Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області
Справа № 483/1057/14-ц
Провадження № 2/483/376/2014
РІШЕННЯ
Іменем України
24 липня 2014 року м. Очаків
Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області у складі:
головуючого судді Медюк С.О.
при секретарі Даниловій А.Г.,
за участю прокурора Нижниченка О.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду цивільну справу за позовом Очаківського міжрайонного екологічного прокурора Дніпровської екологічної прокуратури (далі - прокурор) в інтересах держави в особі Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської області (далі - Інспекція держархбудконтролю Миколаївської області) до Куцурубськї сільської ради Очаківського району Миколаївської області (далі - Куцурубська сільрада Очаківського району, сільрада), ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно (елінг),
В С Т А Н О В И В :
У травні 2014 року прокурор, діючи в інтересах держави в особі Інспекції держархбудконтролю Миколаївської області звернувся до Куцурубської сільради Очаківського району та ОСОБА_2 з вказаним позовом.
Прокурор зазначав, що під час проведення перевірки в 2013 році дотримання вимог чинного законодавства при оформленні права власності на нерухомого майно - елінг, було виявлено порушення законів України про оформлення ОСОБА_2 рішенням сільради від 26 червня 2008 року № 55 права власності на елінг за адресою: АДРЕСА_1
В порушення Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.ст. 31,34,39 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Закону України «Про основи містобудування» (ст.5), п.п.11-12 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об'єктів, Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, ЦК України (ст.376), ст. 125 ЗК України, при відсутності правовстановлюючих документів на право користування земельною ділянкою де побудовано елінг, без документів, що підтверджують ввід в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, відсутності проектної документації, яка б відповідала державним будівельним нормам, стандартам та правилам, ОСОБА_2 дозволено оформити право власності на будівлю. Рішення про передачу у власність вказаному відповідачу нежитлового приміщення порушує не лише порядок оформлення нерухомого майна у власність, а порушує земельне і водне законодавство.
Посилаючись на викладене, прокурор просив, визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Куцурубської сільради від 26.06.2008 року № 55, визнати недійсним та скасувати свідоцтво про право власності на нерухоме майно серії САВ №940184 від 18.07.2008 року. Також прокурор просив поновити строк на звернення з позовом до суду.
В судовому засіданні прокурор позов підтримав в повному обсязі з підстав вказаних в заяві.
Представник позивача - Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської області, листом від 17 червня 2014 року №7/14-3214-14 просив розглянути справу без участі представника інспекції, позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив їх задовольнити.
Представник відповідача Куцурубської сільської ради в судове засідання не зявився, листом від 19 червня 2014 року№426/04.03 просив справу розглядати без їхньої участі, з позовом не згоден.
Вислухавши пояснення прокурора, дослідивши письмові докази, суд дійшов наступного.
Як вбачається з матеріалів справи та підтверджується копією договору від 21 березня 2005 року №21 укладеного між директором Причалу ЗЗЗ «С» та ОСОБА_2, останньому виділено місце під будівництво елінга №19. В розділі 3 договору вказано, що територія причалу № 333 "С" належить Південно-Бузькому БУВР
Відповідно до ч. 6 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчий комітет сільської ради в межах своїх повноважень приймає рішення.
Так, рішенням виконавчого комітету Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області 26 червня 2008 року № 55 вирішено оформити право власності ОСОБА_3 на об'єкт нерухомості - елінг" розташований за адресою: АДРЕСА_1 та видати на нього свідоцтво про право власності .
На підставі вказаного рішення, 18 липня 2008 року виконавчим комітетом Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області видано свідоцтво про право власності ОСОБА_2 на нерухоме майно - елінг, що розташований за зазначеною вище адресою, серії САВ № 940184.
Право власності на це нерухоме майно згідно витягу про реєстрацію права власності на нерухоме майно Очаківської районної філії Миколаївського МБТІ від 18 липня 2008 року №19579507 зареєстроване за ОСОБА_2
Відповідно до ст. 328 ЦК України право власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Частиною 1 статті 182 ЦК України передбачено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Згідно ч. 1 ст. 181 ЦК України, до нерухомих речей (нерухоме майно, нерухомість) належать земельні ділянки, а також об'єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначення.
Згідно до п.п. "а" п. 6.1. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України №7/5 від 07 лютого 2002 року, що діяло на час прийняття оспорюваного рішення, оформлення права власності на об'єкти нерухомого майна провадиться з видачею свідоцтва про право власності органами місцевого самоврядування фізичним особам та юридичним особам на новозбудовані, перебудовані або реконструйовані об'єкти нерухомого майна за наявності акта про право власності на землю або рішення про відведення земельної ділянки для цієї мети та за наявності акта комісії про прийняття обєкта і введення його в експлуатацію.
Згідно ст. 125 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем документа, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
З повідомлень управління Держземагенства в Очаківському районі Миколаївської області від 11 квітня 2014 року №928/3/07-24 вбачається, що в управлінні відсутня інформація про зареєстровані права на земельну ділянку за адресою: АДРЕСА_1
Як вбачається з копії повідомлення Держземагенства в Очаківському районі Миколаївської області від 28 листопада 2013 року №2107/01-28, згідно архівних даних Управління, станом на 01 січня 2013 року на території Очаківської міської ради та території Очаківського району, земельні ділянки за Товариством судовласників рибалок - любителів Причалу №ЗЗЗ «С» не зареєстровані .
Статтею 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" визначено, що будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об'єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил, місцевих правил забудови населених пунктів у порядку, встановленому ст. 24 Закону України "Про планування і забудову територій".
Відповідно до ст. 24 Закону України "Про планування і забудову територій" право на забудову земельної ділянки реалізується її власником або користувачем за умови використання земельної ділянки за її цільовим призначенням та відповідно до містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки, встановлених згідно з вимогами цього Закону.
Статтею 27 вказаного Закону передбачено, що фізична чи юридична особа, яка подала заяву (клопотання) про намір забудови на земельній ділянці, що перебуває у її власності або користуванні, має право на одержання вихідних даних для проектування об'єкта містобудування.
Дозвіл на виконання будівельних робіт, відповідно до ст.24 Закону України "Про планування і забудову територій", - це документ, що засвідчує право замовника та підрядника на виконання підготовчих (якщо підготовчі роботи не були виконані раніше відповідно до дозволу на виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд.
Дозвіл на виконання будівельних робіт надається інспекціями державного архітектурно-будівельного контролю.
Згідно інформації інспекції Державного архітектурно-будівельного контролю у Миколаївській області від 08 квітня 2014 року №7/14-1858-14 відповідні дозволи на виконання будівельних робіт з будівництва елінгів за адресою: АДРЕСА_1 у період з 01 січня 2008 року інспекцією не надавались та документи декларативного характеру не реєструвались.
Також, згідно повідомлення Очаківської районної адміністрації Миколаївської області від 10 червня 2013 року № 1551/02-01/4, дозволи громадянам та юридичним особам на початок будівництва елінгів в межах території Куцурубської сільської ради відділом регіонального розвитку, архітектури, містобудування, ЖКГ та розвитку інфраструктури Очаківської райдержадміністрації не надавались та представники райдержадміністрації не залучались до складу комісій з прийняття елінгів в експлуатацію.
Згідно ст.ст. 31, 34, 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та ст. 5 Закону України "Про основи містобудування" забороняється експлуатація об'єктів, не прийнятих інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у встановленому законодавством порядку.
Таким чином усупереч вищевказаним нормам виконкомом Куцурубської сільської ради згідно рішення від 26 червня 2008 року № 55 було оформлено право власності ОСОБА_2 на об'єкт нерухомості - елінг та видано свідоцтво, що посвідчує вказане право в межах території с.Куцуруб Очаківського району Миколаївської області за відсутності у заявника документів, що підтверджують право на землю та відповідність закінченого будівництвом об'єкта проектній документації, державним будівельним нормам, стандартам і правилам, яку повинен був мати відповідач ОСОБА_2
Відповідно до ч. 1 та 2 ст. 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважається самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належного проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
Крім того, актом обстеження нерухомого майна по АДРЕСА_2 на території інженерної підготовки будмайданчика Дніпро-Бузького гідровузлу від 20 червня 2013 року було встановлено, що на території інженерної підготовки будмайданчиків Дніпро-Бузького гідровузлу (намивна територія загальною площею 426000 кв.м) за адресою: АДРЕСА_2 що належить Миколаївському регіональному управлінню водних ресурсів, розміщено: комплекс нерухомого майна, власником якого є Державне підприємство "Укрводсервіс", в межах вказаної території розміщено товариство судновласників рибалок-любителів причалу №333 «С», членами якого на даній території побудовані елінги, на які Куцурубською сільською радою громадянам видані свідоцтва про право власності на нерухоме майно з присвоєнням адрес по АДРЕСА_1
Згідно свідоцтва про право власності на нерухоме майно, що видане 25 травня 2009 року виконавчим комітетом Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, власником нежитлового об'єкту, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 є Миколаївське регіональне управління водних ресурсів та за останнім зареєстроване право власності на це майно, що підтверджується витягом про реєстрацію права власності на нерухоме майно Очаківської районної філії Миколаївського МБТІ від 25 травня 2009 року № 22826727.
Крім того, в 2003 році Південно - Бузьке БУВР почало процес оформлення земельної ділянки в користування. Так, розпорядженням голови Очаківської районної державної адміністрації від 28 березня 2003 року №113, зміненому в частині розміру земельної ділянки, вказаному управлінню надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки в постійне користування під об'єкти існуючих інженерних споруд (намивна територія), площею 32,74 та. в 2007 році проект було виготовлено, що підтверджується копіями розпоряджень голови Очаківської державної районної адміністрації від 28 березня 2003 року №113 та від 24 лютого 2005 року №46.
На стадії розробки проекту, земельній ділянці площею 32,74 га було присвоєно кадастровий номер 4825182200:02:000:0045, що вбачається з повідомлення Управління Держземагенства в Очаківському районі Миколаївської області від 25 листопада 2013 року №2083/01-28. Проте проект відведення земельної ділянки не був затвердженим та до Управління Держземагенства в Очаківському районі Миколаївської області не передавався, оскільки така інформація в архіві Управління відсутня. Записи в Книгах про реєстрацію правовстановлюючих документів станом на 01 січня 2013 рокe відсутні.
Крім цього, слід зазначити, що на підставі наказу Комітету України по водному господарству від 22 травня 2007 року №106, діяльність Південно - Бузського БУВР припинено та з 1 серпня 2007 року на базі ліквідованого управління та іншої юрособи створено Південно - Бузьке Басейнове управління водними ресурсами річки Південний Буг (БУВР Південного Бугу).
На підставі вказаного наказу, Миколаївському РУВР, відомчій організації БУВР Південного Бугу, за актом прийому - передачі від 28 вересня 2007 року передано майно вказаної ліквідованої юрособи.
Вказане підприємство також не оформило у користування земельну ділянку на якій знаходилися гідротехнічні споруди. Але на підставі рішення виконкому Куцурубської сільради від 16 квітня 2009 року №35, Миколаївське РУВР отримало свідоцтво про право власності на нежитлові об'єкти, які за описом складають загальну площу 426000 кв.м. (з врахуванням шарів споруд). Всі зазначені споруди значаться за адресою: АДРЕСА_2
За вимогами Земельного Кодексу України ( ст. 58), Водного Кодексу, в редакції на час виникнення спірних правовідносин, землі з гідротехнічними, іншими водогосподарськими спорудами та каналами, відносяться до земель водного фонду.
Отже, на 2007 рік була фактично сформована земельна ділянка, якій привласнено кадастровий номер з віднесенням земельної ділянки до водного фонду. Разом з тим, на її поверхні знаходяться гідроспоруди, які передані у власність Миколаївському РУВР. Рішення та відповідне свідоцтво чинні та не скасовані.
Спірний елінг побудовано ОСОБА_2, який перебуває в товаристві судновласників рибалок - любителів Причалу №333 «С». 26 червня 2008 року він звернувся із заявою до голови Куцурубівської сільради про надання дозволу на приватизацію з оформленням права власності на елінг, зазначивши адресу споруди: АДРЕСА_1. Заява була розглянута та рішенням виконкому Куцурубівської сільради №55 відповідачу оформлено право власності на об'єкт нерухомості - елінг. Проте його адреса вказана АДРЕСА_1, тобто споруді привласнено номер без вирішення окремо цього питання рішенням.
Викладені обставини свідчать про те, що відповідачем побудована самовільна нежитлова капітальна споруда на намивної території, яка фактично сформована як земельна ділянка водного фонду. При цьому, земельна ділянка під спірною спорудою не виділялася в користування або у власність ні товариству рибалок причалу 333 «С», ні ОСОБА_2 Спірна споруда до того ж побудована на території, яка значиться гідроспорудою, що належить Миколаївському РУВР, а виконавчий комітет Куцюрубської сільради дав дозвіл на передачу ОСОБА_2 у право власності на нерухоме нежитлове приміщення з порушенням закону.
Крім того, з листа Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області № 646/04.03 від 25 червня 2013 року вбачається, що в сільській раді містобудівної або іншої документації про розташування АДРЕСА_1 немає.
Пунктом 10 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Відповідно до ч. 2 п. 10 ст. 16 ЦК України, одним із способів захисту цивільних прав та інтересів судом є визнання незаконним рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Статтею 21 ЦК України визначено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Отже, враховуючи викладене та те, що у виконкому Куцурубської сільської ради на момент прийняття рішення від 26 червня 2008року № 55 не було правових підстав для оформлення права власності ОСОБА_2 на об'єкт нерухомості - елінг, заявлені прокурором позовні вимоги щодо визнання незаконним та скасування рішення виконавчого комітету Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області від 26 червня 2008 року № 55 та визнання недійсним та скасування виданого ОСОБА_2 свідоцтва серії САВ № 940184 від 18 липня 2008 року про право власності на нерухоме майно - елінг підлягають задоволенню.
Також, у порядку, передбаченому ч. 3 ст. 88 ЦПК України, підлягає стягненню з відповідачів у дохід держави судовий збір у розмірі 60 грн. 90 коп., від сплати якого при зверненні до суду із цим позовом прокурор звільнений.
Керуючись ст.ст. 10, 11, 209, 212, 214-215 ЦПК України, суд
В И Р І Ш И В :
Цивільний позов Очаківського міжрайонного екологічного прокурора Дніпровської екологічної прокуратури в інтересах держави в особі Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської області до Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно (елінг), - задовольнити.
Поновити Очаківському міжрайонному екологічному прокурору Дніпровської екологічної прокуратури строк позовної давності для звернення до суду з позовом в інтересах держави в особі Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю Миколаївської області до Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області, ОСОБА_2 про визнання незаконним та скасування рішення, визнання недійсним та скасування свідоцтва про право власності на нерухоме майно (елінг).
Визнати незаконним та скасувати рішення виконавчого комітету Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області від 26 червня 2008 року №55 "Про оформлення права власності на об'єкт нерухомості - елінг".
Визнати недійсним та скасувати видане ОСОБА_2 свідоцтво серії САВ № 940184 від 18 липня 2008 року про право власності на нерухоме майно - елінг, розташований за адресою: АДРЕСА_1
Стягнути на користь держави з Куцурубської сільської ради Очаківського району Миколаївської області та ОСОБА_2 по 60 гривень 90 копійок судового збору з кожного.
Рішення може бути оскаржене до апеляційного суду Миколаївської області через Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня його проголошення, а особами, які брали участь у справі, але не були присутні у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, - протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним судом.
Головуючий
Суд | Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2014 |
Оприлюднено | 28.07.2014 |
Номер документу | 39910765 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Очаківський міськрайонний суд Миколаївської області
Медюк С. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні