Харківський окружний адміністративний суд 61004, м. Харків, вул. Мар'їнська, 18-Б-3, inbox@adm.hr.court.gov.ua
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
27 серпня 2014 р. № 820/10120/14
Харківський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Єгупенко В.В.
за участю секретаря - Вождаєвої М.О.
за участю представників сторін:
представника позивача - Калмикової Ю.С.
представника 1-го відповідача - Тарасової С.В.
представника 2-го відповідача - Терещенко Л.С.
представника третьої особи Харківської міської ради - Разіна М.І.
представника третьої особи Житлового кооперативу "Сфера - 19" - Романова О.Г.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Харків адміністративну справу
Першого заступника прокурора міста Харкова до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, Комунального підприємства "Харківське міське бюро технічної інвентаризації", треті особи: Харківська міська рада, Житловий кооператив "Сфера - 19" про скасування рішення ,
В С Т А Н О В И В:
Позивач, перший заступник прокурора міста Харкова, звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом в якому просить суд скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 30.03.2009 року про реєстрацію за ЖК "Сфера-19" (61171. м. Харків, вул. Корчагінців б. 13, під'їзди 5-8, код ЄДРПОУ 33207609) права власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52. загальною площею 247.5 кв.м. в житловому будинку літ. "А-9" по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197, номер запису 5649 в книзі №1. Зобов'язати Реєстраційну службу внести до Державного реєстру прав на нерухоме майно запис про скасування державної реєстрації прав ЖК "Сфера-19" (61171. м. Харків, вул. Корчагінців, б. 13, під'їзди 5-8. код ЄДРПОУ 33207609) права власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247.5 кв.м. в житловому приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247.5 кв.м. в житловому будинку літ. "А-9" по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197. номер запису 5649 в книзі №1.
В обґрунтування позову позивач зазначив, що рішення державного реєстратора від 30.03.209 року про реєстрацію за ЖК «Сфера-19» права власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197, номер запису 5649 в книзі № 1, підлягає скасуванню, у зв'язку із скасуванням у судовому порядку правовстановлюючих документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію права власності за ЖК «Сфера-19».
Ухвалою Харківського окружного адміністративного суду від 27.08.2014 року, за заявою представника позивача, провадження у справі в частині зобов'язання Реєстраційної служби внести до Державного реєстру прав на нерухоме майно запис про скасування державної реєстрації прав ЖК "Сфера-19" (61171. м. Харків, вул. Корчагінців, б. 13, під'їзди 5-8. код ЄДРПОУ 33207609) права власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247.5 кв.м. в житловому приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247.5 кв.м. в житловому будинку літ. "А-9" по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197. номер запису 5649 в книзі №1 - закрито.
В судовому засіданні представник позивача позов підтримав та просив задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідача, Реєстраційної служби харківського міського управління юстиції в судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Представника відповідача комунального підприємства Харківського міського бюро технічної інвентаризації у судовому засіданні проти позову не заперечував, поклався на розсуд суду.
Представник третьої особи, Харківської міської ради, позовні вимоги першого заступника прокурора міста Харкова підтримав та просив задовольнити.
Представник третьої особи Житлового кооперативу «Сфера - 19» у судовому засіданні проти позову заперечував, просив у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Суд, вивчивши доводи позову та заперечень проти нього, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, вважає що адміністративний позов підлягає задоволенню виходячи з таких підстав та мотивів.
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що на підставі розпорядження Харківського міського голови від 02.03.2009 року № 256З ЖК «Сфера-19» 16.03.2009 року було видано свідоцтво про право власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові (а.с.13-14).
Згідно витягу про реєстрацію права власнгості на нерухоме майно від 30.03.209 року № 22311532 на підставі вищевказаного свідоцтва про право власності нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197, номер запису 5649 в книзі № 1, були зареєстровані за ЖК «Сфера-19» (а.с.15).
Як вбачається з позовної заяви та пояснень представника Харківської міської ради, прокуратурою міста Харкова у 2013 році проведено перевірку законності дій виконавчих органі в Харківської міської ради, КП «Харківське Міськ БТІ» щодо оформлення за ЖК «Сфера-19» права власності на вищевказані нежитлові приміщення, якою було встановлено, що підстави для видачі розпорядження Харківського міського голови від 02.03.2009 року №256 та оформлення за ЖК «Сфера-19» права власності на спірні приміщення були відсутні.
Прокуратура міста Харкова звернулась до господарського суду Харківської області із позовом до Харківської міської ради, ЖК «Сфера-19» про визнання недійсним розпорядження Харківського міського голови від 02.03.2009 року № 256З та визнання незаконним і скасування свідоцтва про право власності від 16.03.2009 року на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові, виданого ЖК «Сфера-19».
Рішенням господарського суду Харківської області від 03.12.2013 року, яке було залишено в силі постановою Харківського апеляційного господарського суду від 10.02.2014 року та постановою Вищого господарського суду України від 14.04.2014 року по справі № 922/4174/13, позов було задоволено у повному обсязі.
Розпорядження Харківського міського голови від 02.03.2009 року №256 визнано недійсним, а свідоцтво про право власності від 16.03.2009 року, видане ЖК «Сфера-19» на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13, у м. Харкові, визноно незаконним та скасовано (а.с.16-30).
Статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» встановлено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Реалізуючи надані Конституцією та законодавством України повноваження у галузі майнових відносин, Харківська міська рада, її виконавчі органи та посадові особи, зобов'язані діяти виключно в інтересах її територіальної громади, не порушуючи при цьому баланс інтересів держави, територіальної громади та окремих громадян.
Відповідно до ч. 4 ст. 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України.
Відповідно до п. 20 ч. 3 ст. 42 та ч. 7 ст. 55 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», сільський, селищний, міський голова, голова районної, обласної ради, у межах своїх повноважень видає розпорядження.
Відповідно до пп. 1.2-1.3. Тимчасового положення про порядок державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 07.02.2002 №7/5 (із змінами, діючого на час виникнення спірних правовідносин), державна реєстрація прав власності на нерухоме майно - це внесення запису до Реєстру прав власності на нерухоме майно у зв'язку з виникненням, існуванням або припиненням права власності на нерухоме майно, яка, в свою чергу, до 01.01.2013 року здійснювалася БТІ за місцезнаходженням об'єктів нерухомого майна на підставі правовстановлюючих документів за рахунок особи, що звернулася до БТІ.
Видача свідоцтва про право власності передбачено у п. 8 цього Тимчасового положення.
Згідно ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Вимога про скасування Державної реєстрації права власності на спірний об'єкт нерухомого майна за ЖК «Сфера-19» в даному судовому процесі заявлена у зв'язку із змінами законодавчого підходу до порядку скасування державної реєстрації прав.
Так, на відміну від попередньої редакції Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» від 01.06.2004 р., № 1952-IV (далі - Закон № 1952-IV), за якою записи про державну реєстрацію речових прав скасовувалася в разі, зокрема, якщо підстави, за яких вони були внесені, визнані судом недійсними, про що вносилися дані до Реєстру прав власності на нерухоме майно, відтепер ч. 2 ст. 26 чинної редакції Закону № 1952-IV передбачено внесення до Державного реєстру прав на нерухоме майно запису про скасування державної реєстрації прав «у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав».
Спірні правовідносини регулюються Конституцією України, Цивільним кодексом України (надалі - ЦК України), Законом № 1952-IV, Порядком державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень , затвердженим Постановою КМУ від 17.10.2013 року № 868 (далі - Порядок № 868), Порядком ведення Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 р. № 1141 (надалі - Порядок №1141), Порядком прийняття і розгляду заяв про внесення змін до записів, внесення записів про скасування державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та скасування записів Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого Наказом Міністерства юстиції України від 12.12.2011 р. № 3502/5 (надалі-Порядок № 3502/5).
Відповідно до ч. 1 ст. 316 ЦК України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
Згідно ст. 41 Конституції України, кожний має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Право приватної власності є непорушним.
Частиною 1 статті 182 ЦК України встановлено, що право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно та їх обтяжень, як було зазначено вище, регулюються нормами Закону № 1952-IV.
Згідно преамбули Закону № 1952-IV, цей Закон визначає правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації за цим Законом, та їх обтяжень і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.
Згідно ст. 2 Закону № 1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.
Статтею 3 Закону № 1952-IV визначено, що Держава гарантує достовірність зареєстрованих прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
Згідно ст. 6 Закону № 1952-IV Систему органів державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку (далі - органи державної реєстрації прав, ст. 6 указаного Закону).
Перелік документів для здійснення державної реєстрації прав та порядок проведення державної реєстрації визначається Кабінетом Міністрів України у Порядку №868.
Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 1952-IV, обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, у тому числі і право власності на нерухоме майно.
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 8 Закону № 1952-IV, орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.
Згідно ч. 4 ст. 15 Закону № 1952-IV, державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
До передбачених ст. 19 Закону № 1952-IV підстав для державної реєстрації прав та їх обтяжень віднесено в тому числі рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно та інших документів, що підтверджують виникнення, перехід, припинення прав на нерухоме майно, поданих органу державної реєстрації прав разом із заявою.
Згідно з ч. 1 ст. 26 Закону № 1952-IV записи до Державного реєстру прав на нерухоме майно вносяться на підставі прийнятого рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
Відповідно до ч. 2 ст. 26 Закону № 1952-IV, у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.
Особливості процедури державної реєстрації прав власності, в тому числі й особливості державної реєстрації права власності та інших речових прав на нерухоме майно, визначені Порядком № 868, який було прийнято на виконання вимог ст. 15 Закону № 1952-IV.
Так, згідно п. 37 Порядку № 868, документами, що підтверджують виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно серед іншого є рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно
Згідно п. 2.6 Порядку № 3502/5, для внесення записів про скасування державної реєстрації прав, скасування записів Державного реєстру прав заявник подає рішення суду про скасування рішення державного реєстратора, що набрало законної сили, та копії документів, визначених у пункті 2.3 цього розділу.
Пунктом 41 Порядку № 1141, передбачено, що Державний реєстратор вносить записи до Державного реєстру прав про скасування державної реєстрації прав у разі скасування на підставі рішення суду рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав та їх обтяжень.
У разі скасування на підставі рішення суду державної реєстрації прав, проведеної до 1 січня 2013 р. відповідно до законодавства, що діяло на момент такої реєстрації, записів про державну реєстрацію прав, що містяться в інформаційних системах, документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав до 1 січня 2013 р., за відсутності державної реєстрації таких прав у Державному реєстрі прав державний реєстратор переносить до Державного реєстру прав записи про державну реєстрацію прав, що містяться в інформаційних системах, та вносить запис про скасування державної реєстрації прав.
Внесення записів про скасування державної реєстрації прав здійснюється державним реєстратором за заявою, форму та вимоги до заповнення якої встановлює Мін'юст.
Для внесення записів про скасування державної реєстрації прав державний реєстратор вносить до відповідного розділу Державного реєстру прав такі відомості:
1) підстава для скасування державної реєстрації прав: назва документа; дата видачі документа; номер документа; ким виданий (оформлений) документ; додаткові відомості про документ; 2) реєстраційний номер, дата та час реєстрації заяви, на підставі якої вносяться записи про скасування державної реєстрації прав; 3) підстава для внесення записів про скасування державної реєстрації прав: назва рішення; дата формування рішення; індексний номер рішення; 4) прізвище, ім'я та по батькові державного реєстратора; 5) найменування органу державної реєстрації прав або найменування нотаріальної контори, назва нотаріального округу.
У результаті внесення записів про скасування державної реєстрації прав у відповідному розділі Державного реєстру прав державний реєстратор робить відмітку про скасування державної реєстрації прав.
Окрім того суд зазначає, що відповідно до ч. 1, ст. 72 Кодексу адміністративного судочинства України, обставини, встановлені судовим рішенням в адміністративній, цивільній або господарській справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.
Згідно зі ст. 255 КАС України, постанова або ухвала суду, яка набрала законної сили, є обов'язковою для осіб, які беруть участь у справі, для їхніх правонаступників, а також для всіх органів, підприємств, установ та організацій, посадових чи службових осіб, інших фізичних осіб і підлягає виконанню на всій території України.
Обставини, які були встановлені постановою, що набрала законної сили, в одній адміністративній справі не можуть оспорюватися в іншій судовій справі за участю тих самих сторін
Як встановлено судом розпорядження Харківського міського голови від 02.03.2009 року №256 визнано недійсним, а свідоцтво про право власності від 16.03.2009 року, видане ЖК «Сфера-19» на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13, у м. Харкові, визнано незаконним та скасовано.
Таким чином, аналіз положень чинного законодавства України та фактичних обставини справи дає підстави зробити висновок про те, що рішення державного реєстратора від 30.03.209 року про реєстрацію за ЖК «Сфера-19» права власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52, загальною площею 247,5 кв.м. в житловому будинку літ. «А-9» по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197, номер запису 5649 в книзі № 1, підлягає скасуванню, у зв'язку із скасуванням у судовому порядку правовстановлюючих документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію права власності за ЖК «Сфера-19».
Відповідно ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
На підставі викладеного та керуючись ст. ст. 160,161,162,163 КАС України, суд,-
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов Першого заступника прокурора міста Харкова до Реєстраційної служби Харківського міського управління юстиції, Комунального підприємства "Харківське міське бюро технічної інвентаризації", треті особи: Харківська міська рада, Житловий кооператив "Сфера - 19" про скасування рішення - задовольнити.
Скасувати рішення державного реєстратора прав на нерухоме майно від 30.03.2009 року про реєстрацію за Житловим кооперативом "Сфера - 19" (61171. м. Харків, вул. Корчагінців б. 13, під'їзди 5-8, код ЄДРПОУ 33207609) права власності на нежитлові приміщення цокольного поверху №38-:-52. загальною площею 247.5 кв.м. в житловому будинку літ. "А-9" по вул. Корчагінців, 13 у м. Харкові під реєстраційним № 26881197, номер запису 5649 в книзі №1.
Постанова може бути оскаржена в Харківський апеляційний адміністративний суд через Харківський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в десятиденний строк з дня її проголошення, копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлено 01 вересня 2014 року.
Суддя Єгупенко В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.08.2014 |
Оприлюднено | 10.09.2014 |
Номер документу | 40380844 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Єгупенко В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні