. № 8/445 відповідач направив позивачу відповідь на претензію про стягнення заборгованості та штрафних санкцій, згідно якої відповідачем визнається заборгованість в сумі 1 096 965,58 грн., однак у зв'язку з відсутністю коштів задовольнити вимогу відповідач не має можливості (т. 1, а.с. 91).
Відповідно до ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Аналогічна норма міститься у ст. 526 ЦК України.
П. 2.2 укладених між сторонами договорів передбачено, що відповідач повинен оплати послуги протягом 3 (та 5) банківських днів.
Відповідач у відзиві на позовну заяву (вх. № 01-29/6013/14) зазначив, що ЗУ "Про державний земельний кадастр" упразднив процедуру виготовлення Державних актів на право постійного користування земельними ділянками та вважає, що укладені додаткові угоди до договорів № 366/М-11 від 27.12.2011 р., № 10/М-12 від 25.01.2012 р., № 103/М-12 від 12.06.2012 р., № 74/М-12 від 26.04.2012 р. є недійсними на підставі п. 1. ст. 215 ЦК України та п. 1 ст. 207 ГК України.
Суд не вбачає підстав у визнанні недійсними додаткових угод, зважаючи на наступне.
Відповідно до п. 9.2 укладених договорів між сторонами були укладені додаткові угоди, які у відповідності до п. 9.3 є невід'ємними частинами договорів. Дані додаткові угоди підписані уповноваженими представниками сторін та скріплені печатками.
П. 1 ч. 1 ст. 83 ГПК України, передбачає право суду визнати недійсним повністю чи у певній частині пов'язаний з предметом спору договір, який суперечить законодавству. Таким чином визнати недійсним договір є дискреційним правом суду, а не його обов'язком, яке він реалізує залежно від обставин справи.
Відповідач зазначив, що не отримав акти на постійне користування землею, які повинні були видані Держземагенстом на підставі виготовленої технічної документації, тому обов'язок оплати позивачу робіт, у відповідача не настав.
Дана позиція відповідача є необґрунтованою, оскільки згідно п. 1.1. додаткових угод, позивач взяв на себе зобов'язання розробити технічну документацію зі складання державних актів на право постійного користування землею та передати їх відповідачу, який зобов'язався направити вищезазначену документацію у відповідний орган місцевого самоврядування. Відповідно до п. 2.2. відповідач протягом 5 банківських днів з дня виходу розпорядження відповідного місцевого органу самоврядування про затвердження технічної документації зобов'язався підписати акт приймання-передачі робіт та здійснити повну оплату позивачу. Також, у відповідності до п. 3.1. укладених договорів, приймання робіт за укладеними договорами оформляється актами приймання-передачі робіт.
Акти про прийняття-передачу виконаних робіт підписані уповноваженими представниками сторін та скріплені печатками. Отже підписання актів приймання-передачі робіт підтверджує факт виконання позивачем взятих на себе зобов'язань.
Відповідач також наголосив, що позивач зобов'язаний на підтвердження ціни робіт надати суду калькуляцію, зроблену на підставі "Розмірів оплати земельно-кадастрових робіт та послуг", затверджених наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства фінансів України, Міністерства економіки України від 15 червня 2001 р. № 97/298/124, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 10.07.2001 р. за № 579/5770. Оскільки позивач такої калькуляції не надав, тому розрахунок суми основного боргу є безпідставним, також відповідач не погоджується з сумою штрафних санкцій, вважаючи їх безпідставними.
Дана аргументація відповідача не відповідає дійсності, оскільки загальна вартість робіт за укладеними договорами визначається згідно з протоколами погодження договірної ціни на виконання робіт (п. 2.1. Договорів), які підписані уповноваженими представниками сторін та скріплені печатками. А відтак, сума наданих послуг була погодження між сторонами.
Відповідно до п. 2 Постанови КМУ України від 01.11.2000 р. № 1619 "Про затвердження порядку виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг на платній основі держаними органами земельних ресурсів" виконання земельно-кадастрових робіт та надання послуг здійснюється на платній основі відповідно до поданих заяв та укладених договорів.
Згідно ч. 1 ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
Крім того, як вже зазначалось, відповідач у відповіді на претензію позивача визнав суму заборгованості, та зобов'язався частково, по мірі надходження коштів, провести розрахунки по заборгованій сумі.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України, боржник, який прострочив виконання грошового зобов'язання, на вимогу кредитора зобов'язаний сплатити суму боргу з врахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивачем нараховані 108 359,64 грн. інфляційних втрат, та 67 614,20 грн. трьох процентів річних. Розрахунок суми боргу з урахуванням індексу інфляції зроблений станом на 18.06.2014 р., а розрахунок трьох процентів річних станом на 05.06.2014 р. (т. 1, а.с. 173-174). Перевіривши розрахунки нарахованих штрафних санкцій, суд дійшов висновку, що вони є підставними та підлягають до стягнення з відповідача.
Згідно ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до ст. 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
З огляду на викладене, враховуючи виконання належним чином зобов'язань позивачем та не неналежне виконання відповідачем умов договору, позовні вимоги підставні і підлягають до задоволення в розмірі 1 213 064,96 грн., у тому числі 1 037 091,12 грн. основної заборгованості, 108 359,64 грн. інфляційних втрат, 67 614,20 грн. трьох процентів річних.
Оскільки, спір до суду доведений з вини відповідача, то витрати по сплаті судового збору, в сумі 22 686,41 грн. згідно ст. 49 ГПК України слід покласти на нього.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 49, 69, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, на підставі ст. ст. 174, 193 Господарського кодексу України, ст.ст. 11, 526, 625, 629, 632 Цивільного кодексу України, суд,
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Стягнути з державного підприємства "Маневицьке лісове господарство" (44600, Волинська область, Маневицький район, смт. Маневичі, вул. К.Маркса, 31, код ЄДРПОУ 00991545) на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Науково-виробниче, технічне бюро "ГЕОС" (45200, Волинська область, Ківерцівський район, м. Ківерці, вул. Некрасова, 24/1, код ЄДРПОУ 31097849) 1 213 064,96 грн. (один мільйон двісті тринадцять тисяч шістдесят чотири гривні та дев'яносто шість копійок), у тому числі (1 037 091,12 грн. основної заборгованості, 108 359,64 грн. інфляційних втрат, 67 614,20 грн. трьох процентів річних) та витрати по сплаті судового збору в розмірі 24 261,30 грн. (двадцять чотири тисячі двісті шістдесят одну гривня та тридцять копійок).
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Апеляційна скарга подається через господарський суд Волинської області до Рівненського апеляційного господарського суду протягом 10 днів з моменту підписання повного тексту рішення.
Повний текст рішення складено
07.07.14
Суддя І. О. Гарбар
Суд | Господарський суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 07.07.2014 |
Оприлюднено | 11.07.2014 |
Номер документу | 39673989 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні