Постанова
від 17.09.2014 по справі 826/12023/14
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

cpg1251 ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01601, м. Київ, вул. Командарма Каменєва 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

м. Київ

17 вересня 2014 року 10:15 № 826/12023/14

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Амельохіна В.В. розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовомПриватного підприємства «Будівельна компанія «Глорія Плюс» доДержавної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області провизнання протиправними та скасування податкових повідомлень - рішень,

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

Приватне підприємство «Будівельна компанія «Глорія Плюс» (далі по тексту - позивач) звернулось з позовом до Державної податкової інспекції у м. Черкасах Головного управління Міндоходів у Черкаській області (далі по тексту - відповідач) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення - рішення від 18.06.2014р. №00001672301.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржуване рішення прийнято протиправно, а тому підлягає скасуванню.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав.

Відповідач проти заявленого позову заперечив, посилаючись на те, що оскаржуване рішення прийнято правомірно.

В судовому засіданні 10.09.2014р. суд по справі перейшов в письмове провадження на підставі статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України.

Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВСТАНОВИВ:

Відповідачем проведено перевірку ПП «Будівельна компанія «Глорія Плюс» за результатами якої 04.06.2014р. складено акт №182/23-01-22-02/33903460 про результатаи проведення документальної позапланової невиїзної перевірки по питанню правильності та повноти нарахування орендної плати за землю за періоди з 01.05.2011р. по 31.12.2013р. (далі по тесту - Акт перевірки).

Актом перевірки встановлено порушення п. 286.2 статті 286 та п. 288.1 статті 288 ПК України, в результаті чого встановлено заниження податкового зобов'язання по орендній платі за землю до сплати в бюджет за період з 01.05.2011р. по 31.12.2013р. на загальну суму 150 480,82грн., в тому числі за травень - грудень 2011 рік в сумі 39749,52грн., за 2012 рік в сумі 55365,65грн., за 2013 рік в сумі 55365,65грн.

На підставі встановленого порушення відповідачем 18.06.2014р. прийнято податкове повідомлення - рішення №00001672301, яким за порушення п. 286.2 статті 286 та п. 288.1 статті 288 ПК України позивачу збільшено суму грошового зобов'язання з орендної плати з юридичних осіб в розмірі 185 617,64грн., в тому числі основний платіж - 150 480,82грн. та штрафні санкції - 35 136,82грн.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом, між позивачем «Орендар» та Черкаською міською радою «Орендодавець» 13.02.2006р. укладено договір оренди землі, відповідно до якого в оренду передається земельна ділянка площею 25963кв.м. по вул. Г. Дніпра, 51.

За функціональним використанням земельна ділянка відноситься на період будівництва - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом); після завершення будівництва: 3300кв.м. - до категорії земель комерційного призначення; 22663кв.м. - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (п. 2.1 Договору).

25 січня 2006 року між позивачем, Черкаською міською радою та ТОВ «Черкаський міський земельно-кадастровий центр» підписано акт про перенесення в натуру (на місцевість) меж земельної ділянки приватному підприємству «Будівельна компанія «Глорія Плюс» під розташування та подальшу експлуатацію спортивно - оздоровчого комплексу по вул. Героїв Дніпра, 51.

За період з 01.05.2011р. по 31.12.2013р., згідно поданих до податкового органу податкових декларацій з плати за землю, позивачем задекларовано податкових зобов'язань з плати за землю (орендна плата за землю) в сумі 133 435,30грн.

Під час перевірки податковий орган дійшов висновку, що позивачем занижено податкове зобов'язання по орендній платі за землю на загальну суму 150 480,82грн., в тому числі за травень - грудень 2011 рік в сумі 39749,52грн., за 2012 рік в сумі 55365,65грн., за 2013 рік в сумі 55365,65грн. з наступних підстав.

Нормативно грошова оцінка згідно листа управління Держземагентства у Черкаському районі Черкаській області від 25.03.2013р. №01-09/809, вартість 1кв.м. станом на 01.01.2011р., 01.01.2012р. та 01.01.2013р. - 90,62грн./кв.м. - землі оздоровчого та рекреаційного призначення; вартість 1кв.м. станом на 01.01.2011р., 01.01.2012р. та 01.01.2013р. - 453,10грн./кв.м. - землі комерційного призначення.

Відповідно до статті 288 ПК України та рішення Черкаської міської ради від 13.05.2010р. №5-656, №5-657 орендна плата за землю становити: травень - грудень 2011 року: 22663х90,62х3%+3300х453,10х3%=61611,63+44856,9=106468,53грн.;

106468,53грн./12міс.х8 міс=8872,38х8міс=70979,04грн.; за 2012 рік - 106468,53грн. та за 2013 рік - 106468,53грн.

Проте, з даними висновками податкового органу суд не погоджується, з наступних підстав.

Згідно статті 9 ПК України плату за землю (земельний податок та орендну плату за земельну ділянку) віднесено до загальнодержавних податків та зборів.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оренду землі» відносини, пов'язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно - правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Відповідно до п. 286.2 статті 286 ПК України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов'язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Позивач за 2011-2013 роки самостійно нарахував орендну плату за землю за земельну ділянку по вул. Г. Дніпра, 51 площею 25963, виходячи з даних нормативної Грошової оцінки земель поточного будівництва та земель рекреаційного призначення (декларації подані ПП «БК «Глорія Плюс» до ДПІ у м. Черкасах, що використані при проведенні перевірки, а саме: за 2011 рік - вхідний № 256435 від 03.12.2012 на річну суму 51102,88 грн., за 2012 рік - вхідний № 73238 від 03.12.2012 на річну суму 51102,88 грн. та за 2013 рік-вхідний № 9005215431 від 08.02.2013 на річну суму 51102,88 грн.).

Представник позивача в судовому засіданні зазначив, що наразі підприємством проводиться комплекс заходів по розробці проектної документації для виконання робіт з будівництва спортивно - оздоровчого комплексу, у зв'язку з чим на момент проведення перевірки і до сьогодні будівництво не завершено. Саме тому, керуючись п. 2.1 Договору, позивач проводив розрахунок орендної плати за землю за ставкою, встановленою для земель оздоровчого та рекреаційного призначення по всій земельній ділянці площею 25963кв.м.

Представник відповідача в обґрунтування заперечень проти позову зазначає, що за даними міського управління Держкомзему у м. Черкасах (лист від 09.01.2013р. №01-09/2571) та Черкаському районі Черкаської області (лист від 03.02.2014р. №01-09/639) серед землекористувачів у яких відповідно державної статистичної звітності земельні ділянки відносились до земель, зайнятих поточним та відведених під майбутнє будівництво, ПП «Будівельна компанія «Глорія Плюс» не зазначено.

Проте, в матеріалах справи міститься лист Управління Держземагентства у Черкаському районі Черкаської області від 18.03.2014р. №01-09/2120, яким надано відповідь відповідачу на лист від 27.02.2014р. №6793/23-01-15-0325 щодо надання інформації, які земельні ділянки рахуються за ПП «Будівельна компанія «Глорія Плюс» із зазначенням функціонального призначення, відповідно до якого станом на 01.01.2011р., 01.01.2012р., 01.01.2013р. та 01.01.2014р. за позивачем обліковується земельна ділянка по вул. Героїв Дніпра, 51, загальною площею 2,5963га. Рішенням Черкаської міської ради від 22.12.2005р. №8-961 надано в оренду на 49 років земельну ділянку площею 2,5963га. Договір оренди зареєстрований 18.02.2006р. №040677500079. За функціональним використанням земельна ділянка відноситься на період будівництва - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом); після завершення будівництва: 3300кв.м. - до категорії земель комерційного призначення; 22663кв.м. - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що земельна ділянка по вул. Героїв Дніпра, 51, загальною площею 2,5963га рахується за позивачем, за функціональним використанням відноситься на період будівництва - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі (землі зайняті поточним будівництвом); після завершення будівництва: 3300кв.м. - до категорії земель комерційного призначення; 22663кв.м. - до категорії земель рекреаційного призначення та інші відкриті землі, а твердження відповідача, що в Держземагентстві відсутня інформація щодо того, що позивач користується земельною ділянкою, зайнятою поточним будівництвом, є таким, що не відповідає дійсності.

Отже, суд приходить до висновку про правомірність проведення позивачем розрахунку орендної плати за землю за ставкою, встановленою для земель оздоровчого та рекреаційного призначення по всій земельній ділянці площею 25963кв.м.

При цьому, враховуючи те, що на момент укладення Договору нормативно грошова оцінка 1кв.м. земельної ділянки, що зайнята поточним будівництвом, становила 53,78грн./кв.м., орендна плата за земельну ділянку площею 25963кв.м. проводилась позивачем із розрахунку 53,78 грн./кв.м.

Таким чином, орендна плата за землю становила:

- за травень - грудень 2011р. - 31 229,54грн.

- за 2012р. - 51 102,85грн.

- за 2013р. - 51 102,85грн.

Всього за період, який перевірявся 133 435,24грн.

Про зміну розміру орендної плати за землю у зв'язку з проведенням нової нормативної грошової оцінки орендованих земель ДПІ у м. Черкасах повідомило ПП «БК «Глорія Плюс» лише 07.03.2014 р. листом № 1824/23-01-15-0325.

У відповідь на зазначений лист ДПІ, ПП «БК «Глорія Плюс» повідомило про те, що після отримання відповідних довідок про розмір нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки станом на 2011, 2012 та 2013 роки підприємство звернеться до податкового органу для звірки уточнених даних (лист № 1/03-2014 від 20.03.2014 р.).

Відповідні уточнюючі декларації було подано до ДПІ у м. Черкасах 16.06.2014 р., з яких вбачається що ПП «Глорія Плюс» як платником податку було сплачено орендних платежів, у сумі більшій, ніж це передбачено умовами Договору.

У відповідності до п. 4.1 Договору річна орендна плата за використання земельної ділянки встановлена у розмірі 1 % від її грошової оцінки.

Пунктом 4.5 Договору встановлено, що умови договору про розмір орендної плати можуть переглядатись у випадках і з моменту, окрім іншого, зміни розміру земельного податку. Та окремо зазначено, що в таких випадках у встановленому порядку мають вноситись зміни до договору.

Пунктом 274.1 ст. 271 Податкового кодексу України встановлено, що ставка податку за земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки.

Таким чином, ставка податку на земельні ділянки, орендовані ПП «БК «Глорія Плюс», із набранням чинності Податковим кодексом України не змінилась.

Водночас, у відповідності до п.п. 288.5.1 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Проте, такі умови щодо розміру орендної плати за земельні ділянки є обов'язковими лише для тих договорів, які укладаються після набрання чинності новим Податковим кодексом України, оскільки жодна інша його норма не передбачає обов'язку для сторін у договорі оренди змінювати умови вже укладених раніше та діючих договорів.

Відповідно до статті 2 Закону України "Про плату за землю" використання землі в Україні є платним, плата за землю справляється у вигляді земельного податку або орендної плати, що визначається залежно від грошової оцінки земель. За земельні ділянки, надані в оренду, справляється орендна плата.

Згідно з статті 13 зазначеного Закону підставою для нарахування земельного податку є дані державного земельного кадастру, а орендної плати за земельну ділянку, яка перебуває у державній або комунальній власності, - договір оренди такої земельної ділянки.

Статтею 19 Закону України "Про плату за землю" встановлено, що розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за угодою сторін у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності).

Згідно з частиною першою статті 15 Закону України "Про оренду землі" орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату належить до істотних умов договору оренди землі.

Відповідно до пункту 13 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.03.2004 № 220 в порядку статті 14 Закону України "Про оренду землі", розмір орендної плати переглядається у разі, зокрема, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, та в інших випадках, передбачених законом.

Статтею 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Матеріалами справи не підтверджується, що Черкаською міською радою приймалось відповідне рішення про збільшення розміру орендної плати, а також, що між позивачем та Черкаською міською радою укладалися відповідні договори якими б вносилися зміни до договору оренди в частині збільшення розміру орендної плати.

Згідно зі статтею 654 Цивільного кодексу України зміна договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту.

Відповідно до підпункту 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - це обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.

Згідно з пунктом 288.4 статті 288 Податкового кодексу України розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Пунктом 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою: для земель сільськогосподарського призначення - розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом; для інших категорій земель - трикратного розміру земельного податку, що встановлюється цим розділом.

Таким чином, Податковим кодексом України передбачено, що питання щодо встановлення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності вирішується за згодою сторін договору оренди земельної ділянки із закріпленням розміру орендної плати в такому договорі оренди, тому саме умови договору (включаючи і умову щодо розміру орендної плати) є обов'язковими для виконання сторонами і орендодавець (відповідна рада) має право вимагати сплати, а орендар зобов'язаний сплачувати орендну плату за користування земельною ділянкою, що є предметом такого договору, у визначеному договором розмірі.

При цьому вимоги підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України щодо мінімального розміру орендної плати стосуються узгодження розміру орендної плати при укладенні договору або ж при внесенні змін до нього, але ніяк не можуть вважатися зобов'язанням орендаря, встановленим Податкового кодексу України, оскільки у самому Податкового кодексу України вказано, що підставою для нарахування орендної плати є договір, а не кодекс.

Згідно з пунктом 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Отже, органи державної податкової служби, як контролюючі органи з питань правильності визначення та сплати податків, мають право перевіряти правильність визначення та сплати орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності лише на підставі договорів оренди таких земельних ділянок.

Таким чином, Податковий кодекс України не містить норм, які б зобов'язували орендаря сплачувати орендну плату у розмірі, що не відповідає розміру, визначеному в договорі оренди, і сплачувати її в більшому розмірі в разі законодавчої зміни граничного розміру цієї плати до внесення змін до самого договору оренди.

Крім того, при прийняті рішення в даній справі, суд враховує постанову Верховного суду України по справі №21-443а12 від 11.06.2013р., в якій зазначено, що договір оренди землі є цивільно-правовим, а отже, йому притаманні такі ознаки, як свобода договору, обов'язковість його виконання сторонами тощо. Суб'єкт владних повноважень, який не є учасником договору, не може здійснювати владні управлінські функції шляхом втручання у відносини сторін договору, але має право контролювати належність виконання договору та відповідність його умов чинному законодавству України, зокрема стежити, щоб такі умови не суперечили інтересам суспільства. Якщо ж договір пов'язаний зі сплатою податків і, на думку суб'єкта владних повноважень, спрямований на ухилення від їх сплати, останній, за допомогою адміністративних заходів, уповноважений відновити публічний порядок.

З огляду на викладене суд дійшов висновку про те, що позивач правомірно розраховував розмір річної орендної плати відповідно до розміру визначеного в договорі оренди земельної ділянки, а відповідач необґрунтовано дійшов висновку про заниження позивачем розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Згідно з частиною першою статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.

Відповідно до частини другої статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку про безпідставність винесення податковим органом податкового повідомлення - рішення від 18.06.2014р. №00001672301, а тому позовні вимоги Приватного підприємства «Будівельна компанія «Глорія Плюс» підлягають задоволенню в повному обсязі.

На підставі викладеного, керуючись статтями 7, 8, 9, 10, 11, 71, 128, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов Приватного підприємства «Будівельна компанія «Глорія Плюс» задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення від 18.06.2014р. №00001672301.

Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів за правилами, встановленими ст. ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Повний текст постанови виготовлений та підписаний 17.09.2014р.

Суддя В.В. Амельохін

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення17.09.2014
Оприлюднено19.09.2014
Номер документу40515907
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —826/12023/14

Ухвала від 30.07.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Ухвала від 11.02.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Зайцев М.П.

Постанова від 20.01.2015

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Борисюк Л.П.

Ухвала від 24.12.2014

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Борисюк Л.П.

Постанова від 17.09.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

Ухвала від 15.08.2014

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Амельохін В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні