Постанова
від 07.08.2014 по справі 387/978/14-а
ДОБРОВЕЛИЧКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД КІРОВОГРАДСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 387/978/14-а

Номер провадження по справі 2-а/387/20/14

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 серпня 2014 року смт Добровеличківка

Добровеличківського районного суду , Кіровоградської області у складі суду:

Головуючого судді Кучеренко О. П.

при секретарі Поляруш С.Ю.

з участю представника позивача ОСОБА_1

з участю представників відповідача Карамалак О.В.

Владової С.В.

Гірник Г.С.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду Добровеличківського районного суду адміністративну справу за адміністративним позовом ОСОБА_5 до Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про визнання протиправною відмови Вільшанської селищної ради Кіровоградської області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди на термін 49 років для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_5, скасувати рішення Вільшанської селищної ради від 21 березня 2014 року №269 у вказаній частині та зобов"язати Вільшанську селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_5 від 11 березня 2014 року про надання в оренду на строк 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га, розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованівського лісництва та прийняти рішення у відповідності до ч.3 ст.123 ЗК України,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Вільшанської селищної ради Кіровоградської області про визнання протиправною відмови Вільшанської селищної ради Кіровоградської області у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди на термін 49 років для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_5, скасувати рішення Вільшанської селищної ради від 21 березня 2014 року №269 у вказаній частині та зобов"язати Вільшанську селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_5 від 11 березня 2014 року про надання в оренду на строк 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га, розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованівського лісництва та прийняти рішення у відповідності до ч.3 ст.123 ЗК України в якому зазначив, що 11 березня 2014 року він звернувся до Вільшанської селищної ради з проханням про надання йому в оренду на строк 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованівського лісництва. До заяви додав викопіювання із картографічних матеріалів з відображенням місця розташування земельної ділянки, відповідь відділу Держземагенства у Вільшанському районі щодо надання йому довідки про техніко-економічне обґрунтування та місце розташування земельної ділянки та документ про досвід роботи в сільському господарстві. Крім того, зазначив щодо отримання даної земельної ділянки він неодноразово звертався до виконавчих органів влади в період з 2012 року по даний час, про що зазначив у пояснювальній записці до заяви. 02 квітня 2014 року йому надано виписку з рішення Вільшанської селищної ради від 21 березня 2014 року № 269, якою йому відмовлено в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства відповідно до п.З статті 136 Земельного Кодексу України, ст.7 Закону України «ГІро фермерське господарство», роз"яснень у журналі «Землевпорядний вісник» № 2 за 2014 рік. Вважає відмову Вільшанської селищної ради протиправною та зазначає що, згідно з ч.3 ст.123 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. При цьому вказана норма встановлює вичерпний перелік підстав для відмови у наданні такого дозволу: невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно- правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної і документації, схем - землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Вказана земельна ділянка розташована за межами населеного пункту, не відноситься до цінних земель, інформацію відділу держземагенства у Вільшанському районі стосовно техніко-економічного обґрунтування та місце розташування земельної ділянки він додав до заяви.

В той час, відмову було здійснено відповідно до п.3 ст.136 ЗК України за яким, земельні ділянки, включені до переліку земельных ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.; статті 7 Закону України «Про фермерське господарство» якою встановлено порядок надання земельних ділянок для ведення фермерського господарства; роз'яснень у журналі «Землевпорядний вісник» № 2 за 2014 року - стаття інформує про те, ще до Верховної Ради України подано на розгляд проект змін до законодавства України в частині вимог до документів які підтверджують досвід роботи всільському господарстві.

При цьому, відповідач не зважає на те, що відповідно до п.2 ст.134 ЗК України, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на пих у разі: передачі громадянам земельних діляної для ведення фермерського господарства.

Вищевказана підстава відмови стосовно отримання даної земельної ділянки неодноразово розглядалась адміністративним судом та визнана протиправною, а саме:

- Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 31 січня 2013 року по справі № 81 і/102/13-а;:

- Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду віз 15 жовтня 2013 року по справі № 811/2823/13-а.

Зазначені постанови набрали законної сили та не виконані з причин передачі повноважень вказаних в ст.122 ЗК України від районних державних адміністрацій до обласних управлінь Дерземагенства України і в подальшому в результаті проведеного розмежування земель Вільшанської селищної ради від Головного управління Держземагенства в Кіровоградській області до Вільшанської селищної ради.

В той час, в рішеннях чітко зазначено, що оскільки аукціон з продажу права оренди земельної ділянки ще не відбувся, об'єкт нерухомості не був обтяжении жодним сервітутом. Отримавши заяву позивача стосовно надання земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства, адміністрація уповноваженого органу зобов'язана була зупинити процедуру підготовки проведення аукціону та прийняти рішення про надання земельної ділянки позивачу для ведення фермерського господарства.

Позивач, будучи належним чином повідомленим про день, час та місце розгляду справи, в судове засідання не з'явився, з"явився його представник ОСОБА_1

Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю обгрунтував їх обставинами викладеними в адміністративному позові, просить позовні вимоги задовільнити повністю.

Представники відповідача Вільшанської селищної ради Кіровоградської області позовні вимоги не визнали повністю та надали свої заперечення, згідно яких зазначили, що 11 березня 2014 року до Вільшанської селищної ради звернувся з заявою щодо надання в оренду на 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованівського лісництва ОСОБА_5. 21 березня 2014 року відбулася 26-та позачергова сесія селищної ради та прийняте рішення № 269 «Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства». Даним рішенням, відповідно до п. 3 ст. 136 ЗК України «Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах», ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», роз'яснень у журналі «Землевпорядний вісник» № 2, 2014 року було відмовлено позивачу у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства , з наступних підстав:

Згідно зі змінами до ст. 122 ЗК України Вільшанській селищній раді було передано повноваження щодо користування землями комунальної власності територіальних громад.

На черговій 24-й сесії селищної ради 28 листопада 2013 року було прийняте рішення № 251 «Про перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення для подальшого продажу права користування на конкурентних засадах (земельних торгах) у 2014 роді. Земельна ділянка площею 29,11 га ріллі, на яку писав заяву позивач входить до переліку.

В 2011 році Вільшанська РДА прийняла розпорядження № 504-р від 15 грудня 2011 року «Про дозвіл на складання проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для продажу поава оренди на аукціоні, в якому РДА дала дозвіл на складання проекту землеустрою для продажу на аукціоні права оренди строком на 10 років із земель державної власності сільського господарського призначення: № 2 площею 42,00 га ріллі, що перебувають в запасі для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Вільшанської селищної ради Вільшанського району Кіровоградської області; у п.2 вищезгаданого розпорядження вказано, що у разі виявлення при виготовлені проектно-технічної документації розбіжностей між площами, зазначеними у розпорядженні, остаточний розмір буде вказано при затвердженні проектів землеустрою.

09.02.2012 року Вільшанського РДА був заключений договір № 1307, "про розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки" з Державним підприємством «Кіровоградський науково-дослідний та проектний інститут землеустрою», вартість робіт і порядок її обчислення становить 4856,00 гривень. ДП «Кіровоградський науково-дослідний та проектний Інститут землеустрою» виготовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель сільськогосподарського призначення державної власності (запасу) шляхом продажу на аукціоні права оренди строком на 10 років площею 29,1149 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Вільшанської селищної ради Вільшанського району Кіровоградської області. Даний проект був погоджений всіма відповідними службами. Даній земельній ділянці присвоєний кадастровий номер 3524355100:02:000:9023, та відкрито поземельну книгу.

12 травня 2014 року, комісією з визначення виконавців послуг з виконання робіт із землеустрою та оцінки земель на конкурентних засадах (аукціон) на території Вільшакської селищної ради був проведений відбір виконавців послуг з виконання робіт із грошової оцінки земель. Об'єкт: земельна ділянка для ведення товарного сільськогосподарського виробництва площею - 29,1149 га, місце розташування: Кіровоградська область, Вільшанський район, Вільшанська селищна рада (землі комунальної власності).

Вважають їх відмову позивачу доцільною, так як: в п. З ст. 136 Земельного Кодексу України «добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах», вказано, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або права на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Просять звернути увагу на те, що сесії селищної ради відкритті, за 20 днів до засідання на дошці оголошень розміщується порядок денний позивач був присутній на сесії селищної ради. Позивачу на позачерговій 26-й сесії було запропоновано взяти участь в аукціоні, що підтверджується випискою з протоколу сесії від 21 березня 2014 року.

Сесія, на якій приймалося оскаржуване рішення проходила без порушення чинного законодавства України, відповідно до регламенту, а тому є повністю легітимною, крім того рішення сесії це є волевиявлення більшості депутатів селищної ради. Просять в позовних вимогах відмовити повністю.

Суд вважає, що в справі мається достатньо матеріалів про права та взаємовідносини сторін, тому можливо розглянути справу по суті у відсутності позивача, поскільки його інтереси представляє його представник ОСОБА_1

Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали адміністративної справи, вважає встановленими наступні фактичні обставини справи та відповідні правовідносини: 11 березня 2014 року ОСОБА_5 звернувся до Вільшанської селищної ради з заявою про надання йому в оренду на строк 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованівського лісництва. До заяви ОСОБА_5 додав викопіювання із картографічних матеріалів з відображенням місця розташування земельної ділянки, відповідь відділу Держземагенства у Вільшанському районі щодо надання йому довідки про техніко-економічне обґрунтування та місце розташування земельної ділянки та документ про досвід роботи в сільському господарстві. Крім того, зазначив щодо отримання даної земельної ділянки він неодноразово звертався до виконавчих органів влади в період з 2012 року по даний час, про що зазначив у пояснювальній записці до заяви.

21 березня 2014 року 26 позачергова сесія VІ скликання Вільшанської селищної ради прийняла рішення № 269 "Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення фермерського господарства". Даним рішенням вирішили, відповідно до п. 3 ст. 136 Земельного Кодексу України, ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», роз'яснень у журналі «Землевпорядний вісник» № 2, 2014 року було відмовлено у надані дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок в користування на умовах оренди для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_5 на земельну ділянку загальною площею 29,11 га ріллі, категорії земель сільськогосподарського призначення, земель комунальної власності на території Вільшанської селищної ради.

Відповідно до витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності 02.04.2014 року право власності зареєстроване на земельну ділянку площею 29,1149 га, цільове призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, категорія земель - землі сільськогосподарського призначення, власники Вільшанська селищна рада Вільшанського району Кіровоградської області, підстави виникнення права власності рішення виконавчого комітету місцевої Ради депутатів, серія та номер: 273, виданий 21.03.2014, видавник: Вільшанська селищна рада Вільшанського району Кіровоградської області, Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, серія та номер: НВ - 3500920262014, виданий 14.03.2014, видавник : відділ Держземагенства у Вільшанському районі.

Відповідно до частини першої статті 14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Основний Закон України гарантує право власності на землю, яке набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону, що відповідає ч.2 ст. 14 Конституції України. Таке право реалізується громадянами та юридичними особами та державою на правових титулах володіння, користування та розпорядження земельними ділянками.

Кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону (частина друга статті 13 Конституції України).

До таких об'єктів належать, зокрема, земельні ділянки.

Згідно з ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Ч. 2 ст. 123 ЗК України встановлено, що особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Судом встановлено, що позивач при зверненні з відповідною заявою до Вільшанської селищної ради Кіровоградської області дотримався вищезазначених приписів Земельного кодексу України.

Вільшанська селищна рада Кіровоградської області відмовила позивачеві у наданні дозволу на розроблення проекту землевпорядної документації та, як наслідок - у наданні земельної ділянки у користування для ведення фермерського господарства, зіславшись на п. 3 ст. 136 Земельного Кодексу України «Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах», ст. 7 Закону України «Про фермерське господарство», роз'яснень у журналі «Землевпорядний вісник» № 2, 2014 року, не мотивувавши свою відмову з посиланням на ст.122 ЗК України, в якій зазначено, що може бути підставою для відмови у наданні такого дозволу.

Надаючи правову оцінку таким діям відповідача, суд виходить із того, що Вільшанська селищна рада Кіровоградської області, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, зобов'язана діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

З огляду на викладене суд вважає, що у такий спосіб відповідач протиправно, без належних на те підстав, відмовив ОСОБА_5 у наданні дозволу на розроблення проекту землевпорядної документації та, як наслідок - у наданні земельної ділянки у користування для ведення фермерського господарства і тому дії Вільшанської селищної ради Кіровоградської області щодо відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди на термін 49 років для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_5 необхідно визнати протиправними, а рішення Вільшанської селищної ради від 21 березня 2014 року №269 у вказаній частині підлягає скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов'язання відповідача повторно розглянути заяву позивача про надання йому в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства за межами населеного пункту, то така підлягає задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до п.2 ч. 2 ст. 162 КАС України, у разі задоволення адміністративного позову суд може прийняти постанову про зобов'язання відповідача вчинити певні дії.

Тому, з огляду на право суду при задоволенні вимог адміністративного позову прийняти рішення про зобов'язання відповідача вчити певні дії, а також на встановлені ознаки протиправності відмови відповідача, яка мала місце за наслідками розгляду клопотання позивача про надання в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства, суд вважає, що позивачем обрано належний спосіб захисту порушеного права, який і підлягає застосуванню при прийнятті рішення у даній справі.

Згідно ч.1 ст. 94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб"єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України ( або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стопроною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Позивачем документально підтверджена сплата судового збору за вимоги немайнового характеру у сумі 73,08 грн., яка підлягає стягненню з місцевого бюджету Вільшанської селищної ради Кіровоградської області на користь ОСОБА_5

Керуючись Конституцією України, ст.ст. 116, 123, 134 ЗК України, ст.ст. 18,49,51,71,86,94,158-163,167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправними дії Вільшанської селищної ради Кіровоградської області щодо відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в користування на умовах оренди на термін 49 років для ведення фермерського господарства громадянину ОСОБА_5, скасувати рішення Вільшанської селищної ради від 21 березня 2014 року №269 у вказаній частині.

Зобов'язати Вільшанську селищну раду Кіровоградської області повторно розглянути заяву ОСОБА_5 від 11 березня 2014 року про надання в оренду на строк 49 років для ведення фермерського господарства земельної ділянки площею 29 га, розташованої на території Вільшанської селищної ради за межами населеного пункту біля адміністративної будівлі Голованівського лісництва та прийняти рішення у відповідності до ч.3 ст.123 ЗК України.

Присудити ОСОБА_5 судовий збір у розмірі 73,08 грн. з місцевого бюджету Вільшанської селищної ради Кіровоградської області.

Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Добровеличківський районний суд шляхом подачі в 10-денний строк з дня проголошення постанови апеляційної скарги .

Суддя Добровеличківського районного суду

Кіровоградської області О. П. Кучеренко

СудДобровеличківський районний суд Кіровоградської області
Дата ухвалення рішення07.08.2014
Оприлюднено14.08.2014
Номер документу40108919
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —387/978/14-а

Ухвала від 23.12.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 04.09.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Постанова від 07.08.2014

Адміністративне

Добровеличківський районний суд Кіровоградської області

Кучеренко О. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні