Рішення
від 29.07.2014 по справі 922/2087/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під'їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-50, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"29" липня 2014 р.Справа № 922/2087/14

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Інте Т.В.

при секретарі судового засідання Федоровой К.О.

розглянувши справу

за позовом Харківської міської ради, м. Харків до Приватного АТ "Флас", м. Харків про внесення змін до договору за участю представників сторін:

позивача - не з'явився;

відповідача - Полях О.О., дов. б/н від 03.06.14 р.;

ВСТАНОВИВ:

Позивач - Харківська міська рада звернувся до господарського суду Харківської області з позовом, в якому просить внести зміни до договору оренди землі від 11.04.05 р., укладеного з відповідачем - Приватним акціонерним товариством "Флас", та зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №6674/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції, викладеній у позовній заяві. Судовий збір у розмірі 1218,00 грн. позивач просить суд покласти на відповідача.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року", рішеннями Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2013 року" та рішенням № 960/12, яким затверджено порядок оформлення договорів оренди землі у м. Харкові, змінюється базова вартість 1 кв.м. земель м. Харкова та запроваджується новий порядок визначення розміру орендної плати за користування земельними ділянками, крім того позивач посилається на положення ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 83, 124 та п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 5, 13, 15, 21 Закону України "Про оцінку земель", ст.ст. 629, 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 179, 188, 193 Господарського кодексу України.

Ухвалою господарського суду від 28.05.2014р. прийнято вказану позовну заяву до розгляду, порушено провадження у справи та призначено її розгляд в судовому засіданні на 10.06.2014р.

23.06.14 р. відповідач надав клопотання, в якому зазначив, що позивачем при розрахунку орендної плати був невірно визначений коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), у зв'язку з чим відповідач просив витребувати у позивача технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку кадастровий №6310136600:15:004:0013, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108, та призначити судову земельно-технічну експертизу поставивши на вирішення експертам наступне питання:

- чи вірно визначено розмір нормативно грошової оцінки земельної ділянки кадастровий №6310136600:15:004:0013, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108, в тому числі в частині визначення розміру коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф)?

В судовому засіданні оголошувались перерви з 23.06.14 р. по 26.06.14 р., з 08.07.14 р. по 10.07.14 р. та з 22.07.14 р. по 29.07.14 р., для надання сторонами додаткових документів.

Ухвалою господарського суду Харківської області від 10.07.14 р., за клопотанням відповідача, строк розгляду справи був продовжений по "10" серпня 2014 року.

Представник позивача в судове засідання 29.07.14 р. не з'явився, витребувані документи не надав, про час та місце розгляду справи був повідомлений належним чином.

Представник відповідача в судовому засіданні 29.07.14 р. підтримав своє клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи оскільки вважає, що позивачем при розрахунку орендної плати був невірно визначений коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф).

З'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, всебічно та повно дослідивши надані докази, суд встановив наступне.

На підставі рішення Харківської міської ради ХХV сесії ІV скликання від 06 жовтня 2004 року № 147/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів", між Харківською міською радою (позивачем) та Приватним акціонерним товариством "Флас" (відповідачем) 11 квітня 2005 року було укладено договір оренди землі (далі - договір)(а.с. 15-18), зареєстрований 11 квітня 2005 року за № 6674/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", відповідно до умов якого, відповідачу (орендарю) в оренду строком до 01 вересня 2029 року надано в платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,1130 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108.

Позивач, виконуючи свої зобов'язання за вказаним договором, передав відповідачеві земельну ділянку площею 0,1130 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108 та є предметом цього договору, що підтверджується двостороннім актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.04.2005 р. (а.с. 21), який був підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками підприємств.

Відповідно до пункту 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1130 га, у тому числі: інших угідь 0,1130 га.

Згідно з п. 3 договору, на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна не знаходиться.

Земельна ділянка передається в оренду для будівництва продовольчого магазину з додатковим розміщенням перукарні та кафе (але не пізніше прийняття обєкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації (п. 15 договору).

Згідно з п. 9 договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства в м. Харкові та становить з 01.09.2007 року - 3051,03 грн.

Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

У відповідності до п. 36 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 (а.с.38) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.

Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.

Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" (а.с.34) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014.

Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.

Крім того, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" також прийнято Положення про порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року (далі - Положення).

Відповідно до пункту 3.1 вказаного Положення, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою (п. 3.2 Положення).

Враховуючи вищезазначені рішення Харківської міської ради, 07.12.2013 року Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від "11" квітня 2005 року за №6674/05, разом із листами-пропозиціями № 4246/0/225-13 та № 4350/0/225-13 (а.с. 31-32). Зазначені листи-пропозиції були отримані відповідачем 24.12.13 р., що підтверджується копією відповідного повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 33).

Проте, відповідач ніяким чином на вказані листи-пропозиції не відреагував. Станом на момент звернення позивача до суду з даною позовною заявою, додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.

Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів територіальної громади і є підставою для їх захисту у судовому порядку.

Надаючи правову кваліфікацію викладеним обставинам, з урахуванням фактичних та правових підстав позовних вимог і заперечень проти них, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, що знаходяться на території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України, до повноважень міських рад у галузі земельних відносин на території міст належить: здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства.

Згідно з п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, до розмежування земель державної і комунальної власності повноваження щодо розпорядження землями в межах населених пунктів, крім земель, переданих у приватну власність, здійснюють відповідні сільські, селищні, міські ради, а за межами населених пунктів - відповідні органи виконавчої влади.

Отже, земельна ділянка за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108, знаходиться у віданні Харківської міської ради.

Як вже було зазначено, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. №1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" (а.с.34) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014. Зміни до договорів оренди землі, пов'язані зі зміною розміру орендної плати, оформлюються додатковою угодою до договору оренди землі згідно з Порядком оформлення договорів оренди землі у місті Харкові.

Загальні умови укладення договорів визначені статтею 179 Господарського кодексу України, частиною 3 якої, зокрема, передбачено, що укладення господарського договору є обов'язковим для сторін, у випадку, якщо існує пряма вказівка закону щодо обов'язковості укладання договору для певних категорій суб'єктів господарювання.

Згідно ст. 792 Цивільного кодексу України, за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов'язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Статтею 93 Земельного кодексу України передбачено, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

У відповідності до ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Згідно ст. 125 Земельного кодексу України, право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

З урахуванням наведених положень чинного законодавства України, суд приходить до висновку про те, що взаємовідносини між позивачем та відповідачем щодо оренди землі врегульовані відповідним господарським договором - договором оренди землі, зареєстрованим в державному реєстрі. При цьому укладення цього договору є обов'язковим у разі використання відповідачем земельної ділянки за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108, в силу наведених вище приписів чинного законодавства.

Згідно ст. 187 ГК України спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.

У відповідності до ст. 649 ЦК України розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом.

З урахуванням викладеного, на підставі матеріалів справи суд приходить до висновку про те, що укладення договору оренди землі може відбуватися в судовому порядку (оскільки укладення договору наразі є обов'язковим в силу приписів чинного законодавства України). При цьому наразі вбачається, що позивачем додержаний встановлений досудовий порядок укладання договору, запропонована додаткова угода до договору відповідає вимогам чинного законодавства та не порушує прав та охоронюваних законом інтересів сторін.

Розглянувши надані учасниками судового процесу документи і матеріали, всебічно та повно з'ясувавши обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, вислухавши пояснення представника відповідача, об'єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про наявність у справі достатніх правових підстав для задоволення позовних вимог про зобов'язання відповідача внести зміни до договору оренди землі від 11.04.2005 р. № 6674/05 шляхом визнання укладеною додаткової угоди до вказаного договору оренди землі в редакції позивача, виходячи з наступного.

Як вже було зазначено, пунктом 13 договору оренди землі від 11.04.2005 р. №6674/05, сторони передбачили, що розмір орендної плати переглядається у разі: а) зміни умов господарювання, передбачених договором; б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; в) внаслідок інфляції - щорічно; г) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; д) в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України та ст.188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Згідно з ст. 632 ЦК України, ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін, у випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Згідно ст. 30 Закону України "Про оренду землі", у разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Вказані норми щодо умов зміни договору оренди землі знайшли своє відображення у пункті 36 договору оренди землі від 11.04.2005 р. № 6674/05.

Відповідно до пункту 36 вказаного договору оренди землі, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.

Ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно із ст. 15 вищезазначеного Закону, підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 18 вказаного Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше ніж один раз на 5-7 років.

Так, рішенням Харківської міської ради "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." від 03.07.2013р. № 1209/13 затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013р. та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.

Також встановлено, що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р." вводиться в дію з 01.01.2014р.

Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013р. № 1269/13 затверджено Положення про Порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013р.

Відповідно до п. 1.1 зазначеного рішення, Положення регламентує надання підприємствам, установам та організаціям міста, фізичним особам інформації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок для обчислення земельного податку, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності та здійснення цивільно-правових угод із земельними ділянками та оплати за договором суперфіцію.

Пунктом 2 встановлюються обов'язки суб'єктів процесу встановлення плати за землю.

Відповідно до п. 3.3 Положення, підготовка додаткової угоди здійснюється Департаментом земельних відносин відповідно до Порядку укладання договорів оренди землі у м. Харкові.

Згідно з ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення Харківської міської ради є обов'язковими для виконання на території міста Харкова.

Пунктом 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України, від 17.05.2011, № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" судам роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.

Так, рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. № 1209/13, від 25.09.2013р. № 1269/13 є діючим, в судовому, в тому числі адміністративному порядку не скасовано, приписи прокурора на дане рішення не вносилися, відповідачем таких доказів суду не надано, відсутні вони і в матеріалах справи.

В матеріалах справи наявні листи Департаменту земельних відносин №4246/0/225-13 та № 4350/0/225-13 від 07.12.13 р., якими відповідача було повідомлено про обов'язковість укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Крім того, суд зазначає, що в матеріалах справи наявний Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 417 від 30.10.2013р. (а.с. 29); розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена станом на 01.01.2013р. № 703/14 (а.с. 30), який додавався до листа № 4350/0/225-13 від 07.12.13 р. та, відповідно до якого, розмір орендної плати в місяць за оренду земельної ділянки площею 1130 кв.м. за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 180, становить 8417,51 грн.

За таких підстав, відповідачу було відомо про необхідність укладення додаткової угоди щодо приведення у відповідність розміру орендної плати.

Оскільки, відповідно до частини першої статті 188 Господарського кодексу України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускається, внесення змін до договору оренди землі у разі зміни ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів уповноваженим органом повинно здійснюватися з дотриманням порядку, визначеного вказаною нормою зазначеного Кодексу.

У разі не досягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Таким чином, нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору.

Посилання відповідача на те, що позивачем при розрахунку орендної плати був невірно визначений коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (Кф), у зв'язку з чим відповідач просив призначити судову земельно-технічну експертизу, судом відхиляються, виходячи з наступного.

Згідно ч.1 ст.20 Закону України "Про оцінку землі", за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація.

Технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів (ст.23 ЗУ "Про оцінку землі").

Механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262 (далі - Порядок).

Відповідно до п.1.3. Порядку, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7.Порядку).

Як зазначено в п.3.2. Порядку, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.

В п.3.5. Порядку вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво визначено Кф - 0,5, для земель комерційного використання -2,5.

Відповідач вважає, що оскільки будівництво продовольчого магазину з додатковими приміщеннями на спірній земельній ділянці не завершено, застосування Кф - 2,5 є неправомірним.

В той же час, в акті приймання-передачі земельної ділянки від 11.04.05 р. (а.с.21), відповідач зобов'язався виконати будівництво до 01.09.07 р. Докази існування іншого періоду будівництва, термін якого визначений проектною документацією, сторонами не надані.

Таким чином, суд приходить до висновку, що коефіцієнт із значенням 0,5 мав застосовуватись на період будівництва, термін якого визначений актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.04.05 р., тобто, до 01.09.07 р. Після закінчення цього терміну або у разі відсутності проектної документації застосовується значення коефіцієнта відповідно до кодів видів економічної діяльності.

Крім того, в матеріалах справи є Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 417 від 30.10.2013р. (а.с. 29) складений Головним Управлінням держземагентсва у м. Харкові Харківської області, до завдань якого входить, зокрема, забезпечення науково-експертного, аналітичного, інформаційного та методичного проведення землевпорядних, землеоціночних робіт.

У зазначеного Витягу були враховані коефіцієнт Км2 для земельних ділянок по вул. Гвардійців Широнінців та значення коефіцієнтів Км3 для зон впливу локальних факторів, затверджені рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13. Зазначені рішення та Витяг в судовому, в тому числі адміністративному порядку не скасовані.

Таким чином, беручи до уваги чинність рішення Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 та Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 417 від 30.10.2013р., в якому зазначено, що Кф земельної ділянки по вул. Гвардійців Широнінців, 180 становить - 2,5, суд приходить до висновку, що призначення судової земельно-технічної експертизи є недоцільним, а отже, клопотання відповідача про призначення експертизи підлягає відхиленню.

Враховуючи встановлені обставини, суд вважає доведеним наявність у позивача права вимагати від відповідача приведення договору оренди землі у відповідність до вимог законодавства шляхом внесення відповідних змін з метою усунення порушення сторонами договору вимог законодавства, обов'язкового для позивача і відповідача, а тому позов підлягає задоволенню в повному обсязі, як обґрунтований та доведений матеріалами справи.

Згідно з ч. 3 ст. 653 ЦК України та ч. 5 ст. 188 ГК України, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Суд також враховує аналогічну правову позицію Верховного Суд України, яка викладена в його Постановах від 06.12.2010 року № 2-1/10068-2008 та від 27.12.2010 р. № 27/15-10 про те, що законодавча зміна розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору оренди землі. А згідно з ст. 111-28 Господарського процесуального кодексу України, суди зобов'язані привести свою судову практику у відповідність із рішеннями Верховного суду України.

Відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, витрати зі сплати судового збору у розмірі 1218,00грн. відшкодовуються за рахунок відповідача.

На підставі викладеного, на підставі ст.ст. 13, 144 Конституції України, ст.ст. 12, 93, 125, 126, 189 Земельного кодексу України, п. 12 Перехідних положень Земельного кодексу України, ст.ст. 179, 187, 284 Господарського кодексу України, ст.ст. 649, 651, 653, 654, 792 Цивільного кодексу України, ст.ст. 15, 30 Закону України "Про оренду землі", ст.ст. 13, 15, 18 Закону України "Про оцінку землі", ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", керуючись ст.ст. 1, 4, 4-3, 12, 33, 43, 47, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

ВИРІШИВ:

В задоволенні клопотання відповідача про призначення судової земельно-технічної експертизи - відмовити.

Позов задовольнити.

Внести зміни до договору оренди землі від 11.04.05 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №6674/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:

" ДОДАТКОВА УГОДА

до договору оренди землі,

зареєстрованого "11" квітня 2005 року за № 6674/05

у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного

земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"

Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ФЛАС" (найменування якого було змінено з акціонерного товариства "ФЛАС", відповідно до вимог Закону України "Про акціонерні товариства") (Орендар) в особі керівника


з другого боку, домовились про нижченаведене:

1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради § скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2005 року за № 6674/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:

"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:15:004:0013."

"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 417 від 30.10.2013 становить 1803751 грн. (один мільйон вісімсот три тисячі сімсот п'ятдесят одна гривня).

При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."

"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.

Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 703/14 від 18.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 101010,06 грн. (сто одна тисяча десять гривень 06 копійок), або в місяць - 8417,51 грн. (вісім тисяч чотириста сімнадцять гривень 51 копійка)."

"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:

а) зміни умов господарювання, передбачених договором;

б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

в) зміни нормативної грошової оцінки;

г) внаслідок інфляції - щорічно;

д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

е) в інших випадках, передбачених законом."

"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."

"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."

2. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2005 року за № 6674/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.

ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР

Харківська міська рада

Харківської області Приватне акціонерне товариство "Флас"

м. Харків, м-н Конституції, 7 61022, м. Харків, м-н Свободи, 5,

Держпром, 1-й під'їзд, кімната 18

код 04059243 код 22684950

В особі міського голови В особі керівника


Г.А. Кернес
/ПІБ/

/підпис/ /підпис/"

Стягнути з Приватного акціонерного товариства "Флас" (код ЄДРПОУ 22684950, 61022, м. Харків, м-н Свободи, 5, Держпром, 1-й під'їзд, кімната 18) на користь Харківської міської ради (код ЄДРПОУ 04059243, 61200, м. Харків, пл. Конституції, 7) судовий збір у розмірі 1218,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його прийняття, оформленого відповідно до вимог ст. 84 Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 31.07.2014 р.

Суддя Т.В. Інте

СудГосподарський суд Харківської області
Дата ухвалення рішення29.07.2014
Оприлюднено13.08.2014
Номер документу40103186
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —922/2087/14

Ухвала від 03.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Россолов В.В.

Ухвала від 10.06.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Інте Т.В.

Ухвала від 10.07.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Інте Т.В.

Ухвала від 26.06.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Інте Т.В.

Постанова від 18.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Россолов В.В.

Ухвала від 18.08.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Россолов В.В.

Рішення від 29.07.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Інте Т.В.

Ухвала від 28.05.2014

Господарське

Господарський суд Харківської області

Інте Т.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні