номер провадження справи 30/70/14
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
04.09.2014 Справа № 908/2907/14
за позовом: Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, 206)
до відповідача: Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, м. Київ, вул. Нестеровський провулок, буд. 3-5, адреса для листування: 69005, м. Запоріжжя, бул. Центральний, 9-а)
про внесення змін до договору оренди землі;
Суддя Кагітіна Л.П.
За участю представників сторін та учасників процесу:
від позивача - Сосновська А.Ю., довіреність № 01-02-17/02191 від 23.07.2014 р.;
Лисенко Є.А., довіреність № 01/02-17/02186 від 23.07.2014 р.;
від відповідача - Гуліян Т.Г., довіреність № юр-679/д від 05.12.2013 р.;
Запорізька міська рада звернулася до господарського суду Запорізької області з позовом до Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» про внесення змін до договору оренди землі, а саме:
- внести зміни до договору оренди землі від 04.10.2006 р. за №231010004000400, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрнафта» щодо земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033, загальною площею 0,2356 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-а, виклавши пункт 4 в такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3 592 381 грн. 68 коп. (три мільйони п'ятсот дев'яносто дві тисячі триста вісімдесят одна грн. 68 коп.) в цінах 2013 року»;
- внести зміни до договору оренди землі від 04.10.2006 р. за №231010004000400, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрнафта» щодо земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033, загальною площею 0,2356 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-а, виклавши пункт 8 в такій редакції: « 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 215 542 грн. 90 коп. (двісті п'ятнадцять тисяч п'ятсот сорок дві грн. 90 коп.), що складає 6% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».
Позовні вимоги з посиланням на приписи ст.ст. 632, 651, 652 Цивільного кодексу України, ст. 188 Господарського кодексу України, ст. 21 Закону України «Про оренду землі», ст.ст. 288.1, 288.5 Податкового кодексу України обґрунтовані тим, що законодавством та умовами договору, укладеного між сторонами, передбачена можливість внесення змін до договору, у зв'язку з чим і на виконання рішення Запорізької міської ради № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя» було направлено відповідну пропозицію про укладення додаткового договору до договору оренди земельної землі та примірники додаткового договору. Також позивач зазначає, що зважаючи на норми діючого законодавства для розрахунку суми орендної плати за земельну ділянку, яка знаходиться у користуванні відповідача, необхідно застосовувати нормативну грошову оцінку відповідно до затвердженої технічної документації 2008 року. Відповідно до витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033, наданого Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з урахуванням всіх локальних коефіцієнтів становить 3592381,68 грн., що є базовою для розрахунку орендної плати за спірним договором. Відсутність відповіді орендаря на пропозицію, на думку позивача, є підставою для звернення до суду за захистом своїх порушених прав, які полягають в неотриманні місцевим бюджетом орендної плати за користування земельною ділянкою в належному розмірі.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 13.08.2014 р. порушено провадження у справі № 908/2907/14, присвоєно справі номер провадження № 30/70/14, розгляд якої призначено на 04.09.2014 р., у сторін витребувані документи і матеріали, необхідні для вирішення спору.
За письмовим клопотанням представників сторін фіксація судового процесу технічними засобами не здійснювалася.
Представники позивача у судовому засіданні в повному обсязі підтримали вимоги позовної заяви. Вказують, що рішення міської ради, на підставі якого визначається розмір орендної плати є чинним і у судовому порядку не оскаржувалось, тому є обов'язковим для виконання на території України.
За доводами позивача, 26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №37 «Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. №16» «Про затвердження розмірів орендної плати земельної ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжя» яким встановлено, що при розрахунку розміру орендної плати земельної ділянки для розташування автозаправних станцій використовується коефіцієнт 6. Тому, на думку позивача, розмір орендної плати за користування земельною ділянкою по Договору оренди має розраховуватись: 3592381,68 х 1% х 6 = 215542,90 грн., де: 215542,90 - розмір орендної плати, 3592381,68 х 1% - ставка податку, згідно зі статтею 274.1 Податкового кодексу України, від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідно до Витягу з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033, 6 - коефіцієнт, визначений рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р.
Відповідач - Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» - у відзиві на позов проти доводів, викладених позивачем заперечує, вважає позовні вимоги безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню. При цьому, посилаючись на норми ст. 632 ЦК України, ст.ст. 21, 30 Закону України «Про оренду землі», ст. 188 ГК України та ст. 288 Податкового кодексу України, вказує, що рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 р. в односторонньому прядку збільшено розмір орендної плати з чотирикратного (що було в межах граничного розміру, встановленого законодавством) до шестикратного розміру земельного податку. За доводами відповідача, даному випадку звернення позивача до суду з метою захисту права на отримання належного розміру орендної плати та приведення умов Договору до вимог закону є безпідставними, оскільки Договір вже в повній мірі відповідає нормам чинного законодавства і є чинним.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав доводи, викладені у відзиві на позов, а також подане до початку судового засідання клопотання про зупинення провадження у справі, в якому відповідач зазначає, що в 2013 ріці Орджонікідзевським районним судом м. Запоріжжя розглянуто справу № 335/10532/13-а, 2-а/335/272/2013 за адміністративним позовом ТОВ «Виробничо-торгівельна компанія «КВАНТ-ПЛЮС» до Запорізької міської ради про скасування окремих положень рішення Запорізької міської ради №37 від 26.06.2012р. Постановою суду від 03.12.2013 року в задоволенні позовних вимог відмовлено. Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 31.01.2014 р. відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою на дану постанову. При цьому, відповідач відзначає про задоволення його клопотання про приєднання до апеляційної скарги ТОВ «ВТК «КВАНТ-ПЛЮС». Посилаючись на те, що рішення по вказаній адміністративній справі може суттєво вплинути на права та обов'язки відповідача, вважає що провадження у справі № 908/2907/14 має бути зупинено до вирішення адміністративної справи, у порядку ч.1 ст.79 ГПК України.
Розглянувши клопотання ПАТ «Укрнафта», суд відмовляє його задоволенні за необґрунтованістю.
Згідно з ч. 1 ст. 79 Господарського процесуального кодексу України господарський суд зупиняє провадження у справі в разі неможливості розгляду даної справи до вирішення пов'язаної з нею іншої справи, що розглядається іншим судом.
Пов'язаність справ полягає у тому, що рішення іншого суду, який розглядає справу, встановлює обставини, що впливають на збирання та оцінку доказів у даній справі, зокрема, факти, що мають преюдиціальне значення. Ці обставини повинні бути такими, що мають значення для даної справи.
Дослідивши матеріали та обставини справи в їх сукупності, суд відзначає, що зупинення провадження у справі № 908/2907/14 не є доцільним. В даному випадку в адміністративній справі, на наявність апеляційної скарги в якій посилається відповідач, ПАТ «Укрнафта» не є стороною у справі, отже, безпосереднього значення для справи №908/2907/14 прийняття апеляційною інстанцією постанови у справі №335/10532/13-а, 2-а/335/272/2013 не має. Крім того, якщо будуть встановлені обставини, які можуть впливати на оцінку доказів у даній справі, відповідач не позбавлений права звернутися до суду з відповідною заявою про перегляд рішення за нововиявленими обставинами.
При цьому, судом також взято до уваги, що чисельними рішеннями Європейського суду з прав людини у справах проти України визнано порушення пункту 1 статті 6 «Право на справедливий розсуд» Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, що, зокрема, полягало у тому, що національними судами не забезпечено розгляд справи заявника в «розумний строк» через затримки у провадженні, в основному з вини судів першої інстанції.
В судовому засіданні 04.09.2014 р. справу розглянуто, прийнято і оголошено на підставі ст. 85 ГПК України вступну і резолютивну частини рішення.
Розглянувши та дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, суд
ВСТАНОВИВ:
22.08.2006 р., на підставі рішення тридцятої сесії четвертого скликання Запорізької міської ради № 8/37 від 15.02.2006 р., між Запорізькою міською радою (орендодавцем, позивачем у справі) та Відкритим акціонерним товариством «Укрнафта» (орендарем, правонаступником якого є відповідач у справі) було укладено договір оренди землі (надалі - Договір), за умовами якого орендодавцем передано, а орендарем прийнято в строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 0,2356 га, яка знаходиться: м. Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-А, для розташування автозаправної станції, який зареєстровано в у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства «Центр державного земельного кадастру при державному комітеті України по земельних ресурсах», про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 04.10.2006 р. за №040626100888.
Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 1 162 214,80 грн. в цінах 2006 року (п. 4 Договору).
Відповідно до п. 7 Договору строк його дії становить 10 років.
За змістом п. п. 8, 10 Договору, орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та у розмірі 11622 грн. 15 коп. (одинадцять тисяч шістсот двадцять дві грн. 15 коп.) за календарний рік в цінах 2006 року; вноситься щомісячно рівними частинами протягом 30 календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця на розрахунковий рахунок місцевого бюджету Ленінського району 33219812600006 в відділені Держказначейства у Ленінському районі, МФО 813015, ЄДРПОУ 26014152, код 13050200.
За умовами п. 11 Договору розмір орендної плати переглядається один раз на рік, зокрема, у разі зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати; в інших випадках, передбачених законом.
Згідно п. 32 Договору зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягання згоди щодо змін умов договору спір розглядається у судовому порядку.
Факт передачі позивачем в оренду відповідачу земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033 загальною площею 0,2356 га, яка знаходиться за адресою: вул. Кремлівська, 8-а у м. Запоріжжі для розташування автозаправної станції підтверджується актом прийому-передачі земельної ділянки від 04.10.2006 р.
03.03.2008 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №79 «Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя» відповідно до якого вирішено затвердити технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ «Діпромісто» (п.1); затвердити базову вартість 1 м2 землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008 р. ; при розрахунку нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки значення коефіцієнтів впливу санітарно-гігієнічних факторів, які діють на даній ділянці, застосовувати в повному обсязі відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів (п.6); впровадити оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки з 01.03.2008 р. (п.7); визнати рішення Запорізької міської ради від 15.06.2001 р. № 17 «Про затвердження грошової оцінки земель міста Запоріжжя» таким, що втратило чинність з моменту впровадження нової нормативної грошової оцінки (п.8); Управлінню земельних ресурсів у м. Запоріжжі Запорізької області до 01.05.2008 р. розробити та затвердити заходи щодо взаємодії органів влади усіх рівнів по проведенню перерахунків вартості земельних ділянок у розрізі землекористувачів та землевласників (п.9); доручити управлінню внутрішньої політики міської ради оприлюднити дане рішення у засобах масової інформації (п.10).
27.07.2011 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення №16 «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м.Запоріжжі», згідно з додатком до якого визначення розміру орендної плати за всі земельні ділянки (за виключенням пунктів, зазначених у додатку) здійснюється з урахуванням коефіцієнту « 3».
26.06.2012 р. Запорізькою міською радою прийнято рішення № 37 «Про внесення змін до рішення міської ради № 16 від 27.07.2011 р. «Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя», згідно з яким розмір орендної плати за земельну ділянку у м. Запоріжжя, надану для розташування автозаправних станцій, дорівнює шестикратному розміру земельного податку.
Рішення № 37 було оприлюднене 24.07.2012 р. в газеті «Запорізька Січ» та набрало чинності 01.01.2013 р. як зазначено в п.5 цього рішення.
Згідно Витягу з технічної документації нормативна грошова оцінка 1 м2 земельної ділянки площею 2356,00 м2 (спірна земельна ділянка) становить 190,18 грн., нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 3592381,68 грн.
Запорізькою міською радою 11.01.2014 р. було направлено відповідачу письмову пропозицію за № 01/02-32/00051 щодо внесення змін до Договору оренди.
За доводами позивача, станом на час звернення до суду відповідач на запропоновані позивачем зміни до договору оренди землі не відреагував, додаткову угоду не підписав.
Позовні вимоги про внесення змін до пунктів 4, 8 договору оренди землі від 04.10.2006 р. за № 040626100888, укладеного між Запорізькою міською радою та ПАТ «Укрнафта», є предметом судового розгляду у даній справі.
Дослідивши та проаналізувавши матеріали та фактичні обставини справи, оцінивши надані письмові докази у їх сукупності, вислухавши представників сторін, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню виходячи з наступного.
Земельні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею регулюються Конституцією України, Земельним Кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" № 161-ХІV від 06.10.1998 року визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 13 вищезазначеного закону договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно зі ст. 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (2755-17).
Як визначено у пп. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (далі у розділі XIII - орендна плата).
Виходячи з положень пп. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України, орендна плата, поряд із земельним податком, є формою плати за землю, яка, в силу положень п.п. 9.1.10 п. 9.1 ст. 9 Податкового кодексу України, віднесена до загальнодержавних податків.
Згідно з п.п. 270.1.1 п. 270.1 ст. 270 Податкового кодексу України об'єктом оподаткування за цим податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.
Базою оподаткування відповідно до п.п. 271.1.1 п. 271.1 ст. 271 Податкового кодексу України є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого цим розділом.
Згідно з п. 271.2 ст. 271 Податкового кодексу України рішення рад щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок офіційно оприлюднюється відповідним органом місцевого самоврядування до 15 липня року, що передує бюджетному періоду, в якому планується застосування нормативної грошової оцінки земель або змін (плановий період). В іншому разі норми відповідних рішень застосовуються не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим періодом.
Статтею 288 Податкового кодексу України визначено, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюється у договорі оренди (ч. 288.4), але річна сума платежу: не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки (ч. 288.5.1); та не може перевищувати: для інших земельних ділянок, наданих в оренду, - 12 відсотків нормативної грошової оцінки (ч. 588.5.2).
Відповідно до статті 290 Господарського кодексу України розмір плати за користування земельною ділянкою, що є державною або комунальною власністю, не може бути нижчим за встановлений відповідно до закону.
Відповідно до ст. 274.1. Податкового кодексу України, ставка податку за земельні ділянки, нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі 1% від їх нормативної грошової оцінки.
При цьому, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин, а також затвердження конкретних ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України віднесено пунктом 35 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" № 1378-ІV від 11.12.2003 року нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до ч. 5 ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка використовується при визначенні розміру земельного податку, державного мита при міні, спадкуванні та даруванні земельних ділянок згідно із законом, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Пунктом 2 частини 1 статті 13 цього ж Закону встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
Статтею 18 Закону України "Про оцінку земель" передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Також, за змістом цієї статті, нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих в межах населених пунктів, незалежно від їх цільового призначення, проводиться не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.
Частиною 2 ст. 20 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Враховуючи вищенаведені положення законодавства, затвердження нормативної грошової оцінки землі, ставок земельного податку та розміру орендної плати відноситься до виключної компетенції відповідної місцевої ради. При цьому, мінімальний граничний розмір орендної плати залежить від розміру земельного податку, який, у свою чергу, обчислюється від нормативної грошової оцінки землі.
Так, рішенням Запорізької міської ради від 03.03.2008 року № 79 "Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя" було затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Запоріжжя, виконану українським ДНДІПМ "Дніпромісто", затверджено базову вартість 1 кв. м. землі у розмірі 190,18 грн. із врахуванням індексації нормативної грошової оцінки станом на 01.01.2008р. року, значення коефіцієнтів місцерозташування та впливу локальних факторів, а також впроваджено оподаткування земель міста на підставі нової нормативної грошової оцінки.
Відповідно до рішення Запорізької міської ради від 27.07.2011 року № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення м. Запоріжжя" було затверджено розміри орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя.
Рішенням Запорізької міської ради від 26.06.2012 року № 37 "Про внесення змін до рішення міської ради від 27.07.2011 р. № 16 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя", змінено коефіцієнт "К", згідно якого визначається розмір орендної плати, зокрема для земельних ділянок, наданих для розташування автозаправних станцій, газових автозаправних станцій, він встановлений в розмірі 6.
Виходячи з положень чинного законодавства мінімальний граничний розмір орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності встановлюється Податковим кодексом України, при цьому затвердження ставок земельного податку, а отже і розміру орендної плати та нормативної грошової оцінки, відноситься до виключної компетенції сільської, селищної, міської рад, яка реалізується шляхом прийняття відповідних рішень на пленарних засіданнях ради. Тому прийняття міською радою рішення про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення є підставою для приведення положень спірного договору оренди землі у відповідність до вимог цього рішення в частині визначення розміру орендної плати.
В матеріалах справи міститься Витяг з технічної документації щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки, виданий Головним управлінням Держземагенства у Запорізькій області, щодо земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-а, площею 2356,00 м2 за кадастровим номером 2310100000:42:015:0033. Відповідно до цього витягу станом на 29.10.2013 року нормативна грошова оцінка вказаної ділянки становить 3592381,68 грн.
Таким чином, розмір орендної плати для вказаної земельної ділянки складає: 3592381,68 х 1% х 6 = 215542,90 грн., де: 215542,90 - розмір орендної плати; 567921,90 х 1% - розмір земельного податку, визначений згідно з вимогами Податкового кодексу України (нормативна грошова оцінка х ставку податку); 6 - коефіцієнт, визначений рішенням ЗМР від 26.06.2012 р. № 37.
Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України та іншими законами.
Згідно з п. 34 ст. 26 вказаного Закону України виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин відповідно до чинного законодавства.
Статтею 25 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Відповідно до ст. 59 вказаного Закону рада, в межах повноважень, приймає нормативні та інші акти у формі рішень, які згідно до ст. 144 Конституції України є обов'язковими до виконання на відповідній території та оприлюднюються у встановленому законом порядку.
Таким чином, з аналізу вищенаведених норм законодавства, вбачається, що рішення Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, яким встановлено орендну плату за земельну ділянку, що є предметом договору оренди землі від 22.02.2012 року, в розмірі 6 % від її нормативної грошової оцінки, прийняте Запорізькою міською радою в межах наданої чинним законодавством компетенції.
Постановою Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 р. № 6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин" (п.2.19) роз'яснено, що у разі прийняття уповноваженим органом рішення про внесення змін до ставок орендної плати за землю та затвердження нових коефіцієнтів, що використовуються для розрахунку орендної плати за земельні ділянки, такі обставини можуть не братися судом до уваги лише у разі скасування відповідного рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування в установленому законом порядку.
Станом на час вирішення спору судом згадане рішення в установленому законом порядку не скасовано, не змінено і не визнано недійсним, а відтак, в силу приписів ст. 144 Конституції України та ст. 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" є обов'язковим для виконання на відповідній території.
Законом визначено, що зміна розміру грошової оцінки землі має наслідком зміну земельного податку щодо відповідних земельних ділянок, а тому наявні передбачені договором умови, при яких його зміна є обов'язковою для сторін.
Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення такої згоди спір вирішується в судовому порядку. Вказані обставини передбачені сторонами у п. 35 Договору оренди землі.
За приписами статті 651 Цивільного кодексу України, як норми загальної, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором.
Згідно ч. 3 ст. 188 Господарського кодексу України, сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду.
Матеріалами справи доведено, що письмову пропозицію щодо зміни умов Договору шляхом укладення додаткової угоди до нього було направлено позивачем на адресу відповідача 11.01.2013 р. Відповіді на пропозицію відповідачем не надано.
Таким чином, сторони не дійшли взаємної згоди про внесення змін до договору оренди землі.
Нормами чинного законодавства передбачена можливість зміни умов договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у випадках встановлених договором або законом.
Оскільки сторонами в договорі передбачена можливість перегляду орендної плати у разі прийняття орендодавцем рішення про збільшення розміру орендної плати, а орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, тому законодавча зміна граничного розміру цієї плати, в даному випадку за рішенням Запорізької міської ради № 37 від 26.06.2012 року, є підставою для перегляду розміру орендної плати, встановленої умовами договору.
Такі ж висновки наведені у постановах Вищого господарського суду України - від 28.07.2011 р. у справі № 5005/2715/211 (11/224-10), від 02.08.2011 р. у справі № 6/474-10, від 05.08.2011 р. у справі № 5005/431/2011, від 09.08.2011 р. у справі № 41/81пд, від 13.03.2013 р. у справі № 5009/2275/12. Аналогічного висновку дійшов Верховний Суд України у своїх постановах від 06.12.2010 року у справі №2-1/10068-2008 та від 30.05.2011 року у справі № 17/299-10.
Частиною 3 ст. 653 ЦК України та частиною 5 ст. 188 ГК України встановлено, якщо договір змінюється в судовому порядку, зобов'язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.
Відтак, оскільки розмір орендної плати за надану відповідачу земельну ділянку, визначений пунктом 11 Договору, не відповідає розміру орендної плати, затвердженому вищевказаним рішенням Запорізької міської ради, а умовами спірного договору оренди землі від 22.02.2012 року передбачено внесення змін до нього у разі зміни розміру орендної плати, суд дійшов висновку, що наявні достатні підстави для зміни договору в частині, що стосується розміру орендної плати за користування земельною ділянкою.
Стаття 33 ГПК України зобов'язує сторін довести ті обставини, на які вони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень. Відповідно до вимог статті 34 ГПК України господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи. Втім ніякі докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили і оцінюються судом в розумінні вимог статті 43 ГПК України за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляду в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Позивач довів суду, що розмір орендної плати за договором не відповідає затвердженому Запорізькою міською радою згідно рішення № 37 від 26.06.2012 року розміру орендної плати за земельні ділянки певного функціонального призначення у м. Запоріжжя, що в свою чергу впливає на формування доходної частини державного бюджету міста, а також обґрунтував підстави для внесення змін до договору оренди землі в цій частині. Відповідач не довів відсутність підстав для внесення змін до договору оренди землі.
За таких обставин, суд знаходить позовні вимоги Запорізької міської ради до ПАТ «Укрнафта» про внесення змін до пунктів 4 та 8 договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та Публічним акціонерним товариством «Укрнафта» щодо земельної ділянки площею 0,2356 га, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-а, обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню, у зв'язку із чим слід викласти вказані пункти Договору в такій редакції:
- «п. 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3 592 381 грн. 68 коп. (три мільйони п'ятсот дев'яносто дві тисячі триста вісімдесят одна грн. 68 коп.) в цінах 2013 року»;
- «п. 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 215 542 грн. 90 коп. (двісті п'ятнадцять тисяч п'ятсот сорок дві грн. 90 коп.), що складає 6% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».
Відповідно до приписів ст. 49 ГПК витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 4 5 , 4 6 , 22, 33, 34, 49, 64, 75, 82, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Запорізької міської ради (м. Запоріжжя) до Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (м. Київ) задовольнити повністю.
Внести зміни до договору оренди землі від 04.10.2006 р. за №231010004000400, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрнафта» щодо земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033, загальною площею 0,2356 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-а, виклавши пункт 4 в такій редакції: « 4. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить: 3 592 381 грн. 68 коп. (три мільйони п'ятсот дев'яносто дві тисячі триста вісімдесят одна грн. 68 коп.) в цінах 2013 року»;
Внести зміни до договору оренди землі від 04.10.2006 р. за №231010004000400, укладеного між Запорізькою міською радою та Товариством з обмеженою відповідальністю «Укрнафта» щодо земельної ділянки кадастровий номер 2310100000:04:015:0033, загальною площею 0,2356 га, яка знаходиться за адресою: м.Запоріжжя, вул. Кремлівська, 8-а, виклавши пункт 8 в такій редакції: « 8. Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 215 542 грн. 90 коп. (двісті п'ятнадцять тисяч п'ятсот сорок дві грн. 90 коп.), що складає 6% нормативної грошової оцінки за календарний рік в цінах 2013 року».
Стягнути з Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» (04053, м. Київ, пров. Несторівський, буд. 3-5, ідентифікаційний код юридичної особи: 00135390) на користь Запорізької міської ради (69105, м. Запоріжжя, пр. Леніна, буд. 206, ідентифікаційний код юридичної особи: 04053915) 1218 (одна тисяча двісті вісімнадцять) грн. 00 коп. витрат зі сплати судового збору.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя Л.П. Кагітіна
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення десятиденного строку з дня його підписання. Рішення оформлене у повному обсязі та підписане згідно із вимогами ст. 84 ГПК України 08.09.2014 р.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2014 |
Оприлюднено | 19.09.2014 |
Номер документу | 40473842 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Кагітіна Л.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні