Ухвала
від 05.08.2014 по справі 823/1397/14
КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа: № 823/1397/14 Головуючий у 1-й інстанції: Орленко В.І. Суддя-доповідач: Мацедонська В.Е.

У Х В А Л А

Іменем України

05 серпня 2014 року м. Київ

Київський апеляційний адміністративний суд у складі:

головуючого - судді Мацедонської В.Е.,

суддів Грищенко Т.М., Лічевецького І.О.,

при секретарі Горяіновій Н.В.,

розглянувши за відсутності осіб, які беруть участь в справі, відповідно до ч.1 ст.41 КАС України у відкритому судовому засіданні в м.Києві справу за апеляційною скаргою Дочірнього підприємства «Юрія-2» публічного акціонерного товариства «Юрія» на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 19 червня 2014 року у справі за адміністративним позовом Дочірнього підприємства «Юрія-2» публічного акціонерного товариства «Юрія» до Державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Бондаренка Сергія Сергійовича про визнання протиправним та скасування рішення,-

в с т а н о в и в:

Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 19 червня 2014 року у задоволенні позовних вимог Дочірнього підприємства «Юрія-2» публічного акціонерного товариства «Юрія» до Державного реєстратора прав на нерухоме майно реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Черкаської області Бондаренка Сергія Сергійовича про визнання протиправним та скасування рішення відмовлено повністю.

Не погоджуючись з судовим рішенням, позивач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги повністю. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що відмова у здійсненні державної реєстрації речових прав на нерухоме майно є неправомірною, оскільки документи, подані позивачем, відповідають усім вимогам Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року №703.

Особи, які беруть участь в справі в судове засідання не з'явилися, про дату та час слухання справи були повідомлені належним чином, тому у відповідності до ч.6 ст.12, ч.1 ст.41 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав:

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням Черкаської міської ради від 20 грудня 2012 року №3-1456 «Про поновлення дочірньому підприємству «Юрія-2» закритого акціонерного товариства «Юрія» договорів оренди земельних ділянок по вул.Горького, 11 та ін.», ДП «Юрія-2» ЗАТ «Юрія» поновлено договір оренди земельної ділянки площею 6,0 кв.м на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівської в м.Черкаси строком на 5 років під існуючі тимчасові споруди (кіоски).

10 квітня 2013 року між Черкаською міською радою (орендодавець) та ДП «Юрія-2» ПАТ «Юрія» (орендар) укладено договір оренди землі, відповідно до умов якого орендодавець на підставі рішення Черкаської міської ради від 20 грудня 2012 року №3-1456 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку, що за цільовим призначенням відноситься до категорії земель житлової та громадської забудови, яка знаходиться на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівської. В оренду передається земельна ділянка (кадастровий номер 7110136700:06:016:0019) площею 0,0006 га під існуючу тимчасову споруду (кіоск) (п.2).

10 січня 2014 року позивачем подано до реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції заяву про державну реєстрацію права оренди земельної ділянки, що розташована на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівської (кадастровий номер 7110136700:06:016:0019), за ДП «Юрія-2» ПАТ «Юрія».

До вищевказаної заяви позивачем додано: документ, що підтверджує повноваження уповноваженої особи; документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита; три примірники оригіналу договору оренди землі від 10 квітня 2013 року; примірник оригіналу рішення Черкаської міської ради від 20 грудня 2012 року №3-1456.

20 січня 2014 року державним реєстратором прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції Бондаренком С.С., за результатом розгляду заяви позивача про державну реєстрацію за позивачем прав та їх обтяжень, на підставі ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», п.п.16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року №703, прийнято рішення №10097239 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень, згідно з яким відмовлено у державній реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівська (кадастровий номер 7110136700:06:016:0019) за ДП «Юрія-2» ПАТ «Юрія», з тих підстав, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.

Суд першої інстанції, приймаючи рішення про відмову у задоволенні позовних вимог, виходив з того, що позивачем не надано усі необхідні документи для проведення державної реєстрації нерухомого майна відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», тому відмова у проведенні такої реєстрації є обґрунтованою та правомірною.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції з огляду на наступне:

Відповідно до ст.125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно ст.126 право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Особливості державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначені Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 червня 2011 року №703.

Згідно ст.2 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

В силу ч.ч.1,2 ст.4 вищезазначеного Закону обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: право власності на нерухоме майно; право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; інші речові права відповідно до закону; податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження. Речові права на нерухоме майно, зазначені в пунктах 2 і 3 частини першої цієї статті, є похідними і реєструються після державної реєстрації права власності на таке майно, крім випадків, передбачених статтею 4 1 цього Закону.

Відповідно до ст.4 1 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» рішення органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельних ділянок у власність або користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) приймається без здійснення державної реєстрації права держави чи територіальної громади на такі земельні ділянки, крім випадків, коли право власності на земельні ділянки державної або комунальної власності вже зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Державна реєстрація права держави чи територіальної громади на земельні ділянки, які сформовані із земель державної чи комунальної власності, здійснюється після затвердження в порядку, встановленому Земельним кодексом України, документації із землеустрою, за якою здійснено таке формування, одночасно із державною реєстрацією похідного речового права на такі земельні ділянки (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут), крім випадків, коли рішенням відповідного органу про затвердження документації із землеустрою передбачено здійснення державної реєстрації переходу права власності на земельні ділянки. При поновленні або внесенні змін до договорів суперфіцію, емфітевзису, сервітуту, оренди земельних ділянок державної чи комунальної власності, право держави чи територіальної громади на які не зареєстровано відповідно до цього Закону, державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права користування (сервітут), права користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), права забудови земельної ділянки (суперфіцій), права оренди земельної ділянки.

Згідно ч.1 ст.15 вищезазначеного Закону державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; внесення записів до Державного реєстру прав; видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Відповідно до ч.1 ст.16 даного Закону, у разі здійснення державної реєстрації речових прав на земельні ділянки, похідних від права власності, за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки, відповідний орган виконавчої влади чи орган місцевого самоврядування зобов'язаний одночасно подати до органу державної реєстрації прав чи державному кадастровому реєстратору відповідну заяву про державну реєстрацію права власності держави чи територіальної громади на зазначені земельні ділянки. Рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) вважається заявою про здійснення державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на зазначену земельну ділянку.

У відповідності до ч.1 ст.19 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державна реєстрація прав проводиться на підставі: договорів, укладених у порядку, встановленому законом; свідоцтв про право власності на нерухоме майно, виданих відповідно до вимог цього Закону; свідоцтв про право власності, виданих органами приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді; державних актів на право власності або постійного користування на земельну ділянку у випадках, встановлених законом; рішень судів, що набрали законної сили; інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.

Згідно ч.2 ст.15 вищезазначеного Закону перелік документів для здійснення державної реєстрації прав визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Відповідно до п.5 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22 червня 2011 року

(в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), документи, що подаються для проведення державної реєстрації прав, взяття на облік безхазяйного нерухомого майна, повинні відповідати вимогам, що встановлені законом, цим Порядком та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно п.10 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, заявник разом із заявою про державну реєстрацію подає органові державної реєстрації прав, нотаріусові необхідні для такої реєстрації документи, визначені цим Порядком, їх копії, документ, що підтверджує внесення плати за надання витягу з Державного реєстру прав, та документ про сплату державного мита.

Пунктом 27 вищезазначеного Порядку визначено перелік документів, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно.

Згідно п.п.16, 23 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22 червня 2011 року, за результатами розгляду заяви про державну реєстрацію та документів, необхідних для її проведення, державний реєстратор приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень або рішення про відмову у такій реєстрації. Державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень виключно за наявності підстав для відмови в державній реєстрації прав, що визначені у Законі України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Згідно п.33 вищезазначеного Порядку для проведення державної реєстрації права власності та інших речових прав на земельну ділянку заявник, крім документів, що зазначені у пунктах 27, 28, 30 і 31 цього Порядку, подає витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (у разі, коли в документах, що зазначені у пункті 27 цього Порядку, відсутні відомості про кадастровий номер земельної ділянки).

Відповідно до ст.24 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, серед іншого, якщо заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, крім випадків, установлених частиною дев'ятою статті 15 цього Закону.

Відповідно до ч.5 ст.16 Закону України «Про державний земельний кадастр» кадастрові номери земельних ділянок зазначаються у рішеннях органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування про передачу цих ділянок у власність чи користування, зміну їх цільового призначення, визначення їх грошової оцінки, про затвердження документації із землеустрою та оцінки земель щодо конкретних земельних ділянок.

Згідно ст.24 Закону України «Про державний земельний кадастр» державна реєстрація земельних ділянок здійснюється за заявою: особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки при передачі її у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи; власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності (у разі поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок) або уповноваженої ними особи; органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування (у разі формування земельних ділянок відповідно державної чи комунальної власності). На підтвердження державної реєстрації земельної ділянки заявнику безоплатно видається витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку. При здійсненні державної реєстрації земельної ділянки їй присвоюється кадастровий номер.

Згідно ч.1 ст.30 даного Закону, орган, що здійснює ведення Державного земельного кадастру, одночасно з державною реєстрацією земельної ділянки надає органу державної реєстрації прав інформацію про: державну реєстрацію земельної ділянки (дату державної реєстрації, орган, що здійснив таку реєстрацію); кадастровий номер, площу, місце розташування земельної ділянки; кадастровий план зареєстрованої земельної ділянки в електронній (цифровій) формі.

Як вбачається з матеріалів справи, рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції №10097239 від 20 січня 2014 року, відмовлено у державній реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівська (кадастровий номер 7110136700:06:016:0019) за ДП «Юрія-2» ПАТ «Юрія», оскільки заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності.

Суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку щодо відповідності прийнятого державним реєстратором рішення вимогам чинного законодавства з огляду на те, що наявність кадастрового номера на земельну ділянку 7110136700:06:016:0019, що вказаний у договорі оренди земельної ділянки від 10 квітня 2013 року та у рішенні від 20 січня 2014 року №10097239 про відмову у державній реєстрації права оренди, не свідчить про державну реєстрацію земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Рішення Черкаської міської ради від 20 грудня 2012 року №3-1456 «Про поновлення дочірньому підприємству «Юрія-2» закритого акціонерного товариства «Юрія» договорів оренди земельних ділянок по вул.Горького, 11 та ін.» не містить кадастрових номерів земельних ділянок, які передаються в оренду, що не дає можливості ідентифікувати земельну ділянку.

Крім того, як вбачається з матеріалів справи, 10 січня 2014 року Черкаською міською радою було подано заяву про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку, що розташована на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівська (кадастровий номер 7110136700:06:016:0019), до якої додано рішення Черкаської міської ради №3-1456 від 20 грудня 2012 року.

Рішенням державного реєстратора прав на нерухоме майно Реєстраційної служби Черкаського міського управління юстиції №9906331 від 14 січня 2014 року зупинено розгляд вищезазначеної заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень у зв'язку з відсутністю в повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень, яке вручено представнику заявника 14 січня 2014 року.

Відповідно до п.5 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №703 від 22 червня 2011 року

(в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), у разі подання не в повному обсязі документів, необхідних для проведення державної реєстрації прав, державний реєстратор приймає рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію, яке містить рекомендації щодо усунення обставин, що були підставою для його прийняття. Державний реєстратор зупиняє розгляд заяви про державну реєстрацію на строк, що не перевищує п'яти робочих днів з моменту отримання заявником рішення про зупинення розгляду такої заяви. Якщо заявник не усунув протягом п'яти робочих днів після отримання рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію обставини, що були підставою для його прийняття, державний реєстратор приймає рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

До матеріалів справи не додано документів та не спростовано доводи відповідача щодо відсутності витягу з Державного земельного кадастру щодо земельної ділянки, розташованої на розі вул.Капітана Пилипенка - вул.Пастерівська, на час звернення з заявою про державну реєстрацію прав та їх обтяжень та на час прийняття рішення про зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, а тому внаслідок неусунення таких обставин спричинило прийняття відповідачем рішення про відмову в державній реєстрації прав та їх обтяжень.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що державний реєстратор, відмовляючи ДП «Юрія-2» ПАТ «Юрія» у проведенні реєстрації права оренди земельної ділянки, що розташована на розі вул.Капітана Пилипенка - вул. Пастерівська (кадастровий номер 7110136700:06:016:0019), надав належну оцінку заяві позивача та доданим до неї документам, у зв'язку з чим дійшов вірного висновку, що заяву про державну реєстрацію речових прав, похідних від права власності, подано за відсутності державної реєстрації права власності, внаслідок чого рішення державного реєстратора від 20 січня 2014 року №10097239 про відмову у державній реєстрації прав та їх обтяжень є обґрунтованим, прийнятим у відповідності до вимог Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» та Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, та не підлягає скасуванню, натомість, позивачем не надано доказів щодо подачі усіх необхідних документів для проведення реєстрації прав на нерухоме майно, а також підтвердження наявності права власності на дану земельну ділянку у Черкаської міської ради.

На підставі вищенаведеного, приймаючи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для зміни або скасування постанови суду.

Керуючись ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,-

у х в а л и в:

Апеляційну скаргу Дочірнього підприємства «Юрія-2» публічного акціонерного товариства «Юрія» - залишити без задоволення.

Постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 19 червня 2014 року - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.

Повний текст ухвали виготовлено 08 серпня 2014 року.

Головуючий суддя В.Е.Мацедонська

Судді Т.М.Грищенко

І.О.Лічевецький

.

Головуючий суддя Мацедонська В.Е.

Судді: Лічевецький І.О.

Грищенко Т.М.

СудКиївський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.08.2014
Оприлюднено13.08.2014
Номер документу40114659
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —823/1397/14

Ухвала від 05.08.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 23.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Ухвала від 23.07.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Мацедонська В.Е.

Постанова від 19.06.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

Ухвала від 19.05.2014

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

В.І. Орленко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні