Справа № 291/895/14-ц
2/291/383/14
У К Р А Ї Н А
Ружинський районний суд Житомирської області
Р І Ш Е Н Н Я
І м е н е м У к р а ї н и
01 вересня 2014 року
Ружинський районний суд Житомирської області в складі:
головуючого - судді Митюк О.В.,
за участю секретаря - Підгорної А.М.,
позивача - ОСОБА_1,
представника відповідача - Заболоцького С.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в смт.Ружині цивільну справу за позовом
ОСОБА_1
до Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області
про визнання права користування на умовах оренди земельною ділянкою водного фонду та водним об'єктом,
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся з вищевказаним позовом, в якому зазначив, що 30.11.2001 році уклав з Ружинською райдержадміністрацією строком на 10 років договір оренди земельної ділянки водного фонду та водних об'єктів, розташованих на території Голубівської сільської ради Ружинського району Житомирської області. Після закінчення договору оренди він вжив всіх заходів щодо поновлення Договору Умови вказаного договору він виконував належним чином і після закінчення терміну оренди, тобто після 30.11.2011 року продовжує відкрито використовувати вказану в договорі земельну ділянку, сплачуючи орендну плату і жодних заперечень від Ружинської райдержадміністрації відносно вказаного до нього не надходило. Крім того відповідно прийнято розпорядження голови Ружинської райдержадміністрації від 20.12.2010 року №551 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою водного фонду та водного об"єкту (став), поновлено дію договору на новий строк. 02.12.2011 року між відповідачем та ним було укладено додаткову угоду про внесення змін та доповнень до договору орнеди водного об"єкту та земельної ділянки водного фонду, якою було поновлено строк дії договору до 30.11.2021 року та внесено зміни щодо розміру орендної плати. Але при неодноразовому зверненні до реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області для отримання правовстановлюючих документів відповіді про реєстрації чи про відмову у реєстрації вищевказаної угоди так і не отримав, а тому просить суд визнати за ним право користування на умовах оренди земельною ділянкою водного фонду та водним об'єктом.
В судовому засідання позивач позовні вимоги підтримав з наведених вище підстав.
Представник відповідача - Ружинської райдержадміністрації відносно задоволення позову не заперечував, пояснивши, що на час закінчення строку дії договору оренди землі, укладеного райдержадміністрацією з ОСОБА_1, вирішувалось питання про поновлення строку дії вищевказаного договору та відповідно прийнято розпорядження голови Ружинської райдержадміністрації від 20.12.2010 року №551 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою водного фонду та водного об"єкту (став). Даним розпорядженням поновлено дію договору на новий строк. 02.12.2011 року між відповідачем та позивачем було укладено додаткову у году про внесення змін та доповнень до договору орнеди водного об"єкту та земельної ділянки водного фонду, якою було поновлено строк дії договору до 30.11.2021 року та внесено зміни щодо розміру орендної плати. Але при неодноразовому зверненні до реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області для отримання правовстановлюючих документів відповіді про реєстрації чи про відмову у реєстрації вищевказаної угоди так і не отримав. Умови вказаного договору ОСОБА_1 виконував належним чином і після закінчення терміну оренди, продовжує відкрито використовувати вказану в договорі земельну ділянку, сплачуючи орендну плату і жодних заперечень від Ружинської райдержадміністрації відносно вказаного до нього не надходило.
Суд, вислухавши пояснення позивача, представника відповідача, дослідивши письмові докази по справі, встановив наступне.
30.11.2001 року між Ружинською районною державною адміністрацією Житомирської області та ОСОБА_1 укладено договір оренди земельних ділянок водного фонду та водних об'єктів: площею 12.62 га(а.с.14-15).
Відповідно до п.1.1 вказаного Договору орендодавець - Ружинська райдержадміністрація передала ОСОБА_1, а він, як орендар, набув право на оренду зазначеної земельної ділянки водного фонду, яка розташована на території Голубівської сільської ради Ружинського району Житомирської області.
Вказаний Договір, як вбачається з п.1.3, укладений строком на 10 років, тобто сторонами було погоджено строк його дії.
Відповідно розпорядження Ружинської райдержадміністрації від 20.12.2010 року №551 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою водного фонду та водного об"єкту (став) поновлено дію договору на новий строк.
02.12.2011 року між відповідачем та позивачем було укладено додаткову у году про внесення змін та доповнень до договору орнеди водного об"єкту та земельної ділянки водного фонду, якою було поновлено строк дії договору до 30.11.2021 року та внесено зміни, щодо розміру орендної плати.
Як вбачається з матеріалів справи та пояснень сторін, позивач тричі звертався, 14.12.2013р, 27.03.2014р., 27.03.2014р., про що свідчать (картки прийому заяв) до реєстраційної служби Ружинського районного управління юстиції Житомирської області для реєстрації додаткової угоди та для отримання правовстановлюючих документів, але жодного разу будь-якої відповіді не отримав
Відповідно до ст.14 Конституції України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 122 Земельного кодексу України ( яка діяла на час закінчення строку дії вищевказаного договору оренди землі) було передбачено повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. Зокрема, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб, а районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для сільськогосподарського використання; ведення водного господарства, крім випадків, передбачених частиною сьомою цієї статті, тощо.
Відповідно до ч. 1 ст.85 Водного кодексу України порядок надання земель водного фонду в користування та припинення права користування ними встановлюється земельним законодавством.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч. 2 ст.792 Цивільного кодексу України).
Згідно з частиною 3 ст.16 Закону України "Про оренду землі", яка регламентує порядок надання земельної ділянки в оренду, у разі згоди орендодавця передати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір оренди землі відповідно до вимог цього Закону.
Статтею ст.31 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.
У разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов'язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором (ч. 1 ст.34 Закону України "Про оренду землі").
Договір оренди земельної ділянки водного фонду від 30.11.2001р. було укладено сторонами строком на 10 років, тобто до 30.11.2011 року. По закінченні строку дії цього договору орендар (позивач) не повернув орендовану земельну ділянку орендодавцеві (відповідачу).
Відповідно до ч. 3 ст.33 Закону України "Про оренду землі"( в редакції, яка діяла на час закінчення строку дії договорів оренди) у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди, то за відсутності письмових заперечень орендодавця протягом одного місяця після закінчення строку договору такий договір підлягає поновленню на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Однак, враховуючи положення ст. ст. 116, 124 Земельного кодексу України, а також те, що законодавством, чинним на момент закінчення строку дії договорів оренди земельної ділянки водного фонду від 30.11.2001р., та відповідно розпорядження голови Ружинської райдержадміністрації від 20.12.2010 року №551 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою водного фонду та водного об"єкту (став), поновлено дію договору на новий строк, та 02.12.2011 року укладено додаткову у году про внесення змін та доповнень до договору орнеди водного об"єкту та земельної ділянки водного фонду, якою було поновлено строк дії договору до 30.11.2021 року та внесено зміни щодо розміру орендної плати, але дана угода не пройшла реєстрації у відповідних органах.
Як вбачається зі ст.6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" на виконання Конституції України, законів України, актівПрезидента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження, а керівники управлінь, відділів та інших структурних підрозділів - накази.
Статтею 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання, зокрема, щодо регулювання земельних відносин і з вказаних питань рада в межах своїх повноважень приймає акти у формі рішень( ст.59 вказаного Закону).
Згідно п.7 Постанови Пленуму Верховного Суду України від 16.04.2004р. №7 (із змінами та доповненнями) при розгляді справ за позовами до органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування в разі незгоди з рішеннями з питань, віднесених у галузі земельних відносин до їх компетенції (зокрема, про відмову в передачі земельної ділянки у власність чи користування, у продажі земельної ділянки, в наданні дозволу і вимог на розроблення проекту відведення земельної ділянки тощо), суд за наявності підстав для задоволення позову визнає рішення такого органу недійсним і зобов'язує його залежно від характеру спору виконати певні дії, передбачені його компетенцією (або не вчиняти чи припинити їх), на захист порушеного права, як цього вимагає законодавство, або надає право позивачеві вчинити певні дії для усунення порушень його права. Суд вирішує ці питання по суті, якщо це відповідає закону (наприклад, визнає відповідно до частини третьої статті 1 Закону України від 5 червня 2003 р. N 899-IV ( 899-15 ) "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" право на земельну частку (пай), якщо районною (міською) державною адміністрацією безпідставно відмовлено у видачі документа, що посвідчує право на земельну частку (пай); вирішує відповідно до частини четвертої статті 7 Закону України від 19 червня 2003 р. N 973-IV ( 973-15 ) "Про фермерське господарство" питання про надання земельної ділянки у власність або оренду для створення фермерського господарства, якщо відповідна районна (міська) державна адміністрація чи орган місцевого самоврядування безпідставно відмовили в цьому або, незважаючи на рішення суду, що зобов'язує їх розглянути заяву з цього приводу, не розглядають її за наявності необхідних документів). В інших випадках суд не може вирішувати питання, віднесені до компетенції органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, зокрема про передачу земельних ділянок у постійне користування, оренду, укладення чи поновлення договору оренди земельної ділянки, зміну цільового призначення землі тощо.
Тому визнання за позивачем права користування на умовах оренди земельною ділянкою водного фонду та водним об'єктом в зв'язку з поновленням договору оренди землі за відсутності рішення відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування щодо поновлення дії договору оренди є порушенням виключного права вказаних органів на розпорядження землями і в зв'язку з цим вимоги позивача задоволенню не підлягають. Крім того позивачем не надано доказів того в чому саме було порушено його право.
Керуючись ст.ст.14, 118 Конституції України, ст.85 Водного кодексу України, ст.33 Закону України "Про оренду землі", ст.116 Земельного кодексу України, ст.ст.1, 6, 21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації", ст.ст.26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст.ст. 88,209, 212, 213, 215, ЦПК України, суд,-
в и р і ш и в:
В задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Ружинської районної державної адміністрації Житомирської області про визнання права користування на умовах оренди земельною ділянкою водного фонду та водним об'єктом відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Апеляційну скаргу на рішення суду може бути подано протягом десяти днів з дня його проголошення, а особою, яка не була присутня в судовому засіданні під час проголошення судового рішення протягом десяти днів з дня отримання копії цього рішення.
Суддя О. В. Митюк.
Суд | Ружинський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 01.09.2014 |
Оприлюднено | 09.09.2014 |
Номер документу | 40364542 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Ружинський районний суд Житомирської області
Митюк О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні