cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/12375/14 03.09.14
За позовом Заступника прокурора Подільського району міста Києва
в інтересах держави в особі Київської міської ради
до Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТРА -94"
про внесення змін до договору оренди
Суддя Трофименко Т.Ю.
Представники:
Від прокуратури: Степаненко К.Ю. - по дов. №022704 від 11.11.2013р.
Від позивача Телицька В.А. - по дов. №225-КР-767 від 08.08.2014р.
Від відповідача: Кузьменко О.А. - по дов. №б/н від 21.08.2014р.
Обставини справи:
Заступник прокурора Подільського району міста Києва звернувся до господарського суду міста Києва в інтересах держави в особі Київської міської ради до Товариства з обмеженою відповідальністю "АСТРА -94" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2010 року укладеного між Київською міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю "АСТРА -94"та п.2.2 договору оренди земельної ділянки від 21.07.2010року викласти в наступній редакції "Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3% (три відсотки) від її грошової оцінки".
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 24.06.2014р. порушено провадження у справі № 910/12375/14, розгляд якої призначено у судовому засіданні на 11.08.2014 р. за участю представників сторін.
Представник відповідача у дане судове засідання не з'явився.
Відповідно до ст. 77 Господарського процесуального кодексу України господарський суд відкладає в межах строків, встановлених статтею 69 цього Кодексу, розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.
Такими обставинами, зокрема є: нез'явлення в засідання представників сторін.
Оскільки нез'явлення у судове засідання повноважного представника відповідача та неналежне виконання ним вимог суду перешкоджає повному, всебічному та об'єктивному розгляду справи, суд визнав за необхідне розгляд даної справи відкласти на 01.09.2014р.
В судовому засіданні 01.09.2014р. оголошувалась перерва до 01.09.2014р., відповідно до ст.. 77 Господарського процесуального кодексу України.
Представники прокуратури та позивача позовні вимоги підтримали в повному обсязі.
Вимоги вмотивовані тим, що між Київською міською радою та ТОВ «АСТРА-94» укладено договір оренди земельної ділянки площею 0,1600 га по пров. Квітневий, 2-а у Подільському районі м. Києва, який зареєстровано Головним управлінням земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у книзі записів державної реєстрації договорів 21.07.2000 року за № 82-6-00005.
Відповідно до п. 2.2 договору річна сума орендної плати за земельну ділянку встановлюється у розмірі 2 % від її нормативно-грошової оцінки.
Згідно з п. 5 вказаного вище договору оренди земельної ділянки передбачено, що орендодавець має право в односторонньому порядку шляхом надсилання орендареві повідомлення через податкові органи або через інший уповноважений на це орган збільшити розмір орендної плати у випадку, коли внаслідок змін у законодавстві орендна плата стане меншою від розміру земельного податку.
28.02.2013 року Київською міською радою прийнято рішення № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України", пунктом 1 якого визначено внести зміни до договорів оренди земельних ділянок згідно з додатком до цього рішення, встановивши річну оренду плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.
16.05.2013 Департаментом земельних ресурсів виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на адресу ТОВ «АСТРА-94» направлено лист № 05704-9465, в якому орендар повідомляється про прийняття Київською міською радою рішення від 28.02.2013 № 89/9146 про необхідність внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 21.07.2000 року № 85-6-00005.
На час звернення до суду відповідач ухиляється від внесення змін до договору оренди земельної ділянки.
Представник відповідача проти задоволення позову заперечував. Заперечення вмотивовані тим, що відповідно до ст. 526, 629 ЦК України зобов'язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу; договір є обов"язковим до виконання сторонами.
За ст. 651 ЦК України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
За ст. 2 Закону „Про оренду землі", який діє з жовтня 1998 р., відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.
Ст. 23 вказаного Закону (Зміна орендної плати) не містить права орендодавця змінювати % ставку орендної плати в односторонньому порядку.
Умови Договору не містять права орендодавця змінювати % ставку орендної плати в односторонньому порядку
Ст. 30 Закону (Зміна умов договору оренди землі) визначає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін.
Ст. 96 Земельного кодексу України (Обов"язки землекористувачів) не встановлює обов'язку орендаря укладати зміни щодо підвищення % ставки орендної плати на односторонню вимогу орендодавця, яка суперечить договору.
Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
30.06.2000 між Київською міською радою (далі - позивач ) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АСТРА -94» (далі - відповідач) укладено договір оренди земельної ділянки (далі - договір оренди), зареєстрований Київським міським управлінням земельних ресурсів 21.07.2000р.
Відповідно до умов договору орендодавець, на підставі рішення Київради від 17.06.1999 за №278/379, передає, а орендар приймає у оренду на 25 років земельну ділянку, місце розташування якої пров. Квітневий, 2-а у Подільському районі міста Києва, розміром 0,16 га для будівництва та експлуатації торгового павільйону у межах, які перенесені в натурі (на місцевість) і зазначені на плані, що є невід'ємною частиною цього договору.
Відповідно до п. 2.2. договору оренди річна сума орендної плати за земельну ділянку встановлюється у розмірі 2% від її нормативно-грошової оцінки.
Рішенням Київської міської ради від 28.02.2013 № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" внесено зміни до договорів оренди в частині збільшення розміру річної орендної плати.
Станом на 20.06.2014 розмір річної суми орендної плати не приведений у відповідність до вимог ст. 288 Податкового кодексу України та рішення Київської міської ради від 28.02.2013 № 89/9146 "Про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок у частині приведення розміру річної орендної плати у відповідність до положень статті 288 Податкового кодексу України" та відповідно до поданої декларації з плати за землю становить 2%.
Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.
Земельні відносини, згідно з ст. 3 Земельного кодексу, регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Пунктом 5 ст. 19 Закону України "Про оренду землі (в редакції чинній на момент укладення договору) передбачено, що орендна плата за земельні ділянки, які перебувають у державній або комунальній власності, централізується на спеціальних бюджетних рахунках, розподіляється і використовується відповідно до Закону України "Про плату за землю" і не може бути меншою за розмір земельного податку, що встановлюється зазначеним Законом.
У відповідності до ст. 23 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки, що перебувають у власності фізичних та юридичних осіб, переглядається за згодою сторін.
Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (ст. 30 Закону України "Про оренду землі").
На момент укладання договору оренди розмір та порядок плати за використання земельних ресурсів, а також напрями використання коштів, що надійшли від плати за землю, відповідальність платників та контроль за правильністю обчислення і справляння земельного податку регулювались Законом України "Про плату за землю" (чинного на момент укладання договору оренди землі), статтею 2 якого встановлено, що плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель.
З 01.11.2011 набрав чинності Податковий кодекс України, положеннями якого передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Об'єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем. Розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.
За ст. 289 Податкового кодексу України для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до п. 5 договору оренди земельної ділянки орендодавець має право в односторонньому порядку шляхом надсилання орендареві повідомлення через податкові органи або через інший уповноважений на це орган збільшити розмір орендної плати у випадку, коли внаслідок змін у законодавстві орендна плата стане меншою від розміру земельного податку.
Листом Департаменту земельних ресурсів виконавчого органу Київради (КМДА) від 16.03.2013 №05704-9465 відповідача повідомлено про необхідність приведення розміру річної орендної плати у відповідність до ст. 288 Податкового кодексу України.
Згідно з ч. 1 ст. 6 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права оренди земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим та іншими законами України і договором оренди землі.
Договір оренди землі, відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі", це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України) (ст. 21 Закону України "Про оренду землі").
Відповідно до п. 288.5. ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Статтею 15 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
Ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування (ст. 632 Цивільного кодексу України).
Відповідно до ч. 5 ст. 78 Господарського процесуального кодексу України у разі визнання відповідачем позову господарський суд приймає рішення про задоволення позову за умови, що дії відповідача не суперечать законодавству або не порушують прав і охоронюваних законом інтересів інших осіб.
Враховуючи викладене вище, а також те, що відповідач визнав позов, суд вважає, що позовні вимоги про внесення змін до п. 2.2 договору оренди землі від 21.12.2000 підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно зі ст. 49 Господарського процесуального кодексу України, судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 33, 34, 49, 75, 82-85 ГПК України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 30.06.2000, зареєстрованого Київським міським управлінням земельних ресурсів 21.07.2000р., укладеного між Київською міською радою (01001, вул. Хрещатик 36) та Товариством з обмеженою відповідальністю «АСТРА -94» (04108, м. Київ, пров. квітневий, 2-а, код ЄДРПОУ 21625052) та викласти п. 2.2. договору оренди земельної ділянки від 14.12.2000 в наступній редакції: "Річна орендна плата за земельну ділянку встановлюється у розмірі 3% (три відсотки) від її грошової оцінки".
Стягнути в доход Державного бюджету України з Товариства з обмеженою відповідальністю «АСТРА -94» (04108, м. Київ, пров. квітневий, 2-а, код ЄДРПОУ 21625052) судовий збір за розгляд справи в розмірі 1218 грн. 00 коп.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку на апеляційне оскарження рішення, оформленого відповідно до ст. 84 Господарського процесуального кодексу України, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Повне рішення складено 08.09.2014р.
Суддя Трофименко Т. Ю.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2014 |
Оприлюднено | 10.09.2014 |
Номер документу | 40397827 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Трофименко Т.Ю.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні