ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 червня 2014 року справа № 823/1125/14
м. Черкаси
15 год. 20 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Орленко В.І.,
при секретарі - Дудці Г.О.,
за участю представника позивача дочірнього підприємства сільськогосподарського приватного орендного підприємства "Відродження" Ляшенко Т.Ю. - за посадою,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом дочірнього підприємства сільськогосподарського приватного орендного підприємства "Відродження" до державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Погрібного Сергія Юрійовича, реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів фермерське господарство "Царина", ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, про визнання дій протиправними, скасування державної реєстрації договорів оренди,
ВСТАНОВИВ:
До Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом звернулось дочірнє підприємство сільськогосподарського приватного орендного підприємства "Відродження", в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просить:
- визнати протиправними дії реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції та державного реєстратора Погрібного Сергія Юрійовича щодо прийняття: рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11440498 від 06.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11441806 від 06.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11441364 від 06.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11512432 від 11.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11552286 від 12.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11557955 від 12.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11555747 від 12.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11442340 від 06.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11575517 від 13.03.2014; рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11576055 від 13.03.2014;
- скасувати держану реєстрацію іншого речового права (оренди землі) на земельні ділянки: за кадастровим номером 7120383500:02:001:0205 (власник ОСОБА_4) рішення про державну реєстрацію №11552286 від 12.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0354 (власник ОСОБА_6) рішення про державну реєстрацію №11441806 від 06.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0353 (власник ОСОБА_6) рішення про державну реєстрацію №11442340 від 06.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0078 (власник ОСОБА_10) рішення про державну реєстрацію №11512432 від 11.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0487 (власник ОСОБА_7) рішення про державну реєстрацію №11555747 від 12.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0475 (власник ОСОБА_9) рішення про державну реєстрацію №11440498 від 06.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0095 (власник ОСОБА_12) рішення про державну реєстрацію №11576055 від 13.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0195 (власник ОСОБА_3) рішення про державну реєстрацію №11575517 від 13.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0196 (власник ОСОБА_3) рішення про державну реєстрацію №11557955 від 12.03.2014; за кадастровим номером 7120383500:02:001:0212 (власник ОСОБА_5) рішення про державну реєстрацію №11441364 від 06.03.2014.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, обґрунтовуючи їх тим, що у березні 2014 державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Погрібним Сергієм Юрійовичем прийняті спірні рішення про державну реєстрацію права оренди на вищезазначені земельні ділянки за ФГ «Царина».
В порушення вимог п.п. 8 1 ч. 2 ст. 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", при прийнятті оскаржуваних рішень державний реєстратор не зробив запиту інформації про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року, у зв'язку з чим допущено подвійну реєстрацію права оренди на земельну ділянку.
Відповідачі, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, в судове засідання не з'явились, до суду надіслали письмові заперечення та клопотання про розгляд справи без їх участі. В минулому судовому засіданні відповідач заперечував проти заявленого адміністративного позову, мотивуючи це тим, що для проведення державної реєстрації права оренди земельних ділянок за фермерським господарством «Царина» подано всі необхідні документи, передбачені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868; у реєстраційних справах містяться завірені копії державних актів та паспорти власників.
Під час розгляду заяв ФГ «Царина» про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок перевірено і встановлено, що у Державному реєстрі прав зареєстрованих прав оренди на зазначені земельні ділянки не виявлено, а тому прийняті рішення про проведення реєстрації права оренди землі за ФГ «Царина».
Стаття 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" не закріплює за державним реєстратором обов'язку встановлювати факти можливої попередньої реєстрації договорів оренди земельних ділянок шляхом запитування відповідної інформації.
Треті особи ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, належним чином повідомлені про дату, час та місце судового розгляду справи, в судове засідання не з'явилися, про причину своєї неявки не повідомили.
Під час судового розгляду справи треті особи ОСОБА_12, ОСОБА_11 та представник третьої особи ОСОБА_13 заперечували проти адміністративного позову та пояснили, що між ними та ДП СПОП «Відродження» відсутні діючи договори оренди землі.
Представник третьої особи фермерське господарство "Царина", належним чином повідомлений про дату, час та місце судового розгляду справи, в судове засідання не з'явився, про причину своєї неявки не повідомив. Відповідно до пояснень представника фермерського господарства "Царина", наданих у попередніх судових засіданнях, перед тим, як звернутись до реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції із заявами про державну реєстрацію права оренди на спірні земельні ділянки, фермерське господарство отримало у Зеленодібрівської сільської ради довідки про відсутність державної реєстрації договорів оренди вказаних земельних часток (паїв). Для реєстрації права оренди земельних ділянок за ФГ «Царина» відповідачу було подано весь необхідний пакет документів.
Заслухавши пояснення представника позивача, розглянувши подані документи і матеріали, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок доказів у їх сукупності, суд прийшов до висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
Судом встановлено, що у період з 05 по 12 березня 2014 року фермерське господарство «Царина» звернулось до реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області із заявами про державну реєстрацію права оренди земельних ділянок на підставі договорів оренди землі від 10.02.2013, укладених між ФГ «Царина та їх власниками ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12.
До заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (права оренди) додано: виписку з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців на ФГ «Царина», довіреність на ОСОБА_14, копія паспорта та копія коду РНОКПП; договори оренди; довідки виконавчого комітету Зеленодібрівської сільської ради Городищенського району про те, що рада не проводила державну реєстрацію договорів оренди на земельну частку (пай) вищезазначених громадян; квитанції про сплату державного мита, квитанції про надання інформації.
За результатами розгляду вказаних заяв, державним реєстратором прав на нерухоме майно реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Погрібним Сергієм Юрійовичем прийняті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:
- №11440498 від 06.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0475, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_9);
- №11441806 від 06.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0354, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_6);
- №11442340 від 06.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0353, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_6);
- №11441364 від 06.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0212, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_5);
- №11512432 від 11.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0078, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_10);
- №11552286 від 12.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0205, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_4);
- №11557955 від 12.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0196, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_3);
- №11555747 від 12.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0487, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_7);
- №11575517 від 13.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0195, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_3);
- №11576055 від 13.03.2014 про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована: Черкаська область, Городищенський район, с. Зелена Діброва, кадастровий номер земельної ділянки 7120383500:02:001:0095, за фермерським господарством "Царина" (власник земельної ділянки ОСОБА_12).
Вирішуючи спір, з огляду на аргументацію позивача, суд враховує, що Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі по тексту - Закон №1952-IV) визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Стаття 2 Закону № 1952-IV визначає, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав є обов'язковою. Пунктом 2 частини 1 статті 4 цього ж Закону передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягає, зокрема, право оренди земельної ділянки.
Повноваження органу державної реєстрації прав, визначено статтею 8 Закону №1952-IV згідно якої орган державної реєстрації прав: проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації; забезпечує ведення Державного реєстру прав; надає інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом; забезпечує облік безхазяйного нерухомого майна; здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до частини 2 статті 9 Закону № 1952-IV державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах (пункт 1); приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав (пункт 2); у разі потреби вимагає подання передбачених законодавством додаткових документів, необхідних для державної реєстрації прав та їх обтяжень (пункт 8).
Відповідно до пункту 8-1 частини 2 статті 9 Закону № 1952-IV під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та зареєстровані в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент реєстрації законодавства проводили таку реєстрацію, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо зареєстрованих речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки;
Положення статті 9 Закону № 1952-IV також кореспондуються з пунктами 15-20 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 р. № 868.
Згідно положень частини 2 статті 28-1 Закону № 1952-IV орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.
Відповідно до частини 1 статті 15 Закону № 1952-IV державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку:
1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви;
2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень;
3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації;
4) внесення записів до Державного реєстру прав;
5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону;
6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Дослідивши реєстраційні справи на спірні земельні ділянки судом встановлено, що рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень прийняті державним реєстратором на підставі заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та інформації з Державного реєстру прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна.
В судовому засіданні відповідач пояснив, що оскільки перевірені матеріали не містили відомостей про реєстрацію інших прав на відповідну земельну ділянку, державним реєстратором здійснено державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Суд вважає хибними твердження відповідача щодо відсутності обов'язку встановлювати факти можливої попередньої реєстрації договорів оренди земельних ділянок шляхом запитування відповідної інформації.
Так, згідно з пунктами 1, 6 частини першої статті 24 Закону № 1952-IV у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено, зокрема, у разі, якщо заявлене право, обтяження не підлягає державній реєстрації відповідно до цього Закону; заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
В зв'язку з викладеним, суд приходить до висновку, що обов'язок у витребуванні інформації згідно пункту 8-1 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» зумовлений тим, що згідно пункту 6 частини першої статті 24 цього Закону державний реєстратор повинен відмовити у державній реєстрації прав та їх обтяжень у разі, якщо заявником подано ті самі документи, на підставі яких заявлене право та обтяження такого права вже зареєстровано у Державному реєстрі прав.
Крім того, у листі Державної реєстраційної служби України № 2951/05-15-13 від 06 серпня 2013 року «Щодо запобігання випадків подвійної реєстрації прав оренди на земельну ділянку за різними право набувачами», з посиланням на пункт 8-1 частини 2 статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», зазначено, що з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку, сформовану у результаті виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв), державному реєстратору слід запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року, зокрема виконавчих комітетів сільської, селищної, міської ради за місцем розташування земельної частки (паю).
Таким чином, саме державний реєстратор як суб'єкт владних повноважень, з метою недопущення одночасного існування державної реєстрації декількох прав оренди на одну земельну ділянку, у випадку проведення державної реєстрації права оренди на земельну ділянку та уникнення подвійної реєстрації повинен запитувати інформацію про наявність або відсутність зареєстрованих договорів у органів, що здійснювали таку реєстрацію до 01 січня 2013 року.
Судом встановлено, що реєстрацію договорів оренди землі у 2008 році здійснював Городищенський РВ ЧРФ ДП «Центр ДЗК», у 2012 році - відділ Держкомзему у Городищенському районі Черкаської області.
Разом з тим матеріалами справи підтверджено та не спростовувалось відповідачем, що відповідні запити до відділу Держземагенства у Городищенському районі Черкаської області державним реєстратором не надсилались.
Натомість, згідно інформації, наданої відділом Держземагентства у Городищенському районі Черкаської області, на виконання вимог прокуратури Городищенського району від 07.04.2014 №1115 вих.14, в Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі по Зеленодібрівській сільській раді наявні дані про реєстрацію договорів оренди земельних ділянок, укладених між ДП СПОП «Відродження» та ОСОБА_3 (дата реєстрації договору оренди землі 07.06.2012, строк дії - 20 років), ОСОБА_4 (дата реєстрації 08.05.2008, строк дії 10 років), ОСОБА_5 (дата реєстрації 07.06.2012, строк дії - 20 років), ОСОБА_6 (дата реєстрації 08.05.2008, строк дії 10 років), ОСОБА_7 (дата реєстрації - 08.05.2008, строк дії - 10 років), ОСОБА_8 (дата реєстрації - 08.05.2008, строк дії - 10 років) ОСОБА_9 (дата реєстрації 08.05.2008, строк дії - 5 років; дата реєстрації - 07.06.2012, строк дії - 10 років), ОСОБА_10 (дата реєстрації - 08.05.2008, строк дії - 10 років), ОСОБА_11 (дата реєстрації - 07.06.2012, строк дії - 20 років), ОСОБА_12 (дата реєстрації 07.06.2012, строк дії - 10 років).
Судом також встановлено, що з метою уникнення подвійної реєстрації права оренди спірних земельних ділянок, 30.09.2013 відділом Держземагентства у Городищенському районі направлена інформація начальнику реєстраційної служби Городищенського управління юстиції про те, що між вище переліченим особами та ДП СПОП «Відродження» вже є укладені та зареєстровані у передбаченому законом порядку договори оренди вказаних земельних ділянок.
30.07.2013 ДП СПОП «Відродження» направило до реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції лист про намір ФГ «Царина» незаконно зареєструвати договори оренди вищевказаних земельних ділянок, які перебувають в оренді ДП СПОП «Відродження».
Суд звернув увагу, що вищевикладені обставини були встановлені прокуратурою Городищенського району під час проведення перевірки (за зверненням ДП СПОП «Відродження») в порядку нагляду за додержанням та застосуванням реєстраційною службою Городищенського районного управління юстиції Черкаської області вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 №868 та інших нормативно-правових актів у сфері земельних відносин.
З урахуванням вищевикладеного, суд прийшов до висновку, що державний реєстратор, не перевіривши наявність або відсутність зареєстрованих договорів оренди на спірні земельні ділянки, необґрунтовано та в порушення приписів статті 9 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» прийняв рішення про державну реєстрацію права оренди та їх обтяжень за новим орендарем.
За вказаних обставин, суд вважає, що позовні вимоги в частині визнання протиправними дій державного реєстратора прав на нерухоме майно Погрібного Сергія Юрійовича щодо прийняття спірних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, підлягають задоволенню.
Разом з тим, у задоволенні позовних вимог щодо скасування державної реєстрації права оренди спірних земельних ділянок необхідно відмовити, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. У разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Процедуру прийняття і розгляду заяв щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) та скасування записів (далі - заява) Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав), перелік документів, необхідних для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав, права та обов'язки суб'єктів, що є учасниками зазначеної процедури визначає Порядок прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затверджений наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 року № 3502/5 (далі - Порядок №3502/5).
Відповідно до п. 2.1 Порядку №3502/5 для внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав та скасування записів Державного реєстру прав заявник подає органу державної реєстрації прав, державним реєстратором якого було проведено державну реєстрацію прав, або нотаріусу, яким проведено державну реєстрацію прав, заяву та документи, визначені цим Порядком.
Згідно з п. 2.6 Порядку №3502/5 для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.
Відповідно до п. 2.10 Порядку №3502/5 за результатами розгляду заяви та документів, що додаються до неї, державний реєстратор приймає рішення щодо внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав або рішення щодо відмови у внесенні змін до записів, відмови у внесенні записів про скасування державної реєстрації прав, відмови у скасуванні записів Державного реєстру прав.
З аналізу вказаних норм слідує, що чинним законодавством України передбачено порядок внесення запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про скасування державної реєстрації речових прав на підставі рішення суду, який передбачає, в тому числі, подання заяви та відповідних документів, а також прийняття державним реєстратором рішення про внесення запису, або відмову у його внесенні.
Оскільки позивачем заява про скасування рішень про державну реєстрацію прав державному реєстратору не подавалась та відповідне рішення державним реєстратором не приймалось, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині задоволенню не підлягають.
Згідно з частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Встановивши протиправність вищезазначених рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (права оренди), з метою повного захисту прав, свобод та інтересів позивача, суд вважає за необхідне їх скасувати.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку про задоволення позовних вимог в частині визнання протиправними дій державного реєстратора реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Погрібного Сергія Юрійовича щодо прийняття спірних рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (права оренди), та скасування вказаних рішень.
На підставі викладеного, керуючись статтями 159-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Погрібного Сергія Юрійовича щодо прийняття:
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11440498 від 06.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11441806 від 06.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11441364 від 06.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11512432 від 11.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11552286 від 12.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11557955 від 12.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11555747 від 12.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11442340 від 06.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11575517 від 13.03.2014;
- рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №11576055 від 13.03.2014;
Скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Городищенського районного управління юстиції Черкаської області Погрібного Сергія Юрійовича про державну реєстрацію прав та їх обтяжень:
- №11440498 від 06.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0475, за фермерським господарством "Царина";
- №11441806 від 06.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0354, за фермерським господарством "Царина";
- №11442340 від 06.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0353, за фермерським господарством "Царина";
- №11441364 від 06.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0212, за фермерським господарством "Царина";
- №11512432 від 11.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0078, за фермерським господарством "Царина";
- №11552286 від 12.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0205, за фермерським господарством "Царина";
- №11557955 від 12.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0196, за фермерським господарством "Царина";
- №11555747 від 12.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0487, за фермерським господарством "Царина";
- №11575517 від 13.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0195, за фермерським господарством "Царина";
- №11576055 від 13.03.2014, яким проведено державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, кадастровий номер 7120383500:02:001:0095, за фермерським господарством "Царина".
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути з Державного бюджету України на користь дочірнього підприємства сільськогосподарського приватного орендного підприємства "Відродження" 73 (сімдесят три) грн. 08 коп. судового збору.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня проголошення постанови. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні, апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.І. Орленко
Повний текст постанови виготовлений 27.06.2014.
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.06.2014 |
Оприлюднено | 23.07.2014 |
Номер документу | 39779103 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.І. Орленко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні