ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 липня 2014 року Справа № 908/2991/13
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
Головуючий суддяХодаківська І.П., суддіФролова Г.М., Яценко О.В. розглянувши матеріали касаційної скарги Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на постановуДонецького апеляційного господарського суду від 22.01.2014 року у справі№ 908/2791/13 господарського судуЗапорізької області за позовомВиконуючого обов'язки прокурора Хортицького району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради до Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" провнесення змін до договору оренди землі
В засіданні взяли участь представники:
- позивача:не з'явився, - відповідача:Пушанко І.О. дов. № 10-94-10/д від 19.02.2014 року, - прокуратури:Кузнецова Ю.В. посв. № 023135 від 26.11.2013 року.
ВСТАНОВИВ:
Виконуючий обов'язки прокурора Хортицького району міста Запоріжжя в інтересах держави в особі Запорізької міської ради в інтересах держави в особі Запорізької міської ради звернувся до господарського суду Запорізької області з позовом до публічного акціонерного товариства "Укрнафта" (далі за текстом - ПАТ "Укрнафта") про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Рішенням господарського суду Запорізької області від 31.10.2013 року у справі № 908/2991/13 позовні вимоги задоволено: змінено п. 8 Договору оренди землі від 15.04.2006 року, яким передано в оренду земельну ділянку по вул. Задніпровська, 74 у місті Запоріжжя загальною площею 0, 2499 га, укладеного між Запорізькою міською радою та Відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", зареєстрованого Запорізькою регіональною філією ДП "Центр ДЗК при Державному комітеті України по земельним ресурсам", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2006 року № 040626100463, виклавши його у такій редакції: "Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі: 96 670 грн. 82 коп. (дев'яносто шість тисяч шістсот сімдесят гривень 82 коп.), що складає шестикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року".
Не погодившись з рішенням місцевого господарського суду, ПАТ "Укрнафта" звернулось до Донецького апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просило скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 31.10.2013 року та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позову прокурора про внесення змін до договору оренди землі відмовити у повному обсязі.
Постановою Донецького апеляційного господарського суду від 22.01.2014 року у справі № 908/2991/13 апеляційну скаргу ПАТ "Укрнафта" залишено без задоволення, а рішення господарського суду Запорізької області від 31.10.2013 року - без змін.
Не погоджуючись з вказаними судовими актами, ПАТ "Укрнафта" звернулось до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду Запорізької області від 31.10.2013 року та постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.01.2014 року у справі № 908/2991/13 та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачеві у задоволенні позовних вимог у повному обсязі, аргументуючи порушення норм права, зокрема, ст. ст. 4, 12 Податкового кодексу України, ст. ст. 4 7 , 43, 54, 82, 111 28 Господарського процесуального кодексу України .
Розпорядженням секретаря другої судової палати Вищого господарського суду України від 21.07.2014 року № 03-05/1086 для розгляду касаційної скарги у справі № 908/2991/13 у зв'язку з виходом з відпустки суддів Ходаківської І.П. та Фролової Г.М., сформовано колегію суддів у складі: головуючий - Ходаківська І.П., судді Фролова Г.М., Яценко О.В. (доповідач).
Учасників судового процесу відповідно до статті 111 4 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України) належним чином повідомлено про час і місце розгляду касаційної скарги.
Колегія суддів Вищого господарського суду України, переглянувши у касаційному порядку рішення суду першої інстанції та постанову апеляційної інстанції, на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши застосування судом першої та апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що 15.04.2006 року між Запорізькою міською радою (Орендодавець) і відкритим акціонерним товариством "Укрнафта", правонаступником якого є ПАТ "Укрнафта" (Орендар) був укладений договір оренди землі, зареєстрований Запорізькою регіональною філією Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 31.05.2006 року № 040626100463, згідно п. п. 1, 2 якого орендодавець, відповідно до рішення двадцять п'ятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 29/220 від 30.11.2005 року, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0, 2499га, для розташування автозаправної станції, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Задніпровська, 74.
Положеннями п. п. 4 вказаного вище Договору закріплено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 858 406 грн. 50 коп. в цінах 2006 року. Договір укладається на десять років.
Згідно п. 8 Договору орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 8 584 грн. 07 коп. за календарний рік в цінах 2006 року.
Відповідно до п. п. 9, 10 Договору обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції. Орендна плата вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Хортицького району 33217812600008 в відділенні Держказначейства у Хортицькому районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014100, код 13050200.
Пунктом 11 Договору сторони узгодили, що розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди землі; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Положеннями п. 32 Договору сторони узгодили, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розглядається у судовому порядку.
03.03.2008 року рішенням Запорізької міської ради № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя; затверджено базову вартість 1 кв. м землі у розмірі 190, 18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.08; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.08.
Місцевим та апеляційним господарськими судами досліджено, що згідно витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка 1 м. кв. земельної ділянки площею 2 499, 0 м. кв. (спірна земельна ділянка) становить 644, 73 грн., нормативна грошова оцінка - 1 611 180, 27 грн.
Згідно додатку до Рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" для визначення розміру орендної плати земельних ділянок м. Запоріжжя (за виключенням певних пунктів) розповсюджується коефіцієнт "3".
26.06.2012 року Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя"", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.
Господарськими судами попередніх інстанцій встановлено, що рішення № 37 від 26.06.2012 року було оприлюднене 24.07.2012 року в газеті "Запорізька Січ" та набрало чинності 01.01.2013 року як зазначено в п. 5 цього рішення.
Як вбачається з матеріалів справи та досліджувалось судами, 21.02.2013 року Запорізька міська рада направила на адресу відповідача письмову пропозицію "Про внесення змін до договору оренди землі" № 01/02-21/00490 (а.с.23-25), що підтверджується копією поштового повідомлення про вручення кореспонденції 11.03.2013 року та фіскальним чеком ЗД УДППЗ "Укрпошта" № 5493 від 07.03.2013 року, однак вказана пропозиція залишена відповідачем без належного реагування.
Згідно ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.
За приписами ст. 124 Земельного кодексу України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладання договору оренди земельної ділянки.
Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до ст. 23 Закону "Про оцінку земель" технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Господарськими судами попередніх інстанцій досліджено, що згідно витягу з рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 року, зокрема, пункту 3, вирішено затвердити базову вартість 1 м. кв. землі у розмірі 190, 18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 року.
Згідно п. п. 288.5., 288.5.1. Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
Положеннями п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України закріплено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 і 278 цього Кодексу.
Місцевим та апеляційним господарськими судами встановлено, що 26.06.2012 року Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради №16 від 27.07.2011р. "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя"", згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.
За приписами ст. 651, 652 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Зокрема, договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.
Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі" зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується у судовому порядку.
За таких обставин, обґрунтованим є висновок судів про те, що п. п. 11, 32 Договору та Законом України "Про оренду землі" передбачені випадки зміни розміру орендної плати, зокрема зміна розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, у тому числі в наслідок інфляції в інших випадках передбачених законом., що відповідно передбачає можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом.
Таким чином, колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій про те, що оскільки сторонами в договорі оренди передбачена можливість перегляду орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Місцевим та апеляційним господарськими судами досліджено, що земельна ділянка, яка передана відповідачу в оренду пройшла нормативну оцінку і на час звернення до суду із позовом складає відповідно даних Держземагенства 1 611 180, 27 грн. На вказаній земельній ділянці розташована автозаправна станція відповідача. Відповідно до проведеного розрахунку розмір орендної плати становить 96 670 грн. 82 коп.
За таких обставин, суди дійшли до обґрунтованого висновку про, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом. Орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у постанові від 06.12.2010 року у справі № 2-1/10068-2008.
Доводи скаржника про те, що рішення Запорізької міської ради № 37, якщо воно було оприлюднене після 15 липня 2012 року, повинно застосовуватись не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом, тобто з 2014 року є необґрунтованими з огляду на наступне.
Відповідно до ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Згідно п. 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рішення ради нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо радою не встановлено більш пізній строк введення цих рішень у дію.
Колегія суддів касаційної інстанції зазначає, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Судами попередніх інстанцій досліджено, що станом на час вирішення спору рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 року та № 37 від 26.06.2012 року, якими затверджено розміри орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя та встановлено коефіцієнти, які використовуються при розрахунку орендної плати, недійсними не визнано та не скасовано у встановленому законом порядку, тобто є чинними.
Всі інші доводи скаржників не спростовують висновків судів попередніх інстанцій та зводяться до переоцінки доказів, яким вже було надано оцінку судами попередніх інстанцій.
За таких обставин, колегія суддів касаційної інстанції приходить до висновку, що під час розгляду справи місцевим та апеляційним господарськими судами фактичні обставини справи встановлено на основі повного, всебічного і об'єктивного дослідження поданих доказів, господарськими судами вірно застосовані норми права, а доводи скаржника не спростовують законності прийнятих у справі судових актів.
Відповідно до п. 1 ст. 111 9 ГПК України касаційна інстанція за результатами розгляду касаційної скарги має право залишити рішення першої інстанції або постанову апеляційної інстанції без змін, а скаргу - без задоволення.
Касаційна скарга залишається без задоволення, коли суд визнає, що рішення місцевого та постанова апеляційного господарських судів прийняті з дотриманням вимог матеріального та процесуального права, з'ясуванням всіх обставин, які мають значення для правильного вирішення спору.
Таким чином, колегія суддів Вищого господарського суду України погоджується з висновками місцевого та апеляційного господарських судів, які відповідають матеріалам справи та чинному законодавству, у зв'язку з чим підстав для скасування чи зміни оскаржуваних судових актів не вбачається.
Керуючись ст. ст. 111 5 , 111 7 , 111 9 , 111 11 Господарського процесуального кодексу України, суд
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Укрнафта" на постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.01.2014 року у справі № 908/2991/13 залишити без задоволення.
2. Постанову Донецького апеляційного господарського суду від 22.01.2014 року у справі № 908/2991/13 залишити без змін.
Головуючий суддяІ.П. Ходаківська СуддіГ.М. Фролова О.В. Яценко
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2014 |
Оприлюднено | 30.07.2014 |
Номер документу | 39942093 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Вищий господарський суд України
Яценко О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні