КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/17427/13-а Головуючий у 1-й інстанції: Дегтярьова О.В Суддя-доповідач: Собків Я.М.
У Х В А Л А
Іменем України
01 липня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді : Собківа Я.М.,
суддів: Борисюк Л.П., Кобаля М.І.,
при секретарі: Присяжній Д.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Приватного підприємства "Обрій 2000" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 20 листопада 2013 року у справі за адміністративним позовом Приватного підприємства "Обрій 2000" до Державної податкової інспекції у Подільському районі міста Києва Державної податкової служби про скасування податкового повідомлення-рішення від 05 липня 2013 року № 0002981550,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач - Приватне підприємство "Обрій 2000" звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Подільському районі міста Києва Державної податкової служби (правонаступником є Державна податкова інспекція у Подільському районі Головного управління Міндоходів у місті Києві), в якому просив скасувати податкове повідомлення-рішення відповідача від 05 липня 2013 року № 0002981550.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 20 листопада 2013 року в задоволенні адміністративного позову відмовлено.
Позивач не погоджуючись з прийнятим рішенням суду звернувся з апеляційною скаргою, в якій зазначає, що оскаржувана постанова суду не відповідає вимогам матеріального та процесуального права, а саме, судом першої інстанції неповно з'ясовано та не доведено обставини, що мають значення для справи, висновки суду першої інстанції не відповідають обставинам справи, в зв'язку з чим просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким задовольнити його позов в повному обсязі.
Заслухавши в судовому засіжанні суддю-доповідача, пояснення учасників процесу, які з'явилися до суду апеляційної інстанції, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Відповідно до ч. 1 ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Згідно ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення; безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, за даними додатку 1 «Відомості про наявні земельні ділянки» в користуванні ПП «Обрій 2000» на підставі договору оренди земельної ділянки від 30.11.2004р. (терміном дії на 25 років, дата державної реєстрації Договору - 28.12.2004р. № 85-6-00163) знаходиться земельна ділянка площею 0,1184 га, що розташована за адресою: Андріївський узвіз, 30-34-в у Подільському районі м. Києва, цільове призначення якої: інші землі відведені під майбутнє будівництво, нормативна грошова оцінка одиниці площі земельної ділянки з коефіцієнтом індексації - 1 422 150, 04 грн.
24 січня 2013 року ПП «Обрій 2000» (ідентифікаційний код 31173950) подало до ДПІ у Подільському районі міста Києва Державної податкової служби податкову декларацію зі плати за землю (земельний податок та/або орендна плата за земельні ділянки державної або комунальної власності) за 2013 рік (далі - Податкова декларація), в якій задекларувало суму податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної власності, що підлягає сплаті, у розмірі 21 332, 25 грн. за рік (в т.ч. 1 777, 69 грн. - за січень-листопад 2013 року та 1 777, 66 грн. - за грудень 2013 року).
За даними податкової декларації, позивачем протягом лютого - листопада 2013 року сплачувались до державного бюджету суми орендної плати за землю у розмірах, передбачених договором оренди земельної ділянки від 30.11.2004р.
19 червня 2013 року службовими особами відповідача було проведено камеральну перевірку податкової декларації (розрахунку) ПП «Обрій 2000» (ідентифікаційний код 31173950) по орендній платі за земельні ділянки державної або комунальної власності за 2013 рік (вх. від 24.01.2013р.) з додатком № 1 «Відомості про наявні земельні ділянки» до неї (далі - Податкова декларація), за результатами якої складено Акт перевірки від 19.06.2013р. № 119/15-5-14/31173950.
В ході проведення перевірки було встановлено заниження позивачем суми податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності за квітень 2013 року, заявлену платником податків у Податковій декларації за 2013 рік (вх. від 24.01.2013р.) на 1 718, 43 грн.
05 липня 2013 року відповідачем на підставі акта перевірки було винесено податкове повідомлення-рішення (форми «Р») № 0002981550, яким позивачу визначено суму грошового зобов'язання за платежем «плата за землю сільськогосподарського призначення, що вноситься юридичними особами» (код бюджетної класифікації 13050200) в розмірі 2 148, 04 грн., в тому числі 1 718, 43 грн. - основного платежу, 429, 61 грн. - штрафних (фінансових) санкцій.
Рішенням Головного управління Міндоходів у м. Києві від 01.10.2013р. № 4858/10/26-15-10-08, винесеного за результатами розгляду первинної скарги позивача, оскаржуване податкове повідомлення-рішення ДПІ у Подільському районі міста Києва ДПС від 05.07.2013р. № 0002981550 залишено без змін, а скарга позивача - без задоволення.
Даючи правову оцінку обставинам вказаної справи колегія суддів зважає на наступне.
З 01.01.2011 року відносини щодо сплати орендної плати за земельні ділянки комунальної та державної власності регулюються приписами Податкового кодексу України (далі по тексту - ПК України).
Згідно із ст. 9 ПК України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності належить до загальнодержавних податків, порядок нарахування та сплати якого регламентований положеннями Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 288.1. ст. 288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Згідно до п. п. 288.5.1. п. 288.5. ст. 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Отже, положеннями ПК України передбачено, що питання встановлення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності вирішується за згодою сторін договору оренди землі із визначенням розміру орендної плати в такому договорі оренди. При цьому, органи державної і комунальної власності не мають права в договорах оренди встановлювати розмір орендної плати менший ніж передбачено п. 288 ст. 288 ПК України.
Разом з тим, вимоги п. 288.5. ст. 288 ПК України щодо мінімального розміру орендної плати стосуються узгодження розміру орендної плати при укладанні договору оренди або внесенні змін до нього, але ніяк не можуть вважатись зобов'язанням орендаря у односторонньому порядку змінити істотні умови договору, оскільки у п. 288.1. ст. 288 ПК України зазначено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.
Та обставина, що положення п. 288.5. ст. 288 ПК України закріплює мінімальне та максимальне значення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності означає лише те, що орендна плата за такі земельні ділянки є регульованою законодавством ціною.
Відповідно до ст. 15 Закону України «Про оренду землі», орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку внесення і перегляду та відповідальності за несплату є однією із істотних умов договору.
Згідно із ч. 2 ст. 21 вказаного Закону, розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
При дослідженні матеріалів справи колегією суддів було встановлено, що 30 листопада 2004 року між ПП «Обрій 2000» (Орендар) та Київською міською радою (Орендодавець) було укладено нотаріально посвідчений договір оренди землі строком на 25 років (реєстраційний запис за №85-6-00163 від 28.12.2004р.), за умовами якого позивачу на підставі п. 88 рішення Київської міської ради від 10.0.72003р. № 638/798 та згідно Акту приймання-передачі передавалася у строкове платне користування земельна ділянка загальною площею 0,1184 га, розташована за адресою: Андріївський узвіз, 30-34-в у Подільському районі м. Києва, - для будівництва, експлуатації та обслуговування житлового будинку.
Відповідно до пункту 2.2 вказаного Договору, грошова оцінка земельної ділянки згідно витягу з технічної документації від 01.07.2004р. № Ю-28604/2004 Головного управління земельних ресурсів Київської міської державної адміністрації становить 1 044 130, 00 грн.
За умовами пунктів 4.1. та 4.2 Договору, орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі. Розмір орендної плати за земельну ділянку встановлюється у наступних розмірах:
- у розмірі 1,5 відсотка від її нормативної грошової оцінки на період будівництва об'єкта;
- після введення в експлуатацію: 0,03 відсотка від нормативної грошової оцінки частини земельної ділянки, яка визначається пропорційно площі житлового фонду; 2 відсотків від нормативної грошової оцінки частини земельної ділянки, яка визначається пропорційно площі об'єктів соціальної інфраструктури житлового будинку.
Розмір орендної плати може змінюватись за згодою сторін шляхом прийняття відповідного рішення Київською міською радою та внесення змін до цього договору (п. 4.3 Договору).
Розмір орендної плати може переглядатись у випадках, передбачених законом, за згодою сторін, але не частіше ніж один раз на рік (п. 4.7 Договору).
28 лютого 2013 року Київською міською радою було прийнято рішення за № 89/9146 «Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України», яке було оприлюднене шляхом опублікування його в газеті «Хрещатик» (№ 45, квітень 2013 року).
Пунктами 1, 2 і 4 зазначеного Рішення передбачено:
- внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно з додатком до цього рішення, встановивши річну оренду плату у розмірі трьох відсотків від нормативної грошової оцінки земельних ділянок (справа № А-19747);
- орендарям земельних ділянок, зазначеним у додатку до цього рішення, забезпечити оформлення внесення відповідних змін до договорів оренди земельних ділянок;
- органам державної податкової служби контролювати дотримання орендарями земельних ділянок, зазначених у додатку до цього рішення, вимог цього рішення при подачі суб'єктами господарювання податкових декларацій і обчисленні ними суми орендної плати та при нарахуванні фізичним особам суми орендної плати, а при адмініструванні орендної плати за ці земельні ділянки застосовувати розмір орендної плати, встановлений пунктом 1 цього рішення, з моменту офіційного оприлюднення цього рішення.
Відповідно до статті 30 Закону України «Про оренду землі», зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Згідно до ст. 654 Цивільного кодексу України, зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.
Як свідчать матеріали даної справи, розмір орендної плати за орендовані позивачем земельні ділянки було встановлено у договорах оренди землі. При цьому, за умовами вказаного договору розмір орендної плати може переглядатись у разі зміни розмірів земельного податку за згодою сторін.
З аналізу наведених правових норм та умов вищевказаного договору оренди випливає, що зміна розміру орендної плати у зв'язку з набранням чинності Податковим кодексом України є підставою для перегляду установленого розміру орендної плати шляхом внесення відповідних змін до договору оренди землі сторонами цього договору, а у випадку недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди в цій частині спір вирішується в судовому порядку.
Так за умовами Договору оренди земельної ділянки від 28.02.2004р. ПП "Обрій 2000" наділене обов'язком сплачувати орендну плату в розмірах з урахуванням змін чинного законодавства України.
Однак, зважаючи на законодавчо закріплений мінімальний та максимальний розмір орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, колегія суддів приходить до висновку про відсутність правових підстав для задоволення вимог даного позову, оскільки з набранням чинності Податковим кодексом України позивач мав самостійно перерахувати розмір орендної плати з урахуванням вимог пп. 288.5.1 та 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України.
У звязку з цим, колегія суддів погоджується з висновоком суду першої інстанції про те, що податковий орган при визначенні позивачу суми податкового зобов'язання з орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності за січень-грудень 2013 року спірним податковим повідомлення-рішенням правомірно керувався нормами пп. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України, а не положенням п. 4.2 Договору оренди земельної ділянки.
За таких обставин, заявлені позивачем вимоги колегія суддів знаходить необґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.
Згідно зі ст. 159 КАС України судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Апелянтом не було надано доказів на підтвердження заявлених ним вимог, а тому доводи апеляційної скарги спростовуються вищевикладеним, матеріалами справи та не відповідають вимогам чинного законодавства.
Виходячи з вищезазначеного, колегія суддів вважає, що постановлене у справі рішення суду першої інстанції ґрунтується на вірно встановлених фактичних обставинах справи, яким дана належна юридична оцінка, правильно застосовані норми матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, та не допущено порушень матеріального і процесуального закону, які призвели або могли призвести до неправильного вирішення справи, доводи викладені в апеляційній скарзі не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстави для скасування або зміни рішення суду першої інстанції відсутні.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.198 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на постанову суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову суду без змін.
Керуючись ст.ст. 160, 195, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,-
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Приватного підприємства "Обрій 2000" - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 20 листопада 2013 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складання в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя суддя суддя Я.М. Собків Л.П. Борисюк М.І. Кобаль
Повний текст ухвали виготовлено - 04.07.14 р.
.
Головуючий суддя Собків Я.М.
Судді: Борисюк Л.П.
Кобаль М.І.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.07.2014 |
Оприлюднено | 15.07.2014 |
Номер документу | 39742601 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Собків Я.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні