cpg1251 Харківський окружний адміністративний суд П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 липня 2014 р. справа №820/11160/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Котеньова О.Г., при секретарі судового засідання Гумінській Л.М.,
за участі сторін:
представника позивача - Білоголовської Л.А.,
представника відповідачів - Дудкіна Д.В.,
представника першої третьої особи - Юнакова Є.О.,
представника другої третьої особи - Букача О.О.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні у м. Харкові адміністративну справу за адміністративним позовом Приватного акціонерного товариства "Садовод" до Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича, Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області, треті особи - Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області, Головне управління Держземагенства у Харківській області про скасування рішень, -
В С Т А Н О В И В:
Позивач, Приватне акціонерне товариство "Садовод", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченка Іллі Леонідовича, треті особи: Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області, Головне управління Держземагентства у Харківській області, в якому, з урахуванням уточнень, просить суд:
- скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича № 8843719 від 09.12.2013 р. у державній реєстрації права власності держави на земельні ділянки;
- скасувати рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича № 8843776 від 09.12.2013 р. у державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок;
- зобов'язати Реєстраційну службу Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області на підставі розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області від 27.08.2012 року № 265 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Андріївської сільської ради АТ "Садовод" здійснити заходи по державній реєстрації права власності держави в особі Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області на земельні ділянки сільськогосподарського призначення розташовані за межами населених пунктів на території Андріївської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області Кадастровий № 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га;
- зобов'язати Реєстраційну службу Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області одночасно із здійсненням заходів по реєстрації прав власності держави на земельну ділянку здійснити заходи по державній реєстрації іншого речового права - права оренди земельних ділянок на підставі розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області від 27.08.2012 року № 265 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Андріївської сільської ради АТ "Садовод" та договору оренди землі №33 від 27.12.2012 року, укладеного між Приватним акціонерним товариством та Великобурлуцькою районною державною адміністрацією Харківської області щодо оренди земельної ділянки Кадастровий № 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га.
У обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що розпорядженням Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області №265 від 27.08.2012 р. позивачу передано в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва земельні ділянки загальною площею 520,3066 га, в тому числі і земельну ділянку з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га. Між Великобурлуцькою районною державною адміністрацією Харківської області та ПАТ «Садовод» 27 грудня 2012 року було укладено договори оренди землі на земельні ділянки загальною площею 520,3066 га в тому числі і договір оренди землі № 33 на земельну ділянку з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га.
Позивач 30.11.2013 р. звернувся до Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області з заявами про державну реєстрацію права держави та похідного права оренди на земельну ділянку. Рішенням № 8843719 від 09.12.2013 р. відповідачем відмовлено ПАТ «Садовод» у державній реєстрації прав і у зв'язку з тим, що із заявою звернулася неналежна особа, тобто Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області та рішенням № 8843776 від 09.12.2013 р. відмовлено у державній реєстрації іншого речового права, похідного від права власності, оскільки подано за відсутності державної реєстрації права власності.
Позивачем зазначено, що вищевказаними рішеннями державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченка І.Л. неправомірно відмовлено у державній реєстрації речових прав та їх обтяжень, у зв'язку з чим вказані рішення підлягають скасуванню.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив задовольнити адміністративний позов з підстав та мотивів, викладених в ньому.
Відповідачі проти задоволення позовних вимог заперечували, через канцелярію суду надали заперечення на адміністративний позов, в яких зазначили, що оскаржувані в даній справі рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень є цілком законними та обґрунтованими, винесеними відповідно до норм чинного законодавства, а тому позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти задоволення позовних вимог заперечував, підтримав правову позицію, викладену у запереченнях на адміністративний позов, та просив суд у задоволенні позову відмовити.
Третьою особою, Головним управлінням Держземагентства у Харківській області, через канцелярію суду було надано заперечення на адміністративний позов, в яких, посилаючись на принцип розподілу влади, закріплений в ст. 6 Конституції України, зазначено, що саме Головне управління Держземагентства у Харківській області з 14.03.2013 року передає відповідно до закону земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб в межах Харківської області, а тому суд може надати правову оцінку обставинам під час розгляду та вирішення конкретної справи, але не може підміняти відповідний орган, рішення та дії якого оскаржуються, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень.
Представник третьої особи у судовому засіданні просив в задоволенні позовних вимог відмовити через їх безпідставність, посилаючись на письмові заперечення.
Представник третьої особи, Великобурлуцької районної Державної адміністрації Харківської області, у судовому засіданні зазначив, що позовні вимоги позивача підтримує в повному обсязі.
Заслухавши пояснення представників сторін по справі, дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв'язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.
Судом встановлено, що 30.11.2013 року до Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області надійшла заява №4262052 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо права власності) - права власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га, розташовану за адресою: с/рада Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область, за Великобурлуцькою районною державною адміністрацією Харківської області
30.11.2013 року Приватне акціонерне товариство "Садовод" звернулось до Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області із заявою №4262195 про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (щодо іншого речового права) - права оренди на земельну ділянку з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га, розташовану за адресою: с/рада Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область (відповідно до договору оренду землі №33).
Одночасно з документами для державної реєстрації похідного права на земельну ділянку Приватним акціонерним товариством "Садовод" до Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області подано розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації від 27.08.2012 року № 265 "Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок на території Андріївської сільської ради ЗАТ "Садовод" для державної реєстрації у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно права власності держави на земельні ділянки, до складу яких входить і земельна ділянка з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га.
Відповідно до карток прийому заяв №4262052 та №4262195, вказані заяви прийнято відповідачем разом з доданими до них документами.
Рішенням № 8843719 від 09.12.2013 р. відповідачем відмовлено у державній реєстрації прав і у зв'язку з тим, що із заявою звернулася неналежна особа, тобто Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області та рішенням № 8843776 від 09.12.2013 р. відмовлено у державній реєстрації іншого речового права, похідного від права власності, оскільки подано за відсутності державної реєстрації права власності.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується приписами Земельного кодексу України, Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2013 р. № 868.
Відповідно до преамбули Закону України України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-ІV від 01.07.2004 року (далі - Закон України №1952-ІV), цей Закон визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Статтею 2 Закону України №1952-ІV визначено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
У статті 3 Закону України №1952-ІV вказано, що Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Частина 2 статті 9 Закону України №1952-ІV передбачає прямий обов'язок державного реєстратора під час розгляду заяви про реєстрацію встановити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону №1952 державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.
Відповідно до ч. 4 ст. 15 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
З матеріалів справи вбачається, що 09.12.2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченком І.Л., керуючись ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. п. 16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, прийнято рішення за №8843719 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, а саме: відмовлено у державній реєстрації права власності, форма власності: державна, розмір частки: 1 на земельну ділянку, що розташована за адресою: с/рада Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область, з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га, за суб'єктом Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області у зв'язку з тим, що із заявою звернулась неналежна особа, а повинен звернутись уповноважений відповідний центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин або його територіальні органи.
09.12.2013 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченком І.Л., керуючись ст. 24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", п. п. 16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, прийнято рішення за №8843776 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, а саме: відмовлено у державній реєстрації іншого речового права, права оренди земельної ділянки, що розташована за адресою: с/рада Андріївська, Великобурлуцький район, Харківська область, з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га, за суб'єктом Приватне акціонерне товариство "Садовод" у зв'язку з тим, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.
Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі -Порядок), затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 р. № 703 деталізовано процедуру державної реєстрації прав власності, в тому числі і особливості державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до п. 16 Порядку за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову в такій реєстрації.
Згідно п. 23 Порядку державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Статтею 24 Закону України №1952-ІV визначено виключний перелік підстав для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень, зокрема у даному випадку, державний реєстратор у рішенні про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень визначив, що із заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень звернулася неналежна особа та заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону (п.3, 5-2 ч.1 ст.24 Закону України №1952-ІV).
Відповідно до ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).
Перевіряючи оскаржувані в даній справі рішення відповідача на відповідність приписам ч. 3 ст. 2 КАС України, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч.2 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4-1 цього Закону.
У відповідності до вимог ст. 4-1 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" ПАТ "Садовод" надано розпорядження Великобурлуцької районної державної адміністрації від 27.08.2012 р. №265 для проведення одночасно з державною реєстрацією похідного речового права (права оренди) права власності держави на зазначену земельну ділянку.
Вказаним розпорядженням ПАТ "Садовод" передано в оренду земельні ділянки загальною площею 520,3066 га в тому числі багаторічні насадження - 411,0184 га, ріллі-103,2493 га, пасовища - 6,0389 га за рахунок земель запасу, сільськогосподарського призначення, сільськогосподарські угіддя на території Андріївської сільської ради Великобурлуцького району Харківської області.
Частиною 7 статті 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що державна реєстрація прав проводиться на підставі заяви власника, іншого правонабувача, сторони правочину, за яким виникло право, уповноваженої ними особи або державного кадастрового реєстратора у випадках, передбачених цим Законом.
Також, ч. 1 ст. 16 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.
Частиною 5 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012 р. встановлено, що державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, зазначені у пунктах 3 і 4 цього розділу, здійснюється на підставі заяви органів, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування, до якої додається витяг з Державного земельного кадастру про відповідну земельну ділянку.
Відповідно до ч.4 ст. 122 Земельного Кодексу України встановлено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року N 445, Державне агентство земельних ресурсів України (Держземагентство України) є центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів та топографо-геодезичної і картографічної діяльності, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства України (далі - Міністр), входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин та топографо-геодезичної і картографічної діяльності.
Відповідно до ст. 4. Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, Держземагентство України відповідно до покладених на нього завдань, зокрема: передає відповідно до закону безпосередньо або через визначені в установленому порядку територіальні органи земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або в користування для всіх потреб; здійснює державну реєстрацію земельних ділянок та обмежень у їх використанні та інше.
З наведеного вище вбачається, що починаючи з 01.01.2013 р., відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України та Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, затвердженого Указом Президента України від 08 квітня 2011 року N 445 (зі змінами та доповненнями) повноваження щодо надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності у власність або користування є виключною компетенцією Державного земельного агентства України та його територіальних органів.
Доказів того, що ПАТ "Садовод" зверталось до Головного управління державного земельного агентства у Харківській області, який є територіальним органом Державного земельного агентства України з питання реєстрації права власності на зазначену вище земельну ділянку за державою Україна, позивачем не надано.
Пунктом 21 Порядку ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінет Міністрів України №1141 від 26.10.2011 р. передбачено, що у разі проведення державної реєстрації виникнення права власності на нерухоме майно державний реєстратор вносить до запису про право власності та суб'єкта цього права такі відомості: щодо суб'єкта права власності - найменування органу державної влади, що здійснює управління нерухомим майном.
Враховуючи вищевикладені приписи норм права та наявні в матеріалах справи докази, суд приходить до висновку про те, що Державним реєстратором Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченком І.Л. правомірно прийнято рішення про відмову ПАТ "Садовод" у державній реєстрації прав та їх обтяжень на підставі того, що з заявою повинен звернутись уповноважений відповідний центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин або його територіальний орган для реєстрації права власності за державою Україна для вірного внесення відомостей щодо органу державної влади, який здійснює управління майном на даний момент.
Щодо відмови відповідача у реєстрації іншого речового права - права оренди, суд зазначає наступне.
Як встановлено судом з матеріалів облікових справ №4262052 та №4262195, відповідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна вбачається, що по земельній ділянці з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 не зареєстроване право власності на нерухоме майно.
Пунктом 4 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень закріплено, що державна реєстрація речових прав на земельні ділянки проводиться після державної реєстрації земельних ділянок у державному земельному кадастрі.
Відповідно до статті 10 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" чітко зазначено, що органи державної реєстрації прав, державні реєстратори забезпечують достовірність інформації, її захист від несанкціонованого доступу, оновлення, архівування та відновлення даних.
Відповідно до ч. 2 ст. 4 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", речові права на нерухоме майно, які є похідними від права реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно.
Таким чином, оскільки судом встановлено те, що по земельній ділянці з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 не зареєстроване право власності на нерухоме майно, відповідачем правомірно відмовлено у реєстрації іншого речового права - права оренди на підставі п.5-2 ст.24 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Крім того, суд зазначає, що державний реєстратор на момент прийняття оскаржуваних рішень, не мав права застосовувати положення законодавства України, яке не діяло на момент прийняття вказаних вище рішень.
Згідно з ч. 1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Будь-яке рішення чи дії суб'єкта владних повноважень має бути законними та обґрунтованими , прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, мати під собою конкретні об'єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено, а суд, відповідно до ч. 3 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень, перевіряє чи прийнято такі рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано, обґрунтовано, тобто з урахуванням всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, безсторонньо (неупереджено), добросовісно, розсудливо, з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення, своєчасно, тобто протягом розумного строку. Також рішення суб'єкта владних повноважень на може ґрунтуватися на припущеннях.
За приписами ч.1 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 КАС України.
За таких обставин, суд прийшов до висновку про те, що оскаржувані позивачем рішення про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича № 8843719 від 09.12.2013 р. та № 8843776 від 09.12.2013 р. прийняті у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та нормами законодавства, чинного на момент винесення таких рішень.
Стосовно позовних вимог щодо зобов'язання Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області здійснити заходи по державній реєстрації права власності держави в особі Великобурлуцької районної державної адміністрації Харківської області та державній реєстрації іншого речового права - права оренди позивача щодо земельної ділянки з кадастровим номером 6321480500:02:000:0055 площею 7,4293 га, суд зазначає, що такі позовні вимоги є похідними від інших позовних вимог, а тому вони задоволенню не підлягають з огляду на відсутність правових підстав щодо скасування оскаржуваних у даній справі рішень державного реєстратора.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог.
Відповідно до ч. 2 ст. 94 КАС України у разі ухвалення судового рішення на користь сторони, яка є суб'єктом владних повноважень, сплачений судовий збір позивачу не повертається.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 9, 11, 69-72, 86, 94, 128, 159, 160- 163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
У задоволенні адміністративного позову Приватного акціонерного товариства "Садовод" до Державного реєстратора Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області Марченко Іллі Леонідовича, Реєстраційної служби Великобурлуцького районного управління юстиції Харківської області, треті особи - Великобурлуцька районна державна адміністрація Харківської області, Головне управління Держземагенства у Харківській області про скасування рішень - відмовити.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Харківського апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом десяти днів з дня її проголошення.
У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанову у повному обсязі виготовлено 04 серпня 2014 року.
Суддя Котеньов О.Г.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2014 |
Оприлюднено | 06.08.2014 |
Номер документу | 40010437 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Котеньов О.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні