Рішення
від 21.08.2014 по справі 923/1114/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

73000, м. Херсон, вул. Горького, 18

тел. /0552/ 49-31-78

Веб сторінка : ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 серпня 2014 р. Справа № 923/1114/14

Господарський суд Херсонської області у складі судді Ситюка В.Г., при секретарі Бабіжаєві К.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом прокурора Цюрупинського району Херсонської області в інтересах держави в особі Цюрупинської міської ради Херсонської області

до приватного акціонерного товариства "Південь Інвест Буд", м. Цюрупинськ Херсонської області

про стягнення заборгованості по орендній платі в сумі 241445,32 грн.

за участю старшого прокурора відділу прокуратури м. Херсона Ахременко О.Д.,

представників сторін:

від позивача - Чмир Г.І., представник, дов. у справі,

від відповідача - не з'явився

в с т а н о в и в:

Прокурор Цюрупинського району Херсонської області звернувся до господарського суду з позовом в інтересах держави в особі Цюрупинської міської ради Херсонської області до відповідача приватного акціонерного товариства "Південь Інвест Буд", м. Цюрупинськ Херсонської області про стягнення заборгованості по орендній платі в сумі 241445,32 грн.

Прокурором та представником позивача позовні вимоги підтримано у повному обсязі з підстав зазначених у позові, посилаючись на сплату відповідачем орендної плати за користування земельною ділянкою згідно договору оренди від 24.09.2007 р. не у повному розмірі, без врахування зміни нормативної грошової оцінки землі та законодавчої зміни розміру земельного податку та орендної плати, і яка повинна становити 3 % від нормативної грошової оцінки землі. Просять стягнути з відповідача на користь позивача 241445,32 грн. заборгованості за період з серпня 2011 р. по 31.12.2013 р., виходячи з розрахунку 3% від нормативної грошової оцінки землі.

Відповідачем відзив на позов до суду не подано, представник відповідача в судове засідання повторно не з'явився, про час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, - ухвали суду від 30.07.2014 р. та 14.08.2014 р.

Суд вважає за можливим розглянути справу, відповідно до ст. 75 ГПК України, у відсутність відзиву відповідача, належним чином, повідомленого про час і місце розгляду справи, за наявними у справі матеріалами.

Заслухавши прокурора, представника позивача, розглянувши та дослідивши матеріали справи, оцінивши докази в їх сукупності, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню з наступних підстав.

Відповідно до ст. 526 Цивільного кодексу України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.

Відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків є, зокрема, договори та інші правочини. Цивільні права та обов'язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства. У випадках, встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної республіки Крим або органів місцевого самоврядування.

Відповідно до ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Згідно ст. 93 Земельного кодексу України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Згідно ст. 96 Земельного кодексу України землекористувачі, зобов'язані, зокрема, своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Згідно ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Згідно ст. 21 цього Закону, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

Як вбачається з матеріалів справи, 24.09.2007 р., між Цюрупинською міською радою та приватним акціонерним товариством "Південь Інвест Буд", укладено договір оренди землі загальною площею 3,8286 га, яка розташована у м. Цюрупинську по вул. Гвардійській 107-Б, нормативна грошова оцінка якої становить 1634936,63 грн. Вказаний договір оренди зареєстровано у Цюрупинському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 01.10.2007 р. № 040772900042.

Відповідно до п. 9 договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 1,2 % від нормативної грошової оцінки, що становить 19619,24 грн. на рік.

Відповідно до п. 11 договору, орендна плата вноситься в міський бюджет щомісячно в розмірі 1634,94 грн., не пізніше 30 числа поточного місяця.

Згідно п. 13 договору, розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання; зміни розмірів податку, підвищення цін, тарифів, зміни коефіцієнтів індексації; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Рішенням господарського суду Херсонської області від 26.11.2013 р. у справі № 923/1320/13, залишеним в силі постановою апеляційної інстанції від 23.01.2014 р., внесено зміни до договору оренди в частині розміру нормативної грошової оцінки землі та розміру орендної плати.

Відповідно до п. п. 288.5.1 п. 288.1 ст. 288 Податкового кодексу України (в редакції на час дії спірних правовідносин), розмір орендної плати встановлюється в договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Відповідно до п. 274.1. ст. 274 Податкового кодексу України ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Відповідно до положень ст. ст. 271, 274, 288 Податкового кодексу України базою оподаткування є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації.

Таким чином, виходячи з системного аналізу вказаних норм Закону України "Про оренду землі" та Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності є регульованою ціною, а тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати є підставою для перерахунку орендної плати відповідно до вимог закону.

За таких обставин, враховуючи встановлення на законодавчому рівні граничних розмірів орендної плати, річна плата за договором оренди від 24.09.2007 р. між Цюрупинською міською радою та приватним акціонерним товариством "Південь Інвест Буд", з 01.01.2011 р. повинна становити не менше 3 відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідно до п. 2 ст. 286 Податкового кодексу України, платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Тобто, у разі зміни нормативної грошової оцінки землі, яка є базою для оподаткування для плати за землю, змінюється річна сума податкового зобов'язання по земельному податку та орендній платі за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Органом місцевого самоврядування - Цюрупинською міською радою 30.08.2011 р. прийнято рішення № 292 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Цюрупинська", яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Цюрупинська та встановлену нову базову вартість одного квадратного метра землі.

Згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки землі м. Цюрупинска, нормативна грошова оцінка землі, яка передана в оренду відповідачу становить 5598224,86 грн.

Таким чином, вказані обставини свідчать про законодавчу зміну розміру земельного податку та зміну нормативної грошової оцінки землі, що в свою чергу впливає на розмір орендної плати і яка підлягає перерахунку, виходячи з граничного розміру земельного податку та нормативної грошової оцінки землі.

Проте, як вбачається з матеріалів справи - податкових декларацій відповідача з плати за землю за 2011 р. - 2014 р., відповідачем орендна плата сплачується у попередньому розмірі, - 1,2 % від нормативної грошової оцінки землі. При цьому, починаючи з 2012 р. відповідачем орендна плата сплачується виходячи з нової нормативної грошової оцінки землі.

Заборгованість відповідача по орендній платі за землю за період з серпня 2011 р. по 31.12.2013 р. становить 241445,32 грн., виходячи з трикратного розміру земельного податку та нормативної грошової оцінки землі 5598224,86 грн.

Відповідачем доказів сплати боргу до суду не подано.

За таких обставин позовні вимоги цілком обґрунтовані і підлягають задоволенню в повному розмірі, оскільки законодавча зміна розмірів земельного податку та нормативної грошової оцінки землі, що є основою для визначення розміру орендної плати, є підставою для перегляду розміру орендної плати. При цьому, суд зазначає, що невнесення сторонами договору оренди землі змін до умов договору оренди землі, що встановлюються у законодавчому порядку, не звільняє сторін від обов'язку їх виконання, зокрема, відповідача (орендаря) від сплати орендної плати, визначеної виходячи з розміру земельного податку та нової нормативної грошової оцінки землі, оскільки відповідно до ст. 11 Цивільного кодексу України, у випадках встановлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов'язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів місцевого самоврядування, і Податковим кодексом України ( ст. ст. 288, 286) визначено граничні розміри орендної плати за землю та встановлено обов'язок платника здійснювати обчислення розміру плати. Окрім того, такі ж обов'язки щодо перегляду розміру орендної плати передбачено і умовами договору оренди землі - п. 13, і які покладаються договором, як на орендодавця, так і на орендаря.

Судовий збір відповідно до ст. 49 ГПК України покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, на підставі ст. ст. 21 - 23 Закону України "Про оренду землі", ст. ст. 11, 526, 629 ЦК України, керуючись ст. ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд, -

в и р і ш и в:

1. Позов задовольнити.

2. Стягнути з приватного акціонерного товариства "Південь Інвест Буд", Херсонська область, м. Цюрупинськ, вул. Гвардійська, 107-Б, ідентифікаційний код 01036520:

- на користь Цюрупинської міської ради, Херсонська область, м. Цюрупинськ, вул. Гвардійська, 30, ідентифікаційний код 04059941 - 241445 (двісті сорок одну тисячу чотириста сорок п'ять) грн. 32 коп. заборгованості по орендній платі;

- в доход спеціального фонду Державного бюджету на р/р № 31215206783002 в ГУДКСУ у Херсонській області, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37959779, одержувач УДКСУ у місті Херсоні, призначення платежу - судовий збір, код 03500045 - 4828 (чотири тисячі вісімсот двадцять вісім) грн. 91 коп. судового збору.

Повне рішення складено 22.08.2014 р.

Суддя В.Г. Ситюк

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення21.08.2014
Оприлюднено27.08.2014
Номер документу40227595
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1114/14

Ухвала від 07.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Постанова від 21.10.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Ухвала від 12.09.2014

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Мишкіна М.А.

Рішення від 21.08.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

Ухвала від 30.07.2014

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Ситюк В.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні