cpg1251
ХАРКІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"17" вересня 2014 р. Справа № 922/2087/14
Колегія суддів у складі:
головуючий суддя Бондаренко В.П., суддя Ільїн О.В. , суддя Россолов В.В.
при секретарі Голозубовій О. І.
за участю представників:
позивача - Настусенко Д.Д., за довіреністю №08-11/5964/2-13 від 30.12.2013 року,
відповідача -Полях О.О., за довіреністю б/н від 03.06.2014 року,
розглянувши апеляційну скаргу відповідача-ПАТ "Флас" (вх. №2255 Х/1-42) на рішення Господарського суду Харківської області від 29.07.14 у справі № 922/2087/14
за позовом Харківської міської ради, м.Харків,
до ПАТ "Флас" , м. Харків,
про внесення змін до договору
ВСТАНОВИЛА:
Рішенням Господарського суду Харківської області від 29 липня 2014 року по справі №922/2087/14 (суддя Інте Т.В.), в задоволенні клопотання відповідача про призначення судової земельно-технічної експертизи - відмовлено. Позов задоволено. Внесено зміни до договору оренди землі від 11.04.05 р., зареєстрованого у Харківській регіональній філії ДП "Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах" в книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі за №6674/05, шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в наступній редакції:
" ДОДАТКОВА УГОДА
до договору оренди землі,
зареєстрованого "11" квітня 2005 року за № 6674/05
у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного
земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах"
Харківська міська рада Харківської області (Орендодавець) в особі міського голови Кернеса Геннадія Адольфовича з одного боку та ПРИВАТНЕ АКЦІОНЕРНЕ ТОВАРИСТВО "ФЛАС" (найменування якого було змінено з акціонерного товариства "ФЛАС", відповідно до вимог Закону України "Про акціонерні товариства") (Орендар) в особі керівника
1. Відповідно до Податкового кодексу України, Закону України "Про оренду землі", рішення 25 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 03.07.2013 №1209/13 "Про затвердження "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 26 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 25.09.2013 № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013", рішення 19 сесії Харківської міської ради 5 скликання від 27.02.2008 №41/08 "Про затвердження Положення про порядок визначення розміру орендної плати, плати за суперфіцій, земельний сервітут при наданні земельних ділянок у платне користування в місті Харкові" (з відповідними змінами та доповненнями), рішення 21 сесії Харківської міської ради § скликання від 19.12.2012 № 960/12 "Про Порядок оформлення договорів оренди землі у місті Харкові" пункти 5., 9., 13., 14. договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2005 року за № 6674/05 змінити, доповнити пункт 2. словами та пункт 28. підпунктом д) і викласти у такій редакції:
"2. (редакція по договору). Кадастровий номер земельної ділянки 6310136600:15:004:0013."
"5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки відповідно до витягу з технічної документації № 417 від 30.10.2013 становить 1803751 грн. (один мільйон вісімсот три тисячі сімсот п'ятдесят одна гривня).
При змінах в нормативній грошовій оцінці земель за рішенням міської ради Орендар за свій рахунок виконує розрахунок оновленої грошової оцінки земельної ділянки і направляє один екземпляр відповідному органу державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки."
"9. Орендна плата за земельну ділянку вноситься Орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок управління Державної казначейської служби України у м. Харкові Харківської області. Інформація щодо реквізитів отримується у відповідному органі державної податкової служби за місцем знаходження земельної ділянки.
Розмір орендної плати за земельну ділянку згідно з розрахунком № 703/14 від 18.11.2013 на рік становить 5,6 % від її нормативної грошової оцінки і складає 101010,06 грн. (сто одна тисяча десять гривень 06 копійок), або в місяць - 8417,51 грн. (вісім тисяч чотириста сімнадцять гривень 51 копійка)."
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції."
2. Ця додаткова угода є невід'ємною частиною договору оренди землі, зареєстрованого "11" квітня 2005 року за № 6674/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" і складена та підписана в трьох примірниках, один з яких залишається у органі, що провів їх державну реєстрацію, а два інших видаються сторонам по договору.
ОРЕНДОДАВЕЦЬ ОРЕНДАР
Харківська міська рада
Харківської області Приватне акціонерне товариство "Флас"
м. Харків, м-н Конституції, 7 61022, м. Харків, м-н Свободи, 5,
Держпром, 1-й під'їзд, кімната 18
В особі міського голови В особі керівника
/підпис/ /підпис/"
Відповідач - ПАТ "Флас", з рішенням Господарського суду Харківської області від 29 липня 2014 року не погодився, звернувся з апеляційною скаргою, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права при прийнятті рішення, просить його скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову, призначити судову земельно технічну експертизу.
У судовому засіданні, яке відбулось 03 вересня 2014 року, у зв'язку з неявкою сторін у судове засідання, колегія суддів з метою прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі, дійшла висновку про необхідність відкладення розгляду справи.
03 вересня 2014 року від відповідача надійшло клопотання (вх.№7204).
У судове засідання, яке відбулось 17 вересня 2014 року, з'явились належні представники позивача та відповідача.
Під час судового засідання 17 вересня 2014 року відповідачем було заявлено клопотання про призначення судової земельно-технічної експертизи.
Своє клопотання відповідач обґрунтовує необхідністю перевірки правильності визначення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки за кадастровим номером 6310136600:15:004:0013, в тому числі в частині визначення розміру коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки.
В силу приписів ст. 41 Господарського процесуального кодексу України для роз'яснення питань, що виникають при вирішенні господарського спору і потребують спеціальних знань, господарський суд призначає судову експертизу. Проведення судової експертизи доручається державним спеціалізованим установам чи безпосередньо особам, які відповідають вимогам, встановленим Законом України "Про судову експертизу".
Відповідно до статті 1 Закону України "Про судове експертизу" судова експертиза - це дослідження експертом на основі спеціальних знань матеріальних об'єктів, явищ і процесів, які містять інформацію про обставини справи, що перебуває у провадженні, зокрема, суду.
В п. 1 Інформаційного листа Вищого господарського суду України "Про деякі питання призначення судових експертиз" від 27.11.2006 р. N 01-8/2651 та в п. 2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23 березня 2012 року N 4 "Про деякі питання практики призначення судової експертизи" вказується на те, що судова експертиза повинна призначатися у разі дійсної потреби у спеціальних знаннях для встановлення даних, що входять до предмета доказування, тобто у разі, коли висновок експерта не можуть замінити інші засоби доказування.
Колегія суддів Харківського апеляційного господарського суду зазначає про відсутність необхідності у застосуванні спеціальних знань для законного розгляду даного спору. Так суд, на підставі наявних у справі доказів, в змозі самостійно встановити функціональне використання земельної діляки, площею 0,1130 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108, і як наслідок визначити відповідний коефіціент, для правильного визначення розміру нормативно грошової оцінки земельної ділянки. У зв'язку з чим, у задоволенні клопотання колегією суддів було відмовлено.
Дослідивши матеріали справи, повторно розглянувши справу відповідно до вимог статті 101 Господарського процесуального кодексу України, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, вислухавши пояснення представників сторін, перевіривши повноту встановлення місцевим господарським судом обставин, що мають значення для справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів зазначає наступне.
На підставі рішення Харківської міської ради ХХV сесії ІV скликання від 06 жовтня 2004 року № 147/04 "Про надання юридичним та фізичним особам земельних ділянок для будівництва (реконструкції) та подальшої експлуатації об'єктів", між Харківською міською радою (позивачем) та Приватним акціонерним товариством "Флас" (відповідачем) 11 квітня 2005 року було укладено договір оренди землі (далі - договір)(а.с. 15-18), зареєстрований 11 квітня 2005 року за № 6674/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах", відповідно до умов якого, відповідачу (орендарю) в оренду строком до 01 вересня 2029 року надано в платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови, загальною площею 0,1130 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108.
Позивач, виконуючи свої зобов'язання за вказаним договором, передав відповідачеві земельну ділянку площею 0,1130 га, яка знаходиться за адресою: м. Харків, вул. Гвардійців Широнінців, 108 та є предметом цього договору, що підтверджується двостороннім актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.04.2005 р. (а.с. 21), який був підписаний уповноваженими представниками сторін та скріплений печатками підприємств.
Відповідно до пункту 2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1130 га, у тому числі: інших угідь 0,1130 га.
Згідно з п. 3 договору, на земельній ділянці об'єкт нерухомого майна не знаходиться.
Земельна ділянка передається в оренду для будівництва продовольчого магазину з додатковим розміщенням перукарні та кафе (але не пізніше прийняття обєкту до експлуатації) та для подальшої експлуатації (п. 15 договору).
Згідно з п. 9 договору, орендна плата за земельну ділянку вноситься орендарем щомісячно у грошовій формі на рахунок відділу державного казначейства в м. Харкові та становить з 01.09.2007 року - 3051,03 грн.
Відповідно до пункту 13 договору, розмір орендної плати переглядається у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів; внаслідок інфляції - щорічно; погіршання стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.
У відповідності до п. 36 договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
Рішенням Харківської міської ради від 03.07.2013р. №1209/13 (а.с.38) затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р.
Згідно п. 1.1. вказаного рішення затверджено базову вартість одного квадратного метра земель міста Харкова у сумі 291,18 грн., яка отримана на підставі витрат на освоєння і облаштування території міста станом на 01.01.2013 та підлягає в подальшому індексації в порядку, встановленому законодавством України.
Пунктом 2 рішення встановлено, що це рішення вводиться в дію з моменту оприлюднення в установленому порядку, а нормативна грошова оцінка земель міста Харкова станом на 01.01.2013 р. застосовується з 01 січня 2014 року.
Попередня вартість 1 кв. м землі у місті Харкові була визначена станом на 01.01.2007 р. на підставі рішення Харківської міської ради від 25.12.2007 р. № 335/07 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та рішення Харківської міської ради від 27.02.2008 року № 42/08 "Про затвердження "Положення про впровадження нормативної грошової оцінки земель м. Харкова станом на 01.01.2007 року" та була введена в дію з 01.03.2008р.
Рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" (а.с.34) встановлено (п. 2, п. 3), що плата за землю на підставі даних "Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013" вводиться в дію з 01.01.2014.
Пунктом 5 зазначеного рішення Департамент земельних відносин Харківської міської ради зобов'язано попередити всіх землекористувачів (орендарів) земельних ділянок, реєстрація яких у Державному земельному кадастрі не здійснена, про необхідність приведення розміру плати за землю відповідно до вимог чинного законодавства.
Крім того, рішенням Харківської міської ради від 25.09.2013 р. № 1269/13 "Про затвердження "Порядку впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станам на 01.01.2013" також прийнято Положення про порядок впровадження нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року (далі - Положення).
Відповідно до пункту 3.1 вказаного Положення, зміна нормативної грошової оцінки земель є підставою для внесення змін до договору оренди землі. Зміни до договору оренди землі оформлюються додатковою угодою (п. 3.2 Положення).
Враховуючи вищезазначені рішення Харківської міської ради, 07.12.2013 року Департаментом земельних відносин Харківської міської ради рекомендованим поштовим відправленням на адресу відповідача направлено проект додаткової угоди до договору оренди землі від "11" квітня 2005 року за №6674/05, разом із листами-пропозиціями № 4246/0/225-13 та № 4350/0/225-13 (а.с. 31-32). Зазначені листи-пропозиції були отримані відповідачем 24.12.13 р., що підтверджується копією відповідного повідомлення про вручення поштового відправлення (а.с. 33).
Проте, відповідач ніяким чином на вказані листи-пропозиції не відреагував. Станом на момент звернення позивача до суду з даною позовною заявою, додаткову угоду до договору оренди землі між сторонами не підписано.
Такі обставини, на думку позивача, свідчать про порушення прав та охоронюваних законом інтересів територіальної громади і є підставою для їх захисту у судовому порядку.
Господарський суд Харківської області на підставі того, що нормами чинного законодавства передбачено можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках, встановлених договором або законом, і оскільки укладений між сторонами договір передбачає можливість зміни розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, дійшов висновку, що законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленого умовами договору, і як наслідок, задовольнив позов.
Відповідач в обґрунтуванні апеляційної скарги зазначає, що позивачем було здійснено невірний розрахунок орендної плати, з огляду на застосування неналежного коефіцієнту функціонального використання. У зв'язку з чим, на думку відповідача, рішення Господарського суду Харківської області прийняте з порушенням чинного законодавства та підлягає скасуванню.
Колегія суддів, погоджується з висновком Господарського суду Харківської області щодо внесення до договору оренди від 11 квітня 2005 року змін у частині, що стосується розміру орендної плати ( п. п. 2,5, 9 додаткової угоди) зважаючи на наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 792 Цивільного кодексу України, ч. 8 ст. 93 Земельного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Положенням статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі", іншими законами України та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі - це договір за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Так, статтею 21 Закону України "Про оренду землі" визначено, що орендна плата за землю-це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди землі (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Відповідно до положень статті 1 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Виходячи з абз. 5 статті 5 Закону України "Про оцінку земель", нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Згідно зі статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз у 5 - 7 років.
Підставами проведення оцінки земель, виходячи з положень статті 15 Закону України "Про оцінку земель" є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.
Як передбачено статтею 20 Закону України "Про оцінку земель", дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічно документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно з п. 1 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Статтею 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Відповідно до статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті ( у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Відповідно до ч. 2 статті 648 Цивільного кодексу зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту.
Відповідно до статті 626 Цивільного кодексу України - договором є домовленість сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків.
Договір є двостороннім, якщо правами та обов'язками наділені обидві сторони договору.
Статтею 628 Цивільного кодексу України передбачено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов'язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Згідно з ч. 3 статті 6 Цивільного кодексу України сторони в договорі не можуть відступити від положень актів цивільного законодавства, якщо в цих актах прямо вказано про це, а також у разі, якщо обов'язковість для сторін положень актів цивільного законодавства випливає з їх змісту або із суті відносин між сторонами.
Частиною 1 статті 651 Цивільного кодексу України передбачено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу одніє із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Згідно зі статтею 30 Закону України "Про оренду землі" та п. 36 договору оренди землі зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.
Статтею 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін.
У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.
Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.
Отже, зважаючи на наведені норми, вбачається, що підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є або істотне порушення умов договору, або наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Відповідно до пункту 13 договору оренди землі від 11 квітня 2005 року (а. с. 15), сторони при укладенні договору досягли згоди, що розмір орендної плати переглядається зокрема у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів та в інших випадках, передбачених законом.
Таким чином, орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, у зв'язку зі зміною зазначеним рішенням органу місцевого самоврядування розмірів нормативної грошової оцінки земель міста Харкова, що використовується для визначення розміру орендної плати по укладеному між сторонами договору оренди землі, виникли обставини, передбачені пунктом 13 цього договору як підстава для обов'язкового перегляду (зміни) розміру орендної плати.
Колегія суддів відхиляє доводи апеляційної скарги відповідача, стосовно невірного розрахунку позивачем орендної плати, з огляду на застосування неналежного коефіцієнту функціонального використання, з огляду на наступне.
Так, механізм нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення та населених пунктів регламентовано Порядком нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Держкомзему України, Мінагрополітики України, Мінбудархітектури України, Української академії аграрних наук 27.01.2006 №18/15/21/11 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 р. за №388/12262.
Відповідно до п.1.3. вищезазначеного Порядку, нормативна грошова оцінка земель використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п.1.7.Порядку).
Як передбачено п.3.2. Порядку, нормативна грошова оцінка населених пунктів для всіх категорій земель та земельних ділянок (за винятком сільськогосподарських угідь) визначається згідно з формулою, наведеною в п.3.3. Порядку. Дана формула передбачає застосування коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо) - Кф.
В п.3.5. Порядку вказано, що коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (додаток 1, табл.1.1) ураховує відносну прибутковість видів економічної діяльності. В додатку 1, табл.1.1 для земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво визначено Кф - 0,5, для земель комерційного використання -2,5.
Відповідач вважає, що оскільки будівництво продовольчого магазину з додатковими приміщеннями на спірній земельній ділянці не завершено, застосування Кф - 2,5 є неправомірним.
В той же час, колегія суддів зауважує, що в акті приймання-передачі земельної ділянки від 11.04.05 р. (а.с.21), відповідач зобов'язався виконати будівництво до 01.09.07 р. Докази існування іншого періоду будівництва, термін якого визначений проектною документацією, сторонами не надані.
З огляду на наведене, колегія суддів приходить до висновку, що коефіцієнт із значенням 0,5 мав застосовуватись виключно на період будівництва, термін якого визначений актом приймання-передачі земельної ділянки від 11.04.05 р., тобто, до 01.09.07 р. Після закінчення цього терміну або у разі відсутності проектної документації застосовується значення коефіцієнта відповідно до кодів видів економічної діяльності.
Більш того, згідно із п. 2.19. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін щодо ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть бути не взяті судом до уваги лише у разі скасування такого рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
При цьому суд зазначає, що рішення Харківської міської ради від 03.07.2013 р. № 1209/13, від 25.09.2013 р. № 1269/13 (а. с. 34-38) "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Харкова станом на 01.01.2013 року", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки землі станом на 01.01.2013 р. є чинними.
У зв'язку з чим у колегії суддів є всі підстави стверджувати про належність застосування позивачем коефіцієнту функціонального використання 2,5, і як наслідок законність та обґрунтованість розрахунку орендної плати Харківською міською радою.
Зважаючи на наведене, колегія суддів дійшла висновку, що позовні вимоги про внесення змін до договору оренди землі від 11 квітня 2005 року в частині розміру орендної плати через зміну грошової оцінки землі, а саме до пунктів 5 та 9 договору, які запропоновані в доданій до позовної заяви додатковій угоді є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Окрім цього, також колегія суддів вважає такими, що підлягають задоволенню вимоги щодо внесення до пункту 2 договору відомостей щодо кадастрового номеру земельної ділянки, оскільки відповідно до статті 15 Закону України "Про оренду землі", в редакції змін, внесених Законом № 3613-VI, така істотна умова договору оренди землі як об'єкт оренди повинна містити відомості щодо кадастрового номеру, місця розташування та розміру земельної ділянки.
Втім, колегія суддів зазначає, що Господарський суд Харківської області дійшов хибного висновку, визнавши укладеною додаткову угоду до договору оренди землі в редакції частини п. п. 13, 14, 28, виходячи з наступного.
Так, додаткова угода містить положення щодо зміни до наступних пунктів договору оренди від 11 квітня 2005 року: пункту 13 - щодо доповнення його такими підставами перегляду орендної плати як зміна коефіцієнтів індексації, визначених законодавством та зміна нормативної грошової оцінки ; пункт 14 - зміни щодо сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки; пункт 28 - зміни щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі укладеної в зміненій редакції.
Колегія суддів, зазначає, що вказані зміни до договору оренди землі від 11 квітня 2005 року позивач просить суд внести за відсутністю обґрунтування в позовній заяві. Так в позовній заяві відсутні мотивування щодо внесення змін в пунктів 13, 14, 28 договору оренди землі від 11 квітня 2005 року.
При цьому колегія суддів наголошує, що позов складається з його підстав та предмету.
Під предметом позову розуміється певна матеріальна правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.
Підставами позову є зазначені позивачем в позовній заяві обставини, якими він обґрунтовує свої матеріально-правові вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
З огляду на зазначене, зміни до пунктів 13,14, 28 спірного договору виходять за межі підстав позову.
Колегія суддів зазначає, що Господарський суд розглядає справи в межах позову, тобто в межах його підстав та предмету, виходити за які він має право лише у випадку, передбаченому п. 2 ч. 1 статті 83 Господарського процесуального кодексу України-за клопотанням заінтересованої сторони, якщо це необхідно для захисту прав і законних інтересів позивача або третіх осіб із самостійними вимогами на предмет спору.
Статтею 22 Господарського процесуального кодексу України передбачено право позивача до початку розгляду господарським судом справи по суті змінити предмет та підставу позову.
Проте позивач не заявляв клопотання про вихід за межі позову та не змінював підстав позову в порядку статті 22 Господарського процесуального кодексу України, а тому у господарського суду відсутні правові підстави для задоволення позовних вимог про внесення вказаних змін до пунктів 13, 14, 28 договору оренди землі від 11 квітня 2005 року.
Крім того, як зазначалось вище, підставою для внесення змін до договору оренди землі за рішенням суду на вимогу однієї із сторін є наявність відповідного застереження в договорі щодо відповідних підстав для його зміни чи прямої вказівки в законі про необхідність внесення змін.
Натомість в договорі оренди землі від 11 квітня 2005 року сторони не погодили право на внесення змін до його положень щодо підстав перегляду орендної плати, сплати пені за невнесення орендної плати у встановлені строки та права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з наведених у пункті 13 підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
Чинне законодавства також не містить прямих вказівок щодо необхідності внесення таких змін до договору оренди землі.
Зазначені зміни до пунктів 13, 14, 28 спірного договору не передбачені чинним на час його укладення та на даний час Типовим договором оренди землі, який відповідно до ч. 2 статті 14 Закону України "Про оренду землі" було затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 р. № 220.
Так пункт 13 Типового договору оренди землі не передбачає такої підстави перегляду орендної плати як зміна нормативної грошової оцінки землі.
Пунктом 14 Типового договру оренди землі передбачено, що у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі__(відсотків) несплаченої суми за кожний день прострочення.
Також Типовий договір оренди землі не містить положень щодо права орендодавця в разі ухилення орендаря від перерахунку орендної плати з передбачених договором підстав звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору землі, укладеної в зміненій редакції.
З огляду на вищезазначені обставини справи та норми чинного законодавства, колегія суддів дійшла висновку, що рішення господарського суду Харківської області від 29 липня 2014 року прийняте з порушенням процесуальних та матеріальних норм, а тому підлягає скасуванню в частині внесення зміни до договору оренди землі від 11 квітня 2005 року, зареєстрованого 11 квітня 2005 року за № 6674/05 у Харківській регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" шляхом визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі в редакції пунктів №13, №14, №28.
Колегія суддів, враховуючи вищенаведені обставини та норми чинного законодавства, дійшла висновку про часткове задоволення апеляційної скарги відповідача, в зв'язку з чим рішення господарського суду Харківської області від 29 липня 2014 року у справі №922/2087/14 підлягає зміні, оскільки воно прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 99, 101, пунктом 4 статті 103, пунктом 4 частини 1 статті 104, статтею 105 Господарського процесуального кодексу України, колегія суддів,-
ПОСТАНОВИЛА:
Апеляційну скаргу задовольнити частково.
Рішення Господарського суду Харківської області від 29 липня 2014 року у справі №922/2087/14 змінити.
Виключити із додаткової угоди до договору оренди землі від 11.04.05 року наступні пункти:
"13. Розмір орендної плати переглядається у разі:
а) зміни умов господарювання, передбачених договором;
б) зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
в) зміни нормативної грошової оцінки;
г) внаслідок інфляції - щорічно;
д) погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря, що підтверджено документами;
е) в інших випадках, передбачених законом."
"14. У разі невнесення орендної плати у строки, визначені законодавством, справляється пеня згідно діючого законодавства."
"28. д) в разі ухилення Орендаря від перерахунку орендної плати при настанні умов, передбачених п. 13 договору, Орендодавець має право звернутися до суду для визнання додаткової угоди до договору оренди землі укладеною в зміненій редакції.""
В іншій частині рішення Господарського суду Харківської області від 29 липня 2014 року у справі №922/2087/14 залишити без змін.
Доручити Господарському суду Харківської області видати відповідні накази.
Дана постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена протягом двадцяти днів до Вищого господарського суду України.
Повний текст постанови складено 22 вересня 2014 року
Головуючий суддя Бондаренко В.П.
Суддя Ільїн О.В.
Суддя Россолов В.В.
Суд | Харківський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2014 |
Оприлюднено | 03.10.2014 |
Номер документу | 40681616 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Харківський апеляційний господарський суд
Россолов В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні