ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"17" вересня 2014 р.Справа № 916/2665/14
За позовом: Одеської міської ради (65004, м. Одеса, пл. Думська, 1)
до відповідача: Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1
(65065, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1)
треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради
(65039, м. Одеса, вул. Артилерійська, 1)
Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області
(65078, м. Одеса, вул. Космонавтів, 36, код ЄДРПОУ 38352695)
про внесення змін до договору оренди землі
Суддя Шаратов Ю.А.
Представники:
Від позивача - Динта В.А. (довіреність від 16.06.2014 №132);
Від відповідача - ОСОБА_1 (ФОП);
ОСОБА_3 (довіреність від 23.07.2014);
Від третьої особи - Департамента комунальної власності Одеської міської ради - Польщіна Т.Л. (довіреність від 15.01.2014 №01-36/44);
Від третьої особи - Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області - не з'явився.
Суть спору:
Одеська міська рада (далі - Позивач) звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом до Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - Відповідач) про внесення змін до Договору оренди землі від 06.07.2004, зареєстрованого в Одеському міському відділі ОРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.07.2004 № 040450500115), яким Одеською міською радою передано ФОП ОСОБА_1 земельну ділянку площею 539 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2 терміном на 49 років. А саме просить: викласти п. 2.3 Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 156 кв.м. становить 217 395,36 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013 №107/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області та земельної ділянки площею 383 кв.м. становить 533 733,48 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013 №106/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області»; викласти п. 4.1 Договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 539 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2, розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 37 556,44 грн.".
Ухвалою суду від 08.07.2014 порушено провадження у справі, призначено її розгляд на 25.07.2014, та залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Департамент комунальної власності Одеської міської ради.
Розгляд справи відкладався ухвалами суду від 25.07.2014 до 13.08.2014, від 13.08.2014 до 02.09.2014, від 02.09.2014 до 17.09.2014.
Ухвалою суду від 02.09.2014 продовжено строк розгляду спору до 22.09.2014, та залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області.
Представник Позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримала у повному обсязі та просила їх задовольнити.
Позовні вимоги, із посиланням на статті 12, 83, 93, 206 Земельного кодексу України, частину першу статті 651 Цивільного кодексу України, статтю 288 Податкового кодексу України, статтю 188 Господарського кодексу України, статті 1, 21 Закону України «Про оренду землі», статті 5, 13, 15, 18, 20, 23 Закону України «Про оцінку земель», обґрунтовані відсутністю згоди Відповідача на внесення змін до договору оренди у зв'язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки та фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати.
Відповідач та його представник у судовому засіданні проти задоволення позову заперечували, просили відмовити в його задоволенні у повному обсязі. Відповідач зазначає, що він не погоджується із визначенням розміру орендної плати на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013 №106/М та від 28.08.2013 №107/М, складених Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області, оскільки величини застосованих коефіцієнтів у нього викликають сумнів.
Окрім того, Відповідач у відзиві на позовну заяву від 17.09.2014 фактично виклав клопотання про залишення позову без розгляду через ненадання Позивачем технічної документації з нормативної грошової оцінки землі (а.с. 158-160). Вказане клопотання не підлягає задоволенню, оскільки третьої особою - Департаментом комунальної власності Одеської міської ради було надано оригінал Нормативної грошової оцінки землі міста Одеси станом на 01.01.2008, розробленої Українським державним науково-дослідним інститутом проектування міст «ДІПРОМІСТО», який був досліджений судом, та Витяг з якої, наданий Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області, долучений до матеріалів справи /а.с. 139-144/.
Представник третьої особи - Департаменту комунальної власності Одеської міської ради у судовому засіданні просила задовольнити позов у повному обсязі.
Третя особа - Управління Держземагентства у м. Одесі Одеської області не забезпечила явку свого повноважного представника до судового засідання, надала клопотання про розгляд справу у відсутність її представника /а.с. 128-134/.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників Позивача, Відповідача та третьої особи, суд
встановив:
06.07.2004 між Позивачем та Відповідачем укладено Договір оренди землі, посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу ОСОБА_5, реєстровий номер 770, та зареєстрований в Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК 23.07.2004 № 040450500115 (далі - Договір оренди від 06.07.2004) /а.с. 15-22/.
Відповідно до пунктів 1.1, 2.1, 2.3, 3.1, 4.1, 4.3, 5.1 Договору оренди від 06.07.2004 орендодавець (Позивач) на підставі Закону України «Про оренду землі» та рішення Одеської міської ради від 26.09.2003 № 1803-XXIV передав, а орендар (Відповідач) прийняв у строкове платне володіння, користування, на 49 років, для експлуатації автомобільної майстерні, земельну ділянку площею 539 кв.м., у тому числі угіддя: тимчасова забудова - 39 кв.м.; під проїздами 117,34 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становила 324 073,75 грн. Орендна плата вноситься у розмірі 5 691,84 гривень на рік, в тому числі ПДВ, та підлягає індексації.
Частиною першою статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки, зокрема, з договорів та інших правочинів.
Згідно із частиною першою статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.
Статтею 188 Господарського кодексу України зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Пунктами 4.4, 12.1 Договору оренди від 06.07.2004 передбачено, що умови щодо розміру орендної плати можуть бути змінені за згодою обох сторін, шляхом укладення відповідних угод, які мають бути нотаріально посвідчені. Орендодавець має право вимагати збільшення орендної плати у випадку збільшення відповідно до законів України розміру земельного податку. Отже, сторонами передбачена можливість внесення змін до Договору оренди від 06.07.2004, зокрема, й щодо збільшення розміру орендної плати, а також право Позивача вимагати внесення цих змін у випадку настання певних обставин, яке підлягає судовому захисту у разі відсутності згоди на це орендаря.
Частинами першою, другою, третьою статті 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, з наступними змінами і доповненнями, передбачено, що орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України). Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.
Відповідно до підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 відсотків нормативної грошової оцінки.
Частиною п'ятою статті 5, частинами першою, третьою статті 23 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV, з наступними змінами та доповненнями, встановлено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Рішенням Одеської міської ради «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси» від 28.12.2010 № 41-VI, з урахуванням змін внесених рішенням Одеської міської ради від 20.09.2011 № 1268-VI, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Одеси, та введено її в дію для розрахунку річної орендної плати з 20.09.2011 /а.с. 43, 44/.
Згідно із Витягом з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 28.08.2013 № 106/М, виданим Управлінням Держземагентства в м. Одеси Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки для експлуатації автомобільної майстерні (кадастровий номер 5110137300:24:009:0003), наданої у користування Відповідача, розташованої за адресою: АДРЕСА_2, площею 383 кв.м., становить 533 733,48 грн. /а.с. 29/.
Відповідно до Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки м. Одеси від 28.08.2013 № 107/М, виданим Управлінням Держземагентства в м. Одеси Одеської області, нормативна грошова оцінка земельної ділянки для експлуатації автомобільної майстерні (кадастровий номер 5110137300:24:009:0004), наданої у користування Відповідача, розташованої за адресою: АДРЕСА_2, площею 156 кв.м., становить 217 395,36 грн. /а.с. 28/.
Суд не приймає довід Відповідача про неможливість визначенням розміру орендної плати на підставі витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013 №106/М та від 28.08.2013 №107/М, складених Управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області. Оскільки, як вже зазначалось, згідно із підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати пов'язаний із нормативною грошовою оцінкою, а надання витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки саме цим органом прямо передбачено частиною третьою статті 23 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV. Окрім того, Відповідачем не надано суду жодних доказів на підтвердження неправильності застосування величин коефіцієнтів, зазначених у цих витягах з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.
Рішенням Одеської міської ради «Про затвердження фіксованих відсотків при визначенні ставок орендної плати за земельні ділянки в м. Одесі» від 20.09.2011 № 1267-VI затверджені та введені в дію з 20.09.2011 фіксовані відсотки при визначенні орендної плати за землі міста Одеси відповідно до технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Одеси, затвердженої рішенням Одеської міської ради від 28.12.2010 № 41-VI (а.с. 42).
Відповідно до пункту 1.1, підпункту «а» пункту 2.1.2, пункту 2.2.2.1, підпунктів «в», «г» пункту 2.2.2.14 Положення про Департамент комунальної власності Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради від 19.02.2013 № 2752-VI, департамент є виконавчим органом ради, одним з основних завдань якого у сфері земельних правовідносин, є забезпечення реалізації повноважень ради у галузі земельних відносин, який забезпечує виконання повноважень щодо передачі земельних ділянок у користування, перевіряє, оформлює, готує документи, що посвідчують право на земельні ділянки, зокрема, договори оренди землі, попередніх розрахунків ставок орендної плати за землю та її розміру тощо.
Судом встановлено, що Департаментом комунальної власності Одеської міської ради відповідно до форми, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди земель» від 13.12.2006 № 1724, було здійснено розрахунок орендної плати за земельну ділянку площею 539 кв.м., що знаходиться за адресою: АДРЕСА_2, згідно із яким вона становить 37 556,44 грн. на рік /а.с. 30/. На підставі вказаного розрахунку, Департаментом комунальної власності Одеської міської ради було складено проект Договору про внесення змін до договору оренди землі, зареєстрованого в Одеському міському відділі ОРФ ДП «Центр ДЗК» за № 040450500115, та надіслано Відповідачу два його примірники разом із Пропозицією від 03.02.2014 № 01-13/678 про внесення змін до Договору оренди землі від 23.07.2004 (а.с. 25, 31). Проте, у листі-відповіді від 19.02.2014 Відповідач повідомив що підвищення орендної плати згубно вплине на його бізнес, та попросив надати йому копії технічної документації по нормативній оцінці земельних ділянок, витяг з якої йому надавали, оскільки величини застосування коефіцієнтів викликають у нього сумнів /а.с. 50/. Тобто, фактично Відповідач не надав згоди на внесення відповідних змін до Договору оренди від 06.07.2004.
Враховуючи наведене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги про внесення змін до Договору оренди землі від 06.07.2004, зареєстрованого в Одеському міському відділі ОРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.07.2004 № 040450500115), яким Одеською міською радою передано ФОП ОСОБА_1 земельну ділянку площею 539 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2 терміном на 49 років, є обґрунтованими та підлягають задоволенню у повному обсязі.
Витрати по сплаті судового збору відповідно до статті 49 Господарського процесуального кодексу України при задоволенні позову покладаються на Відповідача пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Повне рішення складено відповідно до вимог статті 84 Господарського процесуального кодексу України та підписано 22.09.2014.
Керуючись частиною першою статті 11, частиною першою статті 651 Цивільного кодексу України, статтею 188 Господарського кодексу України, підпунктом 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України, частинами першою, другою, третьою статті 21 Закону України «Про оренду землі» від 06.10.1998 № 161-XIV, частиною п'ятою статті 5, частинами першою, третьою статті 23 Закону України «Про оцінку земель» від 11.12.2003 № 1378-IV, статтями 33, 34, 49, 82, 84-85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити в повному обсязі.
2. Внести зміни до договору оренди землі від 06.07.2004 (зареєстрований в Одеському міському управлінні ОРФ ЦДЗК, про що у Державному реєстрі земель вчинено запис від 23.07.2004 №040450500115), яким Одеською міською радою передано ФОП ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1) земельну ділянку площею 539 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2 терміном на 49 років.
Викласти п. 2.3 Договору у наступній редакції: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 156 кв.м. становить 217 395,36 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013 №107/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області та земельної ділянки площею 383 кв.м. становить 533 733,48 грн. згідно витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 28.08.2013 №106/М, складеного управлінням Держземагентства у м. Одесі Одеської області".
Викласти п. 4.1 Договору у наступній редакції: „Орендна плата за земельну ділянку, загальною площею 539 кв.м., що розташована за адресою: АДРЕСА_2, розрахована у розмірі 5% від нормативної грошової оцінки цієї земельної ділянки та складає 37 556,44 грн.".
3. Стягнути з Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (65065, АДРЕСА_1, ідентифікаційний номер НОМЕР_1) на користь Одеської міської ради (65004, м. Одеса, Думська площа, 1, код ЄДРПОУ 26597691) витрати на сплату судового збору у розмірі 1 218,00 грн. (одна тисяча двісті вісімнадцять гривень 00 коп.).
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Суддя Ю.А. Шаратов
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2014 |
Оприлюднено | 29.09.2014 |
Номер документу | 40561293 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні