Ухвала
від 24.06.2014 по справі 2а-9894/10/2670
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

cpg1251

ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 червня 2014 року м. Київ К/9991/6223/11

Вищий адміністративний суд України у складі колегії суддів:

Карася О.В. (головуючого), Голубєвої Г.К., Рибченка А.О.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.10.2010 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 04.02.2011 у справі № 2а-9894/10/2670

за позовом Приватного акціонерного товариства "Імпекс-Проект"

до Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва

про визнання незаконними дій та бездіяльності, -

В С Т А Н О В И В:

У червні 2010 року Товариством до суду заявлений позов, з урахування уточнень, у якому просить визнати протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції, яка полягає у тому, що за заявою позивача державним податковим органом не зараховані суми надмірно сплаченого платежу "земельний податок" в сумі 977 948,58 грн. у рахунок сплати інших платежів (орендної плати за землю за 2009 рік), та зобов'язати відповідача здійснити відповідні дії щодо зарахування наявної переплати з земельного податку у рахунок сплати орендної плати за землю за 2009 рік. Також позивач просить визнати незаконними дії по нарахуванню фінансових санкцій на суму боргу по орендній платі за землю з 01.04.2009 із наступним зобов'язанням відповідача списати такі фінансові санкції.

Постановою суду першої інстанції, залишеною без змін ухвалою апеляційного суду, визнано протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції на звернення позивача про направлення наявної переплати на інший платіж та зобов'язано відповідача зарахувати надмірно сплачений Товариством податок за землю у розмірі 813 678,45 грн. у рахунок сплати орендної плати за землю за 2009 рік.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодились суди апеляційної та касаційної інстанцій, виходив, зокрема, з положень пп. 15.3.1 п. 15.3 ст. 15 Закону України від 21.12.2000 № 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", відповідно до якого платник податків має право на повернення надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) на підставі заяви, поданої не пізніше 1 095 дня, наступного за днем здійснення такої переплати.

Не погодившись із судовими рішеннями, відповідач до Вищого адміністративного суду України подав касаційну скаргу, де посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить зазначені судові рішення скасувати та ухвалити нове рішення, яким у позові відмовити.

У поданих запереченнях на скаргу позивач просить її відхилити з мотивів необґрунтованості.

У відповідності до вимог ст. 55 Кодексу адміністративного судочинства України суд допустив заміну відповідача у справі - Закрите акціонерне товариство "Імпекс-Проект" на його правонаступника - Приватне акціонерне товариство "Імпекс-Проект".

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доповідь судді, перевіривши повноту встановлених обставин справи та правильність їх юридичної оцінки судами, Вищий адміністративний суд України не вбачає підстав для задоволення касаційної скарги.

Судами першої і апеляційної інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що з 2004 року Товариство обліковується у Державній податковій інспекції як платник земельного податку за земельні ділянки у м. Києві по вул. Л.Українки, 21-б (S - 8 086,50 м 2 ) та по вул. Старонаводницька, 6 (S - 5 635,13 м 2 ).

За період 2004 - 2009 роки Товариство до контролюючого органу подавало податкові розрахунки земельного податку, а з березня 2009 є платником орендної плати за землю.

У лютому 2009 року між позивачем та державним податковим органом проведено звірення розрахунків платника з бюджетом за період з 01.01.2009 по 25.02.2009 та складено акт, яким зафіксовано позитивне сальдо на користь позивача по сплаті земельного податку в розмірі 977 948,58 грн. (а.с. 21). Вказана переплата виникла внаслідок зменшення позивачем раніше задекларованих та сплачених податкових зобов'язань за платежем "земельний податок" за період 2007 - 2008 роки шляхом подачі уточнюючих розрахунків у лютому 2009 року, які були прийняті податковим органом, про що свідчать відповідні реєстраційні штампи вхідної кореспонденції.

За неодноразовими зверненнями позивача до державного податкового органу із заявами від 27.02.2009 № 01/02, від 28.12.2009 № 004 та від 08.02.2010 № 007 про зарахування надмірно сплаченого податку на землю на рахунок орендної плати за землю, Державна податкова інспекція листом від 23.02.2010 повідомила позивача про те, що, оскільки переплата виникла внаслідок зменшення раніше нарахованих податкових зобов'язань, вирішення питання про повернення зайво сплачених коштів останньому можливе лише внаслідок проведення документальної перевірки.

Так, чинне на момент виникнення спірних відносин законодавство України передбачає можливість повернення з бюджету платнику податків коштів, що були сплачені ним помилково або надміру сум його податкових зобов'язань. Зокрема, про це йдеться у пп. 15.3.1 п. 15.3 ст. 15 Закону України від 21.12.2000 № 2181-III "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами", яким визначено граничний термін подання платником податків заяви на повернення надміру сплачених сум податків, зборів (обов'язкових платежів), а також у п. 2 ст. 50 Бюджетного кодексу України, відповідно до вимог якого Держказначейство України за поданням органів стягнення здійснює повернення коштів, що були помилково або надміру зараховані до бюджету.

Нормативно-правовим документом, який визначає процедуру здійснення повернення платнику податків помилково або надміру сплачених ним до бюджету коштів з моменту такої сплати, є спільний наказ Державної податкової адміністрації, Міністерства фінансів України та Державного казначейство України від 03.02.2005 № 58/78/22 "Про затвердження Порядку взаємодії органів державної податкової служби України, фінансових органів та органів Державного казначейства України в процесі повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків".

Відповідно до пп. 5, 6 вищезазначеного Порядку повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) у випадках, передбачених податковими законами, здійснюється виключно на підставі заяви платника податку (за винятком повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб), яка може бути подана не пізніше 1 095 дня наступного за днем виникнення такої переплати до органу державної податкової служби України за місцем перебування на податковому обліку в довільній формі. Обов'язковим реквізитом заяви є визначення платником податку напрямів зарахування коштів, що повертаються як помилково та/або надміру сплачені: на поточний (вкладний) рахунок платника податку в установі банку; на погашення податкового зобов'язання (податкового боргу) з інших податків, зборів (обов'язкових платежів), надходження яких контролюється органами державної податкової служби, незалежно від виду бюджету, щодо якого обліковується такий борг; шляхом оформлення чека на одержання готівки в разі відсутності у платника податків рахунку в банку.

Згідно з п. 7 цього ж Порядку орган державної податкової служби України на підставі даних особових рахунків платників готує висновки (додаток 1), два примірники Реєстру висновків за платежами, належними державному бюджету (додаток 2), та три примірники Реєстру висновків за платежами, належними місцевим бюджетам (додаток 3). Згідно з зазначеними реєстрами орган державної податкової служби України, відповідний районний (міський) фінансовий орган та орган Державного казначейства України проводять приймання-передавання висновків про повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів).

За платежами, належними державному бюджету, орган державної податкової служби України в термін не пізніше ніж п'ять робочих днів від дати отримання заяви платника передає висновки згідно з Реєстром висновків для виконання відповідному територіальному органу Державного казначейства України.

За платежами, належними місцевим бюджетам, орган державної податкової служби України в термін не пізніше ніж п'ять робочих днів від дати отримання заяви платника передає висновки згідно з Реєстром висновків для погодження відповідному районному (міському) фінансовому органу.

Районний (міський) фінансовий орган у термін не пізніше ніж два робочих дні здійснює погодження отриманих висновків шляхом завірення підписом керівника районного (міського) фінансового органу, засвідченим печаткою, та повертає їх згідно з Реєстром висновків відповідному органу державної податкової служби України.

Орган державної податкової служби України не пізніше ніж наступного робочого дня від дати отримання висновку, погодженого районним (міським) фінансовим органом, передає його згідно з Реєстром висновків територіальному органу Державного казначейства України.

Висновки про повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) реєструються органами Державного казначейства України в Журналі обліку висновків (додаток 4) (п. 8 вищезгаданого Порядку).

Пунктом 9 вищезазначеного Порядку передбачено, що на підставі отриманих висновків органи Державного казначейства України протягом п'яти робочих днів здійснюють повернення помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів) платникам податків відповідно до Порядку повернення платникам помилково та/або надміру сплачених податків, зборів (обов'язкових платежів), затвердженого наказом Державного казначейства України від 10.12.2002 № 226 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25.12.2002 за N 1000/7288.

Відповідно до ст. 19 Конституції України суб'єкти владних повноважень зобов'язані діяти лише на підставі та в межах наданих повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією України та іншими Законами України.

Враховуючи вищевикладені положення Порядку, яким врегульовано процедуру повернення платнику помилково та/або надміру сплачених ним податків, зборів (обов'язкових платежів), ст. 19 Конституції України та те, що на момент вирішення справи, перевірка Товариства державним податковим органом не проведена, питання про зарахування сум надміру сплаченого земельного податку за заявами позивача не вирішено, а водночас за Товариством обліковується переплата по земельному податку у сумі 813 678,45 грн., що підтверджується обліковою карткою платника (а.с. 70-81) та податковий борг (недоїмка) з орендної плати за землю з юридичних осіб у сумі 847 669,27 грн., що підтверджується довідкою Державної податкової інспекції від 29.09.2010 № 16701/9/24-109 (а.с. 90), суд першої інстанції, з думкою якого погодився апеляційний суд, дійшов вірного висновку про задоволення позовних вимог щодо визнання протиправною бездіяльність Державної податкової інспекції на звернення позивача про направлення наявної переплати на інший платіж та зобов'язання відповідача зарахувати надмірно сплачений Товариством податок за землю у розмірі 813 678,45 грн. у рахунок сплати орендної плати за землю за 2009 рік.

За таких обставин переглянуті судові рішення першої та апеляційної інстанцій у справі відповідають приписам чинного законодавства, а доводи касаційної скарги визнаються непереконливими.

Керуючись ст. ст. 160, 167, 210 - 231 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

У Х В А Л И В:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Печерському районі м. Києва відхилити.

Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.10.2010 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 04.02.2011 у справі № 2а-9894/10/2670 залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення і оскарженню не підлягає, крім як з підстав, у строк та в порядку, визначеними ст. ст. 237-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий О.В. Карась

Судді Г.К. Голубєва

А.О. Рибченко

СудВищий адміністративний суд України
Дата ухвалення рішення24.06.2014
Оприлюднено22.08.2014
Номер документу40218835
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2а-9894/10/2670

Ухвала від 13.09.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 02.07.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

Ухвала від 17.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Карась О.В.

Ухвала від 24.06.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Карась О.В.

Постанова від 15.10.2010

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Костенко Д.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні