Постанова
від 04.08.2014 по справі 823/1621/14
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2014 року справа № 823/1621/14

м. Черкаси

16 год. 10 хв.

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Мишенка В.В.,

при секретарі Гордієнку Ю.П.

за участю сторін:

представника позивача - ОСОБА_1 (за довіреністю);

представника третьої особи товариства з обмеженою відповідальністю "Українські аграрні традиції" - Волкова П.О. (за довіреністю);

представників третьої особи сільськогосподарського приватно-орендного підприємства "Відродження" - Близнюка П.М., Коваля Д.П., Кулика В.Б. (за довіреностями),

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Черкаси адміністративну справу за позовом ОСОБА_6 до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області Шевченко Таїсії Борисівни, відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області та державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюка Андрія Олександровича, треті особи: сільськогосподарське приватно-орендне підприємство "Відродження", товариство з обмеженою відповідальністю "Українські аграрні традиції" про скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_6 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області Шевченко Т.Б., відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області та державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюка Андрія Олександровича, треті особи: сільськогосподарське приватно-орендне підприємство "Відродження", ТОВ "Українські аграрні традиції", в якому з урахуванням уточнених позовних вимог просить: 1. визнати протиправними дії державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюка Андрія Олександровича, а саме: - визнати незаконним скасування кадастрового номера 7125787200:02:002:0159, який був присвоєний земельній ділянці площею 3,13 гектари, розташованої у Соболівській сільській раді Шполянського району Черкаській області, яка належить ОСОБА_6 на праві приватної власності на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку (серія ЧР №131462) виданий і зареєстрований 01.07.2004 року за № 428; - визнати незаконним присвоєння кадастрового номера 7125787200:02:001:0088 замельній ділянці площею 3,13 га, розташованої у Соболівській сільській раді Шполянського району Черкаській області, яка належить ОСОБА_6 на праві приватної власності на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку (серія ЧР №131462) виданий і зареєстрований 01.07.2004 року за № 428. 2. Зобов'язати державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області привести у відповідність відомості, які знаходяться в Державному земельному кадастрі відносно земельної ділянки ОСОБА_6 площею 3,13 га розташованої у Соболівській сільській раді Шполянського району Черкаській області, до відомостей, які зазначені у Державному акті на право власності на земельну ділянку (серія ЧР №131462) виданий і зареєстрований 01.07.2004 року за № 428, а саме відновити в Державному земельному кадастру відомості про кадастровий номер 7125787200:02:002:0159. 3. Визнати незаконними та скасувати рішення реєстратора реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області Шевченко Таїсії Борисівни № 12792996 від 30.04.2014 року та № 12761958 від 29.04.2014року.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що при виготовлені та реєстрації державного акту на право власності на земельну ділянку серія ЧР № 131462 було підтверджено присвоєння кадастрового номеру 7125787200:02:002:0159 відповідній земельній ділянці, що передана позивачу у власність. Позивач зазначає, що даний кадастровий номер є унікальним визначником земельної ділянки, що присвоюється під час її реєстрації та зберігається за нею протягом всього часу існування і не може повторюватись по всій території України. Позивач вказує про те, що кадастровий номер його земельної ділянки не міг бути скасований, оскільки не була скасована державна реєстрація земельної ділянки, а тому зміна державним кадастровим реєстратором відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюком Андрієм Олександровичем кадастрового номеру земельної ділянки позивача (акт на право власності ЧР № 131462) № 7125787200:02:002:0159 на № 7125787200:02:001:0088 є протиправним. На підставі того, що позивач не знав про зміну кадастрового номеру належної йому земельної ділянки ним було укладено договір оренди землі з ТОВ «Українські аграрні традиції», де предметом договору була земельна ділянка з кадастровим номером №7125787200:02:002:0159, як зазначено у акті на право власності. Отже, позивач вважає, що неправомірні дії відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області потягли безпідставну відмову представнику позивача у реєстрації права оренди земельної ділянки з кадастровим номером № 7125786800:02:002:0159 з тих підстав, що кадастровий номер земельної ділянки № 7125786800:02:002:0159 не відповідає індексно-кадастровій карті в національній кадастровій системі, земельній ділянці, яка є предметом договору оренди землі, оскільки їй присвоєно кадастровий номер № 7125786800:02:001:0088. Також позивач вважає, що державна реєстрація права власності на зазначену земельну ділянку була проведена відповідачем з порушення норм чинного законодавства, оскільки на момент подачі заяви про реєстрацію права оренди 23.04.2014р. згідно витягу кадастровий номер був ще не змінений(змінений 24.04.2014р.), а тому винесене рішення від 29.04.2014р. № 12761958 прийняте з порушенням порядку державної реєстрації. З огляду на викладене позивач зазначає, що відповідачами порушено законодавство України, а прийняті рішення підлягають скасуванню.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити в повному обсязі, посилаючись на обставини, викладені в позовній заяві та додаткових поясненнях по справі.

Представники відповідача, а також сільськогосподарське приватно-орендне підприємство "Відродження" щодо задоволення позову заперечували з підстав викладених у письмових запереченнях.

Представник ТОВ "Українські аграрні традиції", просив суд позовні вимоги задовільнити в повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Як вбачається з матеріалів справи, ОСОБА_6 являється власником земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею 3, 13га, в межах Соболівської сільської ради Черкаської області Шполянського району, згідно державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЧР № 131462.

18.04.2014 року між ОСОБА_6 (орендодавцем) та ТОВ «Українські аграрні традиції» (орендарем) укладено договір оренди землі № 50/40 про платне володіння та користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться в межах адміністративної території Соболівської сільської ради Шполянського району. Об'єктом оренди виступає земельна ділянка кадастровий номер № 7125786800:02:002:0159 площею 3, 13га в межах Соболівської сільської ради Черкаської області Шполянського району.

23 квітня 2014 року до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області представником ТОВ «Українські аграрні традиції» Куценком Сергієм Миколайовичем подана заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, договору оренди землі № 50/40. Дана заява зареєстрована 23.04.2014р. у базі даних про реєстрацію заяв і запитів державного реєстру речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 6357270.

24.04.2014 року за № 08-19/11 реєстраційною службою Шполянського районного управління юстиції Черкаської області до відділу Держземагенства у Шполянському районі направлено запит «Щодо надання інформації» зокрема і по земельній ділянці ОСОБА_6 кадастровий № 7125786800:02:002:0159, у зв'язку з подачею заяви про реєстрацію договору оренди землі.

24 квітня 2014 року земельній ділянці 3,1339га змінено кадастровий номер № 7125786800:02:002:0159 на кадастровий номер № 7125786800:02:001:0088 кадастровим реєстратором відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюком Андрієм Олександровичем, у зв'язку з подачею представником позивача ОСОБА_10 (довіреність № 2862 від 18.10.2013р. а.с. 114) 24.04.2014р. заяви про державну реєстрацію земельної ділянки площею 3, 1339га, розташованої в межах Соболівської сільської ради Черкаської області Шполянському районі. Вказані зміни кадастрових номерів відбулися на підставі наказу державного агентства земельних ресурсів України № 378 від 18.09.2013р. «Про внесення до Державного земельного кадастру змін у частині кадастрового зонування Шполянського району Черкаської області». Вказаним наказом зобов'язано державним кадастровим реєстраторам внести зміни до Державного земельного кадастру зміни в частині кадастрового зонування Шполянського району Черкаської області відповідно до поданих на розгляд ГУ Держземагенства у Черкаській області матеріалів уточнених індексних кадастрових карт.

Тогож числа 24.04.2014р. відділом Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області листом від 24.04.2014 № 2455/07-17 повідомлено що земельній ділянці площею 3, 1339га, розташованої в межах Соболівської сільської ради Черкаської області Шполянському районі присвоєно кадастровий номер № 7125786800:02:001:0088 та який є дійсним для земельної ділянки право власності на яку посвідчено державним актом ЧР № 131462 виданого на ОСОБА_6 Також зазначено, що відомості про дану земельну ділянку внесено до Державного земельного кадастру 24.04.2014р.

Також, між ОСОБА_6 (орендодавцем) та СПОП «Відродження» (орендарем) укладено договір оренди землі № 43 про платне користування земельною ділянкою сільськогосподарського призначення, яка знаходиться в межах адміністративної території Соболівської сільської ради Шполянського району. Об'єктом оренди виступає земельна ділянка кадастровий номер № 7125786800:02:001:0088 площею 3, 1340га в межах Соболівської сільської ради Черкаської області Шполянського району.

25 квітня 2014 року до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області представником СПОП «Відродження» Антоновим Ю.М. подана заява про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, договору оренди землі № 43. Дана заява зареєстрована 25.04.2014р. у базі даних про реєстрацію заяв і запитів державного реєстру речових прав на нерухоме майно за реєстраційним номером 6406722.

29.04.2014р. листом за № 2592/07-17 відділом Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області повідомлено, що кадастровий № 7125786800:02:002:0159, що вказаний в державному акті не відповідає індексно-кадастровій карті в національній кадастровій системі, тому відповідно до законодавства було присвоєно кадастровий № 7125786800:02:001:0088.

29.04.2014р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Шевченко Т.Б. реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області на підставі розгляду заяви № 6357270 від 23.04.2014р. про реєстрацію договору оренди земельної ділянки з ТОВ «Українські аграрні традиції» прийнято рішення № 12761958 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Вказана відмова прийнята у зв'язку з відсутністю предмета договору, оскільки кадастровий номер № 7125786800:02:002:0159 змінено на кадастровий номер № 7125786800:02:001:0088.

А 30.04.2014р. державним реєстратором прав на нерухоме майно Шевченко Т.Б. реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області на підставі розгляду заяви № 6406722 від 25.04.2014р. про реєстрацію договору оренди земельної ділянки з СПОП «Відродження» прийнято рішення № 12792996 про проведення державної реєстрації права оренди земельної ділянки кадастровий № 7125786800:02:001:0088 площею 3, 1339га в межах Соболівської сільської ради Черкаської області Шполянського району за СПОП «Відродження».

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Що стосується позовних вимог до відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області та державного кадастрового реєстратора відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюка Андрія Олександровича, суд зазначає наступне.

Відповідно до приписів ст. 2 Земельного кодексу України від 25.10.2001р. № 2768-III (далі - Кодекс № 2768-III) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Законом, який установлює правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру являється ЗУ «Про Державний земельний кадастр» від 07.07.2011 № 3613-VI (далі - Закон № 3613-VI).

Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами; державна реєстрація земельної ділянки - внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера (ст. 1 Закону № 3613-VI).

Статтею 16 Закону № 3613-VI передбачено, що земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі. Система кадастрової нумерації земельних ділянок є єдиною на всій території України. Структура кадастрових номерів земельної ділянки визначається Кабінетом Міністрів України. Кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок. Кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. Зміна власника чи користувача земельної ділянки, зміна відомостей про неї не є підставою для скасування кадастрового номера. Скасований кадастровий номер земельної ділянки не може бути присвоєний іншій земельній ділянці. Інформація про скасовані кадастрові номери земельних ділянок зберігається у Державному земельному кадастрі постійно.

Згідно з ст. 37 Закону № 3613-VI у разі виявлення фізичною або юридичною особою у витязі, довідці з Державного земельного кадастру, викопіюванні з картографічних матеріалів Державного земельного кадастру технічної помилки (описка, друкарська, граматична, арифметична чи інша помилка ), допущеної органом, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, заінтересована особа письмово повідомляє про це центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, який перевіряє відповідність відомостей Державного земельного кадастру інформації, що міститься в документах, які стали підставою для внесення цих відомостей. Якщо факт невідповідності підтверджено, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, безоплатно виправляє допущену помилку в день надходження повідомлення та не пізніше наступного дня повідомляє про це заінтересованих осіб.

Виправлення технічної помилки у відомостях Державного земельного кадастру, яка була допущена не з вини органу, що здійснює його ведення, здійснюється за плату, розмір якої встановлюється Кабінетом Міністрів України.

У разі виявлення технічної помилки, допущеної в записах Державного земельного кадастру органом, що здійснює його ведення, зазначений орган у п'ятиденний строк письмово повідомляє про це заінтересовану особу.

Виправлення технічних помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок наявності технічних помилок у документах, на підставі яких були внесені такі відомості, здійснюється після виправлення помилок у зазначених документах.

Виправлення інших помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру внаслідок помилки у документації із землеустрою, оцінки земель, здійснюється після внесення змін до такої документації.

Виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися також на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Інформація про виправлення технічних помилок не пізніше наступного дня з дня їх виправлення надається в письмовій формі власникам та користувачам земельних ділянок, а також третім особам, чиїх інтересів стосувалося виправлення помилок.

На підставі викладеного, ФОП ОСОБА_11 була виготовлена технічна документація щодо встановлення (відновлення меж) земельної ділянки в натурі гр. ОСОБА_6 Одним із завдань якої, було розроблення документації із землеустрою у формі електронного документа у вигляді файлу формату XML у кодуванні Unicode (UTF-8).

Абзацом 3 ч. 4 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 3613-VI передбачено, що у разі якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилкиу визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв'язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель. Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності - право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. Про виявлені помилки центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, письмово безоплатно повідомляє власників (користувачів) земельних ділянок.

Також, процедура та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру регулюється порядком ведення Державного земельного кадастру затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р. N 1051 (далі - порядок), яким передбачено, що до повноважень Державного кадастрового реєстратора Держземагентства належать: 1) внесення до Державного земельного кадастру: геодезичної, картографічної основи та відомостей про них (змін до них), індексних кадастрових карт (планів) відповідних адміністративно-територіальних одиниць (змін до них), індексної кадастрової карти кадастрової зони за межами адміністративно-територіальних одиниць (змін до неї) та відомостей про кадастрове зонування земель в межах території України (змін до них); відомостей (змін до них) про землі в межах державного кордону, територій Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя, про інші об'єкти Державного земельного кадастру, розташовані за межами адміністративно-територіальних одиниць, а також надання відмови у їх внесенні; 2) здійснення реєстрації: заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; заяв про відкликання заяв про внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру; заяв про надання відомостей з Державного земельного кадастру; 3) проведення перевірки відповідності поданих документів вимогам законодавства; 4) узагальнення відомостей про землі в межах державного кордону, територій Автономної Республіки Крим, областей, мм. Києва та Севастополя за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру; 5) надання відомостей з Державного земельного кадастру щодо об'єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту, та відмови у їх наданні; 6) виправлення помилок у Державному земельному кадастрі, допущених у відомостях щодо об'єктів, зазначених у підпункті 1 цього пункту;

Частиною 30 Порядку кадастровий номер земельної ділянки складається з таких структурних елементів: НКЗ : НКК : НЗД, де НКЗ - номер кадастрової зони, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НКК - номер кадастрового кварталу, який визначається згідно з пунктом 34 цього Порядку; НЗД - чотиризначний номер земельної ділянки в межах кадастрового кварталу (максимальна кількість земельних ділянок у межах кадастрового кварталу становить 9999). Структурні елементи кадастрового номера земельної ділянки відокремлюються один від одного двокрапкою. Структурні елементи кадастрового номера земельної ділянки визначаються на підставі: індексної кадастрової карти (плану); даних, що містяться у Державному земельному кадастрі; відомостей про координати поворотних точок меж земельної ділянки, зазначених у документації із землеустрою та відповідному електронному документі.

Внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку, зазначених у пункті 24 цього Порядку, здійснюється шляхом внесення таких відомостей до відповідної Поземельної книги. У разі коли до Державного земельного кадастру вносяться відомості (зміни до них) про зареєстровану раніше земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, такі відомості (зміни до них) вносяться до неї після її відкриття відповідно до пунктів 49 - 54 цього Порядку. (частина 116 Порядку).

Відомості (зміни до них) про зареєстровані земельні ділянки вносяться до Державного земельного кадастру в разі внесення: 1) змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу; 2) нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку відкрито Поземельну книгу; 3) змін до відомостей про земельну ділянку, на яку відповідно до цього Порядку Поземельна книга не відкривалася, та/або нових (додаткових) відомостей про земельну ділянку (частина 117 Порядку).

Частиною 118 Порядку, передбачено, що внесення до Поземельної книги відомостей (змін до них) про зареєстровану земельну ділянку (крім випадків, зазначених у пункті 119 цього Порядку) здійснюється за заявою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності відповідно до документації, що є підставою для внесення відповідних відомостей (змін до них) (крім випадків внесення відомостей про зміну виду використання).

Отже проаналізувавши, норми чинного Законодавства, суд не вбачає порушень Закону у вчинених діях щодо зміни кадастрового номеру державним кадастровим реєстратором відділу Держземагенства у Шполянському районі Черкаської області Іллюком Андрієм Олександровичем.

Також, суд не бере до уваги доводи представника позивача про відсутність повноважень у ОСОБА_10 діяти від імені ОСОБА_6 (подача заяви про зміну кадастрового номеру 24.04.2014р.) у зв'язку з її скасуванням 23.04.2014р. про що зроблений запис в реєстрі, оскільки згідно ст. 249 Цивільного кодексу України, що особа, яка видала довіреність, за винятком безвідкличної довіреності, може в будь-який час скасувати довіреність або передоручення. Відмова від цього права є нікчемною. Особа, яка видала довіреність і згодом скасувала її, повинна негайно повідомити про це представника, а також відомих їй третіх осіб, для представництва перед якими була видана довіреність. Права та обов'язки щодо третіх осіб, що виникли внаслідок вчинення правочину представником до того, як він довідався або міг довідатися про скасування довіреності, зберігають чинність для особи, яка видала довіреність, та її правонаступників. Це правило не застосовується, якщо третя особа знала або могла знати, що дія довіреності припинилася.

З цих же підстав, суд не приймає доводи позивача, про неповідомлення його про зміну кадастрового номеру його земельної ділянки.

Що стосується позовних вимог до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області Шевченко Т.Б., суд зазначає.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав та їх обтяжень визначаються Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" від 01.07.2004 №1952-ІV (далі - Закон № 1952) та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013 року №868 (далі - Порядок №868).

Державна реєстрація прав є обов'язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав. Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації. Права на нерухоме майно та їх обтяження, що виникли до набрання чинності цим Законом, визнаються дійсними у разі відсутності їх державної реєстрації, передбаченої цим Законом, за таких умов: якщо реєстрація прав та їх обтяжень була проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, або якщо на момент виникнення прав та їх обтяжень діяло законодавство, що не передбачало обов'язкової реєстрації таких прав та їх обтяжень. Державна реєстрація прав є публічною, проводиться органом державної реєстрації прав, який зобов'язаний надавати інформацію про зареєстровані права та їх обтяження в порядку, встановленому цим Законом. Державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в порядку черговості надходження заяв. Державна реєстрація прав власності, реєстрація яких проведена відповідно до законодавства, що діяло на момент їх виникнення, під час вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчиняється така дія. Державна реєстрація прав у результаті вчинення нотаріальної дії з нерухомим майном, об'єктом незавершеного будівництва проводиться нотаріусом, яким вчинено таку дію. Будь-які правочини щодо нерухомого майна (відчуження, управління, іпотека тощо) вчиняються, якщо право власності чи інше речове право на таке майно зареєстровано згідно з вимогами цього Закону, крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті та статтею 41 цього Закону.

Пунктом 2 ч. 1 ст. 4 Закону №1952 передбачено, що обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, зокрема, право володіння земельною ділянкою.

Повноваження державного реєстратора встановлені ч. 2 ст. 9 Закону №1952, до яких, зокрема, належать прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та про відмову в державній реєстрації.

Порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень встановлений ч.1 ст. 15 Закону №1952 та полягає в такому: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Згідно з п. 23 Порядку №868 державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі № 1952.

Ст. 24 Закону №1952 наведений виключний перелік підстав відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень. Зокрема, п. 4 ч.1 вказаної статті передбачено, що у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо заявником подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Суд встановив, що Шевченко Таїсія Борисівна з 06.11.2013 призначена на посаду головного спеціаліста сектору реєстрації речових прав на нерухоме майно реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області відповідно до наказу від 06.11.2013 та діє відповідно до посадової інструкції .

При перевірці документів та встановленні факту відсутності підстав для відмови позивачу у державній реєстрації права власності на земельну ділянку, щодо якої виникли спірні відносини, відповідач встановив, що подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують, а саме кадастровий номер земельної ділянки № 7125786800:02:002:0159 не відповідає індексно-кадастровій карті в національній кадастровій системі, та присвоєння даній земельній ділянці кадастрового номера № 7125786800:02:001:0088 з урахуванням довідки відділу Держземагентства у Шполянському районі за № 2592/07-17 від 29.04.2014р. про зміну кадастрового номеру зазначеної земельної ділянки без заміни державного акту про право власності на неї. При цьому, суд звертає увагу, що всі інші ідентифікуючі ознаки вищевказаної земельної ділянки (площа, розташування, тощо) ідентичні. Вказане рішення стало підставою для реєстрації права оренди цієї земельної ділянки за СПОП "Відродження".

Ч.1 ст.10 Закону №1952 визначено, що державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав.

Проте, суд звертає увагу, що з відомостей які містяться у витязі з державного земельного кадастру про земельну ділянку, зміна кадастрового номеру відбулася 24.04.2014р., тобто на момент звернення про реєстрацію договору оренди № 50/40 від 18.04.2014 року між ОСОБА_6 та ТОВ «Українські аграрні традиції», а саме 23.04.2014р. кадастровий номер земельної ділянки позивача змінений не був і тому у реєстратора не було жодних підстав у відмові в реєстрації даного договору.

Крім того, суд звертає увагу, що зміна кадастрового номера земельної ділянки ОСОБА_6, не потягла за собою зміну (позбавлення) права власності, а тому посилання на ст. 24 Закону №1952 є безпідставним, оскільки в останній міститься вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації, в якому відсутня підстава невідповідності кадастрового номеру індексно-кадастровій карті в національній кадастровій системі, та присвоєння даній земельній ділянці іншого кадастрового номера.

Також, суд зазначає, що оскільки кадастровий номер земельної ділянки не був скасований, а лише змінений, то у відповідності до ЗУ «Про державний земельний кадастр» він є архівним та зберігається в ньому, тому хибним є посилання реєстратора на відсутність предмету договору.

А оскільки, відмова у державній реєстрації договору оренди ТОВ «Українські аграрні традиції» являється неправомірною та враховуючи що розгляд заяв здійснюється в порядку черговості, то і державна реєстрації договору оренди земельної ділянки СПОП «Відродження» можлива буде лише після розгляду первинної заяви про реєстрацію права користування ТОВ «Українські аграрні традиції».

Суд зазначає, що в порушення Закону, реєстратором було неправомірно видано витяг з державного реєстру прав СПОП "Відродження", оскільки обов'язкове державне мито було сплачено не до реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області, а до реєстраційної служби Городищенського РУЮ Черкаської області.

Частиною 1 ст. 9 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ч. 1 ст. 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 71 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Статтею 159 КАС України встановлено, що судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, яке ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає частковому задоволенню.

Керуючись ст.ст.14,70,71,89,94,159 - 163 КАС України, суд,

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити частково.

Визнати незаконними та скасувати рішення державного реєстратора Реєстраційної служби Шполянського районного управління юстиції Черкаської області Шевченко Таїсії Борисівни № 12792996 від 30.04.2014р. та № 12761958 від 29.04.2014р.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Стягнути з Державного бюджету України на користь ОСОБА_6 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) - 36 (тридцять шість) грн. 54 коп. судового збору, слаченого відповідно до квитанції № 3 від 02.04.2014р.

Постанова може бути оскаржена до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд за правилами, встановленими ст.ст.185-187 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя В.В. Мишенко

Повний текст постанови виготовлено 06.08.2014р.

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2014
Оприлюднено07.08.2014
Номер документу40044057
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1621/14

Ухвала від 15.12.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 23.10.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 07.07.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 25.06.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 12.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Черпіцька Л.Т.

Ухвала від 13.11.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Ухвала від 03.09.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Шурко О.І.

Ухвала від 29.07.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Постанова від 04.08.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

Ухвала від 10.07.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.В. Мишенко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні