cpg1251 ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
21 серпня 2014 року 10:15 № 826/11466/14
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Аблова Є.В.,
при секретарі судового засідання Мальчик І.Ю.,
за участю сторін:
представника позивача - Ільїна О.М.,
представника відповідача - Пащенка В.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА» до Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві про визнання протиправними дій,-
В С Т А Н О В И В:
З позовом до Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА» до Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві про визнання протиправними дій, мотивуючи позовні вимоги тим, що письмовий запит на адресу позивача не направлявся, а акт про неможливість проведення зустрічної звірки складено виключно на підставі поданих до органу податкової служби податкових декларацій в електронному вигляді. При цьому, внесення акту про неможливість проведення зустрічної звірки до інформаційних баз органів державної податкової служби України, його поширення та використання порушує права та законні інтереси позивача.
У позовній заяві позивач просить суд визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві щодо проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА», за результатами якої складено акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА»; визнати протиправними дії Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві щодо внесення до бази даних «Податковий блок» інформації на підставі акту про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА» від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві вилучити з інформаційних баз даних органів державної податкової служби України акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА»; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві утриматись від вчинення певних дій, а саме використання та поширення іншим органам державної податкової служби України акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА»; зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві відновити в електронній базі даних «Податковий блок» суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань, які товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА» включило до податкових декларацій з податку на додану вартість, судові витрати стягнути з відповідача на користь товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА», ідентифікаційний код 39193162.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав повністю, просив суд їх задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечував в повному обсязі та просив суд відмовити в його задоволенні. Письмових заперечень щодо суті заявлених позовних вимог не надав.
Розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача, суд дійшов висновків про наступне.
Посадовими особами Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві згідно п.73.5 ст.73 Податкового кодексу України здійснено заходи з метою проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «Торгвеста» щодо підтвердження господарських відносин з ТОВ «Чиста оселя» за червень 2014 року.
Як зазначає контролюючий орган, зустрічну звірку неможливо провести у зв'язку з тим, що ТОВ «Торгвеста» не знаходиться за податковою адресою: 03022, м. Київ, вул. Трутенка, буд.4. Станом на 30.07.2014 року стан ТОВ «Торгвеста» стан підприємства: 9 - «направлено повідомлення про відсутність за місцезнаходженням».
30.07.2014 року податковим органом складено акт №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки товариства з обмеженою відповідальністю «Торгвеста» (код ЄДРПОУ 39193162) щодо підтвердження господарських відносин з ТОВ «Чиста оселя» (код 37435476) за червень 2014 року, згідно висновків якого звіркою не підтверджено реальність здійснення господарських відносин ТОВ «Торгвеста» за період з 01.06.2014 року по 30.06.2014 року їх вид, обсяг, якість та розрахунки.
Не погоджуючись із діями відповідача та вважаючи, що відповідачем порушено права та інтереси позивача, останній звернувся до суду для їх захисту.
Водночас, ч.3 ст.2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи усіх форм дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до пп.62.1.3 п.6.2.1 ст.62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом: перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Окрім цього, суд приймає до уваги, що відповідно до абз.1 та абз.3 п.73.5 ст.73 ПК України з метою отримання податкової інформації контролюючі органи мають право проводити зустрічні звірки даних суб'єктів господарювання щодо платника податків. Зустрічною звіркою вважається співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, що здійснюється контролюючими органами з метою документального підтвердження господарських відносин з платником податків та зборів, а також підтвердження відносин, виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювалися між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку платника податків. Зустрічні звірки не є перевірками та проводяться в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно ПК України вчинення податковими органами дій по проведенню зустрічних звірок прямо передбачено у повноваженнях органів державної податкової служби. Тобто, дії по проведенню зустрічних звірок є частиною процесу реалізації податковим органом повноважень, наданих йому чинним законодавством.
Згідно ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 2 Порядку проведення органами державної податкової служби зустрічних звірок, затвердженого постановою КМ України від 27.12.2010 № 1232 передбачено, що зустрічні зірки проводяться у суб'єктів господарювання, щодо здійснення операцій з якими під час перевірки платника податків та зборів виникають сумніви стосовно факту здійснення таких операцій або якщо існують розбіжності задекларованих у деклараціях з податку на додану вартість показників податкового кредиту та податкових зобов'язань.
Згідно з п. 4 Порядку № 1232 від 27.12.2010 орган державної податкової служби (виконавець), який проводить зустрічну звірку, складає довідку за наявності інформації, для отримання якої надіслано запит органом державної податкової служби (ініціатором), та її документального підтвердження. У разі відсутності запитуваної органом державної податкової служби (ініціатором) інформації орган державної податкової служби (виконавець) надсилає завірений печаткою запит про подання інформації та її документального підтвердження суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом з повідомленням про вручення чи особисто вручає суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку.
Відповідно до п. 6 Порядку № 1232 у разі отримання від суб'єкта господарювання інформації, визначеної у запиті, та її документального підтвердження (протягом одного місяця з дня, що настає за днем надходження суб'єкту господарювання запиту) орган державної податкової служби проводить зустрічну звірку.
Згідно з п.п. 7, 8 Порядку № 1232 за результатами проведеної зустрічної звірки складається довідка, яка підписується суб'єктом господарювання (законним чи уповноваженим представником) і посадовими особами органу державної податкової служби та особисто вручається суб'єкту господарювання або його законному чи уповноваженому представникові під розписку або надсилається суб'єкту господарювання за його адресою (місцезнаходженням, податковою адресою) рекомендованим листом із повідомленням про вручення. Довідка про проведення зустрічної звірки підлягає реєстрації в органах державної податкової служби (як ініціатора, так і виконавця).
Враховуючи вищевикладене, суд зазначає, що проведення звірки - це дії по співставленню даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, за результатами здійснення яких складається довідка. При цьому, заходи, спрямовані на проведення зустрічної звірки, тобто, спрямовані на вчинення дій щодо співставлення даних первинних бухгалтерських та інших документів суб'єкта господарювання, однак, без фактичного здійснення таких дій, не можуть вважатись діями по проведенню зустрічної звірки.
Таким чином, оскільки ДПІ у Голосіївському районі Головного управління Міндоходів у м. Києві зустрічної звірки ТОВ "Торгвеста" не проведено, дії по співставленню даних первинних бухгалтерських та інших документів позивача не здійснено, відповідних довідок не складено, про що свідчить й сам акт про неможливість проведення зустрічної звірки, то позовні вимоги в частині визнання протиправними дій по проведенню зустрічної звірки задоволенню не підлягають.
Разом з тим, суд наголошує, що в силу приписів чинного законодавства України, протиправні дії не можуть породжувати будь-які правомірні наслідки, будь то складений акт, довідка, висновки тощо, а так само не може вважатися правомірною, законною та достовірною інформація та дані, що містяться в даних документах. Акт про неможливість проведення зустрічної звірки, по суті, є доказом здобутим з порушенням закону, а тому такий акт та наведені в ньому обставини не можуть бути підставою для прийняття будь-якого рішення, або використовуватися будь-якими органами ДПС України, а також іншими державними органами та їх посадовими (службовими) особами, в якості носія доказової бази чи податкової інформації.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 20.06.2013 року у справі К/800/9399/13.
Крім того, слід зазначити, що акт - це службовий документ, який стверджує факт проведення невиїзної документальної або виїзної планової чи позапланової перевірки фінансово-господарської діяльності суб'єкта господарювання і є носієм доказової інформації про виявлені порушення вимог податкового, валютного та іншого законодавства суб'єктами господарювання.
Висновки відповідача, викладені в акті про неможливість проведення зустрічної звірки позивача, самі по собі не можуть порушувати права, свободи чи інтереси позивача, оскільки згаданий акт є лише різновидом податкової інформації.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 13.06.2013 року №К/800/15324/13.
Таким чином, акт звірки не є тим рішенням суб'єкта владних повноважень, яке б порушувало права та інтереси позивача. Незгода з висновками, викладеними в акті про неможливість проведення зустрічної звірки не є підставою для визнання протиправними дій щодо проведення зустрічної звірки та складання акта про неможливість проведення такої зустрічної звірки.
Крім того, внесення акту про неможливість проведення зустрічної звірки до інформаційних баз органів державної податкової служби України передбачено нормами чинного законодавства.
В той же час, суд звертає увагу, що дії по проведенню перевірки, дії щодо формування висновків акту перевірки та безпосередньо дії по складанню акту перевірки є функціональними обов'язками ДПІ, які самі по собі не створюють для позивача будь-яких негативних наслідків та не покладають на позивача податкових обов'язків. Дії відповідача в зв'язку із визначенням висновків в акті перевірки та дії по складанню акту не порушують та не можуть порушувати прав позивача, оскільки лише рішення, прийняте за результатами перевірки створює для платника податків правові наслідки у вигляді, зокрема, виникнення обов'язку сплатити певну суму податків.
Оскільки наслідком розв'язання публічно-правового спору по суті має бути захист порушеного суб'єктивного права позивача, то у разі незгоди з діями чи рішенням контролюючого органу, вимога про визнання протиправними дій відповідача, в тому числі дій податкового органу щодо проведення перевірки/звірки, складанню акту перевірки/звірки, не буде мати своїм правовим наслідком захист прав позивача, адже таке право підлягає захисту, зокрема, шляхом пред'явлення позову про скасування рішення контролюючого органу, яким визначено суму податкових зобов'язань чи штрафних (фінансових) санкцій.
При цьому, висновки, викладені в акті про неможливість проведення зустрічної звірки, який не є рішенням суб'єкта владних повноважень, а також обставини, які покладені в основу висновків акту, оцінюються судом нарівні з іншими доказами під час розгляду справи при оскарженні відповідного податкового повідомлення-рішення.
Відповідно ст.16 Закону України "Про інформацію" податкова інформація - сукупність відомостей і даних, що створені або отримані суб'єктами інформаційних відносин у процесі поточної діяльності і необхідні для реалізації покладених на контролюючі органи завдань і функцій у порядку, встановленому ПК України.
В ст.71 ПК України визначено, що інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності державної податкової служби - комплекс заходів із збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання органами державної податкової служби покладених на них функцій та завдань.
Згідно ст.72, ст.74 ПК України для інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності державної податкової служби використовується інформація, що надійшла, зокрема, від платників податків, податкових агентів, органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, Національного банку України, банків, інших фінансових установ - інформація про наявність та рух коштів на рахунках платника податків; органів влади інших держав, міжнародних організацій або нерезидентів, підрозділів податкової служби та митних органів - за результатами податкового контролю, податкова інформація, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах органів державної податкової служби або безпосередньо посадовими (службовими) особами органів державної податкової служби. Перелік інформаційних баз, а також форми і методи опрацювання інформації визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику. Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на органи державної податкової служби функцій та завдань.
За таких обставин, суд приходить до висновку, що позивачем обрано неналежний спосіб захисту порушеного права в частині визнання дій протиправними щодо внесення до бази даних акту про неможливість проведення зустрічної звірки ТОВ «Торгвеста», а відтак у суду відсутні підстави для задоволення позовних вимог в цій частині.
Щодо решти позовних вимог про зобов'язання відповідача вилучити з АС "Податковий блок", інформацію, внесену на підставі акту про неможливість проведення зустрічної звірки та відновити в цій базі задекларовані дані податкової звітності, суд зазначає наступне.
Відповідно до пункту 2.14 Методичних рекомендацій щодо взаємодії органів державної податкової служби при проведенні перевірок податкових декларацій з податку на додану вартість з урахуванням інформації розшифровок податкових зобов'язань та податкового кредиту з податку на додану вартість у розрізі контрагентів, затверджених наказом Державної податкової адміністрації України від 18.04.2008 №266, інформація податкової звітності з податку на додану вартість, надіслана до центральної бази даних податкової звітності, підлягає розподілу відповідно до вимог Методичних рекомендацій щодо порядку розподілу платників податків за категоріями уваги та співставленню засобами системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту у розрізі контрагентів на рівні ДПА України.
Згідно з пунктом 2.21 Методичних рекомендацій підсумки перевірок за результатами автоматизованого співставлення податкової звітності з податку на додану вартість на центральному рівні відображаються в додатку до акта перевірки (камеральної, документальної невиїзної, планової, позапланової перевірки) або довідки у розрізі періодів та операцій з одним контрагентом та фіксуються в АС "Аудит". По мірі підписання актів перевірки та узгодження податкових зобов'язань, визначених податковим повідомленням-рішенням, прийнятим за результатами таких перевірок, уточнюються результати автоматизованого співставлення на центральному рівні податкової звітності з податку на додану вартість за поданням підрозділу, яким завершено процедуру такого узгодження та яким прийнято таке повідомлення-рішення.
Зі змісту вищенаведеного вбачається, що зміни в облікові дані операцій по ПДВ здійснюються лише на підставі податкових повідомлень-рішень чи на підставі довідок, складених за результатами перевірок, коли контролюючим органом виявлено факт порушення платником податків законодавства України.
Як було зазначено позивачем, що не спростовано відповідачем, ДПІ у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у м. Києві було внесено зміни до системи автоматизованого співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту в розрізі контрагентів на рівні ДПА України, бази даних АІС співставлення податкових зобов'язань та податкового кредиту, бази АІС "Аудит" та змінено показники податкової звітності позивача з податку на додану вартість.
Враховуючи, що у матеріалах справи відсутні податкові-повідомлення рішення про визначення ТОВ "Торгвеста" сум грошових зобов'язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення від'ємного значення об'єкта оподаткування податком на прибуток або від'ємного значення суми податку на додану вартість, а акт про неможливість проведення зустрічної звірки може засвідчувати лише наявність обставин, які унеможливлюють проведення податковим органом зустрічної звірки, а також те, що, як було встановлено зустрічна звірка взагалі не проводилась, про що свідчить й сам акт про неможливість проведення зустрічної звірки, суд вважає, що у податкового органу не виникло права вносити зміни у дані, задекларовані позивачем у податкових деклараціях, що не пов'язані із зміною податкового навантаження з податку на додану вартість, а тому позовні вимоги в частині зобов'язання Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві вилучити з інформаційних баз даних органів державної податкової служби України акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА»; зобов'язання Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві утриматись від вчинення певних дій, а саме використання та поширення іншим органам державної податкової служби України акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА»; зобов'язання Державної податкової інспекції у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві відновити в електронній базі даних «Податковий блок» суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань, які товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА» включило до податкових декларацій з податку на додану вартість.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Вищого адміністративного суду України від 01.04.2014 у справі № К/800/47935/13.
У відповідності до положень ст. 71 КАС позивач має довести суду ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги, обставини дійсного порушення прав, свобод чи інтересів.
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про часткову обґрунтованість позовних вимог та наявність підстав для їх часткового задоволення.
Керуючись ст.ст.11, 94, 158-163 КАС України суд ,-
П О С Т А Н О В И В:
Позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА» задовольнити частково.
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві вилучити з інформаційних баз даних органів державної податкової служби України акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА».
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві утриматись від вчинення певних дій, а саме використання та поширення іншим органам державної податкової служби України акт від 30.07.2014 року №699/3-22-08-39193162 про неможливість проведення зустрічної звірки суб'єкта господарювання ТОВ «ТОРГВЕСТА».
Зобов'язати Державну податкову інспекцію у Голосіївському районі ГУ Міндоходів у місті Києві відновити в електронній базі даних «Податковий блок» суми податкового кредиту та суми податкових зобов'язань, які товариство з обмеженою відповідальністю «ТОРГВЕСТА» включило до податкових декларацій з податку на додану вартість.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Судові витрати в сумі 43,85 грн. присудити на користь товариства з обмеженою відповідальністю "ТОРГВЕСТА" за рахунок Державного бюджету України.
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі в Окружний адміністративний суд міста Києва апеляційної скарги на постанову протягом десяти днів з дня її проголошення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає до Київського апеляційного адміністративного суду.
Якщо апеляційна скарга не була подана у строк, встановлений ст. 186 КАС України, постанова набирає законної сили після закінчення цього строку.
Повний текст постанови складений та підписаний суддею 27.08.2014 р.
Суддя Є.В. Аблов
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2014 |
Оприлюднено | 15.09.2014 |
Номер документу | 40442855 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Аблов Є.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні