Справа № 815/3080/14
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
26 серпня 2014 року м. Одеса
15 год. 45 хв.
У залі судових засідань № 31
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Балан Я.В.
при секретарі судового засідання - Гречаній Ю.Г.
за участю сторін:
представник позивача - Бойченко Д.С. (на підставі Статуту)
представник позивача - Шамаєв С.Д. (за довіреністю)
представник відповідача - Неголюк С.Б. (за довіреністю)
розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ТОВ «Механізація» до Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства в Одеській області про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства в Одеській області під час здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені Витягом № 89/с від 07.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, визнання недійсним Витягу № 89/с від 07.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду з позовом звернулось ТОВ «Механізація» до Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства в Одеській області про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства в Одеській області під час здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені Витягом № 89/с від 07.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, визнання недійсним Витягу № 89/с від 07.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 12.03.2014 року позивачем отримано з департаменту комунальної власності Одеської міської ради витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 07.10.2013 року за № 89/с, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Вапняна, 54-а, згідно якої, розмір орендної плати земельної ділянки збільшувався в кілька разів. На думку позивача, розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку є необґрунтованим та складеним з порушенням Порядку № 18/15/21/11 від 27.01.2006 року.
Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали у повному обсязі, надали пояснення та просили суд задовольнити їх з підстав, викладених в адміністративному позові (аркуші справи 4-6).
Відповідач в судовому засіданні позов не визнав, вважав його безпідставним мотивуючи тим, що відповідно до постанови кабінету Міністрів України № 835 від 01.08.2011 року, згідно з переліком адміністративних послуг, що надаються територіальними органами Державного агентства земельних ресурсів входить видача витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки. Технічна документація з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси розроблялась на замовлення Одеської міської ради Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міста «Дніпромісто», яка пройшла державну експертизу та затверджена рішенням Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010 року. В оскаржуваному витязі з технічної документації зазначено локальні коефіцієнти на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони, значення яких відмінно від 1,00. Локальні фактори щодо відсутності централізованого теплопостачання та газопостачання розраховані згідно заяви замовника та наданого пакету документів. Локальні фактори були застосовані у витязі відповідно до місця розташування та схеми інженерно-геологічних факторів, схеми санітарно-гігієнічних факторів, тощо. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, з урахуванням чого, Управління Держземагентства у місті Одесі діяло у межах повноважень, відповідно до законів України та нормативних актів, що свідчить про безпідставність позовних вимог та просив відмовити у задоволенні позову повністю з підстав, викладених у запереченнях проти позову (аркуші справи 64-66).
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши обставини якими обґрунтовуються вимоги та заперечення, а також докази, якими вони підтверджуються, суд вважає, що в задоволенні адміністративного позову слід відмовити повністю з наступних підстав.
В судовому засіданні встановлено, що 30.07.2008 року між Одеською міською радою (орендодавець) та ТОВ «Механізація» (орендар) укладено договір оренди землі, згідно якого, орендодавець на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради № 2289-V від 22.01.2008 року передає, а орендар приймає у строкове, платне володіння, користування земельну ділянку площею 13 180 кв.м., що знаходиться за адресою: м. Одеса, вул. Вапняна, 54-5, згідно з планом земельної ділянки, який є невід'ємною частиною договору (аркуш справи 7-13).
Згідно пп. 2.3 п. 3 вказаного договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 3 654 582 грн. 56 коп., з урахуванням індексації за 2007 рік, згідно довідки-витягу зі звіту про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси № 130/С від 25.04.2007 року, складеною Одеським міським управлінням земельних ресурсів Одеського обласного головного управління земельних ресурсів Державного комітету України земельних ресурсів.
Відповідно до пп. 4.1, 4.2 п. 4 договору, орендна плата за земельну ділянку площею 13 180 кв.м., розрахованої у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає: 109 637,48 грн. на рік, з урахуванням індексації за 2007 рік. Розмір орендної плати встановлюється за домовленістю сторін згідно рішення Одеської міської ради № 4247-V від 15.07.2005 року у відповідності до розрахунку розміру орендної плати та може збільшуватися Одеською міською радою в межах передбачених законодавством, в залежності від збільшення ринкової вартості земельної ділянки, яка знаходиться у користуванні.
З метою приведення у відповідність до приписів Податкового кодексу України, ЗУ «Про оренду землі», на адресу позивача було надіслано пропозицію про внесення змін до договору оренди землі з додатками: два примірники проекту додаткового договору та розрахунку орендної плати, щодо внесення змін до договору оренди землі, укладеного між Одеською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Механізація», який зареєстрований за № 040950500010 від 12.02.2009 року, по земельній ділянці площею 13 180 кв.м., яка розташована за адресою: м. Одеса, вул. Вапняна, 54-а в частині зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати (аркуш справи 34).
З матеріалів справи вбачається, що 12.03.2014 року з департаменту комунальної власності Одеської міської ради на адресу позивача надійшов Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 89/с від 07.10.2013 року, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Вапняна, 54-а, згідно якого: нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 7 216 972,60 грн. (аркуш справи 18).
Згідно вказаного Витягу, він містить визначення локальних коефіцієнтів на місцезнаходження земельної ділянки у межах економіко-планувальної зони, значення яких відмінно від 1,00, а саме: у прирейковій зоні - 1,07; не забезпечена централізованим постачанням - 0,90; не забезпечена централізованим газопостачанням - 0,90; у зоні залягання ґрунтових вод менше 3 м - 0,95; у санітарно-захисній зоні - 0,95; у водоохоронній зоні - 1,02; у зоні забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря - 0,95.
20.03.2014 року, у зв'язку із отриманням вищезазначеного Витягу, позивачем на адресу Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області надіслано заяву щодо надання матеріалів технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розташованої за адресою: м. Одеса, вул. Вапняна, 54-а, яка належить ТОВ «Механізація», для ознайомлення та зняття копій. У вказаній заяві позивач зазначив, що з отриманого Витягу вбачається, що розмір орендної плати земельної ділянки збільшився в кілька разів, розрахунок проводився без участі позивача (аркуш справи 19).
Листом № 01-2-07/1922 від 18.04.2014 року, Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області ГУ Держземагентства в Одеській області Держземагентства України повідомило позивачу, що Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 89/с від 07.10.2013 року виготовлено управлінням відповідно до Закону України «Про оцінку земель» № 1378-IV від 11.12.2003 року (зі змінами), «Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів», затвердженої Постановою КМУ № 213 від 23.03.1995 року (зі змінами), Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, Податкового кодексу України, листа Держкомзему України № 14-22-6/87 від 09.01.2009 року, листа Держкомзему України № 641/22/6-10 від 11.01.2010 року, листа Держкомзему № 344/22/6-11 від 11.01.2011 року, листа Держкомзему України № 355/22/6-12 від 12.01.2012 року та технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси затвердженої рішенням Одеської міської ради № 41-IV від 28.12.2010 року, на замовлення Департаменту комунальної власності Одеської міської ради з дорученням необхідних документів та клопотання, в якому були зазначені наявні локальні комунікації земельної ділянки (аркуші справи 20-21).
Згідно наявного в матеріалах справи розрахунку розміру орендної плати за земельну ділянку (для обслуговування та експлуатації виробничої бази) на 24.01.2014 року, розмір орендної плати за земельну ділянку площею 13 180 кв.м., з урахуванням коефіцієнту індексації 1,22 складає 216 509 грн. 18 коп. (аркуш справи 100).
Позивач вважає, що Витяг № 89/с від 07.10.2013 року на підставі якого складено розрахунок розміру орендної плати підлягає визнанню недійсним, а дії відповідача під час здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлено оскаржуваним Витягом є протиправними, оскільки вказаний документ складено на думку позивача з порушенням норм чинного законодавства.
Суд не погоджує з такими доводами позивача з наступних підстав.
Відповідно до приписів чинного законодавства, нормативна грошова оцінка кожної окремої ділянки визначається в залежності від низки коефіцієнтів, що характеризують певну земельну ділянку. У витязі з технічної документації про нормативну грошову оцінку міститься інформація про застосування того чи іншого коефіцієнту до відповідної земельної ділянки, які формують нормативно грошову оцінку такої земельної ділянки.
З метою перевірки правильності застосування коефіцієнтів при складені Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку відповідної земельної ділянки № 89/с, ТОВ «Механізація» отримано відповідь від ДП «Одеська залізниця» щодо відсутності у ТОВ «Механізація», код ОКПО - 01415861, яке знаходиться за адресою: 65006, м. Одеса, вул. Вапняна, 54-а прирейкових колій, про які зазначено у оскаржуваному Витязі (аркуші справи 23, 24).
Крім того, щодо вказаних у витязі даних про знаходження земельної ділянки у водоохоронній зоні, на замовлення позивача ТОВ «Механізація» отримало гідрогеологічний висновок по території підприємства, складений Одеською гідрогеолого-меліоративною експедицією Одеського обласного управління водних ресурсів Державного агентства водних ресурсів України (аркуші справи 25-33).
Представник відповідача в судовому засіданні пояснив, що локальні фактори щодо відсутності централізованого теплопостачання та газопостачання розраховані згідно заяви замовника та наданого пакету документів. Земельна ділянка площею 13 180 кв.м., кадастровий номер 5110137600:57:003:0001, для експлуатації та обслуговування виробничої бази, розташована у 228 економіко-планувальній зоні, згідно технічної документації з нормативно-грошової оцінки земель міста Одеси. Локальні фактори були застосовані у витязі відповідно до місця розташування та Схеми інженерно-планувальних факторів, Схеми санітарно-гігієнічних факторів, Схеми функціонально-планувальних факторів технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, які надано суду із зазначенням земельної ділянки ТОВ «Механізація». Локальний фактор у зоні обмеження забудови за ступенем забруднення атмосферного повітря зазначено у витязі відповідно до таблиці 17 (підрозділ санітарно-гігієнічні фактори) «Порядку грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів».
Відповідно до статті 13 Закону України «Про оренду землі» договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Порядок та строки сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності врегульовані розділом XIII Податкового кодексу України.
Відповідно до п. 14.1.147 ст. 14 Податкового кодексу України, плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності, згідно з приписами ст. 271 Податкового кодексу України, використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, що є базою оподаткування.
Законом України «Про оцінку земель» передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться суб'єктами оціночної діяльності не рідше ніж один раз на 5 - 7 років за рішенням органів місцевого самоврядування.
За результатами проведення нормативної грошової оцінки землі складається технічна документація, яка, згідно з приписами ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», підлягає подальшому затвердженню відповідним органом місцевого самоврядування. При цьому, відповідно до положень коментованого Закону, органом місцевого самоврядування затверджується нормативна грошова оцінка не окремих земельних ділянок, а цілого масиву земель населеного пункту.
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, відповідно до ст. 23 Закону України «Про оцінку земель», оформлюються як витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки, який видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сфері земельних відносин є Державне агентство земельних ресурсів України (далі - Держземагенство»), яке відповідно до п. 2 Положення про Державне агентство земельних ресурсів України, є правонаступником Державного комітету України із земельних ресурсів.
Відповідно до пп. 6 п. 4 Положення про Держземагенство України та п. 21 Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, територіальні органи Держземагентства, серед іншого, уповноважені видавати витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.
З матеріалів справи вбачається, що на замовлення Одеської міської ради, Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «Дніпромісто» було розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси (аркуші справи 67-76).
Представник відповідача в судовому засіданні пояснив, що вказана технічна документація пройшла державну експертизу та затверджена рішенням Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010 року, що відповідає приписам ст.ст. 21, 23 Закону України «Про оцінку землі» та діє з 01.01.2011 року. Відповідно до вказаної технічної документації, встановлення переліку локальних факторів та обґрунтування їх значень здійснювалось з урахуванням рекомендацій табл. 17 «Порядок грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів» на базі матеріалів генерального плану міста (схема існуючих планувальних обмежень), іншої містобудівної документації та результатів спеціальних досліджень.
Судом встановлено, що розроблена і затверджена технічна документація нормативної грошової оцінки земель міста Одеси включає зокрема, визначення локальних факторів, які впливають на оціночну вартість конкретної земельної ділянки і значення коефіцієнту Км3.
Графічні результати роботи представляються в цифровому вигляді як файли картографічних та аналітичних баз даних, утворюючи електронну програму, в якій, при формуванні витягу з технічної документації нормативної грошової оцінки, орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, в даному випадку управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства Одеської області, позначає необхідну земельну ділянку і отримує сформований електронною програмою витяг з нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки.
Тобто, на думку суду управління Держземагентства, не здійснює розрахунок нормативної грошової оцінки певної земельної ділянки з застосуванням значень факторів, що характеризують відповідну земельну ділянку та безпосередньо впливають на значення коефіцієнтів та відповідно і на розмір нормативної грошової оцінки відповідної земельної ділянки, а формує витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за допомогою електронної програми, яка розробляється суб'єктом оціночної діяльності.
В даній електронній програмі закладені фактори та коефіцієнти з урахуванням територіально-планувальних, інженерно-геологічних, історико-культурних, природно - ландшафтних, санітарно-гігієнічних та інженерно-інфраструктурних особливостей місця її розташування в межах економіко-планувальної зони. Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки згідно даної електронної програми проводиться відповідно до місця положення земельної ділянки на електронній карті.
Таким чином, суд вважає, що в даному випадку виданий управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства Одеської області витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 13 180 кв.м, наданої для експлуатації та обслуговування виробничої бази, яка знаходиться на території Одеської міської ради, сформований на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради № 41-VI від 28.12.2010 року. Тому, на переконання суду, врахування значень локальних коефіцієнтів та інших факторів, що характеризує відповідну земельну ділянку та впливає на визначення коефіцієнтів, про що зазначено в адміністративному позові, не входить до повноважень управління Держземагентства у м. Одеса Одеської області Головного управління Держземагентства Одеської області.
Таким чином, суд вважає, що відповідач діяв на підставі та у спосіб визначений чинним законодавством та Положенням про управління, оскільки відповідно до своїх повноважень надав позивачу Витяг з технічної документації, виготовлений відповідно до затвердженої технічної документації з нормативно грошової оцінки земель міста Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради, яким і було визначено усі відповідні показники (локальні фактори, тощо), які впливають на визначення розміру орендної плати за землю.
Таким чином, оскільки рішення, яким було затверджено технічну документацію в судовому порядку не оскаржено та є дійсним, суд вважає дії відповідача правомірними, а Витяг таким, що відповідає нормам чинного законодавства.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб'єктів владних повноважень, адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноважень з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, які мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема, з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод, та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З урахуванням встановлених в судовому засіданні обставин, на підставі наведених норм законодавства, суд дійшов висновку що дії відповідача під час здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлено Витягом № 89/с від 07.10.2013 року не можуть бути визнано протиправними, оскільки: відповідно до Закону відповідач не наділений повноваженнями щодо здійснення оцінки земель; рішення яким затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси є чинним станом на час розгляду справи, а відтак, Витяг № 89/с від 07.10.2013 року, виготовлений та виданий управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області ГУ Держземагентства Одеської області на підставі затвердженої у передбаченому законом порядку технічної документації скасуванню не підлягає, як такий, що здійснено у межах та відповідно до наданих повноважень та відповідає приписам чинного законодавства.
Відповідно до ч. 1 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Частиною 2 ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
На підставі зазначеного суд дійшов висновку, що позовні вимоги ТОВ «Механізація» про визнання протиправними дій відповідача та визнання недійсними Витягу № 89/с від 07.10.2013 року є необґрунтованими та такими, що не підтверджені належними письмовими доказами, у зв'язку з чим у задоволенні позовних вимог слід відмовити повністю.
Керуючись ст.ст. 2, 7, 8, 9, 11, 69-71, 86, 159-164, 167, 186, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В :
У задоволенні адміністративного позову ТОВ «Механізація» (код ЭДРПОУ 01415861, адреса: 65006, м. Одеса, вул. Вапняна, 54-а) до Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства в Одеській області про визнання протиправними дій Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області Головного управління Держземагентства в Одеській області під час здійснення оцінки земельної ділянки, дані якої оформлені Витягом № 89/с від 07.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси, визнання недійсним Витягу № 89/с від 07.10.2013 року з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси - відмовити повністю.
Судові витрати розподілити відповідно до приписів ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова суду може бути оскаржена в порядку та строки, встановлені ст. 186 Кодексу адміністративного судочинства України.
Постанова набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 254 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст постанови складено та підписано 29 серпня 2014 року.
Суддя Я.В. Балан
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.08.2014 |
Оприлюднено | 04.09.2014 |
Номер документу | 40312076 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Балан Я. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні