Рішення
від 28.08.2014 по справі 908/2299/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

номер провадження справи 20/69/14

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28.08.2014 Справа № 908/2299/14

За позовом 1. Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206)

2. Виконавчого комітету Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206)

до відповідача: Страхового товариства з додатковою відповідальністю "Захід-Резерв" (78200, Івано-Франківська область, м. Коломия, вул. Петлюри, буд. 13)

про внесення змін до договору оренди землі

Суддя Гандюкова Л.П.

Представники сторін:

Від позивача 1 - Лисенко Є.А. (дов. № 01/02-17/02186 від 23.07.2014 р.);

Михайловський А.С. (дов. № 01/02-17/02190 від 23.07.2014 р.);

2 - Михайловський А.С. (дов. № 01/02-17/02329 від 11.08.2014 р.);

Від відповідача - Цибулевський А.В. (дов. б/н від 11.07.2014 р.)

СУТНІСТЬ СПОРУ:

Заявлений позов про зміну п. 3.1 договору оренди землі від 30.05.2001 р. за № 873, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та Страховим товариством з додатковою відповідальністю "Захід-Резерв", щодо земельної ділянки площею 0,3031 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 39-д, для розташування адміністративної будівлі.

Ухвалою господарського суду Запорізької області від 04.07.2014 р. позовну заяву прийнято до розгляду, порушено провадження у справі № 908/2299/14, справі присвоєно номер провадження 20/69/14, справу призначено до розгляду на 24.07.2014 р. На підставі ст. 77 ГПК України розгляд справи відкладався на 14.08.2014 р., потім на 28.08.2014 р.

28.08.2014 р. справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Позивач 1 (Запорізька міська рада) та позивач 2 (Виконавчий комітет Запорізької міської ради) підтримали позовні вимоги, викладені у позовній заяві, які мотивовані наступним. За умовами договору оренди, зареєстрованого в Книзі записів договорів оренди землі від 30.05.2001 р. за № 873, укладеного на термін до 26.02.2050 року, виконавчий комітет Запорізької міської ради (орендодавець) відповідно до рішення № 84/8 від 26.02.2001 р. надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,3031 га для розташування адміністративної будівлі, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 39-д. Відповідно до п. 3.1 договору орендна плата встановлена за один календарний рік у розмірі 2977,96 грн. 10.06.2008 р. між сторонами укладено Договір про внесення змін, відповідно до якого змінено п.3.1 та вказано, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 117869,83 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року. Також договір доповнено п.3.4 щодо підстав перегляду розміру орендної плати. 02.04.2009 р. між сторонами укладено Договір про внесення змін і п.3.1 викладено в наступній редакції: « 3.1 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 47525,11 грн., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року із врахуванням часткового звільнення орендаря від сплати орендної плати на 2009 рік згідно з рішень Запорізької міської ради від 19.11.2008 р. № 6 та Запорізької обласної ради від 27.11.2008 р. № 7. Із посиланням на ст.142 Конституції України, ч.1 ст.10, п. 34 ч.1 ст. 26, ст.59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», рішення Запорізької міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя», рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р., рішення Запорізької міської ради № 79 від 03.03.2008 р., п.274.1 Податкового кодексу України, ст.ст.18, 20 Закону України «Про оцінку землі» зазначають, що затверджено нормативну грошову оцінку земель міста Запоріжжя і встановлено нові коефіцієнти. Зокрема, для земельних ділянок, наданих фінансовим установам, їх підрозділам встановлено коефіцієнт 8. Для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, що знаходиться у користуванні позивача, застосовується нормативна грошова оцінка відповідно до затвердженої технічної документації 2008 року з урахуванням індексації. Відповідно до Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оціни земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:05:008:0034, виданого Головним управлінням Державного земельного агентства у Запорізькій області станом на 07.08.2013 р. нормативна грошова оцінка становить 4793374,95 грн. Тому розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по договору дорівнює 383 470 грн. (4793374,95 х 1% х8). 08.10.2013 р. Запорізькою міською радою на адресу відповідача було направлено пропозицію №01/02-21/03013 від 03.10.2013 р. про внесення змін до договору, однак листом № 570 від 30.10.2013 р. відповідач повідомив про те, що у зв'язку з необхідністю нотаріального посвідчення Додаткової угоди до договору оренди землі він письмово звернувся до приватного нотаріуса про надання консультації щодо вчинення даної нотаріальної дії та чекає відповіді. Оскільки договір потребує приведення його положень відповідно до вимог чинного законодавства в частині визначення розміру орендної плати, на підставі викладеного, а також умов договору оренди, ст.188 ГК України, ст.ст.632,651,652 ЦК України, ст.ст.288,1, 288.5 Податкового кодексу України, ст.ст.21,30 Закону України «Про оренду землі», просять позов задовольнити, змінити п. 3.1 договору оренди землі від 30.05.2001 р. за № 873, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та Страховим товариством з додатковою відповідальністю "Захід-Резерв", щодо земельної ділянки площею 0,3031 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 39-д, для розташування адміністративної будівлі, виклавши його в такій редакції: « 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 383 470 грн. 00 коп. (триста вісімдесят три тисячі чотириста сімдесят гривень 00 коп.), що складає 8% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».

Відповідач позов не визнав, 23.07.2014р. через канцелярію суду надав заяву про припинення провадження. Із посиланням на ст.654 ЦК України, п.2 ст.4, ст..11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень», ч.2 ст.38 Закону України «Про державний земельний кадастр», п.1 Глави 9 Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України, вважає, що провадження у даній справі підлягає припиненню на підставі п.1-1 ст. 80 ГПК України, оскільки між сторонами відсутній спір щодо укладення додаткової угоди до договору оренди землі, а подання позову є передчасним та намаганням обходу процедури внесення змін до договорів, передбачених ст.188 ГК України. Зазначає, що умовою правомірності здійснення будь-яких правових дій відносно земельних ділянок (в тому числі внесення змін до договору оренди) є державна реєстрація права власності на такі ділянки в Державному реєстрі прав. Тобто, для укладення додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки необхідним є отримання витягу з Державного земельного кадастру уповноваженим органом Запорізької міської ради та реєстрація права власності територіальної громади на орендовану земельну ділянку. Укладення та нотаріальне посвідчення запропонованої додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки від 04.05.2001 р, можливе в разі надання документів, необхідних для вчинення такої нотаріальної дії, за умови присутності обох сторін правочину для встановлення їх правоздатності та дієздатності та волевиявлення і дійсних намірів щодо вчинення нотаріальної дії, підписання та скріплення печатками додаткової угоди. СТДВ «Захід-Резерв» не заперечує проти укладення додаткової угоди, але після виконання Запорізькою міською радою вимог законодавства. Просить провадження у справі припинити.(а.с.38-41).

На заяву відповідача позивачем було подано додаткові письмові заперечення, в яких вказує, що при внесенні змін до договорів оренди землі державна реєстрація права власності здійснюється одночасно з державною реєстрацією права оренди земельної ділянки. Для нотаріального посвідчення змін до нотаріального договору необхідно виготовити новий договір та подати його нотаріусу для посвідчення. У пропозиції від 03.10.2013 р. № 01/02-21/03013 Запорізька міська рада запропонувала відповідачу вжити заходи для нотаріального посвідчення додаткової угоди. Крім того, до пропозиції було додано проект додаткового договору, підписаний міським головою, який необхідно було подати нотаріусу для посвідчення. Позиція відповідача дає підстави вважати, що він ухиляється від вчинення реальних дій по нотаріальному посвідченню додаткової угоди, чим порушує право Запорізької міської ради на отримання належної орендної плати за користування земельною ділянкою. На сьогоднішній день орендодавцем земельної ділянки за договором оренди землі № 873 від 30.05.2001 р. є Запорізька міська рада, яка вважає, що провадження у справі не може бути припинено, оскільки між сторонами існує спір, порушується право Запорізької міської ради на отримання орендної плати в належному розмірі (а.с.69-70).

У судовому засіданні 24.07.2014 р. Представником позивача -1 заявлено усне клопотання про витребування судом в Управління земельних ресурсів оригіналу договору оренди землі від 30.05.2001 р. за № 873. Ухвалою суду від 24.07.2014 р. клопотання відхилено, оскільки суперечило ст.38 ГПК України.

14.08.2014 р. від представника позивача-1 через канцелярію суду надійшло письмове клопотання про витребування в Головному управлінні Держземагентства в Запорізькій області оригіналу договору оренди земельної ділянки № 873 від 30.05.2001 р. із відміткою про його державну реєстрацію. Ухвалою суду від 14.08.2014 р. клопотання задоволено.

Також 14.08.2014 р. від представника відповідача через канцелярію суду надійшло письмове клопотання про залучення до участі у справі Головне управління Держземагентства у Запорізькій області, оскільки до позовної заяви додано Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 07.08.2013., який наданий цим Управлінням. На думку відповідача, рішення суду може вплинути на права та обов'язки цієї особи, пов'язані із зміною розрахунків. Ухвалою суду від 14.08.2014 р. клопотання відхилено, оскільки в заяві про залучення третьої особи не зазначено і не доведено відповідачем яким чином рішення з даного спору може вплинути на права та обов'язки третьої особи. Жодних заперечень щодо неправильності розрахунків на час вирішення спору відповідач не заявив.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, оглянувши в судовому засіданні 28.08.2014 р. оригінали договору оренди земельної ділянки та договорів про внесення змін до договору (копії залучені до матеріалів справи), суд

ВСТАНОВИВ:

24.05.2001р. між виконавчим комітетом Запорізькою міської ради (орендодавець за договором, позивач -2 у справі) та Страховим товариством з додатковою відповідальністю "Захід-Резерв" (орендар за договором, відповідач у справі) був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до умов якого (п.п. 1, 2) орендодавець відповідно до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради № 84/8 від 26.02.2001р. передає, а орендар приймає в оренду на термін до 26.02.2050 року земельну ділянку загальною площею 0,3031 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 39-д, для розташування адміністративної будівлі.

Відповідно до п.9.1 договору він набуває чинності після його підписання сторонами та нотаріального посвідчення і підлягає державній реєстрації у Запорізькому міському управлінні земельних ресурсів.

Договір посвідчено нотаріально 24.05.2001 р. приватним нотаріусом Запорізького міського нотаріального округу ОСОБА_4, зареєстровано в реєстрі за № 1-1259.

Також дійсний договір зареєстровано за №873 від 30 травня 2001 року у Книзі записів державної реєстрації договорів оренди землі Запорізького міського управління земельних ресурсів.

Відповідно до реєстраційної картки земельної ділянки серії АБЕ № 672745 від 27.05.2009 р. вказаній земельній ділянці присвоєно кадастровий номер 2310100000050080034 (а.с.52).

Згідно з п.3.1 договору оренди плата встановлена за один календарний рік у розмірі 2977,96 грн. за загальну площу земельної ділянки і вноситься орендарем щомісячно в розмірі 1/12 частини від загальної річної орендної плати на розрахунковий рахунок 25429700002002 в АКБ «Індустріалбанк», МФО 313849, ОКПО 02313795, код 13050200 не пізніше 15 числа наступного місяця за звітним.

У подальшому між сторонами підписано та нотаріально посвідчено договори про внесення змін до договору. Зокрема:

1) Згідно з договором про внесення змін від 10.06.2008 р., посвідченого нотаріально 10.06.2008 р. (зареєстровано в реєстрі за № 1520), орендодавцем визначено Запорізьку міську раду (позивач-1); викладено в новій редакції.п.3.1,3.2,3.3,3.4,3.5 договору: «п.3.1 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 117 869 грн. 83 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2008 року. П.3.2 Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством України, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюється під час укладення або зміни умов договору чи продовження його дії. П.3.3 Орендна плата вноситься щомісячно, рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Орджонікідзевського району 33215812700007 в управлінні Держказначейства у Орджонікідзевському районі міста Запоріжжя Головного управління Держказначейства України в Запорізькій області, МФО 813015, ЄДРПОУ 34677145, код 13050200. п.3.4 Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством України; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.»

2) Відповідно до договору про внесення змін від 02.04.2009 р., посвідченого нотаріально 02.04.2009 р. (зареєстровано в реєстрі за № 614), викладено в новій редакції.п.3.1 « Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 47 525 грн. 11 коп., що складає 3% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2009 року із врахуванням часткового звільнення орендаря від сплати орендної плати на 2009 рік, згідно з рішень сесій Запорізької міської ради від 19.11. 2008 р. № 6, та Запорізької обласної ради від 27.11.2008 р. № 7».

3) Договором про внесення змін від 16.02.2010 р., посвідченого нотаріально 16.02.2010 р. (зареєстровано в реєстрі за №485), викладено в новій редакції п.3.1 «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 64 708 грн. 83 коп., що складає трикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2010 року із урахуванням часткового звільнення орендаря від сплати орендної плати за 2010 рік згідно з рішенням Запорізької міської ради від 19.11.2008 р.№ 6 та Запорізької обласної ради від 27.11.2008 р. № 7.»

Рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану Українським ДНДІПМ "Дніпромісто"; затверджено базову вартість 1 кв.м землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р.; впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008р.; визнано рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001р. № 17 "Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя таким, що втратило чинність із моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.п. 1, 3, 7, 8 рішення).

Рішенням позачергової сесії шостого скликання Запорізької міської ради від 27.07.2011 р. № 16 (із змінами, внесеними рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р.) було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, зокрема, затверджено коефіцієнт "8", згідно з яким визначається розмір орендної плати на земельні ділянки м. Запоріжжя, надані фінансовим установам, їх підрозділам.

Запорізька міська рада на підставі ст. 188 ГК України звернулася до відповідача з письмовою пропозицією від 03.10.2013р. за № 01/02-21/03013 (а.с.21, 43-45) внести зміни до договору оренди землі від 30.05.2001р. № 873 шляхом викладення п.3.1 договору у новій редакції, встановивши орендну плату у розмірі 383470 грн. 00 коп., що складає восьмикратний розмір земельного податку за календарний рік в цінах 2013 року. У пропозиції позивач посилався на норми Податкового і Цивільного кодексу України, рішення ради № 16 від 27.07.2011 р., № 37 від 26.06.2012 р. До пропозиції було додано розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку, додатковий договір до договору оренди у 2 примірниках. На пропозицію відповідачем була надана письмова відповідь (лист від 30.10.2013 р. вих. № 570), в якій зазначено, що надана додаткова угода повинна бути нотаріально посвідчена, а запропонована додаткова угода викладена на простому аркуші паперу, підписаному міським головою. Вказував, що укладення та нотаріальне посвідчення запропонованої до укладення додаткової угоди можливе лише в разі надання документів, необхідних для вчинення такої нотаріальної дії, за умови присутності обох сторін правочину для встановлення їх правоздатності та дієздатності, волевиявлення та дійсних намірів щодо вчинення нотаріальної дії, підписання та скріплення печатками. Враховуючи викладене, СТзДВ "Захід-Резерв" звернувся до приватного нотаріуса з листом про надання консультацій. Після отримання відповіді нотаріуса СТзДВ "Захід-Резерв" повідомить Запорізьку міську раду про порядок, місце та дату вчинення нотаріальної дії (а.с.48-49).

Відповідно до ст.ст. 651, 652 ЦК України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом; а також у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору.

При цьому, ч. 3 ст. 653 ЦК України встановлено, якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

До набрання чинності Податковим кодексом України та на час виникнення договірних відносин між позивачем і відповідачем питання стосовно оренди земельної ділянки та розміру орендної плати за землю регулювались Законом України "Про оренду землі" та Законом України "Про плату за землю".

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Статтею 206 ЗК України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Пунктом 7.1 договору оренди сторони передбачили, що зміна умов договору можлива за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди спір віршується в судовому порядку. Крім того, пунктом 3.4 договору (в редакції договору про внесення змін від 10.06.2008 р.) передбачено перегляд розміру орендної плати один раз на рік у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором оренди земельної ділянки; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації ; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати ; в інших випадках, передбачених законом.

Пунктом 2.19 постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" визначено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку. Судам слід враховувати, що розмір орендної плати за землю визначається сторонами у договорі, в тому числі може визначатися шляхом встановлення відсоткового відношення до нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що відповідає чинному законодавству України, зокрема, приписам частини першої статті 15, статті 21 Закону України "Про оренду землі". Оскільки орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то законодавча зміна граничного розміру цієї плати може бути підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору. При цьому надсилання відповідачеві пропозицій щодо внесення змін до договору оренди є правом, а не обов'язком позивача, тому недотримання останнім вимог частини другої статті 188 ГК України щодо надсилання іншій стороні пропозицій про зміну умов договору не позбавляє його права звернутися до господарського суду з позовом про зміну умов договору.

Згідно з ст. 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ч. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.

Статтею 274 ПК України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено , встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, за винятком земельних ділянок, зазначених у статтях 272, 273, 276 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 276.5. ПК України у разі надання в оренду земельних ділянок (в межах населених пунктів), окремих будівель (споруд) або їх частин власниками та землекористувачами, у тому числі зазначеними у пунктах 276.1 та 276.4 цієї статті, іншим суб'єктам, податок за площі, що надаються в оренду, обчислюється відповідно до статты 274 цього Кодексу від нормативної грошової оцінки, визначеної з урахуванням застосування відповідного коефіцієнта функціонального використання цих площ залежно від виду економічної діяльності орендаря, та статты 275 цього Кодексу.

Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Відповідно до ст. 5 зазначеного Закону, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також при розробці показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності (ст. 13 Закону).

Стаття 15 Закону визначає підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років (ст. 18 Закону).

Таким чином, законодавством передбачено здійснення нормативно-грошової оцінки відповідними органами місцевого самоврядування.

Крім того, відповідно до ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" право комунальної власності на землю належить територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах, від імені та в інтересах яких права суб'єкта комунальної власності здійснюють відповідні ради (ч. 5 ст. 16 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні"). Згідно з ст. 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території. Рішення Запорізької міської ради від 03.03.2008 р. № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя", від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя" (із змінами, внесеними рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012р.) є чинними, в установленому законом порядку не скасовані і недійсними не визнавались, тому підлягають виконанню.

Згідно ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, яка затверджується відповідною радою. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Беручи до уваги викладене, суд вважає, що оскільки уповноваженим органом прийняті відповідні рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки, про затвердження нормативної грошової оцінки земель, укладений між сторонами договір оренди містить умови, при наявності яких розмір орендної плати підлягає перегляду, то вимоги про внесення змін в п. 3.1. «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 383 470 грн. 00 коп. (триста вісімдесят три тисячі чотириста сімдесят гривень 00 коп.), що складає 8% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року» є правомірними та обґрунтованими. При розрахунку розміру орендної плати взято до уваги необхідні вихідні дані щодо земельної ділянки, викладені у Витязі з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, зокрема, нормативну грошову оцінку 4793374,95 грн. земельної ділянки загальною площею 0,3031 га, коефіцієнт 8 (а.с.20,46). Відповідно до ст.2 Закону України «Про страхування» відповідач є фінансовою установою.

Заперечуючи проти позову, відповідач просить провадження у справі припинити на підставі п.1-1 ст. 80 ГПК України за відсутністю предмету спору.

Пунктом 3.12 Постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 26.12.2011р. № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції" визначено, що під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення.

У процесі розгляду даного спору відповідач не надав суду підписаний двома сторонами запропонований позивачем додатковий договір, зокрема, щодо зміни п.3.1 договору оренди земельної ділянки. Тобто, відмова відповідача від підписання навіть у простій письмовій формі зміни до п.3.1 договору свідчить про наявність спору між сторонами. Підписавши запропонований позивачем у простій письмовій формі договір про зміни, відповідач би підтвердив відсутність спору з цього питання, а подальші взаємні дії сторін по оформленню цих змін нотаріально та проведення державної реєстрації є похідними. Таким чином, посилання відповідача на п.1-1 ст. 80 ГПК України є хибним, оскільки предмет спору існує, зміни до п.3.1 договору не внесено.

Відповідно до ст.654 ЦК України зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту. Згідно з ч.3 ст.653 ЦК України якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов'язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили.

Закон не виключає можливості зміни договору, посвідченого нотаріально, в судовому порядку. На підставі викладеного, посилання відповідача на інші норми права не спростовує висновків суду. Позов задовольняється повністю.

Згідно з ст. 49 ГПК України судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85, Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги задовольнити повністю.

Змінити п. 3.1 договору оренди земельної ділянки від 30.05.2001 р. за № 873, укладеного між виконавчим комітетом Запорізької міської ради та Страховим товариством з додатковою відповідальністю «Захід-Резерв» (782007, Івано-Франківська область, м. Коломия, вул. Петлюри,13), щодо земельної ділянки площею 0,3031 га (кадастровий номер 2310100000:05:008:0034), яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. 40 років Радянської України, 39-д для розташування адміністративної будівлі, виклавши його в наступній редакції: «п. 3.1. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 383 470 грн. 00 коп. (триста вісімдесят три тисячі чотириста сімдесят гривень 00 коп.), що складає 8% від нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».

Стягнути з Страхового товариства з додатковою відповідальністю "Захід-Резерв" ((782007, Івано-Франківська область, м. Коломия, вул.Петлюри,13, код ЄДРПОУ 13647967) на користь Виконавчого комітету Запорізької міської ради (69005, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206, код ЄДРПОУ 02140892, р/р 35419001034816 в ГУДКСУ у Запорізькій області, отримувач: виконавчий комітет Запорізької міської ради, МФО 813015, ЄДРПОУ 02140892) суму 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ.

Повне рішення складено (підписано) 02.09.2014 р.

Суддя Л.П. Гандюкова

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня складення (підписання) у повному обсязі.

СудГосподарський суд Запорізької області
Дата ухвалення рішення28.08.2014
Оприлюднено04.09.2014
Номер документу40334072
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —908/2299/14

Ухвала від 14.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 24.07.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

Ухвала від 25.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Постанова від 25.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 16.12.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Шаргало В.I.

Ухвала від 24.11.2014

Господарське

Вищий господарський суд України

Фролова Г. М.

Постанова від 13.10.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Сіверін В. І.

Ухвала від 24.09.2014

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Сіверін В. І.

Рішення від 28.08.2014

Господарське

Господарський суд Запорізької області

Гандюкова Л.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні