Рішення
від 21.08.2014 по справі 915/967/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

======================================================================

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2014 року Справа № 915/967/14

Господарський суд Миколаївської області у складі судді Олейняш Е.М. при секретарі судового засідання Атаманюк В.О., розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м. Миколаєві справу

за позовом Прокурора Новоодеського району Миколаївської області, вул. Жовтнева, 19, м. Нова Одеса, Миколаївська область, 56600

в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації, вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001

в інтересах держави в особі Новоодеської районної державної адміністрації, вул. Леніна, 20, м. Нова Одеса, Миколаївська область, 56600

до відповідача Приватного підприємства "Владлен", вул. Бузька, 43, м. Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56600

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Новоодеської районної державної адміністрації Миколаївської області Троїцька сільська рада, вул. Калініна, 23, с. Троїцьке, Новоодеський район, Миколаївська область, 56610

про дострокове розірвання договору оренди та зобов'язання повернути за актом прийому-передачі земельну ділянку

за участю представників сторін:

від позивача Миколаївської обласної державної адміністрації Чернова Олена Вікторівна, довіреність № 1083/10-05-58/6-14 від 19.05.2014 року;

від позивача Новоодеської районної державної адміністрації представник не з'явився;

від відповідача представник не з'явився;

від третьої особи представник не з'явився;

в судовому засіданні присутній старший прокурор відділу прокуратури м. Миколаєва Ібрагімова Анастасія Олексіївна, службове посвідчення № 024456, видане 03.02.2014 року, дійсне до 03.02.2019 року

Прокурор Новоодеського району Миколаївської області звернувся до господарського суду Миколаївської області в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації, в особі Новоодеської районної державної адміністрації з позовними вимогами до відповідача Приватного підприємства "Владлен" про:

- дострокове розірвання договору оренди землі № 498 від 16.12.09 року, укладеного між Новоодеською районною державною адміністрацією та ПП "Владлен", зареєстрований у Новоодеському районному відділі Миколаївської районної філії ДП "ЦДЗК" за № 040948202077 від 24.12.09 року;

- зобов'язання Приватного підприємства "Владлен" повернути державі в особі Миколаївської обласної державної адміністрації за актом прийому-передачі земельну ділянку загальною площею 0, 4401 га (кадастровий номер 4824885800:03:000:0172), нормативною грошовою оцінкою 607 610, 11 грн., розташовану на території Троїцької сільської ради Новоодеського району у стані, в якому її одержано в оренду.

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 25.06.2014 року прийнято позовну заяву до розгляду та порушено провадження у справі. Розгляд справи призначено на 15.07.2014 року. Залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Новоодеської районної державної адміністрації Миколаївської області Троїцьку сільську раду (код ЄДРПОУ 04376914).

Ухвалою господарського суду Миколаївської області від 15.07.2014 року розгляд справи відкладено на 21.08.2014 року у зв'язку з неявкою позивача Новоодеської районної державної адміністрації, відповідача Приватного підприємства "Владлен" та третьої особи Троїцької сільської ради.

Представники прокуратури та позивача Миколаївської обласної державної адміністрації в судовому засіданні 21.08.2014 року позовні вимоги підтримали в повному обсязі та просили суд позов задовольнити. Позивачем Миколаївською обласною державною адміністрацією подано суду письмові пояснення (арк. справи 42-45). В обґрунтування заявлених позовних вимог представники прокуратури та позивача зазначили наступне.

На підставі розпорядження Новоодеської районної державної адміністрації № 820-р від 03.12.2009 року між Новоодеською районною державною адміністрацією та ПП "Владлен" 16.12.2009 року укладено договір оренди землі № 498, згідно з яким ПП "Владлен" отримало в оренду земельну ділянку загальною площею 0,4401 га іншого комерційного призначення, яка знаходиться на території Троїцької сільської ради за межами села Троїцьке, (кадастровий номер земельної ділянки 4824885800:03:000:0172) строком на 49 років з дати державної реєстрації договору.

Договір зареєстровано у Новоодеському районному відділі Миколаївської районної філії ДП "ЦДЗК", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис за № 040948202077 від 24.12.2009 року.

Станом на 12.06.2014 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0,4401 га з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2 становить 607 610, 11 грн.

Пунктом 8 Договору визначено, що ПП "Владлен" (як орендар) зобов'язаний сплачувати за користування земельною ділянкою орендну плату в розмірі 5 736, 70 грн. за рік протягом 1 року, а наступні 48 років - 68 851, 00 грн.

Згідно з п. 10 Договору орендна плата орендарем сплачується щомісячно в розмірі 1/12 річної суми протягом 30 календарних днів.

Відповідно до інформації Новоодеського відділення Вознесенської ОДПІ Миколаївської області станом на 16.06.2014 року ПП "Владлен" має заборгованість зі сплати податків, зборів по Троїцькій сільській раді згідно договору оренди № 498 від 16.12.2009 року земельної ділянки у сумі 626, 13 грн. За 2011 - 2014 роки ПП "Владлен" розрахунки орендної плати за землю державної власності до Новоодеської ОДПІ не надавало.

Разом з тим, згідно з інформацією Новоодеської районної державної адміністрації та Троїцької сільської ради сума податкового боргу з орендної плати за землю ПП "Владлен" станом на 18.06.2014 року складає 218 739, 64 грн. Вказана заборгованість утворилася з липня 2011 року.

Таким чином, всупереч вимогам чинного законодавства та умовам договору оренди земельної ділянки Відповідач своє зобов'язання щодо своєчасного внесення орендної плати належним чином не виконує, що є порушенням ст. 525, 526, 629 ЦК України, ст. 96 Земельного кодексу України, ст. 21, 24 Закону України «Про оренду землі».

Відповідно до вищевказаного договору оренди орендодавцем земельної ділянки є Новоодеська райдержадміністрація, у зв'язку з чим, відповідно до вимог ст. 651 ЦК України, ст. 32 Закону України „Про оренду землі" та з урахуванням того, що зміни до договорів оренди в частині зміни орендодавця не внесено, саме Новоодеська райдержадміністрація вправі вимагати розірвання договору, у зв'язку з невиконанням його умов.

Водночас на цей час, згідно з ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України земельні ділянки державної власності, які розташовані за межами населених пунктів, надаються у користування на підставі рішення обласної державної адміністрації.

Отже, орган, який на даний час розпоряджається такими землями, є Миколаївська обласна державна адміністрація, тому земельні ділянки підлягають поверненню саме цьому органу.

Миколаївська облдержадміністрація нині виконує повноваження власника земельної ділянки, яка знаходиться в користуванні ПП "Владлен".

Із посиланням на вищевикладене та приписи ст. 525, 526, 629, 651, 652 ЦК України, ст. 49-1, 285, 287 Податкового кодексу України, ст. 141 ЗК України, ст. 13, 16, 21, 24, 31, 32 Закону України "Про оренду землі" та на умови Договору представники позивача Миколаївської обласної державної адміністрації та прокуратури просили суд задовольнити позов в повному обсязі.

Позивач Новоодеська районна державна адміністрація явку повноважного представника в судові засідання 15.07.2014 року та 21.08.2014 року не забезпечила, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень (арк. справи 39, 58).

Явка повноважного представника позивача Новоодеської районної державної адміністрації не визнавалась судом обов'язковою.

Відповідач явку повноважного представника в судові засідання 15.07.2014 року та 21.08.2014 року не забезпечив, ухвали господарського суду Миколаївської області від 25.06.2014 року та від 15.07.2014 року, направлені на адресу відповідача, повернуті поштовою установою до суду з поміткою "за зазначеною адресою не проживає" (арк. справи 35-38; 52-55).

При цьому, судом враховано, що ухвали суду надсилались на юридичну адресу відповідача. Як вбачається з поданого суду Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців станом на 12.06.2014 року місцезнаходженням відповідача Приватного підприємства "Владлен" є вул. Бузька, 43, м. Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56600 (арк. справи 26-28). Тобто, ухвали суду направлялись на правильну адресу відповідача.

Явка повноважного представника відповідача не визнавалась судом обов'язковою.

Відповідно до п. 1 ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод від 04.11.1950 року кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Відповідно до п. 4 Інформаційного листа Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування норм Господарського процесуального кодексу України, порушені у доповідних записках про роботу господарських судів у 2005 році" від 02.06.2006 року № 01-8/1228 з останніми змінами від 08.04.08 року до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому примірники повідомлень про вручення рекомендованої кореспонденції, повернуті органами зв'язку з позначками "адресат вибув", "адресат відсутній" і т. п., з урахуванням конкретних обставин справи можуть вважатися належними доказами виконання господарським судом обов'язку щодо повідомлення учасників судового процесу про вчинення цим судом певних процесуальних дій.

Судом здійснено усі заходи щодо повідомлення належним чином відповідача про дату, час та місце судових засідань.

Відповідно до п. 3.9.1, 3.9.2 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" від 26.12.2011 року № 18 з останніми змінами від 10.07.2014 року в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом; у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про вчинення усіх необхідних дій щодо повідомлення відповідача про розгляд справи та про достатність у матеріалах справи документальних доказів для вирішення спору по суті за відсутності відповідача та/або його повноважного представника.

Відповідно до ст. 75 ГПК України справа розглядається за наявними в ній матеріалами.

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Троїцька сільська рада явку повноважного представника у судові засідання 15.07.2014 року та 21.08.2014 року не забезпечила, хоча про дату, час та місце розгляду справи повідомлена належним чином, про що свідчать рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, які наявні у матеріалах справи (арк. справи 34, 56).

Явка повноважного представника третьої особи Троїцької сільської ради не визнавалась судом обов'язковою.

10.07.2014 року до канцелярії господарського суду Миколаївської області від третьої особи Троїцької сільської ради надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності повноваженого представника третьої особи, в якому третя особа також повідомляє, що не заперечує проти задоволення позову (арк. справи 40).

Зазначене клопотання про розгляд справи без участі третьої особи було розглянуто судом та задоволено, про що зазначено в ухвалі господарського суду Миколаївської області від 15.07.2014 року (арк. справи 48-49).

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та позивача Миколаївської обласної державної адміністрації, дослідивши та оцінивши усі подані у справу докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд встановив наступне.

Приписи ст. 13 Конституції України визначають, що від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах визначених Конституцією.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

В силу ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Рішенням Новоодеської районної ради Миколаївської області від 24.11.2009 року № 32 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки до проекту із землеустрою щодо відведення земельної ділянки Приватному підприємству "Владлен" в оренду для комерційного використання під розміщення автодорожнього комплексу (АЗС) із земель сільськогосподарського призначення державної власності не переданих у власність або користування в межах території Троїцької сільської ради Новоодеського району Миколаївської області" було вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки до проекту із землеустрою, щодо відведення земельної ділянки Приватному підприємству "Владлен" в оренду для комерційного використання під розміщення автодорожнього комплексу (АЗС) із земель сільськогосподарського призначення державної власності не переданих у власність або користування в межах території Троїцької сільської ради Новоодеського району Миколаївської області площею 0,4401 га нормативної грошової оцінки в розмірі: на період будівництва, але не більше одного року з моменту заключення договору оренди - всього 114 734, 07 грн., на період здійснення господарської діяльності - всього 573 758, 37 грн. (арк. справи 14).

Розпорядженням Новоодеської районної державної адміністрації № 820-р від 03.12.2009 року "Про затвердження проекту землеустрою щодо надання в оренду земельної ділянки ПП "Владлен" для комерційного використання (розміщення автодорожнього комплексу, АЗС)" (арк. справи 12) було:

- затверджено проект землеустрою щодо надання земельної ділянки в оренду ПП "Владлен" для комерційного використання (розміщення автодорожнього комплексу, АЗС) із земель державної власності не переданих у власність або не наданих у користування в межах території Троїцької сільської ради (п. 1 розпорядження);

- змінено цільове призначення земельної ділянки площею 0,4401 га пасовищ (землі сільськогосподарського призначення) на землі іншого призначення (для комерційного використання під розміщення автодорожнього комплексу, АЗС) в межах території Троїцької сільської ради (п. 2 розпорядження);

- надано ПП "Владлен" в оренду земельну ділянку іншого призначення (для комерційного використання під розміщення автодорожнього комплексу, АЗС) площею 0,4401 га із земель державної власності, не переданих у власність або не наданих у користування в межах території Троїцької сільської ради (п. 3 розпорядження).

14.12.2009 року ТзОВ "Обласний земельно-кадастровий центр", Відділом держкомзему у Новоодеському райні Миколаївської області та ПП "Владлен" було підписано Акт про встановлення меж земельної ділянки та передачу і прийом межових знаків на зберігання (арк. справи 17).

На підставі вказаного розпорядження 16.12.2009 року між Новоодеською районною державною адміністрацією (далі - орендодавець) та Приватним підприємством "Владлен" (далі - орендар) було укладено Договір оренди землі № 498 (далі - договір), відповідно до умов якого орендодавець передає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку іншого комерційного призначення (для комерційного використання під розміщення автодорожнього комплексу, АЗС) із земель державної власності не переданих у власність або не наданих у користування, яка знаходиться у межах Троїцької сільської ради, Новоодеського району Миколаївської області (п. 1 Договору) (арк. справи 10-11).

Відповідно до п. 40 Договору цей договір набирає чинності після підписання сторонами з дня його державної реєстрації.

Договір підписано представниками сторін та скріплено печатками.

Договір зареєстровано у Новоодеському реєстраційному окрузі (офісі) Миколаївської регіональної філії ДП "ЦДЗК при Державному комітеті України по земельних ресурсах", про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 24.12.2009 року за №040948202077.

Сторонами також було підписано розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 24.11.2009 року, яким сторонами також було погоджено розмір орендної плати (арк. справи 13).

На виконання умов договору 16.12.2009 року відповідач прийняв в оренду земельну ділянку, що підтверджується Актом прийому-передачі земельної ділянки (арк. справи 18).

В силу ст. ст. 11, 202, 509 ЦК України між сторонами на підставі Договору виникли зобов'язальні відносини.

Відповідно до ст. ст. 525, 526 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов'язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

В силу ч. 1 ст. 193 ГК України суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. При цьому, до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Відповідно до ч. 1 ст. 530 Цивільного кодексу України якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Відповідно до ст. 629 ЦК України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Умовами Договору сторони передбачили наступне.

Відповідно до п. 2 Договору в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,4401 га.

Відповідно до п. 3 Договору на земельній ділянці відсутні об'єкти нерухомого майна.

Відповідно до п. 13 Договору земельна ділянка передається в оренду для комерційного використання під розміщення АЗС.

Відповідно до п. 14 Договору цільове призначення земельної ділянки: землі іншого комерційного призначення.

Відповідно до п. 4 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням діючого коефіцієнта індексації становить: на період будівництва, але не більше одного року з моменту заключення договору оренди - всього 114 734, 07 грн., на період здійснення господарської діяльності - всього 573 758, 37 грн.

Відповідно до п. 7 Договору договір укладено на 49 років. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 60 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до п. 8 Договору орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі та розмірі - 5 736, 70 грн., тобто 5 % від нормативної грошової оцінки землі на період будівництва (1 рік), а наступні 48 років - 68 851, 00 грн., тобто 12 % від нормативно грошової оцінки землі, яка вноситься на відповідний рахунок через установи банків.

Відповідно до п. 9 Договору отримувач платежу Троїцька сільська рада, р/р 33211812700281, код ЄДРПОУ 23627411, код доходу 13050200, УДК в Миколаївській області, МФО 826013.

Відповідно до п. 10 Договору відповідно до Закону України «Про плату за землю» та деяких інших законодавчих актів України орендна плата орендарем сплачується щомісячно в розмірі 1/12 річної суми протягом 30 календарних днів.

Відповідно до п. 27, 30 Договору орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного та повного внесення орендної плати, а орендар зобов'язаний своєчасно та в повному обсязі вносити орендну плату.

Відповідно до п. 34 Договору дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено; придбання орендарем земельної ділянки у власність; викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом. Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до п. 35 Договору дія договору припиняється шляхом його розірвання, зокрема, за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Відповідно до ст. 36 Договору дострокове розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається. Умовами дострокового розірвання договору оренди землі за рішенням суду є: несплата орендної плати за землю у повному розмірі; несплата орендної плати за землю у встановлений договором термін; в інших випадках, передбачених законодавством.

Факт несплати орендарем орендної плати за користування земельною ділянкою, яка є предметом договору оренди землі, став підставою для звернення до суду із позовом про розірвання договору оренди землі та повернення земельної ділянки.

При цьому, судом враховано наступне.

Відносини найму (оренди) врегульовані главою 58 Цивільного кодексу України, зокрема ч. 2 ст. 759 ЦК України вказує, що законом можуть бути передбачені особливості укладення та виконання договору найму (оренди).

Частиною 2 ст. 792 ЦК України визначено, що відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 93 ЗК України право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.

Частиною 8 ст. 93 ЗК України передбачено, що відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються законом.

Однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (ст. 15 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 21 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, чинній на момент укладення договору) орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю"). В подальшому до вищевказаної норми внесено зміни та встановлено, що строки внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Відповідно до п.п. 288.1, 288.4 ст. 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у державній і комунальній власності, справляється виключно у грошовій формі (ч. 3 ст. 22 Закону України «Про оренду землі»).

Відповідно до п. «в» ч. 1 ст. 96 ЗК України землекористувачі зобов'язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату.

Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 24 Закону України "Про оренду землі" орендодавець має право вимагати від орендаря своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ч. 1 ст. 25 Закону України «Про оренду землі» орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору

оренди землі.

Питання розірвання договору регулюється наступними нормами законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 188 ГК України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором.

Відповідно до ст. 651 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Відповідно до ч. 3, 4 ст. 31 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається, якщо інше не передбачено законом або цим договором.

Відповідно до ч. 1 ст. 32 Закону України "Про оренду землі" на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов'язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об'єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 141 ЗК України підставою припинення права користування земельною ділянкою є систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Як вказано вище, умовами п. 35 Договору передбачено можливість припинення договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін унаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, а умовами п. 36 Договору передбачено дострокове розірвання договору оренди землі за рішенням суду у випадку несплати орендної плати за землю у повному розмірі та несплати орендної плати за землю у встановлений договором термін.

Відповідно до п. 2.23 постанови Пленуму Вищого господарського суду України "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" від 17.05.11 року № 6, з останніми змінами від 10.07.2014 року, розглядаючи справи зі спорів про розірвання договору оренди з підстав заборгованості з орендної плати, потрібно мати на увазі, що згідно зі статтями 1, 13 Закону України "Про оренду землі" основною метою договору оренди земельної ділянки та одним з визначальних прав орендодавця є своєчасне отримання останнім орендної плати у встановленому розмірі. Разом з тим доводи про наявність заборгованості з орендної плати мають підтверджуватися належними доказами, наприклад, довідкою, виданою державною податковою інспекцією про наявність (або відсутність) заборгованості за земельним податком та орендною платою.

Судом встановлено, що відповідач з липня 2011 року свої зобов'язання зі сплати орендної плати належним чином не виконує, у зв'язку з чим утворилась заборгованість за період з липня 2011 року по червень 2014 року в сумі 218 739, 64 грн. Наявність заборгованості відповідача з орендної плати підтверджується інформацією про боржника ПП "Владлен" Новоодеської районної державної адміністрації Миколаївської області від 15.07.2014 року вих. № 402/18-34/02 (арк. справи 60-61), довідкою Вознесенської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів Миколаївської області від 16.06.2014 № 598/10/25-016 (арк. справи 19), листом Новоодеської районної державної адміністрації Миколаївської області від 18.06.2014 № 324/18-34/02 (арк. справи 20), листом Троїцької сільської ради Новоодеського району Миколаївської області від 17.06.2014 № 133/04-04 (арк. справи 21).

Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку про обґрунтованість та підставність позовної вимоги про розірвання договору оренди земельної ділянки, оскільки відповідачем систематично не виконуюється обов'язок зі сплати орендної плати, що є самостійною підставою для розірвання договору. За таких обставин, суд дійшов висновку, що невиконання відповідачем умов договору щодо сплати орендної плати є істотним порушенням умов договору. Відтак, порушення відповідачем вимог земельного законодавства та умов договору оренди землі є підставою для його розірвання в судовому порядку. Отже, позов в цій частині є обґрунтованим, підставним та підлягає задоволенню.

Щодо вимоги про зобов'язання відповідача ПП "Владлен" повернути державі в особі Миколаївської обласної державної адміністрації за актом прийому-передачі земельну ділянку загальною площею 0, 4401 га (кадастровий номер 4824885800:03:000:0172), нормативною грошовою оцінкою 607 610, 11 грн., розташовану на території Троїцької сільської ради Новоодеського району у стані, в якому її одержано в оренду, то слід зазначити наступне.

Відповідно до ч. 1 ст. 34 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.

Відповідно до п. 19 Договору після припинення дії договору орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим у якому він одержав її в оренду.

При вирішенні спору судом також враховано наступне.

Як вбачається з листа Інспекції державного архітектурно-будівельного контролю у Миколаївській області від 18.06.2014 року вих. № 7/14-3228-14 з 01.01.2009 року по теперішній час як замовнику будівництва ПП "Владлен" документи дозвільного характеру не видавалися, документи декларативного характеру не реєструвалися (арк. справи 25).

Як вбачається з Акту обстеження земельної ділянки іншого комерційного призначення Троїцької сільської ради Новоодеського району від 13.06.2014 року на земельній ділянці, яка перебуває в оренді ПП «Владлен», площею 0, 4401 га, на момент перевірки відсутні будівлі та споруди (арк. справи 23).

Як вбачається з Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 23051405 від 16.06.14 року у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні відомості щодо наявності записів про право власності, інші речові права, іпотеки, обтяження за ПП «Владлен (код ЄДРПОУ 32319992) (арк. справи 24).

Відповідно до ч. 3 ст. 122 ЗК України районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва.

Відповідно до ч. 5 ст. 122 ЗК України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів , а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Як вбачається з інформації відділу Держземагентства у Новоодеському районі Миколаївської області від 12.06.2014 № 6-1-6-613/81 земельна ділянка, яка є предметом договору оренди землі від 16.12.09 року за № 497 на площу 0, 4401 га земель державної власності (кадастровий номер 4824885800:03:000:0172), для комерційного призначення під розміщення автодорожнього комплексу, АЗС знаходиться на території Троїцької сільської ради за межами населеного пункту (арк. справи 22).

Станом на 12.06.14 року нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 0, 4401 га становить 607 610, 11 грн. (арк. справи 22).

Отже, Миколаївська обласна державна адміністрація виконує повноваження власника земельної ділянки, яка знаходиться в оренді ПП «Владлен». Відтак, суд дійшов висновку, що спірна земельна ділянка, яка є предметом договору оренди землі, підлягає поверненню саме Миколаївській обласній державній адміністрації (органу, який на даний час розпоряджається такими землями).

Враховуючи вищевикладене, позовна вимога про зобов'язання відповідача повернути позивачу Миколаївській обласній державній адміністрації земельну ділянку є обґрунтованою, підставною та підлягає задоволенню.

Частина 1 ст. 15 ЦК України встановлює, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Відповідно до ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. Вказаною нормою обов'язок доказування покладений на сторони процесу. Доказування полягає у поданні доказів сторонами та доведенні їх переконливості суду.

Враховуючи вищевикладене, позовні вимоги є доведеними належними та допустимими доказами та підлягають задоволенню.

Судовий збір в розмірі 13 370, 20 грн. (1 218 грн. - за вимогу немайнового характеру про розірвання договору та 12 152, 20 грн. - за вимогу майнового характеру про повернення майна (земельної ділянки)) відповідно до ст. 49 ГПК України слід стягнути з відповідача в доход Державного бюджету України.

Керуючись ст. 13, 124 Конституції України, ст. 11, 15, 202, 509, 525, 526, 530, 629, 651, 759, 792 Цивільного кодексу України, ст. 93, 96, 116, 122, 124, 141 Земельного кодексу України, ст. 188, 193 Господарського кодексу України, ст. 288 Податкового кодексу України, Законом України "Про оренду землі", ст. 33, 49, 75, ст. 82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

задовольнити позов прокурора Новоодеського району Миколаївської області в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації, в інтересах держави в особі Новоодеської районної державної адміністрації до відповідача Приватного підприємства "Владлен", за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Новоодеської районної державної адміністрації Миколаївської області Троїцької сільської ради про дострокове розірвання договору оренди та зобов'язання повернути за актом прийому-передачі земельну ділянку.

Достроково розірвати договір оренди землі № 498 від 16.12.2009 року, укладений між Новоодеською районною державною адміністрацією (код ЄДРПОУ 04376802) та ПП "Владлен" (код ЄДРПОУ 32319992), зареєстрований у Новоодеському районному відділі Миколаївської районної філії ДП "ЦДЗК" за № 040948202077 від 24.12.09 року.

Зобов'язати відповідача Приватне підприємство "Владлен", вул. Бузька, 43, м. Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56600 (код ЄДРПОУ 32319992) повернути державі в особі Миколаївської обласної державної адміністрації, вул. Адміральська, 22, м. Миколаїв, 54001 (код ЄДРПОУ 00022579) за актом прийому-передачі земельну ділянку загальною площею 0, 4401 га (кадастровий номер 4824885800:03:000:0172), нормативною грошовою оцінкою 607 610, 11 грн., розташовану на території Троїцької сільської ради Новоодеського району у стані, в якому її одержано в оренду.

Наказ видати позивачу Миколаївській обласній державній адміністрації після набрання рішенням законної сили.

Стягнути з відповідача Приватного підприємства "Владлен", вул. Бузька, 43, м. Нова Одеса, Новоодеський район, Миколаївська область, 56600 (код ЄДРПОУ 32319992) в дохід Державного бюджету України (ГУ ДКСУ у Миколаївській області, МФО банку 826013, р/р 31218206783002, ЄДРПОУ 37992781, одержувач УК у м. Миколаїв /м. Миколаїв / 22030001, код класифікації доходів бюджету 22030001, призначення платежу судовий збір за позовом (П.І.Б. чи назва установи, організації позивача), Господарський суд Миколаївської області, код ЄДРПОУ 03499980):

13 370, 20 грн. (тринадцять тисяч триста сімдесят грн. 20 коп.) - витрат по сплаті судового збору.

Наказ видати Вознесенській ОДПІ Головного Управління Міндоходів у Миколаївській області після набрання рішенням законної сили.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Апеляційна скарга подається через місцевий господарський суд, який розглянув справу.

Апеляційна скарга подається на рішення місцевого господарського суду протягом десяти днів. У разі якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення, зазначений строк обчислюється з дня підписання рішення, оформленого відповідно до статті 84 цього Кодексу.

Повне рішення складено 27.08.2014 року

Суддя Е.М. Олейняш

СудГосподарський суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення21.08.2014
Оприлюднено03.09.2014
Номер документу40289150
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —915/967/14

Рішення від 21.08.2014

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

Ухвала від 25.06.2014

Господарське

Господарський суд Миколаївської області

Олейняш Е.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні