Справа № 815/3249/14
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 липня 2014 року Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Левчук О.А.,
за участю секретаря Хлопко А.Ю.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Одесі справу за адміністративним позовом малого підприємства у формі товариства з обмеженою відповідальністю "ВЄК" до Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області про визнання протиправними та скасування припису і протоколу від 21.03.2014 року та постанови від 27.03.2014 року, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить визнати протиправними та скасувати припис від 21.03.2014 року, протоколу від 21.03.2014 року та постанову від 27.03.2014 року № 129/102-П, складені Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області. В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 21.03.2014 року Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил МП ТОВ «ВЄК» із реконструкції АЗС з магазином та автомийкою за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11-А, у Малиновському районі м. Одеса. За результатами перевірки Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області 21.03.2014 р., був складений Акт з перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил. 21.03.2014 року Інспекцією, після складання Акту, було винесено Припис про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності в термін до 21.04.2014 року. Цього ж дня Інспекцією було складено Протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.03.2014 року з повідомленням про розгляд справи 27.03.2014 року. Не враховуючи факт запису в Акті про надання пояснень позивачем, 27.03.2014 року відповідачем, на підставі акту перевірки, протоколу та припису від 21.03.2014 року винесено Постанову № 129/102-П від 27.03.2014 р. про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування в розмірі 1 096 200 гривень (один мільйон дев'яносто шість тисяч двісті гривень) за неотримання дозволу на виконання будівельних робіт за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11-А, у Малиновському районі м. Одеси. Про винесену відповідачем Постанову № 129/102-П від 27.03.2014 р. та про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудування, позивач дізнався 28.03.2014 року.
Позивач зазначає, що відповідач не повідомляв МП ТОВ «ВЄК» про проведення позапланової перевірки, копія посвідчення посадовою особою контролюючого органу не надавалась, директор МП ТОВ «ВЄК» не об'єкті при здійсненні перевірки не знаходилась та не уповноважувала жодну особу на вчинення дії щодо представлення інтересів МП ТОВ «ВЄК» в ході перевірки. Також позивач зазначив, що МП ТОВ «ВЄК» здійснювались підготовчі роботи згідно Декларації про початок виконання підготовчих робіт від 12.09.2013 року № ОД 030132550581 з реконструкції автозаправного комплексу з магазином супутніх товарів та автомийкою за адресою: вул. Люстдорфська дорога, 11-А у Малиновському районі м. Одеси, замовником яких є МП ТОВ «ВЄК», а тому порушення, вказані в акті, приписі, протоколі від 21.03.2014 року не відповідають дійсності. Крім цього, позивач зазначив, що МП ТОВ «ВЄК» на об'єкті АЗК за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11-А не проводило робіт з будівництва об'єкта 5-ї категорії (АЗС), як це було зазначено в акті перевірки. Всі роботи, проведені на вказаному об'єкті повинні розглядатись як підготовчі.
Представник позивача у судовому засіданні позов підтримав, просив задовольнити його в повному обсязі.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував, просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову в повному обсязі. В обґрунтування заперечень зазначив, що оскаржувані позивачем припис від 21.03.2014 року, протокол від 21.03.2014 року та постанова від 27.03.2014 року № 129/102-П, складені Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області у відповідності до вимог чинного законодавства України, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Вислухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, показання свідка ОСОБА_3, дослідивши та проаналізувавши надані докази в їх сукупності, суд встановив наступне.
Відповідно ч.1 ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. за №3038-VI, державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил.
Частиною 2 статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно із ч.3 ст.41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 р. за №3038-VI, інспекції державного архітектурно-будівельного контролю розглядають відповідно до закону справи про правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб'єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 23 травня 2011 року N 553 (далі - Порядок № 553).
Згідно п. 1 Порядку № 553, Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється Держархбудінспекцією та її територіальними органами (далі - інспекції).
Пунктом 3 Порядку № 553 встановлено, що державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється посадовими особами інспекцій відповідно до їх посадових інструкцій та функціональних повноважень.
Відповідно до п. 5 Порядку № 533 Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за територіальним принципом (у межах областей) у порядку проведення планових та позапланових перевірок.
Згідно до п. п. 7, 9 Порядку № 533 позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи інспекції. Підставами для проведення позапланової перевірки є: звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства. Під час проведення позапланової перевірки посадова особа інспекції зобов'язана пред'явити службове посвідчення та направлення для проведення позапланової перевірки. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у присутності суб'єктів містобудування або їх представників, які будують або збудували об'єкт будівництва.
Відповідно до п.п. 17-19 Порядку № 533 у разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт (далі - припис). Акт перевірки складається у двох примірниках. Один примірник надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, а другий залишається в інспекції. Акт перевірки підписується посадовою особою інспекції, яка провела перевірку та суб'єктом містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Припис складається у двох примірниках. Один примірник припису залишається в інспекції, а інший надається суб'єкту містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль. Припис підписується посадовою особою інспекції, яка провела перевірку.
Відповідно до п. 22 Порядку № 533 постанова про накладення штрафу складається у трьох примірниках. Перший примірник постанови у триденний строк після її прийняття вручається під розписку суб'єкту містобудування (керівнику або уповноваженому представнику суб'єкта містобудування) або надсилається рекомендованим листом з повідомленням, про що робиться запис у справі. Два примірники залишаються в інспекції, яка наклала штраф.
В судовому засіданні встановлено, що 21.03.2014 року начальником інспекційного відділу № 2 інспекційного управління в м. Одеса на підставі наказу Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області від 30.12.2013 року № 176 «ОД» та направлення від 24.02.2014 року № 560, виданого на підставі доповідної начальника інспекційного відділу № 2 інспекційного управління в м. Одеса проведено позапланову перевірку щодо дотримання вимог містобудівного законодавства за адресою: вул. Люстдорфська дорога, 11 а, у Малиновському районі м. Одеси, назва та місцезнаходження об'єкта: Реконструкція автозаправна станція з магазином та авто мийкою за адресою: вул. Люстдорфська дорога, 11 а, у Малиновському районі м. Одеси, за результатами якої складено акт від 21.03.2014 року. В акті від 21.03.2014 року зазначено, що перевірку проведено із залученням та у присутності керівника Ткаченко В.С. При цьому, в направленні для проведення позапланової перевірки від 24.02.2014 року № 560 відсутні дані про отримання його керівником або уповноваженою особою МП ТОВ «ВЄК». Доказів пред'явлення вказаного направлення керівнику або уповноваженій особі позивача також надано не було (а.с. 66).
Крім цього, згідно наданої до судового засідання представником відповідача доповідної від 25.02.2014 року, яка стала підставою для видачі направлення від 24.02.2014 року № 560, виявлено реконструкцію автозаправки «SOCAR» за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11 а/1, а перевірку відповідачем проведено за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11 а (а.с. 75).
Також направлення від 24.02.2014 року № 560 на проведення перевірки відповідачем видано раніше, ніж виникли підстави для його видачі, оскільки доповідна начальника інспекційного відділу № 2 інспекційного управління в м. Одеса, яка стала підставою для видачі направлення, датована 25.02.2014 року.
Судом встановлено, що начальником інспекційного відділу № 2 інспекційного управління в м. Одеса складено протокол від 21.03.2014 року про правопорушення у сфері містобудівної діяльності та внесено припис від 21.03.2014 року про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил (а.с. 9-13).
27 березня 2014 року начальником Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області за результатами розгляду матеріалів справи про адміністративне правопорушення у сфері містобудівної діяльності: акт перевірки від 21.03.2014 року, припис від 21.03.2014 року, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.03.2014 року, винесено постанову № 129/102-П від 27.03.2014 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, відповідно до якої МП ТОВ «ВЄК» визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого п. 5 ч. 2 ст. 2 Закону України «Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності» та накладено штраф в сумі 1096200 грн. (а.с.14-15).
Відповідно до ч. ч. 1, 2 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» після набуття права на земельну ділянку замовник може виконувати підготовчі роботи, визначені будівельними нормами, державними стандартами і правилами, крім винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень, з повідомленням органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підготовчі роботи з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень замовник здійснює на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання підготовчих робіт. Виконання підготовчих робіт, у тому числі з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень, може здійснюватися на підставі зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт чи дозволу на виконання будівельних робіт.
Згідно до ч. 4 ст. 35 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» реєстрацію декларації про початок виконання підготовчих робіт здійснює орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня отримання декларації. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання підготовчих робіт (направлення повідомлення до органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті) отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником інших документів дозвільного характеру для виконання підготовчих робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.
В судовому засіданні встановлено, що 12.09.2013 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України за № 19030132550581 зареєстровано Декларацію про початок виконання підготовчих робіт «Реконструкція АЗК з магазином супутніх товарів та автомийкою», будівельна адреса: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11 а. Проект виконання підготовчих робіт розроблений ТОВ «Херсонінжавтосервіс» та затверджений наказом директора МП ТОВ «ВЄК» (а.с. 47-48).
В розділі 3 Проекту підготовчих робіт зазначено, що в підготовчий період входять такі роботи: влаштування тимчасової дороги по плямі проектуємих для потреб будівництва; огородження будівельного майданчика частково суцільним дерев'яним парканом на стійках висотою Н=2.0м, а також проектуємим; виконання необхідних організаційно-фінансових заходів (забезпечення будівництва проектно-кошторисною документацією, укладання договорів, оформлення фінансування і т. ін.); створення геодезичної основи будівництва, виконання геодезичного розбивання; розчистка в необхідній кількості будівельного майданчику, планування території; влаштування тимчасових будівель та споруд на ділянках, обумовлених замовником з підрядником в межах відведеної ділянки будівництва; забезпечення будівництва водопостачання та електропостачання від існуючих мереж по технічним умовам. Закінчення зовнішніх та внутрішніх підготовчих робіт в обсязі, який забезпечує будівництво об'єкту, повинно бути затверджене актом, складеним замовником, який виконав роботи підготовчого періоду, представника територіального органу Держнаглядохоронпраці згідно з вимогами п.1.3 ДБН А.3.1-5:2009 (а.с. 84-118).
В акті від 21.03.2014 року зазначено, що за результатами перевірки встановлено, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області зареєстровано декларацію про початок виконання підготовчих робіт від 12.09.2013 року № ОД 030132550581 з реконструкції Автозаправного комплексу з магазином супутніх товарів та авто мийкою за адресою: вул. Люстдорфська дорога, 11 а, у Малиновському районі м. Одеси. Замовник будівництва МП ТОВ «ВЄК». У декларації зазначена проектна організація ТОВ «Херсонінжавтосервіс», м. Херсон, Миколаївське шосе, 18, ЄДРПОУ 14135838. Зокрема, з виїздом на місце для проведення перевірки за адресою: вул. Люстдорфська дорога, 11 а, у Малиновському районі м. Одеси було встановлено, що у зазначеній декларації наведені недостовірні відомості у розрізі того, що роботи, які виконувались на момент перевірки, не підпадають під підготовчі роботи, згідно із постановою Кабінету Міністрів України № 466 від 13.04.2011 року, а саме демонтована автозаправна станція та будівлі, які були розташовані на її території. Також на місці автозаправної станції виявлено виконання будівельних робіт з улаштування фундаменту.
Порядок виконання підготовчих робіт та Порядок виконання будівельних робіт затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466 "Деякі питання виконання підготовчих і будівельних робіт".
Відповідно до п. 1 Порядку виконання підготовчих робіт підготовчі роботи - роботи з підготовки земельної ділянки, влаштування огородження будівельного майданчика та знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки, вишукувальні роботи, роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, улаштування під'їзних шляхів, складування будівельних матеріалів, підведення тимчасових інженерних мереж, а також з винесення інженерних мереж та видалення зелених насаджень.
Згідно до п.п. 1, 2 Порядку виконання будівельних робіт будівельні роботи - роботи з нового будівництва, реконструкції, технічного переоснащення діючих підприємств, реставрації, капітального ремонту. Будівельні роботи можуть виконуватися замовником після отримання документа, що посвідчує право власності чи користування земельною ділянкою, або договору суперфіцію та видачі замовнику Інспекцією дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до IV і V категорії складності.
На підставі вищевикладеного суд вважає безпідставними та необґрунтованими посилання відповідача в акті перевірки, що демонтаж автозаправної станції та будівель, які були розташовані на її території, здійснений МП ТОВ «ВЄК, відноситься до будівельних робіт, оскільки знесення будівель і споруд, порушення елементів благоустрою в межах відведеної земельної ділянки і є підготовчими роботами в розумінні Порядку виконання підготовчих робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 року № 466, відповідає проекту виконання підготовчих робіт, розробленому ТОВ «Херсонінжавтосервіс» та затвердженому наказом директора МПТОВ «ВЄК», та даним декларації від 12.09.2013 року № 19030132550581.
Крім цього, відповідачем не надано до суду жодних належних доказів на підтвердження того, що на місці автозаправної станції виконувались саме будівельні роботи з улаштування фундаменту, а не підготовчі роботи із спорудження тимчасових виробничих та побутових споруд, необхідних для організації і обслуговування будівництва, а також доказів, на підставі яких відповідач дійшов до висновку, що даний об'єкт, розташований за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11 а, слід віднести саме до V категорії складності.
Посилання відповідача на матеріали фото фіксації суд не приймає до уваги, оскільки з вказаних матеріалів, наданих представником відповідача в судовому засіданні, не вбачається коли саме та за якою саме адресою зроблені надані фотознімки (а.с. 71-74).
На підставі викладеного, суд вважає, що висновки відповідача, що МП ТОВ «ВЄК» самовільно виконуються будівельні роботи без права на їх виконання, що є порушенням ч. 1 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», є безпідставними, недоведеними та спростовуються зібраними по справі доказами.
Крім цього, в судовому засіданні встановлено, що 13 травня 2014 року складено акт про закінчення внутрішньо майданчикових підготовчих робіт і готовність об'єкта до початку будівництва, відповідно до якого до огляду пред'явлені роботи: демонтаж будівлі та конструкцій АЗС, влаштування конструкцій для монтажу будівельного крану та зроблено висновок, що роботи виконані в обсягах, передбачених проектом організації будівництва і проектом виконання робіт та відповідно до вимог нормативно-правових актів з охорони праці. На підставі викладеного дозволяється виконання основних будівельних, монтажних і спеціальних будівельних робіт на об'єкті (а.с. 141-142).
13.05.2014 року Державною архітектурно-будівельною інспекцією України МП ТОВ «ВЄК» видано дозвіл на виконання будівельних робіт № ІУ 115141330359 від 13.05.2014 року «Реконструкція автозаправної станції з розміщенням магазину супутніх товарів, кафе та авто мийка за адресою: м. Одеса, вул. Люстдорфська дорога, 11-а» (а.с. 130-131).
З урахуванням вищевикладеного суд дійшов до висновку, що Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області неправомірно та без урахування всіх обставин внесено припис від 21.03.2014 року та прийнято постанову від 27.03.2014 року № 129/102-П, а тому вони є протиправними та підлягають скасуванню.
Проте суд вважає, що позовні вимоги МП ТОВ «ВЄК» про визнання протиправним та скасування протоколу про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.03.2014 року задоволенню не підлягають, оскільки протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 21.03.2014 року не є рішенням суб'єкта владних повноважень в розумінні ч. 2 ст.17 КАС України та не породжує ніяких правових наслідків для позивача.
Згідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
За таких обставин, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, на підставі наданих сторонами доказів, з урахуванням встановлених у судовому засіданні фактів, суд дійшов до висновку, що адміністративний позов МП ТОВ «ВЄК» слід задовольнити частково, визнати протиправними та скасувати припис від 21.03.2014 року та постанову від 27.03.2014 року № 129/102-П, складені Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області. В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, 94, 159 - 163, 254 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправними та скасувати припис від 21.03.2014 року та постанову від 27.03.2014 року № 129/102-П, складені Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю в Одеській області.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 254 КАС України.
Повний текст постанови складено та підписано 23 липня 2014 року.
Суддя /підпис/ О.А. Левчук
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.07.2014 |
Оприлюднено | 28.07.2014 |
Номер документу | 39878088 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні