3/76/09
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В АІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" червня 2009 р. Справа № 3/76/09
Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Л.В. Поліщук
Суддів: Л.І. Бандури, В.Б. Туренко,
при секретарі судового засідання –Н.А. Павленко,
за участю представників сторін:
прокурор –К.Я. Будзул-Лавренюк
від позивача - не з'явився
від відповідача –Т.О. Терлецька,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Фермерського господарства „Скіф”
на рішення господарського суду Миколаївської області від 31.03.2009р.
у справі № 3/76/09
за позовом Прокурора Березнегуватського району Миколаївської області в інтересах держави в особі Березнегуватської районної державної адміністрації
до Фермерського господарства „Скіф”
про стягнення збитків в сумі 5411,39грн.,
встановив:
Прокурор Березнегуватського району Миколаївської області в інтересах держави в особі Березнегуватської районної державної адміністрації звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з Фермерського господарства „Скіф” шкоди в сумі 5411,39грн., заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки площею 8.0га ріллі, розташованої на землях державної власності в межах території Озерівської сільської ради (землі запасу).
Рішенням господарського суду Миколаївської області від 31.03.2009р. (суддя О.Г. Смородінова) позов задоволено.
Фермерське господарство „Скіф”, не погодившись з судовим рішенням, звернулося з апеляційною скаргою, в якій просить рішення скасувати, в позові відмовити, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, а саме: суд не врахував, що державі не було завдано збитків; в матеріалах справи відсутній обґрунтований розрахунок збитків; ФГ „Скіф” використовувало земельну ділянку за погодженням Березнегуватської районної державної адміністрації, за що сплатило за 2008р. 2000,0грн. Одночасно скаржник послався на те, що несплата коштів до місцевого бюджету не є заподіянням позивачеві відповідачем збитків, внаслідок чого позов не може бути задоволений. Органом, компетентним здійснювати погашення заборгованості, є податковий орган, а прокурор не заявляв позов в інтересах податкового органу відповідно до норм податкового законодавства. Крім того, скаржник зазначив, що судом при прийнятті рішення не було взято до уваги, що спірна земельна ділянка площею 8,0га є суміжною з земельною ділянкою ФГ „Скіф”, і тривалий час знаходилася у занедбалому стані, що негативно відображалося на господарській діяльності відповідача і змусило останнього привести її в порядок.
Березнегуватська районна державна адміністрація Миколаївської області у відзиві на апеляційну скаргу просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення.
Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та перевіривши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, судова колегія вважає, що рішення суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення, виходячи із наступного.
Відповідно до ст. 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється уповноваженими органами виконавчої влади по земельних ресурсах. Такими органами є органи Державного комітету України по земельних ресурсах.
08.10.2008р. державним інспектором по контролю за використанням та охороною земель в Березнегуватському районі Миколаївської області проведено перевірку щодо додержання ФГ „Скіф” вимог чинного земельного законодавства України в частині законності та обґрунтованості використання земельної ділянки загальною площею 8,0 га ріллі в межах земель запасу Озерівської сільської ради. В ході перевірки встановлено, що відповідач самовільно використовує вказану земельну ділянку, про що складені акт обстеження земельної ділянки №14 і акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства (а.с. 22, 23).
За результатами перевірки ФГ „Скіф” видано припис №116 від 08.10.2008р. з вимогою до 08.11.2008р. звільнити земельну ділянку та привести її в належний стан для подальшого використання за цільовим призначенням (а.с.24).
Згідно із положеннями ст.ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності та право постійного користування на земельну ділянку виникає після одержання її власником або користувачем державного акта, що посвідчує право власності чи право постійного користування земельною ділянкою, та його державної реєстрації. Право на оренду земельної ділянки виникає після укладення договору оренди і його державної реєстрації. Приступати до використання земельної ділянки до встановлення її меж у натурі (на місцевості), одержання документа, що посвідчує право на неї, та державної реєстрації забороняється.
Як вбачається із матеріалів справи, ФГ „Скіф” не отримало жодного із вищевказаних документів, які б надавали йому право використовувати спірну ділянку. Це також підтверджується заявою голови ФГ „Скіф” Сердюка М.В. від 25.09.2008р. до комісії по контролю за використанням земель державної та комунальної власності про нарахування збитків за фактичне використання земельної ділянки площею 8,0га без правовстановлюючих документів по ставці 160грн./га. (а.с.33).
Отже, факт самовільного використання відповідачем земельної ділянки є підтвердженим.
Розпорядженням Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області від 06.10.2008р. № 589 були затверджені акти комісії про відшкодування збитків за фактичне використання земельних ділянок державної власності без правовстановлюючих документів, в тому числі по ФГ „Скіф” визначена сума збитків 2000грн. за 2008р. (а.с.32).
Прокурор Березнегуватського району Миколаївської області вніс протест на вищевказаний акт комісії, зазначивши, що за самовільне зайняття земельної ділянки розмір шкоди слід визначати відповідно до Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 року №963 (далі - Методика №963). (а.с. 35-36).
Розпорядженням Березнегуватської районної державної адміністрації Миколаївської області від 25.12.2008р. № 792 на виконання протесту прокурора був скасований акт комісії стосовно визначення збитків за самовільне використання ФГ „Скіф” земельної ділянки 8,0га (а.с.37).
Згідно з листом Снигурівської міжрайонної ДПІ у Миколаївській області Березнегуватського відділення від 16.02.2008р. № 542/10/19-01 ФГ „Скіф” були повернуті кошти, сплачені останнім за скасованим актом (а.с. 38).
За таких обставин державна інспекція з контролю за використанням і охороною земель правомірно на підставі Методики №963 визначила розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки в розмірі 5411,39грн., розрахунок якої знаходиться в матеріалах справи (а.с.8).
Статтею 121 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у випадках визначених законом. Право звернення прокурора або його заступника до господарського суду в інтересах держави передбачено ст. 121 Конституції України, п.6 ст. 20, ст. 36-1 Закону України "Про прокуратуру" та ст. 2 Господарського процесуального кодексу України. Згідно рішення Конституційного Суду України поняття "інтереси держави" є оціночним у кожному конкретному випадку, прокурор самостійно визначає в чому саме відбулося або може відбутись порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту. Прокурор відповідно до зазначеного рішення Конституційного Суду України представляє у суді інтереси органу місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Згідно із ст. 17 Земельного кодексу України саме до повноважень місцевих державних адміністрацій належать питання розпорядження землями державної власності.
Отже, прокурор у відповідності з чинним законодавством звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі районної держадміністрації, обгрунтовавши свій позов тим, що сума збитків, заподіяних самовільним зайняттям земельної ділянки, не сплачена, в результаті чого заподіюється шкода інтересам держави.
Враховуючи викладене, апеляційна інстанція відхиляє доводи ФГ „Скіф”, викладені в апеляційній скарзі, як такі, що спростовуються матеріалами справи та суперечать діючому законодавству.
Керуючись ст.ст. 99, 103, 105 ГПК України колегія суддів –
постановила:
Рішення господарського суду Миколаївської області від 31.03.2009р. у справі №3/76/09 залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Постанова апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого господарського суду України протягом одного місяця з дня набрання постанови законної сили.
Головуючий суддя Л.В. Поліщук
Суддя Л.І. Бандура
Суддя В.Б. Туренко
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2009 |
Оприлюднено | 11.07.2009 |
Номер документу | 4021254 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Поліщук Л.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні