Ухвала
від 24.07.2014 по справі 811/3858/13-а
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

і м е н е м У к р а ї н и

24 липня 2014 рокусправа № 811/3858/13-а

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді: Дурасової Ю.В.

суддів: Проценко О.А. Туркіної Л.П.

за участю секретаря судового засідання: Комар Н.В.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Знам'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області

на постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2013р.

у справі за позовом Знам'янського спеціалізованого міського комунального підприємства "Ритуал" до Знам'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області про зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

Знам'янське спеціалізоване міське комунальне підприємство "Ритуал" звернулося з позовом до Кіровоградського окружного адміністративного суду про визнання незаконною відмови Знам'янської об'єднаної державної податкової інспекції головного управління Міндоходів у Кіровоградській області у видачі йому свідоцтва про сплату єдиного податку, починаючи з 01.01.2014 року, а також зобов'язати Знам'янську об'єднану державну податкову інспекцію головного управління Міндоходів у Кіровоградській області видати Знам'янському спеціалізованому міському комунальному підприємству «Ритуал» свідоцтво про сплату єдиного податку відповідно до норм ст. 291 Податкового кодексу України.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач є комунальним унітарним підприємством, яке створено органом місцевого самоврядування, є юридичною особою та не є платником єдиного податку і входить до сфери його управління. Згідно статуту КП «Ритуал», статутний капітал підприємства не утворювався, з огляду на що, висновок відповідача про те, що у статутному капіталі позивачів сукупність часток, що належить органу місцевого самоврядування, перевищує 25 % є помилковим, а, отже, він має право на застосування до нього спрощеної системи оподаткування.

Постановою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2013р. позовні вимоги задоволено. Визнано незаконною відмову Знам'янської об'єднаної державної податкової інспекції головного управління Міндоходів у Кіровоградській області у видачі Знам'янському спеціалізованому міському комунальному підприємству «Ритуал» свідоцтва про сплату єдиного податку, починаючи з 01.01.2014 року, зобов'язано Знам'янську об'єднану державну податкову інспекцію головного управління Міндоходів у Кіровоградській області видати Знам'янському спеціалізованому міському комунальному підприємству «Ритуал» свідоцтва про сплату єдиного податку відповідно до норм ст. 291 Податкового кодексу України. Свою позицію суд першої інстанції обґрунтував тим, що п. 291,3 ст. 291 ПКУ встановлено, що юридична особа чи фізична особа-підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам встановленим цією главою, та реєструється платником єдиного податку в порядку, визначеному цією главою. Позивач - це комунальне унітарне підприємство, яке створене органом місцевого самоврядування, що є юридичною особою і входить до сфери його управління. Згідно статуту позивача, статутний капітал підприємства не утворювався. Отже, сукупність часток статутного фонду, що належить органу місцевого самоврядування, не перевищує 25 %. З огляду на зазначене, а також виходячи з приписів п/п 291.5.5 п. 291.5 ст. 291 ПК України, позивач може бути платником єдиного податку.

Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідачем було подано апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким відмовити позивачу у задоволенні вимог позову повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовані тим, що не зважаючи на відсутність статутного фонду у позивача, воно засновано на власності територіальної громади міста в особі Знам'янської міської ради. Таким чином, всі основні фонди, обігові кошти, а також інші матеріальні цінності Знам'янському спеціалізованому міському комунальному підприємству «Ритуал» не належать, а лише знаходяться в господарському віданні. Отже, незалежно від наявності чи відсутності статутного фонду, єдиним засновником (учасником) комунальних підприємств є відповідно територіальна громада в особі уповноважених органів. Тобто, їх частка в цих підприємствах перевищує 25 відсотків. З огляду на зазначене, позивач не може бути платником єдиного податку.

Позивачем було подано заперечення на апеляційну скаргу. Проте, зазначене заперечення надійшло до канцелярії Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду 24.07.2014р. о 16 год. 48 хв., про що свідчить відповідна відмітка на штемпелі вхідної кореспонденції суду. Судове засідання з розгляду апеляційної скарги, відповідно до ухвали про відкриття апеляційного провадження та призначення справи до розгляду, було призначено на 10 год. 40 хв. 24.07.2014р. Розгляд апеляційної скарги відбувся у призначений час та був здійснений за наявними матеріалами у справі. З огляду на той факт, що заперечення на апеляційну скаргу надійшло після розгляду справи, колегія суддів не може його розглянути та надати належної правової оцінки викладеним у ньому фактам.

В судове засідання апеляційної інстанції сторони не з'явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином, з огляду на що, колегія суддів приймає рішення про розгляд справи за відсутності представників сторін. Відповідно до ст. 41 КАС України фіксування судового засідання не здійснюється.

Перевіривши законність та обґрунтованість постанови суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, заслухавши у судовому засіданні представників сторін, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, а постанова суду першої інстанції скасуванню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців КП «Ритуал» має статус юридичної особи, ідентифікаційний код 22216108, місцезнаходження: Кіровоградська область, м. Знам'янка, провул. Толстого, 12/36, організаційно-правова форма за КОПФГ - комунальне підприємство (а.с.5).

Згідно п.1.1 статуту позивача, зареєстрованого державним реєстратором 11.11.2013 року, КП «Ритуал» створене згідно рішення Знам'янської міської ради (а.с. 8).

КП «Ритуал» засноване на власності територіальної громади міста в особі Знам'янської міської ради. Статутний капітал підприємства не утворюється (п.1.5 статуту).

Чисельність працівників позивача, згідно довідки від 03.12.2013 року №104, складає 14 осіб (а.с. 18).

21.11. 2013 року позивачем подано до відповідача заяву про застосування спрощеної системи оподаткування з 01.01.2014 року (а.с. 12-14).

На вказану заяву відповідачем надано відповідь 22.11.2013 року, якою відмовлено позивачу у застосуванні спрощеної системи оподаткування у зв'язку із тим, що їх єдиним засновником є орган місцевого самоврядування, який не є суб'єктом господарювання, що на думку податкового органу не дозволяє позивачам бути платниками єдиного податку згідно пп. 291.5.5 п. 291.5 ст. 291 Податкового кодексу України(а.с. 16-17).

Аналізуючи вищевикладене, колегія суддів апеляційної інстанції встановила, що для вирішення справи до даних правовідносин слід застосовувати норми Податкового кодексу України, Цивільного кодексу України, Господарського кодексу України, Закону України «Про Місцеве самоврядування в Україні» та Закону України «Про Державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців».

Натомість, з висновком суду першої інстанції щодо можливості задоволення позовних вимог, колегія суддів апеляційної інстанції погодитися не може виходячи з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Таким чином уповноважені державою органи не можуть на власний розсуд ухилятися від реалізації наданих їм повноважень, але й не мають права виходити за межі, встановлені законодавством.

Правові засади застосування спрощеної системи оподаткування, обліку та звітності, а також справляння єдиного податку встановлюються нормами глави І розділу ХІV Податкового кодексу України "Спрощена система оподаткування, обліку та звітності".

Відповідно до п.291.2. ст.291 Податкового кодексу України, спрощена система оподаткування, обліку та звітності - особливий механізм справляння податків і зборів, що встановлює заміну сплати окремих податків і зборів, встановлених пунктом 297.1 статті 297 цього Кодексу, на сплату єдиного податку в порядку та на умовах, визначених цією главою, з одночасним веденням спрощеного обліку та звітності.

Відповідно до п. 291.3 ст. 291 ПКУ, юридична особа чи фізична особа - підприємець може самостійно обрати спрощену систему оподаткування, якщо така особа відповідає вимогам, визначеним главою 1 розділу XIV ПКУ.

Відповідно до п.298.1. ст.298 ПК України порядок обрання або переходу на спрощену систему оподаткування здійснюється відповідно до підпунктів 298.1.1 - 298.1.4 цієї статті.

Пунктом 299.9 статті 299 Податкового кодексу України встановлено виключні підстави для прийняття органом державної податкової служби рішення про відмову у видачі суб'єкту господарювання свідоцтва платника єдиного податку, серед яких - невідповідність суб'єкта господарювання вимогам статті 291 цієї глави.

Вимоги передбачені пп. 1 п. 291.4 ст. 291 ПКУ щодо середньооблікової кількості працівників та обсягу річного доходу позивачем дотримано.

В той же час, пп. 291.5.5 п. 291.5 ст. 291 Податкового кодексу України передбачено, що не можуть бути платниками єдиного податку суб'єкти господарювання, у статутному капіталі яких сукупність часток, що належать юридичним особам , які не є платниками єдиного податку , дорівнює або перевищує 25 відсотків.

Згідно Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців Знам'янське спеціалізоване міське комунальне підприємство «Ритуал» засноване Знам'янською міською радою, яка є і органом управління юридичної особи (а.с. 5 -7).

Згідно Статуту КП «Ритуал», зареєстрованого державним реєстратором, статутний капітал (статутний фонд) підприємства не утворювався.

Не зважаючи на відсутність статутного фонду у позивача, воно засновано на власності територіальної громади міста в особі Знам'янської міської ради, що чітко відображено в пункту 4.1. Статуту підприємства.

Згідно пункту 4.2 Статуту майно підприємства становлять основні фонди, обігові кошти, а також інші матеріальні цінності, вартість яких відображається в його балансі і належить йому на праві господарського відання.

Згідно статей 63 та 78 Господарського кодексу України, комунальне підприємство - це підприємство, що діє на основі комунальної власності територіальної громади, утворюється органом, який є представником власника - відповідної територіальної громади і виконує його функції та майно якого закріплюється за ним на праві господарського відання або на праві оперативного управління.

Таким чином, всі основні фонди, обігові кошти, а також інші матеріальні цінності Знам'янському спеціалізованому міському комунальному підприємству «Ритуал» не належать, а лише знаходяться в господарському віданні.

Отже, незалежно від наявності чи відсутності статутного фонду, єдиним засновником (учасником) комунальних підприємств є відповідна територіальна громада в особі уповноважених органів. Тобто, їх частка в цих підприємствах складає 100 відсотків, що є більше, ніж 25 відсотків.

Частиною першою статті 8 Господарського кодексу України передбачено, що держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб'єктами господарювання , тобто не відповідають вимогам абзацу 4 п. 291.4 статті 291 ПКУ.

Таким чином, засновником (власником) Комунального підприємства «Знам'янське спеціалізоване міське комунальне підприємство «Ритуал» є Знам'янська міська рада, яка не є суб'єктом господарювання, що не відповідає вимогам абзацу 4 п. 291.4 ст. та пп. 291.5.5 п 291.5 ст. 291 глави 1 розділу XIV ПКУ.

Враховуючи вищенаведене, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку, що спрощена система оподаткування не може поширюватися на комунальні підприємства; Знам'янська ОДПІ не має законних підстав для видачі Комунальному підприємству Знам'янське спеціалізоване міське комунальне підприємство «Ритуал» Свідоцтва платника єдиного податку з 01.01.2014 року, отже висновок податкового органу про відмову у видачі свідоцтва платника єдиного податку є правильним.

Таким чином, суд першої інстанції прийшов до помилкового висновку про можливість задоволення позовних вимог.

На думку колегії суддів апеляційної інстанції, суд першої інстанції не в повному обсязі дослідив матеріали та обставини справи, тому неправильно встановив характер спірних правовідносин і для їх вирішення неправильно застосував норми матеріального права. Отже, апеляційну скаргу слід задовольнити, оскаржуване судове рішення - скасувати та в задоволенні позову - відмовити.

Керуючись п. 3 ч.1. ст. 198, ст. 202, 205, 206 КАС України, суд -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Знам'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області - задовольнити.

Постанову Кіровоградського окружного адміністративного суду від 23 грудня 2013 р. у справі за позовом Знам'янського спеціалізованого міського комунального підприємства "Ритуал" до Знам'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Кіровоградській області про зобов'язання вчинити певні дії - скасувати.

В задоволенні позову відмовити.

Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом 20 днів відповідно до ст. 212 та ч.5 ст. 254 КАС України.

Головуючий: Ю.В. Дурасова

Суддя: О.А. Проценко

Суддя: Л.П. Туркіна

СудДніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.07.2014
Оприлюднено24.09.2014
Номер документу40559446
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —811/3858/13-а

Ухвала від 28.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 22.09.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Цвіркун Ю.І.

Ухвала від 24.07.2014

Адміністративне

Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд

Дурасова Ю.В.

Постанова від 23.12.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

Ухвала від 06.12.2013

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. Притула

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні