cpg1251 ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-Б тел. 284-18-98 РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 910/11408/14 19.08.14
За позовом Прокурора Солом'янського району м. Києва в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у м. Києві
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кій В"
про стягнення збитків 19 837,99 грн.
Суддя Ярмак О.М.
Представники :
Від прокурора: Федоренко В.О. (посв. № 023714 вид. 19.12.13 р.)
Від позивача: Ружицька І.С. за дов.
Від відповідача: Ісадченко М.Ю. за дов., Айзікович О.М. - директор
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Прокурор Солом'янського району м. Києва звернувся до суду в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у м. Києві з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Кій В" про стягнення збитків в розмірі 19 837,99 грн., заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
18.06.2014р. через відділ діловодства суду позивач подав письмові пояснення по справі.
25.06.2014р. через відділ діловодства суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому проти позову заперечив, виклавши власні міркування в обґрунтування своєї позиції.
В судовому засіданні представники прокуратури та позивача вимоги підтримали, представники відповідача проти позову прокурора заперечили.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників прокуратури та сторін, господарський суд встановив:
Прокуратурою Солом'янського району м.Києва проведено перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства у діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Кій В», розташованого за адресою: м. Київ, вул. Гарматна, 6, в ході якої було встановлено, що вказаним підприємством в процесі господарської діяльності здійснюються викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відповідно до преамбули Закону України "Про охорону навколишнього природного середовища» (далі - Закон N 1264) охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини - невід'ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. З цією метою Україна здійснює на своїй території екологічну політику, спрямовану на збереження безпечного для існування живої і неживої природи навколишнього середовища, захисту життя і здоров'я населення від негативного впливу, зумовленого забрудненням навколишнього природного середовища, досягнення гармонійної взаємодії суспільства і природи, охорону, раціональне використання і відтворення природних ресурсів. Цей Закон визначає правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» державній охороні і регулюванню використання на териоторії України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовуванні в народному господарстві в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Згідно статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
Стаття 50 Конституції України гарантує кожному право на безпечне для життя і здоров'я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Відповідно до вимог ст. 66 Конституції України кожен, хто заподіяв шкоду навколишньому природному середовищу, повинен відшкодувати шкоду в повному обсязі.
Статтею 34 Закону № 1264 встановлено, що завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
За змістом ст. 37 вказаного Закону, нагляд за додержанням законодавства про охорону навколишнього природного середовища здійснює Генеральний прокурор України та підпорядковані йому органи прокуратури. При здійсненні нагляду органи прокуратури застосовують надані їм законодавством України права, включаючи звернення до судів з позовами про відшкодування шкоди, заподіяної в результаті порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, та про припинення екологічно небезпечної діяльності.
Матеріалами справи встановлено, що з 26 квітня по 11 травня 2012 року Державною екологічною інспекцією у м. Києві було проведено планову перевірку ТОВ «Кій-В», що знаходиться за адресою: м. Київ, вул. Гарматна, 6.
Під час вищезазначеної перевірки було встановлено, що підприємство здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами без відповідного дозволу.
На підставі перевірки Державною екологічною інспекцією у м. Києві було винесено припис від 14.05.2012 року, в якому відповідачу приписувалось до 28.05.2012 року переоформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
3 11 липня по 23 липня 2013 року на підставі наказу № 1342 від 10.07.2013 та направлення № 1360 від 10.07.2013 Державною екологічною інспекцією у м. Києві було проведено позапланову перевірку відповідача на виконання припису від 14.05.2012 р., про що було складено акт перевірки № 05/1008а.
Перевіркою було встановлено, що підприємством не виконано п. 1 вищезазначеного припису, а саме: не було переоформлено дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
На підставі перевірки Державною екологічною інспекцією у м. Києві було винесено новий припис від 17.07.2013 року № 05/591 п, в якому приписувалось до 19.08.2013 року переоформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
За результатами позапланової перевірки Державною екологічною інспекцією у м. Києві було складено протокол про адміністративне правопорушення №002933 від 17.07.2013 за невиконання п.1 припису від 14.05.2012 р. стосовно директора ТОВ «Кій-В» .
Постановою позивача від 17.07.2013 р. № 002933 директора ТОВ «Кій-В» Айзіковича О.М., на підставі протоколу про адміністративне правопорушення №002933 від 17.07.2013 р., притягнуто до адміністративної відповідальності за ст. 188-5 КУаАП.
З 20 вересня по 26 вересня 2013 року на підставі наказу № 1925 від 16 . 09.2013 та направлення № 1859 від 16.09.2013 Державною екологічною інспекцією у м. Києві було проведено позапланову перевірку на виконання припису від 17.07.2013 року.
Під час перевірки було знову встановлено, що підприємством не виконано п. 1 вищезазначеного припису, а саме: не було переоформлено дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
На підставі перевірки Державною екологічною інспекцією у м. Києві було винесено припис від 27.09.2013 року № 05/819п, в якому приписувалось до 05.12.2013 р. переоформити дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
За результатами позапланової перевірки було складено протокол про адміністративне правопорушення №003416 від 26.09.2013 за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу стосовно директора ТОВ «Кій-В» , на підставі вказаного протоколу позивачем винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за № 003416 від 26.09.2013 на директора відповідача.
Всі штрафи за вказаними постановами були визнані директором відповідача та сплачені, що підтверджується копіями квитанцій, які знаходяться в матеріалах справи.
На підставі вищезазначених перевірок Державною екологічною інспекцією у м. Києві було проведено розрахунок розміру відшкодування збитків завданих державі порушенням вимог природоохоронного законодавства ТОВ «Кій-В» в розмірі 19 837,99 грн. за період з 29.09.2012 по 05.12.2013.
Розрахунок розміру відшкодування збитків здійснений позивачем відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 639 від 10.12.2008, в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин (надалі - Методика).
05.12.2013 р. відповідачем - ТОВ «Кій-В» було отримано дозвіл № 8038900000 - 10014 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Статтею 1 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» передбачено, що атмосферне повітря - життєво важливий компонент навколишнього природного середовища, який являє собою природну суміш газів, що знаходиться за межами жилих, виробничих та інших приміщень; викид це надходження в атмосферне повітря забруднюючих речовин або суміші таких речовин, а норматив гранично допустимого викиду забруднюючої речовини стаціонарного джерела - гранично допустимий викид забруднюючої речовини або суміші цих речовин в атмосферне повітря від стаціонарного джерела викиду.
За умовами ст. 10 вищевказаного Закону підприємства, установи, організації та громадяни - суб'єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов'язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов'язані, зокрема, здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин, вживати заходи щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному, стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів.
Нормами ч. 6 ст. 11 зазначеного Закону встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб'єкту господарювання, об'єкт якого належить до першої групи, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення. При цьому, до першої групи належать об'єкти, які взяті на державний облік і мають виробництва або технологічне устаткування, на яких повинні впроваджуватися екологічно безпечні технології та методи керування.
Пунктами 2, 3, 4 Порядку проведення та оплати робіт, пов'язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №302 від 13.03.2002 передбачена видача дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами за заявою підприємства, установи, організації з доданням встановленого пакету документів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища та центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.
У дозволі на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами встановлюються обсяги викидів забруднюючих речовин.
Отже, як вбачається з аналізу вищевикладених норм, за ТОВ «Кій-В» закріплений обов'язок здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами виключно на підставі дозволу.
Відповідно до ст. 34 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Загальні підстави відповідальності за завдану майнову шкоду визначено статтею 1166 Цивільного кодексу України, відповідно до якої майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала. Тобто, за змістом даної правової норми, підставою для виникнення цивільно-правової відповідальності є наявність шкоди, протиправна поведінка (дія чи бездіяльність) заподіювача шкоди, причинний зв'язок між ними та наявність вини особи, яка заподіяла шкоду.
Факт здійснення підприємством викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, без дозволу підтверджується актами перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства в галузі охорони атмосферного повітря. Таким чином, судом встановлено наявність протиправної поведінки в діях відповідача, яка полягає у порушенні правової норми ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря».
Відповідач здійснюючи в процесі своєї діяльності викиди в атмосферне повітря в порушення ст. 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» та ст. 4-1 «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» без відповідного на те дозволу спричинив державі збитки (причинно - наслідковий зв'язок). Розмір збитків, розрахований відповідно до Методики розрахунку розмірів відшкодування збитків, які заподіяні державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, затвердженої наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України № 639 від 10.12.2008.
Положення ст. ст. 33, 34 Закону України «Про охорону атмосферного повітря» передбачає, що особи винні у викидах забруднюючих речовин в атмосферне повітря без дозволу спеціально уповноважених на те органів виконавчої влади несуть відповідальність згідно з законом; шкода, завдана порушенням законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягає відшкодуванню у порядку та розмірах, встановлених законом.
Відтак, вина відповідача виражена у невжитті заходів, спрямованих на уникнення шкідливого результату.
Частиною 1 статті 68 Закону № 1264 встановлено, що порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність.
Особливості застосування цивільної відповідальності визначені у ст. 69 Закону № 1264, згідно з якою шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.
З огляду на викладене, суд дійшов висновку, що відповідач, на виконання вимог чинного законодавства має бути притягнутий до цивільно-правової відповідальності за вчинене ним правопорушення, тобто має відшкодувати завдані його протиправними діями збитки.
Заперечення відповідача, щодо невірно здійсненого розрахунку розміру відшкодування збитків не заслуговують на увагу, оскільки визначення розміру відшкодування збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання (юридичних і фізичних осіб), здійснено на підставі Методики № 639.
При цьому, п. п. 2.1.2, 2.7.1 Методики встановлено, що наднормативними викидами вважаються зокрема, викиди забруднюючих речовин, на які відсутній дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, уключаючи окремі забруднюючі речовини, викиди яких підлягають регулюванню відповідно до законодавства і розрахункові методи визначення наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та об'ємної витрати газопилового потоку застосовуються, зокрема у випадках викиду забруднюючих речовин від джерел викидів, які здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами суб'єктів господарювання.
Збитки, завдані державі внаслідок порушення приписів законодавства про охорону атмосферного повітря, підлягають відшкодуванню за весь час роботи стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря за відсутності відповідного дозволу.
Проаналізувавши положення чинного законодавства та наявні в матеріалах справи докази, суд прийшов до висновку, що позов прокурора є обґрунтованим та підлягає задоволенню повністю.
Судовий збір, відповідно до ст. 49 ГПК України підлягає стягненню з відповідача в доход Державного бюджету України.
Враховуючи вищевикладене, керуючись ст. ст. 2, 33, 34,49, 82 - 85 ГПК України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
1.Позов прокурора Солом'янського району м. Києва задовольнити повністю.
2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Кій В» (вул. Гарматна, 6 м. Київ, 03067, код ЄДРПОУ 25288344) на користь державного бюджету на розрахунковий рахунок в Банку Управління Державного казначейства України в м. Києві одержувач УДК у Солом'янському районі м. Києва р/р 33118331700010, МФО 820019, одержувач ГУ ДКСУ у м. Києві, код ЄДРПОУ 38050812, код бюджетної класифікації 2406210) 19837 (дев'ятнадцять тисяч вісімсот тридцять сім) грн. 99 коп. збитків, заподіяних державі в результаті наднормативних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Кій В» (вул. Гарматна, 6 м. Київ, 03067, код ЄДРПОУ 25288344) на користь державного бюджету України 1827 (одну тисячу вісімсот двадцять сім) грн. 00 коп.
Накази видати відповідно до ст. 116 ГПК України.
Суддя О.М. Ярмак
Повне рішення складено 10.09.2014р.
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 19.08.2014 |
Оприлюднено | 12.09.2014 |
Номер документу | 40418597 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Ярмак О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні