КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/8401/14 Головуючий у 1-й інстанції: Амельохін В.В. Суддя-доповідач: Лічевецький І.О.
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2014 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Грищенко Т.М., Мацедонської В.Е., при секретарі - Війтович Т.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою товариства з обмеженою відповідальністю «Джера» на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 червня 2014 року адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції у м. Києві до товариства з обмеженою відповідальністю «Джера» про тимчасову заборону виробничої діяльності,
ВСТАНОВИВ
У поданій до суду у червні 2014 р. позовній заяві Державна екологічна інспекція у м. Києві (надалі за текстом - «Екологічна інспекція») просила тимчасово заборонити господарську діяльність товариством з обмеженою відповідальністю «Джера» (надалі за текстом - ТОВ «Джера») без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, дозволу на спеціальне водокористування.
На обґрунтування своїх вимог позивач зазначав, що під час проведення перевірки ТОВ «Джера» було виявлено порушення ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» від 16 жовтня 1992 р. № 2707-XII внаслідок здійснення відповідачем викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів без наявності відповідного дозволу, ст. 49 Водного кодексу України у зв'язку з відсутністю у відповідача дозволу на спеціальне водокористування, та статті 32 закону України «Про відходи». Посилаючись на те, що чинним законодавством вжиття такого заходу реагування, як повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається лише за постановою адміністративного суду, позивач просив задовольнити його вимоги.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 червня 2014 року адміністративний позов задоволено та застосовано до товариства з обмеженою відповідальністю «Джера» заходи реагування у вигляді тимчасової заборони виконання робіт з експлуатації стаціонарних джерел.
В апеляційній скарзі ТОВ «Джера», посилаючись на неповне з'ясування судом першої інстанції обставин, що мають значення для справи та на порушення норм матеріального і процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення і прийняти нову постанову про відмову у задоволенні позову, а провадження у справі закрити.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Київський апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що посадовцями Екологічної інспекції проведено планову перевірку дотримання ТОВ «Джера» вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря, водних і земельних ресурсів щодо поводження з відходами та небезпечними хімічними речовинами, за адресою: вул. Центральна, 11, в м. Києві.
Результати перевірки оформлено актом № 05/405А від 20 лютого 2014 р.
Згідно цьому акту при провадженні господарської діяльності ТОВ «Джера» утворюються відходи (відпрацьовані люмінесцентні лампи, жири та олія, полімерні відходи), проте дозволи на розміщення відходів та ліміти на утворенні і розміщення відходів у відповідача відсутні.
Також, без наявності дозволу підприємство здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, чим порушено ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Крім того, ТОВ «Джера» здійснює забір підземних вод без дозволу на спеціальне водокористування.
На підставі висновків, викладених в акті перевірки, позивач вніс припис № 05/168П від 20.02.2014 р., яким, серед іншого, зобов'язав ТОВ «Джера» у строк до 30.04.2014 р. провести інвентаризацію джерел утворення та видів відходів і подати звіт Екологічної інспекції; на підставі інвентаризації джерел утворення відходів провести розрахунок показника загального утворення відходів та надати його копію розрахунку надати до Екологічної інспекції; у разі, якщо показник загального утворення відходів перевищує граничне значення, що дорівнює 1000 умовних одиниць та/або показник загального обсягу оброблення чи утилізації відходів більше 100 тонн на рік, заповнити реєстрові карти об'єктів утворення, оброблення та утилізації відходів і подати їх на затвердження КМДА та отримати дозвіл та ліміт на утворення та розміщення відходів; у випадку, якщо показник загального утворення відходів не перевищує граничне значення і є меншим 1000 умовних одиниць, подати декларацію про утворення відходів; а також до 20.05.2014 р. отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, за адресою м. Київ, вул. Центральна, 11 та дозвіл на спеціальне водокористування.
23 травня 2014 р., з метою перевірки виконання суб'єктом господарювання припису щодо усунення порушень вимог законодавства, Екологічною інспекцією проведено позапланову перевірку ТОВ «Джера», за результатами якої складено акт № 05/1019А від 23.05.2014 р.
За даними названого акту відповідач виявлені плановим заходом порушення не усунув.
За таких обставин позивачем видано припис № 04/443П від 23.05.2014 р.
Статтею 239 Господарського кодексу України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень та у порядку, встановленому законом, можуть, серед іншого, застосовувати до суб'єктів господарювання такі адміністративно-господарські санкції: адміністративно-господарський штраф; обмеження або зупинення діяльності суб'єкта господарювання.
Згідно частини 2 статті 246 Господарського кодексу України у разі здійснення господарської діяльності з порушенням екологічних вимог діяльність суб'єкта господарювання може бути обмежена або зупинена Кабінетом Міністрів України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, а також іншими уповноваженими органами в порядку, встановленому законом.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 5 квітня 2007 р. №877-V.
За приписами абзацу 7 частини 4 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» виключно законами встановлюються санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо усунення обмежень у провадженні господарської діяльності» від 20 червня 2013 р. № 353-VII, який набув чинності 27.06.2013 р., були внесені зміни у частину 5 статті 4 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до цих змін повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Таким чином, починаючи із зазначеної дати застосування адміністративно-господарської санкції у вигляді зупинення (обмеження) робіт застосовується виключно за постановою адміністративного суду.
Спеціальним законом, який визначає правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря є Закон України «Про охорону атмосферного повітря».
Відповідно до частини 5 статті 11 цього Закону викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
Згідно статті 12 названого Закону господарська чи інші види діяльності, пов'язані з порушенням умов і вимог до викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря і рівнів впливу фізичних та біологічних факторів на його стан, передбачених дозволами, може бути обмежена, тимчасово заборонена (зупинена) або припинена відповідно до законодавства.
За приписами статті 32 Закону України «Про відходи» від 5 березня 1998 р. № 187/98-ВР з метою обмеження та запобігання негативному впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров'я людини забороняється провадити будь-яку господарську діяльність, пов'язану з утворенням відходів, без одержання від місцевих органів виконавчої влади дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами відповідно до вимог цього Закону.
Як встановлено плановим та позаплановим заходами зі здійснення державного нагляду (контролю) викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та господарська діяльність, пов'язана з утворенням відходів, здійснюються відповідачем без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади відповідно до закону.
Таким чином, оскільки відповідач припустився порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності і відповідальність за таке порушення у вигляді тимчасової заборони (зупинення) робіт передбачена спеціальним законом, слід погодитись з висновком суду попередньої інстанції про обґрунтованість позовних вимог.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків місцевого адміністративного суду не спростовують і не дають підстав для висновку, що окружним адміністративним судом при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
При цьому, судова колегія не знаходить установлених ст. 157 КАС України підстав для закриття провадження у справі.
За правилами ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 160, 198, 200, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ
Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Джера» залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 червня 2014 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі в 20-ти денний строк з дня складення ухвали в повному обсязі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України, з подачею документу про сплату судового збору, а також копій касаційної скарги відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі, та копій оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя Т.М.Грищенко
суддя В.Е.Мацедонська
Постанова складена в повному обсязі 08 серпня 2014 р.
.
Головуючий суддя Лічевецький І.О.
Судді: Грищенко Т.М.
Мацедонська В.Е.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2014 |
Оприлюднено | 11.08.2014 |
Номер документу | 40075413 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Лічевецький І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні