Постанова
від 20.05.2014 по справі 804/5540/14
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

cpg1251

ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 травня 2014 р. справа № 804/5540/14 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Прудника С.В.

при секретарі судового засідання Трайдук С.В.

за участю сторін:

представників позивача Рябка Є.О., Залєтової І.Г.

представника відповідача Бейгул А.Г.

представник третьої особи не прибув

розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпропетровську адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно-Промисловий Альянс" до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпропетровська міська рада про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0004581504 від 13.12.2013 р., -

ВСТАНОВИВ :

17 квітня 2014 р. до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно-Промисловий Альянс", в якій позивач просить суд скасувати повністю податкове повідомлення-рішення ДПІ у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська від 13.12.2013р. № 0004581504 про збільшення розміру орендної плати з юридичних осіб ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» на суму 444992,21 гривень повністю.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що Державною податковою інспекцією в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-Промисловий Альянс», код за ЄДРПОУ 33079560 з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 30.06.2011 р. по 30.09.2013р., за результатами якої складено акт від 29.11.2013 року №1143/1504/33079560. На підставі акту перевірки винесено податкове повідомлення-рішення від 13.12.2013р. № 0004581504, яким визначено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 356000,82 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в розмірі 88991,39 грн. Позивач вважає висновки податкового органу в акті перевірки безпідставними та необґрунтованими, а тому винесене податкове повідомлення-рішення підлягає скасуванню.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.04.2014 р. відкрито провадження у адміністративній справі, та призначено її до розгляду у відкритому судовому засіданні.

Представники позивача в судовому засіданні підтримали заявлені позовні вимоги у повному обсязі, надали пояснення аналогічні викладеним в позовній заяві, просили суд позов задовольнити.

Відповідач проти позову заперечував, посилаючись на те, що за результатами перевірки податковий орган прийшов до висновків щодо порушення позивачем податкового законодавства, які є обґрунтованими та підтверджені письмовими доказами, а тому Державна податкова інспекція в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області при прийнятті податкового повідомлення-рішення від 13.12.2013р. № 0004581504, яким визначено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 356000,82 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в розмірі 88991,39 грн. діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позовних вимог заперечував, просив суд відмовити в задоволенні адміністративного позову.

В подальшому судом залучено як третю особу на стороні відповідача Дніпропетровську міську раду.

Заслухавши пояснення представників позивача, заперечення представника відповідача, дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст. 69 - 72 Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з наступних підстав.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ. До адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.

Судом встановлено, що Державною податковою інспекцією в Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову невиїзну перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно-Промисловий Альянс», код за ЄДРПОУ 33079560 з питань повноти нарахування орендної плати за землю за період з 30.06.2011 р. по 30.09.2013р.

Перевіркою встановлено порушення:

п.п 16.1.4 п. 16.1 ст. 16 та п. 276.3 ст. 276 ПКУ, внаслідок чого встановлено заниження орендної плати за земельні ділянки, розташовані на території Бабушкінського району, на 2011 рік - 29679,64 грн., 2012 рік - 186469,19 грн., січень - вересень 2013 року - 139851,99 грн.

За результатами перевірки складено Акт від 29.11.2013 року №1143/1504/33079560 на підставі якого винесено податкове повідомлення-рішення від 13.12.2013р. № 0004581504, яким визначено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб за основним платежем в розмірі 356000,82 грн., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) в розмірі 88991,39 грн.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Інвестиційно - Промисловий Альянс» звернулось з первинною скаргою від 25.12.2013р. вих. № 39 (за даними Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області вх. № 7247/10/С від 25.12.2013р.) на Податкове повідомлення-рішення від 13.12.2013р. № 0004581504 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб у розмірі 444992,21 грн.

Рішенням Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області «Про продовження терміну розгляду первинної скарги» від 09.01.2014р. № 48/10/04-36-10-08-09 граничний строк розгляду первинної скарги було продовжено до 23.02.2014 р.

За результатами розгляду первинної скарги ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» отримало Рішення «Про результати розгляду скарг» від 21.02.2014р. № 1043/10/04-36-10-08-09, яким ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області залишило податкове повідомлення-рішення від 13.12.2013р. № 0004581504 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб 444992,21 грн. без змін, а первинну скаргу ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» - без задоволення.

Позивач ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» не погодився з зазначеним Рішенням Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області та подав повторну скаргу №09 від 04.03.2014р. (вхідний №4560/6 від 06.03.2014р.).

За результатами розгляду повторної скарги ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» отримало Рішення «Про результати розгляду скарги» від 19.03.2014р. № 4807/6/99-99-10-01-02-15, яким ГУ Міндоходів у Дніпропетровській області залишило податкове повідомлення-рішення від 13.12.2013р. № 0004581504 про збільшення суми грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб 444992,21 грн. та рішення, прийняте за розглядом первинної скарги без змін, а скаргу - без задоволення.

Як вбачається з акту перевірки, 11.04.11 р. між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» був укладений Договір оренди земельної ділянки терміном на три роки. Відповідно до п.1 Договору ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, що знаходяться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Комсомольська, 37 (Бабушкінський район) і зареєстровані в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:399:0105. Згідно п.2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,0047 га. Згідно п.9 Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України відповідної категорії земель, виду цільового призначення та функціонального використання. Згідно п.16 Договору цільове призначення земельної і ділянки - землі історико-культурного призначення.

Також, 11.04.11 р. між Дніпропетровською міською радою та ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» був укладений Договір оренди земельної ділянки терміном на три роки. Відповідно до п.1 Договору ТОВ «Інвестиційно-Промисловий Альянс» прийняв в строкове платне користування земельну ділянку, що знаходяться за адресою: м.Дніпропетровськ, вул. Комсомольська, 37 (Бабушкінський район) і зареєстровані в Державному реєстрі земель за кадастровим номером 1210100000:02:399:0104. Згідно п.2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1097 га. Згідно п.9 Договору річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється в грошовій формі. Розмір орендної плати встановлюється у мінімальному розмірі, встановленому Податковим кодексом України відповідної категорії земель, виду цільового призначення та функціонального використання. Згідно п.16 Договору 1 цільове призначення земельної ділянки - землі історико-культурного призначення.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.02.2011 року № 860, який є невід'ємною частиною договору 1, нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Комсомольській, 37 площею 0,0047 га. (кадастровий номер 1210100000:02:399:0105) складає 39286,62 грн. Нормативна грошова оцінка вищезазначеної земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - для землі комерційного використання 2,5 складає 196433,08 грн.

Згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.02.2011 року № 860/1, який є невід'ємною частиною договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки по вул. Комсомольській, 37 площею 0,1097 га. (кадастровий номер 1210100000:02:399:0104) складає 916966,33 грн. Нормативна грошова оцінка вищезазначеної земельної ділянки з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - для землі комерційного використання 2,5 складає 4584831,64 грн.

Розмір земельного податку за земельну ділянку по вул. Комсомольській, 37 площею 0,1097 га, обчисленого виходячи із нормативної-грошової оцінки з коефіцієнтом функціонального використання 0,5, складає 9169,67грн., розмір земельного податку за вищезазначену земельну ділянку при її використанні в комерційних цілях складає 45848,32 грн.

Розмір земельного податку за земельну ділянку по вул. Комсомольській, 37 площею 0,0047 га, обчисленого виходячи із нормативної-грошової оцінки з коефіцієнтом функціонального використання 0,5, складає 392,87 грн., розмір земельного податку за вищезазначену земельну ділянку при її використанні в комерційних цілях складає 1964,33 грн.

З урахуванням вимог п.288.5 ст.288 та п. 276.3 ст. 276 ПКУ річний розмір орендної плати за землю по земельній ділянці по вул. Комсомольській, 37 площею 0,1097 га. при її використанні для будівництва складає 41263,52 грн., при її використанні в комерційних цілях складає 206317,44 грн.

З урахуванням вимог п.288.5 ст.288 та п. 276.3 ст. 276 ПКУ річний розмір орендної плати за землю по земельній ділянці по вул. Комсомольській, 37 площею 0,0047 га. при її використанні для будівництва складає 1757,92 грн., при її використанні в комерційних цілях складає 8839,49 грн.

Так, ТОВ «Інвестиційно-Промисловий альянс» згідно наданих до ДПІ податкових декларацій задекларовано орендну плату за землю:

на 2011 рік з 30.06.2011 року в розмірі 14422,64 грн.;

на 2012 рік в розмірі 28687,74 грн.;

за січень - вересень 2013 року в розмірі 21515,67 грн.

На думку податкового органу, розмір нарахування податку повинен здійснюватися відповідно до вимог п.276.3 ст.276 ПК України, тобто з урахуванням коефіцієнту, який характеризує функціональне використання земельної ділянки - для землі комерційного використання 2,5.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно ч.ч.1, 2 ст. 83 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності, а також земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Згідно п. «в» ч. 1 ст. 12 ЗК України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу.

Згідно п.п.14.1.147 п.14.1 ст.14 ПК України, плата за землю - загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Умови, розміри та порядок сплати земельного податку регулюються нормами ст.ст.267-287 ПК України, а орендної плати за землю - ст.ст.288-290 ПК України.

Застосований Державною податковою інспекцією в Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області до спірних правовідносин п.276.3 ст.276 ПК України встановлює, що податок за земельні ділянки (в межах населених пунктів) на територіях та об'єктах історико-культурного призначення, використання яких не пов'язано з функціональним призначенням цих територій та об'єктів, справляється у розмірі, обчисленому відповідно до статей 274 і 275 цього Кодексу із застосуванням таких коефіцієнтів, зокрема, місцевого значення - 1,5.

Зі змісту зазначеного пункту вбачається, що він застосовується у відносинах, пов'язаних із визначенням розміру плати за землю у формі земельного податку, а не до відносин, пов'язаних з визначенням орендної плати за землю.

Як зазначено в п.288.1 ст.288 ПК України, підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Пунктом 288.4 ст.288 ПК України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Відповідно п.288.5 ст. 288 ПК України, розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди.

При визначенні нормативної грошової оцінки органом уповноваженим на здійснення державної політики у сфері земельних відносин і здійснення нормативної грошової оцінки враховується коефіцієнт Кф.

Даний коефіцієнт передбачений п. 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України № 213 від 23.03.1995 року.

Кф - це коефіцієнт, який характеризує функціональне використання земельної ділянки. Для позивача цей коефіцієнт визначений на рівні 2,5.

Згідно ч. 1 ст. 23 Закону України «Про оренду землі», зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Відповідно ст. 654 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Податковий орган наділений повноваженнями зі здійснення контролю за додержанням податкового законодавства, правильністю обчислення, повнотою і своєчасністю сплати до бюджетів податків, установлених законодавством, проте ініціативою вносити зміни в договори оренди землі наділена одна зі сторін цих договорів, тобто, в даному випадку, Дніпропетровська міська рада - орган місцевого самоврядування, через яку відповідною територіальною громадою реалізовано право власності на передані в оренду земельні ділянки, що знаходяться у комунальній власності.

Договір оренди землі є цивільно-правовим, а отже, йому притаманні такі ознаки, як свобода договору, обов'язковість його виконання сторонами тощо. Суб'єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір пов'язаний зі сплатою податків і, на думку суб'єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок.

Така правова позиція викладена в постанові Верховного суду України від 11.06.2013 року.

Представником відповідача в судовому засіданні не заперечувалось, що позивачем своєчасно та в повному обсязі сплачувались суми орендної плати за земельні ділянки згідно договорів оренди від 11.04.2011 року.

Таким чином, за наслідком розгляду справи не знайшло підтвердження порушення позивачем норм ПК України, що виключає правомірність визначення позивачу оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням № 0004581504 від 13.12.2013 р. податкових зобов'язань.

Відповідно до ст. 69 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.

Відповідно до ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Згідно ч. 1 ст. 86 Кодексу адміністративного судочинства України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об'єктивному дослідженні.

Отже, на підставі вищезазначених норм законодавства, встановлених судом обставин справи та наданих сторонами доказів на підтвердження своєї позиції, суд приходить до висновку, що відповідачем не доведено правомірність своїх дій та прийнятого рішення, вимоги позивача знайшли підтвердження та не спростовані матеріалами справи, тому, є всі підстави для задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно-Промисловий Альянс" - у повному обсязі.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати з Державного бюджету України (або відповідного місцевого бюджету, якщо іншою стороною був орган місцевого самоврядування, його посадова чи службова особа).

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем - Товариством з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно-Промисловий Альянс" при зверненні до суду понесені судові витрати, пов'язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 1827,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 1 від 11.04.2014 р. (а.с. 81).

Отже, сплачений позивачем судовий збір за подачу адміністративного позову до суду в сумі 1827,00 грн. підлягає поверненню.

На підставі ч. 3 ст. 160 Кодексу адміністративного судочинства України в судовому засіданні 20 травня 2014 року проголошено вступну та резолютивну частини постанови. Виготовлення постанови у повному обсязі відкладено на 23 травня 2014 року, про що повідомлено після проголошення вступної та резолютивної частини постанови в судовому засіданні.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 7, 11, 14, 69 - 71, 86, 94, 122, 158-163, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ПОСТАНОВИВ :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно-Промисловий Альянс" до Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м.Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області, третя особа на стороні відповідача, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Дніпропетровська міська рада про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення № 0004581504 від 13.12.2013 р. - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати повністю податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Бабушкінському районі м. Дніпропетровська Головного управління Міндоходів у Дніпропетровській області № 0004581504 від 13.12.2013 р.

Стягнути з Державного бюджету України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Інвестиційно-Промисловий Альянс" (код ЄДРПОУ 33079560; індекс 49000, Дніпропетровська область, місто Дніпропетровськ, Бабушкінський район, вулиця Леніна, будинок 21) судові витрати пов'язані із сплатою судового збору у розмірі 1827,00 грн. (одна тисяча вісімсот двадцять сім гривень 00 копійок).

Постанова суду може бути оскаржена в апеляційному порядку до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд, в порядку та у строки, передбачені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України, та набирає законної сили відповідно до ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст постанови складений 23 травня 2014 року.

Суддя С. В. Прудник

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення20.05.2014
Оприлюднено20.08.2014
Номер документу40175781
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —804/5540/14

Ухвала від 06.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 20.03.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 26.02.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юхименко О.В.

Ухвала від 26.02.2015

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юхименко О.В.

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юхименко О.В.

Ухвала від 22.08.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Юхименко О.В.

Постанова від 20.05.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

Ухвала від 22.04.2014

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Прудник Сергій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні