Ухвала
від 17.09.2014 по справі 813/9055/13-а
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

УХВАЛА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 вересня 2014 р. Справа № 876/1473/14

Львівський апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого судді: Дяковича В.П.,

суддів: Іщук Л.П., Онишкевича Т.В.,

за участі секретаря судового засідання Сердюк О.Ю.,

представника позивача Сопківа С.В.,

представника відповідача Каранець Р.В.,

розглянувши в відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу Стрийської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області на постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16 січня 2014 року по справі №813/9055/13-а за позовом Приватного малого підприємства "Назар" до Стрийської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області про скасування податкового повідомлення-рішення, -

В С Т А Н О В И В:

02.12.2013 року Приватне мале підприємство "Назар" звернулося в суд з позовом, яким просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Стрийської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області від 21.11.2013 року №0000532210.

Постановою Львівського окружного адміністративного суду від 16 січня 2014 року адміністративний позов задоволено: визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Стрийської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області від 21.11.2013 року №0000532210.

Стрийська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління Міндоходів у Львівській області постанову суду першої інстанції оскаржила, подала апеляційну скаргу, зазначивши, що оскаржувана постанова винесена з порушенням норм матеріального та процесуального права, висновки суду не відповідають обставинам справи, просить її скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

В обґрунтування апеляційної скарги вказує на те, що ПП «Екоенергобуд» не мало матеріально-технічної бази для виконання певного обсягу робіт, що в свою чергу підтверджує неспроможність виконувати роботи згідно договорів. Встановлення справжнього виконавця робіт виходить за межі предмету доказування, оскільки не впливає на вирішення спору по суті. Таким чином, господарські операції з цими юридичними особами є фіктивними в частині особи, які їх виконували, а тому первинні документи, якими оформлено виконання цих операцій, містять недостовірну інформацію і не можуть вважатися первинними документами.

В судовому засіданні представник позивача надав пояснення та заперечив проти доводів апеляційної скарги, а представник відповідача підтримав їх.

Суд, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, вважає за необхідне її відхилити з наступних підстав.

Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом встановлено, що Приватне мале підприємство «Назар», як суб'єкт підприємницької діяльності юридична особа, зареєстрований Виконавчим комітетом Стрийської міської ради 31.03.1995 року (код ЄДРПОУ 22415196) та перебуває на податковому обліку в Стрийській ОДПІ.

Позивач у періоді, який перевірявся був платником ПДВ.

Стрийською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Львівської області проведено позапланову виїзну документальну перевірку Приватного малого підприємства „Назар", з питань достовірності декларування податку на додану вартість по розрахунках з ПП «Екоенергобуд» за жовтень 2010 року.

Результати перевірки оформлені актом від 19.11.2013 року № 752/22-10/22415196.

Як вбачається з даного акту, податковим органом встановлено порушення п.п. 7.4.1, п.п. 7.4.4, п.п. 7.4.5 п. 7.4 ст. 7 Закону України "Про податок на додану вартість" від 03.04.1997 №168/97-ВР, ПМП «Назар» завищено податковий кредит з податку на додану вартість по взаєморозрахунках з ПП «Екоенергобуд» на загальну суму 21845,00 грн., в т.ч. за період жовтень 2010 р. в сумі 21845,00 грн. по операціях, що фактично не здійснювались в межах господарської діяльності.

На підставі вказаного акту Стрийською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Львівської області прийнято податкове повідомлення - рішення № 0000532210 від 22.11.2013 року, яким збільшено суму грошового зобов'язання по податку на додану вартість у розмірі 27306 грн.

В акті зазначено, що позивач провів документальне оформлення господарської операції, яка фактично не здійснювалась в межах господарської діяльності. ПП «Екоенергобуд» не мало кваліфікованого персоналу для виконання робіт та послуг такого виду та обсягу, адже за даними податкової звітності, вказане підприємство не мало достатньої кількості працівників. Декларація з податку на прибуток ПП «Екоенергобуд» за ІІІ-ІУ квартал 2010 року не надавалась, це свідчить про те, що амортизаційні нарахування не нараховувались, що свідчить про відсутність основних фондів, активів, необхідних для проведення відповідної господарської діяльності, та виробничих потужностей, необхідних для здійснення технологічного процесу.

Визначення платників податку на додану вартість, об'єкти, бази та ставки оподаткування, перелік неоподаткованих та звільнених від оподаткування операцій, поняття податкової накладної, порядок обліку, звітування та внесення податку до бюджету, на час здійснення правовідносин, були встановлені Законом України "Про податок на додану вартість" № 168/97-ВР від 03 квітня 1997 року з наступними змінами та доповненнями (далі - Закон № 168/97-ВР).

Спеціальною нормою в регулюванні спірних правовідносин є правила податкового обліку, встановлені статтею 7 Закону № 168/97-ВР.

Згідно пункту 1.7. статті 1 Закону № 168/97-ВР податковий кредит - сума, на яку платник податку має право зменшити податкове зобов'язання звітного періоду, визначена згідно з цим Законом.

Відповідно до підпункту 7.2.3 пункту 7.2 статті 7 цього Закону податкова накладна складається у момент виникнення податкових зобов'язань продавця у двох примірниках. Оригінал податкової накладної надається покупцю. Копія залишається у продавця товарів (робіт, послуг). Податкова накладна є звітним податковим документом і одночасно розрахунковим документом. Податкова накладна виписується на кожну повну або часткову поставку товарів (робіт, послуг.

Датою виникнення податкових зобов'язань з поставки товарів (робіт, послуг) відповідно до підпункту 7.3.1 пункту 7.3 статті 7 цього Закону вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника податку як оплата товарів (робіт, послуг), що підлягають поставці, а разі поставки товарів (робіт, послуг) за готівкові кошти - дата їх оприбуткування в касі платника податку, а при відсутності такої - дата інкасації готівкових коштів у банківській установі, що обслуговує платника податку;

або дата відвантаження товарів, а для робіт (послуг) - дата оформлення документа, що засвідчує факт виконання робіт (послуг) платником податку.

Згідно підпункту 7.2.6 пункту 7.2 цієї ж статті 7 податкова накладна видається платником податку, який поставляє товари (послуги), на вимогу їх отримувача, та є підставою для нарахування податкового кредиту.

Відповідно до пп.7.5.1 п.7.5 ст.7 Закону № 168/97-ВР датою виникнення права платника податку на податковий кредит вважається дата здійснення першої з подій:

або дата списання коштів з банківського рахунку платника податку і оплату товарів (робіт, послуг), дата виписки відповідного рахунку (товарного чека) - в разі розрахунків з використанням кредитних дебетових карток або комерційних чеків;

або дата отримання податкової накладної, що засвідчує факт придбання платником податку товарів (робіт, послуг).

Відповідно до підпункту 7.4.1. пункту 7.4 статті 7 Закону № 168/97-ВР податковий кредит звітного періоду складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 6.1. статті 6 та статтею 8-1 цього Закону, протягом такого звітного періоду у зв'язку з:

- придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку;

- придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій в необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання у виробництві та/або поставці товарів (послуг) для оподатковуваних операцій у межах господарської діяльності платника податку.

Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари (послуги) та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

Відповідно до підпункту 7.4.4 пункту 7.4 статті 7 цього Закону не підлягають включенню до складу податкового кредиту суми сплаченого у зв'язку з придбанням (виготовленням) матеріальних та нематеріальних активів (послуг), які не призначаються для їх використання в господарській діяльності такого платника.

Відповідно до підпункту 7.4.5 пункту 7.4 статті 7 цього Закону не підлягають включенню до складу податкового кредиту суми сплаченого (нарахованого) податку у зв'язку з придбанням товарів (послуг), не підтверджені податковими накладними чи митними деклараціями (іншими подібними документами згідно з підпунктом 7.2.6 цього пункту).

Отже, вказана норма Закону № 168/97-ВР пов'язує настання права на податковий кредит з призначенням придбаних або виготовлених матеріальних та нематеріальних активів (послуг) - для використання таких у господарській діяльності платника податку.

З приводу господарських операцій позивача судом встановлено:

За договором № 48 від 25.06.2010 року Підгірцівська загальноосвітня спеціальна школа-інтернат для дітей із зниженим зором (Замовник) та позивач (Виконавець) уклали договір по виконанню робіт по поточному ремонту котельні Замовника, а саме монтаж установок та мереж внутрішнього водопроводу для розподілу гарячої та холодної води. Вартість робіт згідно кошторису і договірної ціни - 25 966,8грн (в т.ч. ПДВ 4 327,8грн).

Позивачем надано суду: Акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 6 714,94грн. (в т.ч. ПДВ 1 119,16грн), податкову накладну від 01.11.2010 р. № 23 на суму 6 714,94 грн. (в т.ч. ПДВ 1 119,16грн), довідка про вартість виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 6 714,94 грн. (в т.ч. ПДВ 1 119,16грн), докази проведення оплати та довідку Жидачівської об`єднаної державної фінансової інспекції від 05.04.2012р. № 27-38-01/45 про результати зустрічної звірки в Позивача по питанню повноти виконання і правильності визначення вартості ремонтних робіт та достовірності стану взаєморозрахунків із Замовником за період з 01.01.2010 р. по 29.02.2012 р. порушень за перевіряємий період не виявлено.

За договором № 1 від 20.10.2010 р. ГВКБ при Стрийському міськвиконкомі (Замовник) та позивач (Виконавець) уклали договір по виконанню робіт по реконструкції актового залу та центрального входу середньої загальноосвітньої школи № 10 м. Стрий. Вартість робіт (згідно кошторису і договірної ціни) - 112 295,28грн (в т.ч. ПДВ 18 715,88грн).

Позивачем надано суду: акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 95 979,19 грн. (в т.ч. ПДВ 15 996,53грн), податкову накладну від 20.10.2010 р. № 20 на суму 95 979,19 грн. (в т.ч. ПДВ 15 996,53грн), довідку про вартість виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 95 979,19грн. (в т.ч. ПДВ 15 996,53грн), докази проведення оплати.

За договором № 43 від 01.10.2010 р. Лисовицька сільська рада (Замовник) та позивач (Виконавець) уклали договір по виконанню робіт по реконструкції даху дитячого садка «Веселка» в с. Лисовичі. Вартість робіт (згідно договірної ціни) - 139 961,78грн (в т.ч. ПДВ 23 326,96 грн.).

Позивачем надано суду: акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 113 839,8 грн. (в т.ч. ПДВ 18 973,3 грн.), податкову накладну від 28.10.2010р. № 22 на суму 113 839,8 грн. (в т.ч. ПДВ 18 973,3 грн.), довідку про вартість виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 113 839,8 грн. (в т.ч. ПДВ 18 973,3грн), докази проплати, довідку контрольно-ревізійного відділу у Стрийському районі, містах Моршині та Стрию від 11.01.2012 р. № 38-01/01 про результати зустрічної звірки в Позивача по питанню повноти виконання і правильності визначення вартості робіт з реконструкції даху дитячої дошкільної установи «Веселка» в с. Лисовичі та достовірності стану взаєморозрахунків із Лисовицькою сільською радою за період з 01.11.2008 р. по 30.11.2011 р. порушень за перевіряємий період не виявлено.

Згідно Договору № 01/-0/10 від 01.09.2010 року позивач (Замовник) та ПП «Екоенергобуд» (Виконавець) уклали договір по виконанню ремонтно-будівельних робіт. Вартість робіт - 300 000,00грн. (в т.ч. ПДВ 50 000,00грн).

На підтвердження господарських операцій позивачем надано наступні документи:

1.по Договору № 48 від 25.06.2010 р.: акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 5 382,38 грн. (в т.ч. ПДВ 897,06 грн.)., податкову накладну від 30.10.2010 р. № 1030000018 на суму 5 382,38 грн. (в т.ч. ПДВ 897,06 грн.), довідку про вартість виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 5 382,38 грн. (в т.ч. ПДВ 897,06 грн.);

2. по Договору № 1 від 20.10.2010 р.: акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 65 654,2 грн. (в т.ч. ПДВ 10 942,37 грн.), податкову накладну від 29.10.2010 р. № 1029000269 на суму 65 654,2 грн. (в т.ч. ПДВ 10 942,37 грн.), довідку про вартість виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 65 654,2 грн. (в т.ч. ПДВ 10 942,37 грн.);

3. по Договору № 43 від 01.10.2010 р.: акт приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 60 032,39 грн. (в т.ч. ПДВ 10 005,4грн), податкову накладну від 29.10.2010 р. № 1029000268 на суму 60 032,39 грн. (в т.ч. ПДВ 10 005,4 грн.), довідку про вартість виконаних будівельних робіт за жовтень 2010 р. на суму 60 032,39 грн. (в т.ч. ПДВ 10 005,4 грн..

У бухгалтерському обліку позивачем операцію з ПП «Екоенергобуд» відображено: Дт рах. 23 «Виробництво» Кт № 631 «Розрахунки з вітчизняними постачальниками».

В податковому обліку ПДВ в сумі 21 844,83 включено до реєстру отриманих податкових накладних та декларації з податку на додану вартість за жовтень 2010 р.

Позивачем проведені оплати згідно наступних платіжних доручень: від 01.10.2010 р. № 362 на суму 42 000,00 грн.; від 19.10.2010 р. № 383 на суму 15 000,00 грн.; від 28.10.2010 р. № 388 на суму 30 000,00 грн.

Відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.99 р. № 996-ХІV (далі - Закон № 996-ХІV) підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій.

Згідно зі статтею 9 Закону № 996-ХІV первинні документи повинні мати такі обов'язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Згідно пунктів 2.1, 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.95 року № 88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.95 року за № 168/704 (далі - Положення), первинні документи (на паперових і машинозчитуваних носіях інформації)- це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації (власника) на їх проведення, які для надання їм юридичної сили і доказовості повинні мати такі обов'язкові реквізити: назва підприємства, установи, від імені яких складений документ, назва документа (форми), код форми, дата і місце складання, зміст господарської операції та її вимірники (у натуральному і вартісному виразі) посади, прізвища і підписи осіб, відповідальних за дозвіл та здійснення господарської операції і складання первинного документа.

Відповідно до пунктів 2.15, п. 2.16 Положення, забороняється приймати до виконання первинні документи на операції, що суперечать законодавчим та нормативним актам.

Відповідно до статті 1 Закону № 996-ХІV первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення.

Отже, будь-які документи (у тому числі договори, накладні, рахунки тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.

Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

З урахуванням викладеного для підтвердження даних податкового обліку можуть братися до уваги лише ті первинні документи, які складені в разі фактичного здійснення господарської операції.

Згідно зі статтею 1 Закону № 996-ХІV господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов'язань, власному капіталі підприємства.

Таким чином, визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків.

У позивача наявні усі необхідні первинні бухгалтерські документи щодо придбання послуг у вказаного контрагента, послуги надано, на суму отриманого послуг виписано податкові накладні та здійснено розрахунок за отримані послуги.

Всі представлені позивачем документи відповідають вимогам, встановленим Законом України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" до первинних документів, не викликають у суду сумнівів щодо їх достовірності та в сукупності з іншими доказами підтверджують реальність (товарність) здійснення господарської операції позивачем з вказаними контрагентами.

Як вбачається з акта перевірки позивача в основу висновків покладено акт від 11.06.2012 р. № 1371/7/22-421 ДПІ у Дзержинському районі м.Харкова ГУ Міндоходів у Харківській області щодо надання матеріалів перевірки ПП «Екоенергобуд» за період з 01.07.2010-31.10.2010 р. Однак, на переконання суду, використана відповідачем при перевірці інформація без дослідження у контрагента відповідних розрахункових, платіжних та інших первинних документів, обов'язковість ведення і зберігання яких передбачена правилами ведення бухгалтерського обліку та нарахування податку, не може свідчити про порушення позивачем норм Податкового кодексу України та невідповідність правочинів вимогам законодавства.

Слід зауважити, що згідно з практикою Європейського суду, викладеною в рішенні від 22.01.2009 р. у справі "Булвес" АД проти Болгарії та ст. 61 Конституції України принципу індивідуалізації відповідальності, Підприємство не несе відповідальності за свого контрагента, який не виконав свого обов'язку щодо сплати податків до бюджету, відповідальність за такі негативні наслідки несе саме ця особа-контрагент, зазначена обставина не є підставою для позбавлення платника податку права на податковий кредит у разі якщо останній виконав усі передбачені законом умови щодо цього та має всі документальні підтвердження розміру свого податкового кредиту.

Крім того, суд звертає увагу на те, що оскаржуване податкове повідомлення-рішення було винесено відповідачем 21.11.2013 року, тобто через день з дня отримання позивачем акта перевірки, чим порушено п.86.8 ст.86 ПК України.

Щодо тверджень відповідача, що контрагентом позивача ПП «Екоенергобуд» проводились будівельні роботи на таких об'єктах, як «Підгірцівська спеціальна ЗОШ - інтернат І-ІІІ», Лисовицька сільська рада, ГВКБ при Стрийському міськвиконкому, у зв'язку з чим відповідачем скеровувалися відповідні запити до вказаних юридичних осіб про надання пояснень та копій документів по взаємовідносинах з ПМП «Назар» з метою отримання інформації про фактичних виконавців будівельних робіт. Згідно отриманих відповідей встановлено, що виконавцем вищевказаних робіт являється ПМП «Назар». Слід зазначити, що вказаний контрагент виконуючи роботи діяв від імені ПМП «Назар», як субпідрядник, тому дані юридичні особи не могли надати іншу відповідь. Тому, такі твердження відповідача є помилковими.

Враховуючи викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що податкове повідомлення-рішення від №0000532210 від 21.11.2013 року є протиправним та підлягає скасуванню.

Отже, колегія суддів приходить до переконання, що суд першої інстанції дійшов до вірних висновків, приймаючи рішення по суті спірних правовідносин.

За наведених обставин колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та прийняв постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду, тому оскаржувану постанову слід залишити без змін.

Керуючись ст. ст. 160, 195, 196, п. 1 ч. 1 ст. 198, ст. 200, п. 1 ч. 1 ст. 205, ст. ст. 206, 254 КАС України, суд -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Стрийської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Львівській області - залишити без задоволення, а постанову Львівського окружного адміністративного суду від 16 січня 2014 року по справі №813/9055/13-а - залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили з моменту її проголошення, та може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В.П. Дякович

Судді Л.П. Іщук

Т.В. Онишкевич

СудЛьвівський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.09.2014
Оприлюднено26.09.2014
Номер документу40571964
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —813/9055/13-а

Ухвала від 28.01.2015

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 19.12.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Усенко Є.А.

Ухвала від 09.10.2014

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Рибченко А.О.

Ухвала від 17.09.2014

Адміністративне

Львівський апеляційний адміністративний суд

Дякович В.П.

Постанова від 16.01.2014

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 03.12.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

Ухвала від 02.12.2013

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кухар Наталія Андріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні