Рішення
від 18.08.2014 по справі 927/918/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

cpg1251

Господарський суд Чернігівської області

Пр-т. Миру, 20, м. Чернігів, 14000 , тел. 676-311, факс 77-44-62, e-mail: inbox@cn.arbitr.gov.ua

========================================================================================================================================================================

Іменем України

РІШЕННЯ

"18" серпня 2014 р. Справа № 927/918/14

порушена за позовом: Прокурора Чернігівського району,

вул. Коцюбинського, 57, м. Чернігів, 14000, в інтересах держави

в особі позивача: Головного управління Держземагенства в Чернігівській області,

код ЄДРПОУ 21404776, пр-т Миру, 14, м. Чернігів, 14005;

до відповідача: Фермерського господарства "Стелла", код ЄДРПОУ 34179913,

вул. Садова, 16, с. Пакуль, Чернігівський район, Чернігівська область, 15561;

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області,

код ЄДРПОУ 38053950, вул. Коцюбинського, 40А, м. Чернігів, 14000;

про відшкодування 10 687,63грн шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки

Суддя А.В.Романенко

за участю представників сторін від:

позивача: О.В. Залога, довіреність №75 від 04.12.2013, завідувач сектору запобігання та

протидії корупції;

відповідача: не з'явився;

третьої особи: І.П.Степанець, довіреність №010-08/1157 від 27.05.2013, завідувач

юридичного сектору;

за участю: Т.І.Наливайко, посвідчення №027855 від 29.07.2014, старший прокурор

прокуратури Чернігівського району.

У судовому засіданні 18.08.2014 оголошено вступну та резолютивну частини рішення на підставі ст.85 Господарського процесуального кодексу України.

СУТЬ СПОРУ:

Прокурором Чернігівського району подано позов в інтересах держави в особі позивача - Головного управління Держземагенства в Чернігівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області до Фермерського господарства "Стелла" про стягнення 10 687,63грн шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

До початку судового засідання представниками позивача, третьої особи та прокурором подано письмові клопотання від про відмову від фіксації судового засідання технічними засобами, які прийнято судом, залучено до справи.

У судовому засіданні:

Прокурором подано клопотання від 18.08.2014 про залучення до матеріалів справи:

- копії листа Чернігівської районної державної адміністрації Чернігівської області від 08.07.2014 №0213/1389;

- належним чином завіреної копії постанови Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.12.2013 у справі №825/4489/13-а;

- копії повідомлення про вручення поштового відправлення №1400022699859 /на доказ вручення відповідачу примірників актів обстеження, перевірки та припису від 26.06.2013/;

- копій довідок форми 2-зем та форми 6-зем станом на 01.07.2013 та 11.07.2014.

Одночасно, подано клопотання від 18.08.2014 про долучення до матеріалів справи банківських реквізитів сторін.

Представником позивача подано клопотання від 18.08.2014 про залучення до матеріалів справи:

- листа Головного управління Держземагенства у Чернігівській області від 18.08.2014 №9-25-0.12-5978/2-14;

- копій довідок форми 2-зем та форми 6-зем від 18.08.2014 №1633 станом на 01.07.2013 та 15.08.2014.

Представником третьої особи подано копію листа Управління державної служби боротьби з економічною злочинністю УМВС України в Чернігівській області від 31.07.2014 №4/2-1855 з повідомленням про надходження 12.09.2013 матеріалів перевірки Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області щодо самовільного зайняття невитребуваних земельних ділянок (паїв) на території Пакульської сільської ради Чернігівського району та області з боку голови фермерського господарства "Стелла" Саннікової С.О..

За вказаним фактом відомості внесено до Єдиного реєстру досудових розслідувань №12013260270000965 від 12.09.2013 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 197-1 Кримінального кодексу України. На даний час триває досудове розслідування.

Всі вищевказані документи судом прийнято, залучено до матеріалів справи.

Відповідача було належним чином повідомлено про час і місце розгляду справи, що підтверджується наявною в матеріалах справи розпискою від 06.08.2014 про відкладення судового засідання на 18.08.2014 на 11:00 підписаною представником Вороним В.К..

Відповідно до п.3.9.2. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №18 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи, що представник відповідача не скористався своїм правом взяти участь у судовому засіданні, заяв та клопотань від відповідача не надходило, а також приймаючи до уваги, що відсутність представника відповідача не перешкоджає вирішенню даного спору, матеріалів справи достатньо для вирішення спору по суті в даному судовому засіданні, суд приходить до висновку про розгляд справи за наявними матеріалами згідно з нормами ст.75 ГПК України.

В усних поясненнях представники позивача, третьої особи та прокурор підтримали позовні вимоги в повному обсязі посилаючись на обставини викладені в позовній заяві та письмових поясненнях.

Представник відповідача в усних поясненнях наданих у минулих судових засіданнях проти позову заперечував, просив відмовити у його задоволенні із зазначених у відзиві підстав.

Дослідивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, заслухавши у судових засіданнях пояснення повноважних представників учасників судового процесу, господарський суд встановив:

Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців виданого станом на 09.07.2014 Фермерське господарство "Стелла" зареєстроване реєстраційною службою Чернігівського районного управління юстиції Чернігівської області 13.02.2006 за адресою: вул. Жовтнева, буд. 33, с. Пакуль, Чернігівській район, Чернігівська область, 15543.

Підставою даного позову є вимога прокурора Чернігівського району заявлена в інтересах держави в особі позивача - Головного управління Держземагенства в Чернігівській області, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області до Фермерського господарства "Стелла" про стягнення 10 687,63грн шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

Статтями 13 та 14 Конституції України встановлено, зокрема, що земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Право власності на землю гарантується. Право власності на землю набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Вказані статті Конституції України кореспондуються з нормами Земельного кодексу України (надалі - ЗК України).

Так, ст.ст. 1-4, 83, 116, 122-126 ЗК України визначено, зокрема, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Використання власності на землю не може завдавати шкоди правам і свободам громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.

Земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Земельне законодавство включає цей Кодекс, інші нормативно-правові акти у галузі земельних відносин.

Завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.

Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності, а також земельні ділянки за їх межами, на яких розташовані об'єкти комунальної власності.

Громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом.

Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених ст.122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до норм ст.ст. 1, 2 та 5 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою.

Одночасно, ст. 15-2 ЗК України унормовано, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, у сфері земельних відносин, належить організація та здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, зокрема, за:

- дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

- дотриманням вимог земельного законодавства органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування з питань передачі земель у власність та надання у користування, у тому числі в оренду, зміни цільового призначення, вилучення, викупу, продажу земельних ділянок або прав на них на конкурентних засадах;

-дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

- вирішенням інших питань, визначених законами України та покладених на нього актами Президента України.

Дані повноваження також унормовано у Законі України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" (надалі - Закон) та Положенні про державну інспекцію сільського господарства в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі /затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 23.12.2011 №770, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.01.2012 за №z1541-11 (надалі - Положення).

Так, відповідно до ст. 6 цього Закону, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать:

- здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині, зокрема:

* додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю;

* додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок;

* додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва;

- одержання в установленому законодавством порядку ( 211-VII ) від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, власників і користувачів, у тому числі орендарів, земельних ділянок документів, матеріалів та іншої інформації, необхідної для виконання покладених на нього завдань;

- вжиття відповідно до закону заходів щодо повернення самовільно зайнятих земельних ділянок їх власникам або користувачам.

Пунктами 3, 4 та 6 Положення визначено, зокрема, що основним завданням Держсільгоспінспекції є реалізація повноважень Державної інспекції сільського господарства України у межах відповідної території.

Держсільгоспінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) у частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій та форм власності; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; дотриманням порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.

Держсільгоспінспекція та її посадові особи в межах своїх повноважень мають право складати акти перевірок, протоколи про адміністративні правопорушення та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, давати обов'язкові для виконання приписи (розпорядження), а також подавати в установленому порядку до відповідних органів матеріали перевірок для притягнення винних осіб до відповідальності.

Відповідно до п. 2. Постанови Кабінету Міністрів України від 12.12.2011 №1300 "Про утворення територіальних органів Державної інспекції сільського господарства" Державна інспекція сільського господарства в Чернігівській області є правонаступником територіального органу Державного комітету із земельних ресурсів, у частині виконання повноважень із здійснення державного контролю за використанням та охороною земель.

З матеріалів даної справи вбачається, що 01.06.2013 першим заступником начальника Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області на адресу керівника ФГ „Стелла" було направлено повідомлення №04.01-06/1194 про проведення планової перевірки відповідно до норм законодавства та плану роботи на ІІ квартал 2013 року, у строк з 13 до 27 червня 2013 року щодо питань дотримання законодавства у сфері експлуатації та технічного стану машин, декларування зерна, дотримання вимог земельного законодавства при здійсненні господарської діяльності в частині використання земель сільськогосподарського призначення, яке отримано останнім 04.06.2013, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення №1400022298390.

Відповідно до норм законодавства та плану роботи Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області на ІІ квартал 2013 року, наказом начальника Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області від 12.06.2013 №701 „Про проведення перевірки", головних спеціалістів - державних інспекторів відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області - Дерев'янко І.М. та Кобця В.П., заступника начальника відділу технічного нагляду Управління технічного нагляду, охорони праці та пожежної безпеки - Овдака М.В. та головного спеціаліста відділу контролю якості сільськогосподарської продукції та декларування Управління контролю якості сільськогосподарської продукції Сакун Р.М. зобов`язано провести планову перевірку ФГ "Стелла" з питань:

- дотримання вимог земельного законодавства при здійсненні господарської діяльності в частині використання земель сільськогосподарського призначення;

- дотримання законодавства у сфері експлуатації та технічного стану машин;

- дотримання вимог законодавства при проведені декларування зерна.

Термін проведення перевірки з 13 по 27 червня 2013 року.

12.06.2013, начальником Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області В.Ф.Кекухом було видано направлення №695 на проведення планової перевірки дотримання вимог земельного законодавства при здійсненні господарської діяльності в частині використання земель сільськогосподарського призначення, дотримання законодавства у сфері експлуатації та технічного стану машин, дотримання вимог законодавства при проведенні декларування зерна.

Копії всіх вищевказаних документів наявні в матеріалах справи.

З уніфікованої форми акта перевірки дотримання суб`єктами господарювання вимог земельного законодавства (Акт перевірки) №64 від 26.03.2013 вбачається, що Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області в особі: головного спеціаліста - державного інспектора відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Дерев'янко І.М., за участю третіх осіб: депутата Пакульської сільської ради, заступника голови земельної комісії Токар В.М.; члена Виконкому Пакульської сільської ради Якубець В.М. та депутата Пакульської сільської ради, голови комісії з питань бюджету Цибулі В.М., перевірено дотримання вимог земельного законодавства Фермерського господарства „Стелла" в особі голови Саннікової Світлани Олександрівни (код ЄДРПОУ 34179913, вул. Першотравнева, 63, с. Малійки, Чернігівський район, Чернігівська області, 15542) фактично використовує на території Пакульської сільської ради Чернігівського району землі сільськогосподарського призначення загальною площею 454,4908га для вирощування сільськогосподарських культур.

У ході перевірки встановлено, що ФГ „Стелла" на території Пакульської сільської ради Чернігівського району використовується, зокрема, для вирощування сільськогосподарських культур (засіяно люпіно-просяна суміш та картопля) земельна ділянка державної власності (землі резервного фонду Пакульської сільської ради) загальною площею 14,47га, яка межує з автодорогою Чернігів-Пакуль-Славутич та розташована зліва від неї (між поворотом на с. Копита та с. Линея Чернігівського району, див. Додаток №1) без правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням вимог ст. 125 ЗК України.

Згідно ст.1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель" самовільне зайняття земельної ділянки - будь-які дії особи, які свідчать про фактичне використання земельної ділянки за відсутності відповідного рішення органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування про її передачу у власність або надання у користування (оренду) або за відсутності вчиненого правочину щодо такої земельної ділянки, за винятком дій, які відповідно до закону є правомірними.

Вказане порушення також відображено в Акті обстеження земельної ділянки від 26.06.2013 №25.

26.06.2013, Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області за результатами вказаної перевірки голові ФГ „Стелла" Санніковій С.О. винесено припис №000520, яким зобов'язано відповідача у 30-ти денний термін з дня отримання припису усунути виявлене порушення земельного законодавства при використанні земельних ділянок (паїв) на території Пакульської сільської ради Чернігівського району.

Одночасно було звернуто увагу відповідача на обов'язковість виконання даного припису та попереджено про відповідальність за ст. 188-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення в разі такого невиконання.

Факт отримання відповідачем акту перевірки №64 від 26.06.2013, припису №000520 від 26.06.2013 та акту обстеження земельної ділянки б/н від 26.06.2013 підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення №1400022699859 (05.07.2013, отримано особисто Саннікова С.О.) /копія наявна в матеріалах справи/.

05.07.2013, головним спеціалістом - державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Кобцем В.П., враховуючи допущені ФГ "Стелла", в особі голови Саннікової С.О. при здійсненні господарської діяльності порушення в частині використання земель сільськогосподарського призначення на території Пакульської сільської ради Чернігівського району, складено протокол про адміністративне правопорушення № 000407, яким відповідно до ст. 53-1 Кодексу про адміністративні правопорушення та п. „б" ст. 21 ЗК України передбачено відповідальність за вчинене правопорушення.

06.08.2013, за результатами розгляду адміністративного протоколу головним спеціалістом - державним інспектором відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Кобцем В.П. винесено постанову про закриття справи у зв`язку з виявленням ознак злочину, відповідальність за який передбачено ст. 197-1 Кримінального кодексу України, матеріали перевірки направлено до прокуратури Чернігівської області.

12.09.2013,за вказаним фактом зареєстровано кримінальне провадження за ч.1 ст.197-1 КК України. Досудове розслідування триває.

Пунктами 3.1., 3.6. та 3.9. Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 року № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, зокрема, що відповідно до вимог чинного законодавства обов'язковою умовою фактичного використання земельної ділянки є наявність у особи, що її використовує, правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку, а відсутність таких документів може свідчити про самовільне зайняття земельної ділянки.

Разом з тим, у вирішенні питання про застосування відповідальності за самовільне зайняття земельної ділянки господарським судам необхідно враховувати, що саме по собі встановлення судом наявності фактичного користування земельною ділянкою без документів, що посвідчують права на неї, не є достатньою підставою для кваліфікації такого використання земельної ділянки як самовільного її зайняття. Господарським судам у вирішенні таких спорів необхідно досліджувати, чи передбачено спеціальним законом отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку для розміщення певних об'єктів, причини відсутності таких документів у особи, що використовує земельну ділянку, наявність у особи права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, вжиття нею заходів до оформлення права на земельну ділянку тощо.

У вирішенні питання про задоволення вимог щодо стягнення шкоди, завданої самовільним зайняттям земельної ділянки, господарським судам необхідно мати на увазі, що розмір такої шкоди визначається відповідно до розрахунку, зробленого територіальними органами інспекції Міністерства екології та природних ресурсів України або Державною інспекцією з контролю за використанням і охороною земель Держкомзему та її територіальними підрозділами на підставі Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007р. № 963.

Відповідно до п.3.1. наказу Державного агентства земельних ресурсів України Державної інспекції з контролю за використанням і охороною земель від 12.09.2007 №110 „Про затвердження Методичних рекомендацій" щодо застосування Методики визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу», затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963 (надалі - Методика), підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі, територіальним громадам, юридичним чи фізичним особам внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, є матеріали справи про адміністративне правопорушення, які підтверджують факт вчинення цього правопорушення, а саме:

- акт перевірки дотримання вимог земельного законодавства;

- протокол про адміністративне правопорушення;

- припис (з вимогою усунення порушення земельного законодавства);

- акт обстеження земельної ділянки.

Отже, підставою для здійснення розрахунку розміру шкоди, заподіяної державі або територіальній громаді внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, є зазначені документи в їх сукупності, оскільки саме вони можуть підтвердити сам факт самовільного зайняття земельної ділянки, розмір зайнятої ділянки та період часу, протягом якого вона використовується без належних правових підстав.

13.08.2013, Державною інспекцією сільського господарства в Чернігівській області, згідно вказаної Методики здійснено розрахунок шкоди нанесеної ФГ „Стелла", в особі голови Саннікової С.О., внаслідок самовільного зайняття, зокрема, земельної ділянки державної власності (землі резервного фонду Пакульської сільської ради) площею 14,47га, яка використовується для вирощування сільськогосподарських культур.

Відповідно до доданого розрахунку розмір нанесеної шкоди становить 10 687,63грн. Даний розрахунок направлено відповідачу листом №04.01-06/1547.

З матеріалів даної справи також вбачається, що ФГ "Стелла" не погоджуючись з результатами вказаної вище перевірки звернулось до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до головного спеціаліста - державного інспектора відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Дерев'янка І.М., Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області, треті особи - Чернігівська районна державна адміністрація Чернігівської області, Пакульська сільська рада про визнання протиправними дії головного спеціаліста - державного інспектора відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського госнодарства в Чернігівській області Деревянка І.М. щодо: складення уніфікованої форми Акту перевірки дотримання суб'єктами господарювання вимог земельного законодавства (Акт перевірки) № 64 від 26.06.2013; складення актів обстеження земельної ділянки №№ 22, 23, 24, 25 від 26.06.2013; складення припису №000520 від 26.06.2013; складення розрахунків розміру шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок ФГ «Стелла» (за межами населеного пункту) загальною площею 199,97 га; скасування припису головного спеціаліста - державного інспектора відділу оперативного контролю за дотриманням вимог земельного законодавства Управління контролю за використанням та охороною земель Державної інспекції сільського господарства в Чернігівській області Деревянка І.М. №000520 від 26.06.2013 (справа №825/4489/13-а).

24.12.2013, постановою Чернігівського окружного адміністративного суду у справі №825/4489/13-а, залишеною в силі ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2014 враховуючи, що позивачем у даній справі не було надано до суду належних доказів на підтвердження правомірного користування земельними ділянками, не спростовано факту користування земельними ділянками без відповідних правових підстав на момент проведення перевірки, а перевірку проведено на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, та інше, у задоволенні позовних вимог ФГ "Стелла" відмовлено повністю.

Також, в матеріалах справи наявні листи:

- №0213/1389 від 08.07.2014, яким Чернігівською районною державною адміністрацією Чернігівської області на запит прокурора Чернігівського району старшого радника юстиції Кузьменка О.М. повідомлено, що нею за результатами розгляду клопотань ФГ "Стелла" було прийнято розпорядження про надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою щодо надання земельних ділянок в оренду, які знаходяться на території Пакульської сільської ради. Проте, розпоряджень щодо надання дозволу на виготовлення документації із землеустрою стосовно надання земельної ділянки державної власності загальною площею 14,47га, що знаходиться на території Пакульської сільської ради, не приймалось;

- №9-25-0.12-5678/2-14 від 18.08.2014, яким Головним управлінням Держземагенства у Чернігівській області повідомлено суду, що з 01.01.2013 по 18.08.2014 ним не виносилося жодних наказів про надання у власність чи в оренду земельних ділянок та не укладалися договори оренди земельних ділянок з ФГ "Стелла".

Згідно з п. "б" ч. 1 ст. 211 ЗК України громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства, зокрема, за самовільне зайняття земельних ділянок.

Частиною четвертою 122 ЗК України визначено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або користування для всіх потреб.

Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" №5308-VI від 06.09.2012 внесено ряд змін до земельного законодавства, в тому числі і до Земельного кодексу України.

Відповідно до цих змін /вступили в силу з 01.01.2013/ ст.122 ЗК України викладено в новій редакції. Зокрема, частиною четвертою цієї статті унормовано, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Так, Головне управління Держземагенства у Чернігівській області набуло повноваження вчиняти дії щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування.

У свою чергу цей Закон чітко визначає, що з дня набрання ним чинності /з 01.01.2013/ землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Зокрема, ст.129 Конституції України унормовано, що основними засадами судочинства є рівність усіх учасників судового процесу перед законом та судом, забезпечення доведеності вини, змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ст.ст. 32-34 та 36 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору.

У свою чергу відповідно до ст. 43 ГПК України ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.

Одночасно, ст. 35 ГПК України унормовано, що обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Також, п. п. 2.5 1 та 2,6 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011 №18 „Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" визначено, зокрема, що можливість звільнення від доказування перед судом обставин, які визнаються сторонами та іншими особами, які беруть участь у справі передбачено частиною першою ст. 35 ГПК України.

Обставини, визнані учасниками судового процесу і відображені в судових рішеннях, є преюдиціальними в розумінні частини третьої ст. 35 ГПК України.

Не потребують доказування преюдиціальні обставини, тобто встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, - при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини. При цьому не має значення, в якому саме процесуальному статусі виступали відповідні особи у таких інших справах - позивачів, відповідачів, третіх осіб тощо.

Преюдиціальне значення для господарського суду має й вирок суду в кримінальному провадженні або постанова суду у справі про адміністративне правопорушення, які набрали законної сили, якщо господарський суд розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльність особи, щодо якої ухвалений вирок або постанова суду, і лише в питаннях, чи мало місце діяння та чи вчинене воно цією особою.

Преюдиціальне значення процесуальним законом надається саме обставинам, встановленим судовими рішеннями (в тому числі в їх мотивувальних частинах), а не правовій оцінці таких обставин, здійсненій іншим судом.

Не надається преюдиціального значення також обставинам, зазначеним, зокрема, у скасованих судових рішеннях (а в разі часткового скасування таких рішень - у скасованих їх частинах).

Як вбачається з матеріалів даної справи, постанова Чернігівського окружного адміністративного суду від 24.12.2013 у справі №825/4489/13-а, яка має преюдиціальне значення для господарського суду в даній справі, залишена в силі ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 03.04.2014, яку, у свою чергу, не скасовано.

Пунктом першим Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 23.03.2012 №6 «Про судове рішення» визначено, зокрема, що рішення з господарського спору повинно прийматись у цілковитій відповідності з нормами матеріального і процесуального права та фактичними обставинами справи, з достовірністю встановленими господарським судом, тобто з'ясованими шляхом дослідження та оцінки судом належних і допустимих доказів у конкретній справі.

Натомість, відповідачем, у продовж розгляду даного спору судом, належними та допустимими засобами доказування не спростовано викладені в позовній заяві обставини, не наведено причин відсутності правовстановлюючих документів на земельну ділянку, не обґрунтовано наявності у нього права на отримання земельної ділянки у власність чи в користування, та не підтверджено вжиття ним заходів до своєчасного оформлення права на земельну ділянку (реєстрації договорів оренди) тощо.

Одночасно, в усних поясненнях наданих у судових засіданнях, представник відповідача неодноразово зазначав про відсутність у відповідача будь-яких правовстановлюючих документів на спірну земельну ділянку державної власності загальною площею 14,47га, що знаходиться на території Пакульської сільської ради.

Враховуючи вищевикладені обставини та оцінивши подані докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтуються на всебічному, повному і об`єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, господарський суд дійшов висновку, що позовні вимоги прокурором та позивачем обґрунтовані і підлягають задоволенню у повному розмірі.

Відповідно до ст.49 ГПК України, оскільки спір виник з вини відповідача, то з нього в доход бюджету підлягає стягненню 1 827,00грн витрат по сплаті судового збору.

Керуючись ст.ст. 22, 27, 29, 32-36, 43, 49, 75, 82-85, 87 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Стягнути з Фермерського господарства "Стелла", код ЄДРПОУ 34179913, вул. Жовтнева, 33, с. Пакуль, Чернігівський район, Чернігівська область, 15543 (р/р 26003138589001 в АТ "ІМЕКСБАНК", МФО 328384) у доход Державного бюджету України (одержувач: УК у Чернігівському районі/Чернігівській район/ 24062200, р/р 31131119167800522, МФО 583592, код ЄДРПОУ 38053813) 10 687,63грн шкоди заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельної ділянки.

3. Стягнути з Фермерського господарства "Стелла", код ЄДРПОУ 34179913, вул. Жовтнева, 33, с. Пакуль, Чернігівський район, Чернігівська область, 15543 (р/р 26003138589001 в АТ "ІМЕКСБАНК", МФО 328384) у доход Державного бюджету України (отримувач - УК у м. Чернігові /м.Чернігів/ 22030001, код ЄДРПОУ 38054398, рахунок - 31217206783002, банк - ГУДКСУ у Чернігівській області, МФО 853592, код бюджетної класифікації 22030001, код господарського суду Чернігівської області - 03500068) 1 827,00грн судового збору.

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

Суддя А.В.Романенко

Повний текст рішення складено та підписано 21.08.2014.

Суддя А.В.Романенко

прорпорплпр

. ппрап

СудГосподарський суд Чернігівської області
Дата ухвалення рішення18.08.2014
Оприлюднено26.08.2014
Номер документу40217507
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —927/918/14

Ухвала від 06.08.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

Ухвала від 09.07.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

Рішення від 18.08.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

Ухвала від 23.06.2014

Господарське

Господарський суд Чернігівської області

Романенко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні