17/56
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.05.08 Справа № 17/56
Господарський суд Львівської області у складі судді Ділай У.І.
При секретарі Хрунь І.Ю.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні справу
за позовом: ДТГО “Південно-Західна залізниця”, м. Київ
До відповідача: ТзОВ “Укрспецекспорт”, смт. Жвирка
Про стягнення 46 820,00 грн.
Представники :
Від позивача Недошитко Р.Ю. –ю/к (Довіреність № 763-НЮ від 12.03.2008р.)
Від відповідача: Макаренко В.Г. –представник (Довіреність № 1 від 04.01.2008р.)
Представникам сторін роз'яснено права і обов'язки передбачені ст.ст.20, 22 ГПК України. Згідно клопотання технічна фіксація судового процесу не здійснюється.
Суть спору:
Розглядається справа за позовом ДТГО “Південно-Західна залізниця”, м. Київ до ТзОВ “Укрспецекспорт”, смт. Жвирка про стягнення 46 820,00 грн.
Ухвалою Господарського суду Львівської області від 25.02.2008р. порушено провадження у справі та призначено до розгляду на 18.03.2008р.
З підстав, викладених в Ухвалах суду від 18.03.2008р. та 24.04.2008р. розгляд матеріалів справи відкладався.
Представник позивача позовні вимоги підтримав. Позовні вимоги мотивовані тим, що в порушення вимог Статуту залізниць України відповідач у вантажній накладній невірно вказав масу вантажу, у зв'язку з чим зобов'язаний сплатити ДТГО “Південно-Західна залізниця” передбачений законодавством штраф в сумі 46 820,00 грн.
Представник відповідача проти суми позовних вимог заперечив з підстав, викладених у Відзиві на позовну заяву № 04/03/08-юр від 31.03.2008р. Як зазначається у Відзиві, представник ТзОВ “Укрспецекспорт” масу вантажу в перевізних документах вказав на підставі зважування піввагона на 150 т. вазі, матеріальної та іншої зацікавленості не переслідував, виявлений надлишок вантажу усунув власноручно без застосування техніки залізниці, збитків суб'єктам господарювання, внаслідок надлишку вантажу у вагоні, не спричинено. Окрім того, станцією Шепетівка допущені грубі порушення Статуту залізниць України в частині складання комерційного акту. Представник ТзОВ “Укрспецекспорт” просив суд позов задоволити частково, зменшивши розмір штрафних санкцій.
В процесі розгляду матеріалів справи судом встановлено:
29.11.2007 року за Накладною № 35907685 зі станції Шкло-Старжиська Львівської залізниці на станцію Комунарськ Донецької залізниці, був відправлений вагон № 65383002 з вантажем –брухт чорних металів. Плата за перевезення вантажу становить 9 364,00 грн.
Вантаж у вагоні № 65383002 був завантажений засобами відповідача, який у залізничній накладній зазначив брутто –91300, тара –23300, нетто вантажу –68000кг. Маса вантажу визначена вантажовідправником на 150 т вазі.
Правильність внесення до Накладної № 35907685 відомостей підтверджується відтиском печатки та підписом повноважного представника відповідача, що відповідає вимогам п. 2.3 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Мінтрансу України від 21.11.2000 р. № 644, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за № 863/5084.
Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України під час слідування вагону № 65383002 через станцію Шепетівка Південно-Західної залізниці було перевірено масу вантажу вищезазначеного вагону на тензометричній вазі. За результатами перевірки маса вантажу у вагоні № 65383002 брутто становить 96200кг, тара з бруса 23300кг, маса нетто 72900кг, тобто маса вантажу у вагоні на 4900кг більше ніж зазначено у провізних документах та на 3900кг більше вантажопідйомності вагону.
По факту неправильного зазначення маси вантажу в перевізних документах та завантаження вагону понад його вантажопідйомність працівниками станції Шепетівка складено Акт загальної форми від 02.12.2007р. № 11714, а вагон № 65383002 відчеплений на контрольне переважування.
При контрольному переважуванні вагону на статичній вазі було виявлено: брутто - 96200кг., тара з бруса - 23300кг, нетто - 72900кг, тобто вантажу у вагоні більше ніж зазначено у перевізних документах на 4900кг та більше вантажопідйомності вагону на 3900кг. Вантаж завантажено навалом, верх покритий листовим залізом, повареним між собою. Вагон прибув в технічному та комерційному відношенні справний.
За результатами перевірки працівниками станції Шепетівка складений Комерційний акт БИ №909877/11 від 02.12.2007р.
У зв'язку з неможливістю слідування вагону за призначенням з причини навантаження вагону понад вантажопідйомність надлишок вантажу був виданий вантажовідправнику по Довіреності серії ЯОН № 761081 від 03.12.2007р.
За неправильне зазначення у Накладній № 35907685 відомостей щодо маси вантажу позивачем нараховано відповідачу штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення, що становить 46 820,00 грн.
Суд заслухавши пояснення представників сторін, оглянувши та дослідивши докази у справі та оцінивши їх в сукупності, прийшов до висновку, що позов підлягає до задоволення частково з наступних підстав:
Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України, накладна –основний перевізний документ встановленої форми (форму затверджено наказом Мінтрансу України від 19.11.1998р. № 460), оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.
Відповідно до п. 1.1 Правил оформлення перевізних документів, затв. наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000р. за N 644, зареєстр. в Міністерстві юстиції України 24 листопада 2000 р. за N 863/5084, на кожне відправлення вантажу відправник повинен подати станції навантаження накладну.
Згідно з п. 1.3 Правил усі відомості, передбачені формою бланка перевізного документа, повинні бути внесені відправником до відповідних граф. Виправлення не допускаються, у разі зміни відомостей, внесених до перевізного документа відправник зобов'язаний заповнити новий перевізний документ.
За приписами ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній.
Статтею 122 Статуту залізниць України встановлено, що за неправильне зазначення у накладній маси вантажу з відправника стягується штраф згідно ст.118 Статуту, розмір якого складає п'ятикратну провізну плату за всю відстань перевезення. Крім того, відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.
Відповідно до п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно зі статтею 122 Статуту. Факт неправильного зазначення відправником указаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт. Пунктом „а” ч. 2 ст. 129 Статуту залізниць України передбачено, що невідповідність найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах, засвідчується комерційний актом.
З урахуванням викладеного суд вважає, що факт неправильного зазначення відповідачем у Накладній № 35907685 від 29.11.2007р. відомостей про масу вантажу підтверджений належними доказами, і позивач правомірно нарахував штраф у сумі 46 820,00 грн.
Згідно ст. 233 Господарського кодексу України, у разі якщо належні до сплати штрафні санкції надмірно великі порівняно із збитками кредитора, суд має право зменшити розмір санкцій. При цьому повинно бути взято до уваги: ступінь виконання зобов'язання боржником; майновий стан сторін, які беруть участь у зобов'язанні; не лише майнові, але й інші інтереси сторін, що заслуговують на увагу.
Якщо порушення зобов'язання не завдало збитків іншим учасникам господарських відносин, суд може з урахуванням інтересів боржника зменшити розмір належних до сплати штрафних санкцій.
Ухвалою суду від 24.04.2008р.суд зобов'язав ДТГО “Південно-Західна залізниця” надати обгрунтування витрат, понесених залізницею у зв'язку із допущеним відповідачем порушенням. Однак, вказаної вимоги ухвали суду позивач не виконав.
З огляду на вищевикладене, враховуючи, що допущене порушення не спричинило збитків позивачу, суд зменшує суму штрафу, яка підлягає стягненню на користь позивача, до 9 364,00 грн.
Згідно до ст. 49 ГПК України судові витрати по справі покладаються на відповідача в повному обсязі, оскільки спір виник внаслідок його неправильних дій.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 2, 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, ст. 233 Господарського Кодексу України, ст.ст. 43, 32–34, 43, 49, 82–85 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ :
1. Позов задоволити частково.
2. Стягнути з ТзОВ “Укрспецекспорт” (79022, Львівська обл., Сокальський р-н, смт. Жвирка, вул. Л.Українки, 1. Код ЄДРПОУ 31658789, р/р 26007010297 у ЛФ “АБ”Укргазбанк” м. Львова, МФО 325967) на користь ДТГО “Південно-Західна залізниця” (01034, м. Київ, вул. Лисенка, 6. Код ЄДРПОУ 04713033, п/р 26002001504 в АБ “Експрес-Банк” м. Києва, МФО 322959) 9 364,00 грн. штрафу; 468,20 грн. державного мита та 118,00 грн. витрат на інформаційно-технічне забезпечення судового процесу.
3. В частині стягнення 37 456,00 грн. штрафу у позові відмовити
4. Наказ видати згідно ст.116 ГПК України.
Суддя Ділай У.І.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 27.05.2008 |
Оприлюднено | 11.07.2009 |
Номер документу | 4017538 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні